Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Sziasztok,
Egy 12 voltos ablaktörlő motor fordulatszámát szeretném PWM fordulatszám szabályozóval vezérelni. Amit kinéztem: Tápfeszültség: 12...60 V DC Maximális kimeneti áram: 20 A Folyamatos kimeneti áram: 15 A PWM frekvencia: 13 kHz Kitöltési ténnyező: 10...100% A kitöltési tényező azt jelenti, hogy a betáplált feszültség a kimenet szabályozott oldalon, milyen %-os arányok között állítható? Pl: betáp 14,4 volt (akkutöltő), akkor levihető 10%-ra azaz1,44 voltra? Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
A kitöltési tényező fogalmának megértéséhez: Bővebben: Link.
Másik magyarázó cikk: Bővebben: Link. A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
Köszi,
Itt az ábrából megértettem , hogy igen"Másik magyarázó cikk: Bővebben: Link" mert laikusként a szövegből semmi nem jöt le. Üdv
Sziasztok! A képen látható kapcsolást épitettem meg jópár évvel ezelött. Annyi különbséggel hogy BD138 került bele és nem egy relét kapcsolt hanem egy 555 icböl felépitett 12V eggyenböl 12V váltót előállitó elektronikát. A probléma az hogy nem a beálitott idövel müködik. 15-45 perces "pin13" kellene mennie de a max idő 3 perc. A Sárga led is "Q4" is furán viselkedik. Elöször nem világit de utána látni hogy nagyon halványan villog ami egyre erösödik és normálisan elkezd villogni és le áll. Csak anem akkor amikor kellene. Merre kellene keresni a hibát? Lehet hogy az ic ment tönkre? A 10µF kondi nem polarizált. Ugy néz ki mint egy sima elko csak polarizálatlan. Még erre is gondoltam. Mit és hol érdemes mérni? Köszönöm
Hát sok lehetőség nem nagyon van, ha az oszcillátor részben a kondenzátor kiszáradt,
az nyilván okozhat összevissza működést. A másik verzió, hogy valóban meghalt az IC. CMOS IC -ről lévén szó (ha jól tudom a CDxxxx sorozat az, de javítsatok ki ha tévednék), nagyon érzékeny az elektrosztatikus feltöltődésekre... Esetleg még a D1 -et se ártana kimérni mielőtt IC -t cserélsz... A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
A C3-at két kondenzátorból alakítottad ki, úgy, ahogyan a rajzon van?
az is egy lehetöség, de nem. Vettem egy nem polarizáltatt.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
Azért csak próbáld ki az ajánlott megoldást is.
Hello! Itt azért vannak "trükkök".
- Az időnek hozzávetőlegesen t=R*C*1,15*2^Qx kellene lenni. Az R jelen esetben az R3 és R4 összege. A C, a C3 lenne. De azt nem igazán látom, hogy a C3 értéke maga 10µF vagy két 10µF van sorba kötve, mert úgy 5µF lenne. - De ha mondjuk 5µF a kondi, és a poti le van tekerve, így 150k az ellenállás, akkor t=150k*5uF*1,15*2^13=7066sec Vagy is ez kb. 118 perc lenne. - Ahhoz, hogy ez igaz is legyen, a kondinak nem szabadna szivárogni. A kondin viszont váltakozó irányú feszültség van, így gyakorlatilag egy elkó szóba sem jöhetne. A két soros elkó már jobb, de azért mégsem egy fólia kondi, mint ahogy a polarizálatlan sem, hiszen azért az is elkó. - Számítás szerint a Q13 kimenethez és 15min időhöz nem is kell ekkora kondi. Ha visszafelé számolunk, megtartva az ellenállások értékét, akkor a kondi értéke 639nF-ra jön ki. Tehát egy "rendes" film kondiból a 630nF-nak jónak kell lenni. A képlettel számolva, 14,8..61min lenne a beállítható idő.. - De az sem szép, hogy az oszcillátor kimenete (9-es láb) terhelve van a Led-el, mert megváltoztathatja az időzítést. (De értelem sem sok lesz ha 630nF-ot használsz, mert másodpercenként mintegy 10-szer villanna a Led. A Q4-en már látható. - A rajz is "jó". Az IC tápot be kell kötni (nálad akár lehet ez is hibaforrás). De hogy miért kellet azt csak számmal jelölni, nem tudom, mikor simán oda is lehetett volna húzni a drótot a 16 és 8-as lábhoz. - A 4,7Mohm használata is indokolatlan, egy 470kohm is bőven megette volna. Ekkora ellenállással, kis átvezetés a panelen is már problémát tud okozni. - C1-nél a 100nF is cseppet soványka. Alapvetően jó, de ha a relé megrántja a tápot, gond lehet. Oda még egy elkó is elkélt volna. Mert előre nem lehet tudni miről és milyen távolságból táplálod a kapcsolást. Valamint a táp nem lehet szűretlen.. Ha ezeket betartod, akkor várhatóan úgy fog működni, ahogy leírtam.
Üdv!
Az ellenállásokról szeretnék többet tudni.Azt tudom, hogy van huzal és réteg ellenállás.Réteg ellenálláson belül szén és fémréteg.Na de melyik mire jó és mi a különbség köztük? Továbbá hogyan lehet megkülönböztetni? A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2016
"Az arduino-val kapcsolatban lenne pár alap kérdésem:
-usb-n 5v-os power bankkal lehet stabilan működtetni? Ha nem akkor mivel lehet könnyen powerbankról biztosítani neki a stabil tapot?" Van olyan powerbank, ami bizonyos fogyasztás alatt lekapcsol. Ha arra ráraksz egy szóló uC-t akkor az lehet kevés terhelés neki. A tápot pedig max. szűröd, de azt az egyéb fogyasztók miatt amúgy is javasolt. "Néztem 1 col alatti mini kijelzőt de magasságra nem biztos hogy elférne amit találtam. Annál viszont tetszett, 3-4 vezetékkel meg van oldva a teljes összekötése. Létezik valami nagyon kicsi hasonló, de alacsony kijelző (max. 4cmx2cm a teljes egység)?" Amit én láttam az 0.96" OLED, ezt írja rá az ebay: Module Size :27.0MM*27.0MM*4.1MM. Tehát a szó szoros értelmében nem fér bele (főleg hogy amit írtál az egy 2D-s , de szerintem jobbat készen nem találsz. Amúgy i2c busz, 4 madzag.
Hello! Általános használtra a szénréteg megfelelő, ha pontosság és teljesítmény igény nem nagyon van. A fémréteg precízebb és tapasztalatom szerint tartósabb ellenállás. Egyébként célszerű ezt használni.
A huzalellenállás nagyobb teljesítményigény esetén célszerűbb használni. De hőmérséklete is jóval magasabb, amikor a névleges teljesítményt adja le, mint hőt. Ellenállás értékének tűrése természetesen gyengébb, de ez sokszor nem mérvadó. Nagyobb áramok esetén is célszerű ezt használni, még ha a teljesítmény igény nincs is akkora.
Ami világít az lámpa! Komolyabban azt kérdeztem ki tudja mi ez: fénycső, led, stb.
A képen én nem látok fényforrást, de a kèpről nekem szkennernek tűnik. Készíts képst a fényforrásról.
Tuti, hogy szkenner csak még azt nem közölte, hogy pontosan mi vele a terve
Ha az 5V 5V akkor az arduinó elmegy róla, csak a stabilizátor utáni kivezetésre kell kötni. Amúgy amit próbáltam, talán 4V környékén is működött még 16MHz-n is.
Ok,Köszi!Egyébként meg lehet különbözteti egymástól valahogy?
Szép napot mindenkinek.Szeretném megkérdezni,vajon mit tettem (
Kaptam egy leharcolt analóg volt-amper-ellenállás mérő műszert,gondoltam kimérem vele a feszültséget egy digitális kisautó-rádió tüskéin.Sajnos.Akitől kaptam a műszert,szólt,hogy ellenállást nem tudok vele mérni,mert azt kinyírta egy mérés alkalmával. Erre nem igazán figyeltem,nem arra akartam használni. Gondoltam a rádió/bemenet 12 volt/melletti szabad apa(2 tüske)áramot ad tovább,ezért meg szerettem volna mérni,de megfordítva raktam rá a mérőműszert.Ez ugye nem szabadna hogy probléma legyen,a helyes tartományra állítva mértem(kitért negatívba,tehát volt valami)). De!Mire helyesen ráhelyeztem a műszert,a rádió behalt,a kijelző elsötétült,és feszültség sem mérhető ott.Ugyan akkor a panelen egy behatárolható,ellenállásokkal megtűzdelt szakasz azonnal forrósodni kezd.Lehet hogy a műszerrel tettem működésképtelenné? Köszönöm ha tud valaki tanácsot adni.Üdv! A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2016
Lehet, hogy árammérés és nem feszültségmérés állásban volt a műszer és az bizony olyankor rövidzárként viselkedik.
Ez most igen csak egy költői kérdés. Mert a válasz az lenne rá, hogy katalógusa után igen..
De a huzal, mindenféle képen testesebb, kerámiával van bevonva és teljesítménye is rá van írva. A szénréteg várhatóan kisebb pontosságú, mint fémréteg tárgya. Olcsóbb, sokszor kisebb és három csíkkal lesz jelölve. De ezek csak általánosságok. Ha arra gondolsz, hogy hogy van egy ellenállásod, és azt valahova beteszed, akkor ha olyan a hely, hogy értéke-stabilitása kritikus, akkor oda ismeretlen eredetű ellenállást nem teszel be. De egy Led előtét ellenállásának meg szinte akármi jó. Viszont általánosítani ilyen kérdésekben nem lehet.
Hello! A kondi 10uF, két szembeforditottnál 2*22µF ir a készítője. Link A 9-es lábon lévö ledet öis irja hogy befolyásolja a müködést ezt ki lehet venni. Az hogy miért vannak 10µF meg 4,7Mohmos alkatrészek az passz. Az tény hogy érdekes mert bármelyik ilyen hassonló kapcsolásba álltalába max 1µF szokott lenni. De még átnézek mindent mert egy probanyákra készül kb 3-4 éve és eddig tökéletes volt. Jelzem mire jutottam.
Az 1µF azért szokott maximum lenni, mert ez még értelmes méretű a fólia kondenzátorok között, az IC méretéhez viszonyítva.
Sziasztok,
Egy kis elméleti kérdésem lenne lehet hülyeség de épp ezért kérdezem. Mint tudjuk a müveleterősítőnek +- táp kell és a bemenetén egy differenciáló tag van akkor elméletileg lehetne egy tápról is használni egy ellenállás beiktatásával ez mennyire járható út?
Köszi.
Akkor inkabb a kis figyasztás lehet jobban a gond. Az nekem jó ha kicsi a fogyasztás mert az nalam kritikus pont, de hogy lehetne kivédeni? A szűrést mivel érdemes és hogy? (bocs a béna kérdésért)? Mert van egy hangmodulom is, és ha mellette ott a ventilator, akkor pár masodperc után újraindul a modul. De gondolom a 10-30 led kapcsolgatása is ilyet okozna. Köszi
Ne spórolj azon a pár forintos alkatrészen!
Két darab egyforma ellenállás közös pontja sokkal jobb lenne.
Nem, mert oda komparátort terveztek.
Oké, köszönöm.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |