Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
A másik pedig, hogy a méret a lényeg. Szerinted mekkora nagyságrendű (mekkora teljesítményű) zavarjelnek kellene "rákerülnie" a hangszóró vezetékre, hogy a hangszóróban meghalld? Csak gondold végig.
Gyakori alkatrész, lehet kapni. Egyszerűbb megoldás mint bármi mással. A fényviszonyoktól független működtetést már leírták, VR1 elhagyása és a 12. láb testpontra kötése kell hozzá. Egyszerű próbapanelen gyorsan megépíthető. A főágba tett kapcsolóval kapcsolhatod.
Nem ritka, kapni szinte már a "zöldségesnél" is. Egy digitális áramkör, két fő részre osztható, egy oszcillátor rész, ez állítja elő az impulzusokat. És egy bináris számláló, ami megszámolja az impulzusokat. A digitális felépítésből következik, hogy csak vagy magas szint (+Utáp), vagy csak alacsony szint (test) van egy lábán. Ezt jelzik a LED- ek tulajdonképpen, hogy melyík lába milyen szinten van attól függően világít vagy épp nem világít a hozzátartozó LED.
Főkapcsolót nyilván tehetsz bele, de ha dugasztápról megy majd, jobban jársz, ha egyszerűen kihúzod a konektorból. A fényérzékelő nem a LED -eket kapcsolgatja (azokat az IC kapcsolgatja). A fényérzékelő a beállított fényerőszint felett reseteli az IC -t, így leáll az oszcillátor így elmarad az impulzus és nincs mit számolni. Mondjuk így utólag belegondolva, én az adatlapon nem látok rá utalást, hogy a reset a kimenetet is törli -e (bár kétlem, hogy ne törölné az aktuális állapotot). Viszont ha törli is, még akkor is maradnak alapállapotban világító LED -ek. Sőt még arra se találtam infót, hogy háromállapotú -e a kimenet. Mert ha nem, akkor csak leáll a számlálás, és úgymond kifagyasztja az aktuális állapotot, tehát folyamatosan világítanak tovább a LED -ek. Szerintetek?
Hello! A 4060-nak nincs háromállapotú kimenete. (De ha lenne, az sem lenne megoldás, mert csak minden Led "félfénnyel" égne".
Reset hatására minden kimenet "L" szintet vesz fel. Tehát a felső Led-ek folyamatosan égnek. A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2016
Ok. De ha azt vesszük, hogy pl 2V -os a led nyitófeszültsége (talán valamivel több, és még a 2x1K ellenállás is ott van), és magas impedanciára váltana a kimenet reset hatására, akkor szerintem kevés lenne a tápfesz, hogy kinyisson egy sor LED és világítson...
Na de ezek szerint, ezt így nem tudja, jól éreztem...
Persze, nyilván nincs ilyen zavarjel. Csak az elvre voltam kiváncsi, hogy a jelvezetés szempontjából tekinthető-e szimmetrikusnak. Köszönöm!
Egy erősítő teljesítményét hogyan számolhatjuk ki az egyenáramú tápfeszültségből?
Kettős táp esetén szimplán, és hidalva, illetve egyszeres táp esetén szimplán és hidalva.
Néhány oldal ami erről szól:
Erősítő teljesítmény számítása
Sziasztok!
Egy ilyen táp hány db ledet bír el vajon? Ilyen ledekről lenne szó: zöld, kék, piros. Egy kisebb projekthez már használtam ilyet, most az lenne a kérdés, hogy színenként 24db-ot elbír-e szerintetek?
Ha 3 LED -et sorba kötsz és egy ellenállással 15 mA -re állítod az áramot, és ebből készítessz 8 párhuzamos ágat, akkor 120 mA -nál járunk. Ehez hozzászámolod még a másik két színt az összesen 360 mA. Tehát elbírja.
Sziasztok! A tegnapi led-es kérdésemre még egyszer köszönöm a válaszokat. Meg is csináltam. Tökéletes.
Most egy bonyolultabb kérésem lenne. Van kettő darab zümmerem (éppen ilyenek), amelyeket szeretnék egy 9V-os akksról üzemeltetni, de nem akárhogyan. Az a tervem, hogy a két zümmer frekvenciáját egy-egy potméter segítségével (külön-külön) tudjam szabályozni. A cél: a kettő frekvenciája változtatható legyen 50-60 Hz-től egészen 200 Hz-is (minimum). Sima zümmer áramköri rajzokat találtam, de olyat ahol változtathatom a frekit nem. Valaki (akinek ez ujjgyakorlat) felskiccelne nekem egy ilyen rajzot? Nagyon szépen megköszönném...
Az 555-ös topik tele van rajzokkal ( képek keresése ).
555 Az viszont érdekes lesz, hogy 50-60 Hz is kell.. ezek nem valók ilyen alacsony frekire... kHz nagyságrend kell nekik. Az se biztos, hogy változtathatod a frekijüket, mert az adatlapjuk 3900 Hz+/-500 Hz-et ad meg. Olyan piezo kell neked, amiben CSAK a lapka van. A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2016
Az 555-ös segédprogrammal meg is tervezheted, de egy bontott 8 ohmos kis hangszóró is jó hozzá, a zümmered amint ferci is említette, nem erre van kitalálva.
Sziasztok!
Egy RGB hangulatvilágítást szeretnék építeni színenként szabályozható fényerővel. Ilyen tápot használnék hozzá, és ilyen ledeket (színenként 24db-ot): Zöld, kék, piros. Mint abszolút kezdő, az előző (első ![]() ![]() Valaki segítene tisztába tenni ezeket a dolgokat? Ha lehet, akkor szájbarágós választ szeretnék, mert sajnos tényleg nem értek hozzá.
Sziasztok.
Rossz akkumulátort adtak a robogómhoz. 12V 3 Ah helyett, 12V 2,3 Ah. Visszacserélni nem akarják. Ha nem indítózok vele, hanem mindig berúgással indítom a robogót, használhatom világításra?(Index sokkal jobb lenne vele, mint generátorról.) Vagy nyeljem le a veszteséget és vegyek belevalót? (Másik boltból persze) Köszi!
Ha könnyen indul a robogód, még indításra is használhatod, legfeljebb előbb megy tönkre.
Lehet potméterrel is szabályozni, de ekkor megfelelő telejsítményű poti kell, másrészt sok veszteséggel jár ez a szabályzási módszer, nem hiába használják az általad bonyolultnak ítélt megoldásokat. Utóbbi esetben a LED-ek áramát szakítják meg másodpercenként 300 - 500 alkalommal. Ez olyan gyors villogást eredményez, hogy szabad szemmel nem látható csak annyi, hogy halványabban világít. A kikapcsolt és bekapcsolt állapotok közötti arány határozza meg a LED fényerejét ami 0 - 100 % lehet.
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2016
Kösz.
Havonta 2-3 alkalommal, horgászni járni használom csak a gépet.
Akkor bírnia kell. Ha nehezen indul a vas, a nagyobb akkut is megeszi.
Na ez jó hír
![]() Ha sok veszteséggel jár, az nem nagyon zavar meg, úgy is nagyon kicsi lesz a fogyasztása. A kérdés az, hogy jó lesz-e a poti, amit linkeltem, ugyanis már megvettem őket ![]()
Működni fog de nem úgy, ahogy szeretnéd. Szabályozni fog a potméter, de csak nagyon kis szakaszon. Érts: Eltekered ütközésig, teljes fényerő, tekered visszafelé és pár foknyi elfordulás után már nem fognak világítani a LED-ek. A köztes állapotban valószínűleg nagyon fog melegedni a potméter.
24 db. LED-ről van szó és 12 V-os tápegységről. Ez azt jelenti, hogy minimum hat csoportra kell oszatni a LED-eket, különben nem fognak egyáltalán világítani. Biztos-ami-biztos alapon jobb lenne nyolc csoport. Csoportonként 15 - 20 mA -es áramfelvétel. Kb. 160 mA áramerősség jutna a potméter egy igen kis részletére, nem biztos, hogy ezt sokáig el fogja viselni. Ezenkívül minden csoporthoz kell egy áramkorlátozó ellenállás is, különben a LED-ek csak villani fognak egyet majd távoznak az örök elektronmezőkre. Az ellenálláshoz viszont jó lenne tudni a LED-ek pontos paramétereit, leginkább méréssel meghatározva. A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2016
Értem, akkor sikerült rosszul választanom...
Milyen potikat szerezzek be, amivel úgy fog működni, ahogy egy ilyennek kell? ![]() Az ellenállásokat szerintem ki tudom számolni, ilyet már csináltam, de az csak sima kapcsolós megoldás volt.
Ez nem olyan egyszerű. Kiszámolod, hogy mekkora ellenállások kellenek ahhoz, hogy a LED-ek teljes fényerővel világítsanak. Ezután nem csak potmétert használsz, hanem egy komplett mini tápegységet, ami szabályozható kimenetű. pl.: Bővebben: Link. Arra figyelj, hogy 12 V bemenő feszültség esetén a kimenet kb. 10 V-ig tud felmenni. A linkelt tápegységhez hűtőborda gyanánt egy kissebb alumínum lemez is elég ahhoz a terheléshez, amire te akarod használni.
Hello! Jelenlegi potiaiddal, kb. így lehet megoldani.
A potik feletti Led-ek csak a feszültségszint eltolására szolgálnak. De ezek legyenek olyanok, mint amiket majd szabályozol. Az R1..R6 ellenállások értékét méretezni kell a Led-ek nyitófeszültségei alapján. De ez a program segítséget fog nyújtani. A Led-ek nyitófeszültségét úgy is megmérheted, hogy egy soros 470ohm-os ellenállással egy Led-et rákötsz a 12V-ra. Így megméred a Led-en a feszültséget. A segédprogramnál a tápot 12V-ra választod, a Led nyitófeszültségét megadod, a darabszám 4, és a Led áram 20mA. A program kiszámolja az ellenállást, és ezt minden négyes Led-sorral sorba kötöd.
Érdekes az, hogy többségében a kiskapun akarunk támadni, te pedig megmutatod a tágra nyitott főbejáratot.
![]()
Ezt teszi a tapasztalat, meg a tudás... És ő veszi is a fáradságot, és részletesen le is írja.
![]()
Mivel a kérdező kék LED-et is szeretne használni, ezért abban a csoportban a rajzot kissé módositani kell (nem lehet négy kék LED-et sorbakötve 12 V-ról működtetni). Szerintem ott nem 6x4, hanem 12x2 a jó elosztás.
A másik kiegészités arra vonatkozik, hogy ekkora igénybevételnél már nem árt hőteni a tranzisztorokat.
Már csak az a kérdés, hogy a kapcsolási rajz jobb alsó részén mi az a varázslat, amitől mégis használhatóak a potik?
![]() A ledeket, ellenállásokat, áramforrást, földelést, ampermérőt(?) értem, a maradékot nem. ![]()
Az, hogy a potin, csak a tranzisztor bázisárama folyik, ami bétászor kisebb a kollektor, azaz a teljes áramnál.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |