Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
A másik pedig, hogy a méret a lényeg. Szerinted mekkora nagyságrendű (mekkora teljesítményű) zavarjelnek kellene "rákerülnie" a hangszóró vezetékre, hogy a hangszóróban meghalld? Csak gondold végig.
Gyakori alkatrész, lehet kapni. Egyszerűbb megoldás mint bármi mással. A fényviszonyoktól független működtetést már leírták, VR1 elhagyása és a 12. láb testpontra kötése kell hozzá. Egyszerű próbapanelen gyorsan megépíthető. A főágba tett kapcsolóval kapcsolhatod.
Nem ritka, kapni szinte már a "zöldségesnél" is. Egy digitális áramkör, két fő részre osztható, egy oszcillátor rész, ez állítja elő az impulzusokat. És egy bináris számláló, ami megszámolja az impulzusokat. A digitális felépítésből következik, hogy csak vagy magas szint (+Utáp), vagy csak alacsony szint (test) van egy lábán. Ezt jelzik a LED- ek tulajdonképpen, hogy melyík lába milyen szinten van attól függően világít vagy épp nem világít a hozzátartozó LED.
Főkapcsolót nyilván tehetsz bele, de ha dugasztápról megy majd, jobban jársz, ha egyszerűen kihúzod a konektorból. A fényérzékelő nem a LED -eket kapcsolgatja (azokat az IC kapcsolgatja). A fényérzékelő a beállított fényerőszint felett reseteli az IC -t, így leáll az oszcillátor így elmarad az impulzus és nincs mit számolni. Mondjuk így utólag belegondolva, én az adatlapon nem látok rá utalást, hogy a reset a kimenetet is törli -e (bár kétlem, hogy ne törölné az aktuális állapotot). Viszont ha törli is, még akkor is maradnak alapállapotban világító LED -ek. Sőt még arra se találtam infót, hogy háromállapotú -e a kimenet. Mert ha nem, akkor csak leáll a számlálás, és úgymond kifagyasztja az aktuális állapotot, tehát folyamatosan világítanak tovább a LED -ek. Szerintetek?
Hello! A 4060-nak nincs háromállapotú kimenete. (De ha lenne, az sem lenne megoldás, mert csak minden Led "félfénnyel" égne".
Reset hatására minden kimenet "L" szintet vesz fel. Tehát a felső Led-ek folyamatosan égnek. A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2016
Ok. De ha azt vesszük, hogy pl 2V -os a led nyitófeszültsége (talán valamivel több, és még a 2x1K ellenállás is ott van), és magas impedanciára váltana a kimenet reset hatására, akkor szerintem kevés lenne a tápfesz, hogy kinyisson egy sor LED és világítson...
Na de ezek szerint, ezt így nem tudja, jól éreztem...
Persze, nyilván nincs ilyen zavarjel. Csak az elvre voltam kiváncsi, hogy a jelvezetés szempontjából tekinthető-e szimmetrikusnak. Köszönöm!
Egy erősítő teljesítményét hogyan számolhatjuk ki az egyenáramú tápfeszültségből?
Kettős táp esetén szimplán, és hidalva, illetve egyszeres táp esetén szimplán és hidalva.
Néhány oldal ami erről szól:
Erősítő teljesítmény számítása
Sziasztok!
Egy ilyen táp hány db ledet bír el vajon? Ilyen ledekről lenne szó: zöld, kék, piros. Egy kisebb projekthez már használtam ilyet, most az lenne a kérdés, hogy színenként 24db-ot elbír-e szerintetek?
Ha 3 LED -et sorba kötsz és egy ellenállással 15 mA -re állítod az áramot, és ebből készítessz 8 párhuzamos ágat, akkor 120 mA -nál járunk. Ehez hozzászámolod még a másik két színt az összesen 360 mA. Tehát elbírja.
Sziasztok! A tegnapi led-es kérdésemre még egyszer köszönöm a válaszokat. Meg is csináltam. Tökéletes.
Most egy bonyolultabb kérésem lenne. Van kettő darab zümmerem (éppen ilyenek), amelyeket szeretnék egy 9V-os akksról üzemeltetni, de nem akárhogyan. Az a tervem, hogy a két zümmer frekvenciáját egy-egy potméter segítségével (külön-külön) tudjam szabályozni. A cél: a kettő frekvenciája változtatható legyen 50-60 Hz-től egészen 200 Hz-is (minimum). Sima zümmer áramköri rajzokat találtam, de olyat ahol változtathatom a frekit nem. Valaki (akinek ez ujjgyakorlat) felskiccelne nekem egy ilyen rajzot? Nagyon szépen megköszönném...
Az 555-ös topik tele van rajzokkal ( képek keresése ).
555 Az viszont érdekes lesz, hogy 50-60 Hz is kell.. ezek nem valók ilyen alacsony frekire... kHz nagyságrend kell nekik. Az se biztos, hogy változtathatod a frekijüket, mert az adatlapjuk 3900 Hz+/-500 Hz-et ad meg. Olyan piezo kell neked, amiben CSAK a lapka van. A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2016
Az 555-ös segédprogrammal meg is tervezheted, de egy bontott 8 ohmos kis hangszóró is jó hozzá, a zümmered amint ferci is említette, nem erre van kitalálva.
Sziasztok!
Egy RGB hangulatvilágítást szeretnék építeni színenként szabályozható fényerővel. Ilyen tápot használnék hozzá, és ilyen ledeket (színenként 24db-ot): Zöld, kék, piros. Mint abszolút kezdő, az előző (első ) projektemhez is tőletek kértem segítséget. Ennek a tapasztalataira (a led elé különböző ellenállásokat bekötve, különböző fényerősséggel világítanak) alapozva arra gondoltam, hogy itt a fényerőszabályzást színenként egy-egy potméterrel oldom meg. Aztán rákerestem, hogy hogyan is kell ezt bekötni, amit végül nem tudtam meg, ellenben találtam elég sok arra utaló jelet, miszerint a ledek fényerejének szabályzásához mindenféle áramköröket kell építeni, egy csomó, számomra ismeretlen alkatrészből. Valaki segítene tisztába tenni ezeket a dolgokat? Ha lehet, akkor szájbarágós választ szeretnék, mert sajnos tényleg nem értek hozzá.
Sziasztok.
Rossz akkumulátort adtak a robogómhoz. 12V 3 Ah helyett, 12V 2,3 Ah. Visszacserélni nem akarják. Ha nem indítózok vele, hanem mindig berúgással indítom a robogót, használhatom világításra?(Index sokkal jobb lenne vele, mint generátorról.) Vagy nyeljem le a veszteséget és vegyek belevalót? (Másik boltból persze) Köszi!
Ha könnyen indul a robogód, még indításra is használhatod, legfeljebb előbb megy tönkre.
Lehet potméterrel is szabályozni, de ekkor megfelelő telejsítményű poti kell, másrészt sok veszteséggel jár ez a szabályzási módszer, nem hiába használják az általad bonyolultnak ítélt megoldásokat. Utóbbi esetben a LED-ek áramát szakítják meg másodpercenként 300 - 500 alkalommal. Ez olyan gyors villogást eredményez, hogy szabad szemmel nem látható csak annyi, hogy halványabban világít. A kikapcsolt és bekapcsolt állapotok közötti arány határozza meg a LED fényerejét ami 0 - 100 % lehet.
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2016
Kösz.
Havonta 2-3 alkalommal, horgászni járni használom csak a gépet.
Akkor bírnia kell. Ha nehezen indul a vas, a nagyobb akkut is megeszi.
Na ez jó hír
Ha sok veszteséggel jár, az nem nagyon zavar meg, úgy is nagyon kicsi lesz a fogyasztása. A kérdés az, hogy jó lesz-e a poti, amit linkeltem, ugyanis már megvettem őket
Működni fog de nem úgy, ahogy szeretnéd. Szabályozni fog a potméter, de csak nagyon kis szakaszon. Érts: Eltekered ütközésig, teljes fényerő, tekered visszafelé és pár foknyi elfordulás után már nem fognak világítani a LED-ek. A köztes állapotban valószínűleg nagyon fog melegedni a potméter.
24 db. LED-ről van szó és 12 V-os tápegységről. Ez azt jelenti, hogy minimum hat csoportra kell oszatni a LED-eket, különben nem fognak egyáltalán világítani. Biztos-ami-biztos alapon jobb lenne nyolc csoport. Csoportonként 15 - 20 mA -es áramfelvétel. Kb. 160 mA áramerősség jutna a potméter egy igen kis részletére, nem biztos, hogy ezt sokáig el fogja viselni. Ezenkívül minden csoporthoz kell egy áramkorlátozó ellenállás is, különben a LED-ek csak villani fognak egyet majd távoznak az örök elektronmezőkre. Az ellenálláshoz viszont jó lenne tudni a LED-ek pontos paramétereit, leginkább méréssel meghatározva. A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2016
Értem, akkor sikerült rosszul választanom...
Milyen potikat szerezzek be, amivel úgy fog működni, ahogy egy ilyennek kell? Az ellenállásokat szerintem ki tudom számolni, ilyet már csináltam, de az csak sima kapcsolós megoldás volt.
Ez nem olyan egyszerű. Kiszámolod, hogy mekkora ellenállások kellenek ahhoz, hogy a LED-ek teljes fényerővel világítsanak. Ezután nem csak potmétert használsz, hanem egy komplett mini tápegységet, ami szabályozható kimenetű. pl.: Bővebben: Link. Arra figyelj, hogy 12 V bemenő feszültség esetén a kimenet kb. 10 V-ig tud felmenni. A linkelt tápegységhez hűtőborda gyanánt egy kissebb alumínum lemez is elég ahhoz a terheléshez, amire te akarod használni.
Hello! Jelenlegi potiaiddal, kb. így lehet megoldani.
A potik feletti Led-ek csak a feszültségszint eltolására szolgálnak. De ezek legyenek olyanok, mint amiket majd szabályozol. Az R1..R6 ellenállások értékét méretezni kell a Led-ek nyitófeszültségei alapján. De ez a program segítséget fog nyújtani. A Led-ek nyitófeszültségét úgy is megmérheted, hogy egy soros 470ohm-os ellenállással egy Led-et rákötsz a 12V-ra. Így megméred a Led-en a feszültséget. A segédprogramnál a tápot 12V-ra választod, a Led nyitófeszültségét megadod, a darabszám 4, és a Led áram 20mA. A program kiszámolja az ellenállást, és ezt minden négyes Led-sorral sorba kötöd.
Érdekes az, hogy többségében a kiskapun akarunk támadni, te pedig megmutatod a tágra nyitott főbejáratot.
Ezt teszi a tapasztalat, meg a tudás... És ő veszi is a fáradságot, és részletesen le is írja.
Mivel a kérdező kék LED-et is szeretne használni, ezért abban a csoportban a rajzot kissé módositani kell (nem lehet négy kék LED-et sorbakötve 12 V-ról működtetni). Szerintem ott nem 6x4, hanem 12x2 a jó elosztás.
A másik kiegészités arra vonatkozik, hogy ekkora igénybevételnél már nem árt hőteni a tranzisztorokat.
Már csak az a kérdés, hogy a kapcsolási rajz jobb alsó részén mi az a varázslat, amitől mégis használhatóak a potik?
A ledeket, ellenállásokat, áramforrást, földelést, ampermérőt(?) értem, a maradékot nem. |
Bejelentkezés
Hirdetés |