Fórum témák
» Több friss téma |
Uuuuupsss....
Lehet nem voltam elég figyelmes és sok hozzászólásod között nem vettem észre a megbújó "... ha megrendelem a nagy teljesítményű ..." gondolatot. Tehát te sem ezzel a kis szabályzóval akarod meghajtani a végleges rendszert. Kíváncsian várom egyébként a bicajos fejlesztés végét, mert már én is kacérkodtam ilyen gondolattal!
Így van, ez a kis szabályozó csak a teszthez kellett. Ha minden oké, lesz nagyfeszültségű szabályozó is, ami kimondottan elektromos kerékpárokhoz való.
(Egyébként gyanítom, ez a kis vezérlő túl sem élné a kb 70V rákapcsolását sem.) Kis pontosítás az előzőekben leírt hozzászólásaimhoz: A nagy kábeldzsungelben annyit azért sikerült benéznem, hogy az előző kísérletek nem delta kapcsolásban, hanem CSILLAG kapcsolásban történtek. Viszont ezt észrevéve azért átkötöttem deltába is, ami rögtön úgy kezdődött, hogy rángatott a motor, mert megint valami tekercskötési sorrend hiba lehetett. Más variációkat kipróbálva végül is összejött a delta kapcsolás. Ezzel a mérési eredmények a következőképpen alakultak: A forgórész gerjesztő feszültség szintén a minimum 1.22V viszont itt már úgy vettem észre, hogy a motor indítás elég nehézkessé vált, szóval ezt növelltem 2V -ra. A sebességvezérlő tápfeszültsége 11.7V legkissebb járatható fordulatszám kb 200RPM, az áramfelvétek 0.48-0.5A. Legnagyobb maximális gázráadás során elért fordulatszám 3400RPM és 5.8-6.3A a felvett áram emellett a tápfeszültség minimálisat esett, 11.5V -ra, ami elhanyagolható. Ami még hamar feltűnt, delta kapcsolásban a sebességvezérlő érezhetően jobban melegszik még kicsi fordulatszámon is, a csillag kapcsolás szinte maximális fordulatszámához képest. Én gondolom a visszaható EMF feszültségszint nagysága miatt (de javítsatok ki ha tévedek). Szóval adódik is a kérdés, lehet -e ez ellen valahogy védekezni? Vagy marad a nagyobb hűtőborda (és hővezető paszta) felszerelése? A hozzászólás módosítva: Nov 21, 2016
Levettem a vezérlő zsugorcsövét, és azt a kis hűtőfelületnek álcázott kis alumíniumdarabot, ami gyárilag volt rajta.
(Kap egy normális PIII -as hűtőbordát, és ha szükséges esetleg ventillátort is.) Kissé meglepődtem, ugyanis két egyforma típusszámú fetet nem találtam rajta. Ezek vannak rajta: AH05AV AH14AR AH48AH AG36BJ AG42BK Ez milyen égő már? Nem mintha olyan sokat vártam volna az 1200 Ft -os áramkörért, na de, hogy még fetből is olyan van rajta amit épp a sufniban találtak... ![]() A processzor egyébként Atmega 8L...
Annyi változást eszközöltem ma, hogy a forgórész gerjesztőtekercs feszültségét 5V -ra növelltem, amire azért volt szükség, mert hirtelen gyorsításkor kiesett a szinkronból. Most viszont kezd kevésnek tűnni az ATX tápom, mert hírtelen gyorsításkor letilt a túláramkorlátozás...
![]() DC lakatfogóval mérve hirtelen gyorsítva fel-felugrik 20 A felé is... A vezérlőre rászereltem a síkbacsiszolt polírozott PIII -as hűtőbordát pasztával. A hőmérséklet drasztikusan visszaesett, negyed óra járatás elteltével is csak 30°C -os... A hozzászólás módosítva: Nov 22, 2016
Na ma délután tisztáztam a fázis bekötéseket. A mellékelt rajzokon látható, hogy csillagba (bal oldali kép) kötve minden tekercs végpontja (sötét csatlakozópontok) összekötve az egyes tekercsek kezdőpontjaival (világos csatlakozópontok), rendre a fázisok (L1, L2, L3).
Deltába (jobb oldali kép) viszont más a helyzet. Én eddig úgy gondoltam, hogy sorba minden kezdőpontot a következő tekercs végpontjára kell csatlakoztatni (mint egy három fázisú AC motor esetében), de nem így van, mert ezzel a bekötéssel nem működik. A helyes bekötés az, hogy a zöld (Z) tekercs kezdőpontja megy a sárga (S) tekercs végpontjára, sárga (S) tekercs kezdőpontja megy a kék (K) tekercs szintén kezdőpontjára, és a zöld (Z) tekercs végpontja ugyancsak a kék (K) tekercs végpontjára csatlakozik. Tehát ha jól értelmeztem, a kék (K) tekercset fordítva kell bekötni a másik kettőhöz képest...
Van valakinek tapasztalata ESC programozásban/flashelésben?
Egy ilyet: Cheap chinese ESC / Occó kínai sebességvezérlő... Mivel lehetne programozni arduino nanon keresztül? A BLHelisuit -al próbáltam, de nem akar csatlakozni az ESC -hez. Egyáltalán milyen firmware van egy ilyenen?
Most látom csak, megint zöldségeket beszéltem a csillag bekötésnél.
Szóval helyesen a csillag bekötés: Minden tekercs végpontja összekötve, ide más semmi nem csatlakozik. A tekercsek kezdőpontjaira pedig a vezérlő egyes fázisai csatlakoznak. A delta bekötést jól írtam le... De aki figyelmesen megnézte a két rajzot, annak "átment" a lényeg remélem... A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2016
Jóestét!
Van egy generátorból átalakított BLDC motorom ami jelenleg 12V -on, maximális fordulatszámon kb 5.5A -t eszik. A kérdés az, hogy ha a feszültséget 71.4V -ra tehát 5.95 szeresére növellem, az áram is ennyivel fog nőni (tehát 32.725A -re)? Vagy ez nem lineáris összefüggés motorok esetén? Most elteszem magam holnapra, majd akkor folytatjuk...
Ehhh, úgy látom, ez a kérdés kissé fogósra sikerült mindenki számára...
![]()
Növelted a tekercsek menetszámát?
Nem, (gondolom) és jó is lesz a működtető füst távozásáig. Nem vagyok villamos mérnök, de P=UxI ![]() Pongyolán: az U_nál átütési gondok, az I-nél keresztmetszeti problémák lépnek fel, és mindkettőnek ua. a végeredménye. ![]() A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2016
Nem növeltem, az eredeti tekercs van benne, ami két párhuzamos tekercsből áll.
(Azt tervezem is sorba kötni, ha nagyon melegedni fog a tekercs.) De mivel a youtubon látni olyan videókat, hogy ezek simán mennek 36-48V -al, áttekercselés nélkül, egyelőre még azért nem is nyúltam hozzá. Ha jól tudom, az ESC vezérlők impulzusszélesség modulációval szabályozzák a feszültséget ahogy egyre nagyobb a fordulatszám, tehát indításnál nem a max feszültség kerül a motorra, az csak a maximális gázkar állásnál következik be. Éppen ezért gondoltam, ha kis fordulatot bírja is változtatás nélkül (pl az említett 48V -ig), de nagyobb fordulaton érezhetően jobban fog melegedni, akkor sorbakötöm a két páérhuzamos tekercset, így a teljesítmény is feleződik elvileg... Viszont az áramfelvétel az azért nem tiszta, mert a motorok nem ohmos ellenállást képviselnek, ezért gondoltam, hogy esetleg nemlineáris az áramkarakterisztika. De ezt én nem tudom eldönteni, azért kérdeztem.. A teljesítményt még én is ki tudom számolni...
Az átütésről annyit, nem hinném, hogy különböző feszültségekre készítenek zománchuzalokat.
Mostani tudásom szerint egyszeres, vagy kétszeres lakkozású huzalok elérhetőek (persze lehet van másfajta is), de ha a kétszeres lakkozásút használják 230-400V -ig, akkor még ha ebben egyszeres lakkozású is van, talán 100V -ig ez is kibírja. Itt mint említettem, én is inkább a nagy áram kialakulásától tartok, ami némileg orvosolható (felezhető ha lineáris az összefüggés, viszont ha nem lineáris, akkor nem tudom hanyad értékű lesz) a párhuzamos tekercsek sorbakötésével (reményeim szerint)...
A 71.4V az a maximálisan feltöltött aksikra vonatkozik, ami terhelés hatására egyébként le is fog esni kb 62.9V -ig. Szóval az üzemi feszültség az -e körül fog alakulni, és ahogy merülnek a cellák, úgy csökken...
Egy motort általában nem üresen futásra terveznek.
![]() Azaz semmit nem mond, mekkora áramot vesz fel egy motor terhelés nélkül. Mennyit vesz föl X kg terheléssel enyhe emelkedőn felfelé biciklit hajtva? Egy kisebb autógenerátor 3000-4000 fordulaton megtermeli a 14 V 42 A-t. Nagyobbak akár 160-190 A-t. A tekercselés zománcának átütési szilárdsága ilyen vastagság mellett elérheti a 2 kV-ot. Tehát az említett feszültség és áram semmit nem jelent számára, ha biztosított az eredeti hűtés. Ha egy kefés soros motort nézünk, a feszültség növelésére fordulatszám növeléssel válaszol, miközben az áramot igyekszik minimalizálni, az a feszültség növelésére nem lineárisan emelkedik. A BLDC hasonlóan reagál, tehát üresjáratban nem valószínű, hogy az áramod is ötszörösére nőne. A fordulatszám viszont majdnem. 15000-20000 fölé üresjáratban se engedd!
Rendben, akkor a lényeg az, hogy nem lineáris a áramfelvétel. Akkor majd a vallatásnál kiderül, hogyan alakulnak az értékek. Olyan nagy fordulatra én nem is gondoltam, nem hinném, hogy egy kerékpárom 15000 RPM kellene, szerintem sokkal kevesebb is elég, még akkor is, ha lassító áttétel lesz rajta, épp azért, hogy a motornak kevesebb legyen a leterheltsége. Persze ez által a fordulatszáma lesz nagyobb, de a kívánt sebesség eléréséhez, szerintem akkor sem kell a 15000 RPM...
Egyébként ha belegondolok abba ami az adattáblájára van írva (mellékelt képen), akkor a két adat szerint 70/120A -t tud generátor módban. Gondolom az első az állandó terhelés, a második pedig az ideiglenes. Szóval ha azt veszem, hogy 70A -t elbír a tekercs generátor üzemmódban, akkor gondolom motor üzemmódban is el kell ennyit bírnia.
Hűtést egyébként nem piszkáltam az szintén rajta van az eredeti belső ventillátor (nyomja is kifele a levegőt rendesen, pedig a max fordulatszám még csak 2850-2900 RPM most hogy véglegesen fixáltam a szénkeféket a forgórészen)... A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2016
Ilyennek képzeltem én is.
![]() Az áttételt úgy tervezd, hogy normál utazósebességnél legalább 2000-et forduljon, különben nem lesz teljesítménye! De lehet több is. Akkor is még maximumnál se érhet el kritikus fordulatszámot. A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2016
Szép napot!
Van itt egy link: BLDC vezérlő... ...de ahogy elnézem, ez legfeljebb 24V -ról üzemeltethető, legalább is a rajz szerint. Nos nekem a kerékpáron 74V akumlátorom lesz, és erről egy DC konverteren keresztül a világításoknak lesz még 12V 10A -es DC feszültség. És a kérdés igazából az volna, hogyan lehetséges erről a feszültségről meghajtani a linkelt áramkört? Sose használtam még az IR2103 -as FET meghajtót, és nem akarok hülyeséget összekötözgélni. Van néhány IRF4110 -es FET azzal akarom megcsinálni. Szóval aki konyít az ilyen meghajtáshoz, el tudná magyarázni, vagy átrajzolni a rajzot, hogyan lehetne megoldani, hogy 74V -ról üzemeljen? Köszönöm... A tervezőnek épp most írtam, már amennyire google tolmáccsal át tudtam fordítani angolra mit akarok, és nem tudom mit ért meg belőle, vagy válaszol e majd... A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2017
Az ic adatlapján ott a megoldás. A meghajtó részt optocsatolókkal lekel választani és máris lehet magasabb feszültséget adni a motornak.
Igen, mostmár látom, hogy átnéztem az adatlapját. Amúgy válaszolt a tervező is:
Idézet: „ Hello, you can make the circuit, you just need to disconnect the +28v wire that goes to the mosfets, and put 72v. you can not replace the dc-dc insulated converter part. you can order 3pcs from here. http://www.tme.eu/hu/details/am1ss-1212s-nz/dcdc-konverterek/aimtec/ Regards, Iulian ” Ha jól értem, elég lekötni a 28V -os részről a MOSFET -eket, és átkötni a nagyobb (72V) feszültségre. A linkelt DCDC konverter pedig megoldja a galvanikus leválasztást úgy is, mivel hogy szigetelt típus. A hozzászólás módosítva: Márc 11, 2017
A további hozzászólsaim az elektromos kerékpár építéséről itt lesznek elérhetőek
Bővebben: Link
Egy ilyen 350W-os BLDC motor felfogható nagy teljesítményű léptetőmotorként? Mindössze 3 vezeték jön ki belőle. A tengelyt kézzel forgatva olyan érzést ad, mint egy léptetőmotort forgatva.
Gyakorlatban igen, csak egy kicsit más elven müködik, ehhez 3 fázisu jel kell
Szabályos 3 fázis, vagy mint olvasom elég két tekercsre feszültségre kapcsolni, míg a harmadik lebeg?
Nem ott minden tekercsnek mindig megvan a maga funkcioja, azaz a 3 tekercset megfelelö árammal és sorrendben kell gerjeszteni.
Értem, tehát léptetőmotorként nem használható. Ha csak nem kiegészítem egy rotary encoderrel.
Akkor sem biztos, mert a BLDC motort nem lehet pontosan ott megállitani ahol kellene. Ahhoz fék is kellene. Azt csak a léptetömotor tudja ( polusszám).
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2017
Biztos hogy BLDC-t tartasz a kezedben? Mármint benne van az elektronika? Mert ha nincs akkor az nem DC motor hanem szinkron motor. Az elektronikával együtt lesz csak BLDC, és úgy kb. egy DC motorként működik. Önmagában viszont egy 3 fázisú szinkronmotor, ami képességeiben nagyon hasonló jellegű a léptető motorhoz, bár 2 fázisú jelről elég macerás az átalakítás 3 fázisra. Azért lehetséges...
Nem tudom mit tartok a kezemben. Ez egy akkumulátoros fűnyíró motorja. Van a motor 3 kivezetéssel amik egy családi gyufa doboz méretű hűtőbordás elektronikába csatlakoznak. Ide csatlakozik az akkumulátor is, ami 25V/2Ah-ás (7x2 cella sorosan).
Ha csak a motor van a kezedben, akkor szinkronmotor, ha az elektronika is, akkor BLDC. Ezt, illetve hogy melyikről szól a kérdésed, csak te tudhatod.
Mi a célod? |
Bejelentkezés
Hirdetés |