Fórum témák
» Több friss téma |
A gyakorlati megvan az elméleti a kapcsolóüzemű egységek terén nem annyira azért kérdezek és olvasgatok.
A potival kapcsolatban arra gondoltam mint például egy labortáp áramszabályozó része. Laszlo987 lehet hogy nem.
Üdv mindenkinek!
Szivargyujtóról szeretnék USB-s akkutöltöt csinálni (5V 500mA) Nézegettem az L200 adatlapját, a 23-as ábrán meg is találtam valami tetszőset. Szerinteteg az úgy működne, ha a bemenetre egy szűrőkondival és és egy 7812-es IC-vel rákötném a szivargyújtót a stabilabb bemenethez a kimenetre pedig az USB csatit? (a másik problémám, hogy a dokumentumban az R3(?)-as ellenállás értékét nem tudom elolvasni, meg hogy HeStore-ban LM741 helyett UM 741-van, ezek gond nélkül kicserélhetőek?) Válasz előre is köszi
tévesen rossz típust írtam a müveleti erősítőnek, "UA 741 CN"
Hello!
Nem igazán szerencsés.. Az L200 elé, semmi képen nincs szükség egy 7812-re. Részben mert a 7812 csak akkor működik helyesen, ha a bemenő feszültsége legalább 2-3V-al magasabb mint a kimenő. Tehát csak 14..15V-nál stabilizálna. 12V-ról pedig 12V-ot semmi képen nem tudna készíteni. De az L200kimeneti feszültségénél egyébként sem kell stabilabb. A másik, hogy ezek disszipatív szabályzók, vagy is a két feszültség közötti különbséget (szor az áram) elfűtik. 12..14V/5V esetén ez 7..9V. Tehát 500mA áram esetén 3,5..4.5W hő keletkezik. Vagy is sokkal jobban jársz, egy gépkocsi telefon töltővel, ami 5V-ra van beállítva. Ez kapcsoló üzemű és nem fűt el ennyi energiát. (vagy is nem kel egy szép hűtőborda neki) üdv! proli007 A uA741 és az LM741 azonos típus, csak más gyártótól. Az ábrán az ellenállás egyébként 0,1ohm-os. Ha még is ezzel szeretnéd előállítani a feszültséget. De ha jól értem, akkor egy USB-s töltőt szeretnél a 12V-ra dugni. Ekkor a töltő szabályozza az áramot, az 500mA meg a maximális terhelés, amit a töltő maximálisan felvehet (mert az USB csak ennyivel terhelhető..)
Ahogy mondod, az lett volna a cél, hogy 5 volt előállítása úgy, hogy max 500mA-t lehessen felvenni. Jobban járnék akkor, ha kapcsolóüzemben levinném a feszt 5V-ra és arra tennék áramkorlátot? így akkor azt a 7 volt feszültségkülönbséget nem kell elfűteni, ez világos.
Viszont azt nem tudom hogy kéne ilyen áramkorlátot csinálni. Utóbbira van valami tipp, hogy hogyan kell? A feszültség csökkentése kapcsolóüzeművel sztem nem okozna gondot nekem, eleget olvasgattam arról már. köszi az eddigi segítséget is
Hello!
Kapcsoló üzemnél, nehéz korrekt áramkorlátot tenni (ami illeszkedik is a kapcsolóüzemű működéshez). De az induktivitás csúcsárama általában korlátozva van, az is megteszi. De ha erre a feszültségere egy USB aksitöltő csatlakozik, akkor majd az korlátozza a felvett áramot, szerintem akkor nem is kell, vagy elég egy mezei bizti, vagy PTC bizti is. üdv! proli007
Sziasztok egy kerdesem lenne : csinaltam egy ventilator szabajzot ami usb rol mukodik viszont amikor el tekerem a potmetert minimumra egesz lasan forg edig jo de viszont ha ugy felejtem a potmetert minimumon es be kapcsolom a gepet nincs eleg aram hogy el indicsa a ventilatort ... hogyan tudnak inditaskor nagyob aramot adni neki csak amedig el indull ??
Hello!
Nem tudjuk mit alkottál. Akkor hogy adjunk tanácsot, mit változtass? De vélhetően egy kondira lesz szükséged, ami induláskor a töltőáramának segítségével, megmozdítja a ventilátort ez után már forogni fog.. "szabajzot - lasan - edig - indicsa - nagyob - amedig - el indull" szabályzót - lassan - eddig - indítsa - nagyobb - ameddig - elindul Az is zavaró, hogy nem írsz ékezetes betűkkel. De a helyesírásod szörnyű. A leghajmeresztőbb ez az "indicsa". Ennek szótöve, hogy "indít". De javaslom, használj helyesírás ellenőrzőt, és egy idő után sokat segít majd rajtad.. "A helyesírás nem törvény, hanem törekvés" de ettől leszünk, vagyunk magyarok és nem utolsó sorban majd szakemberek.. üdv! proli007
Ok bocs az iras miatt de itt romaniaban ez vann magamtol tanultam meg magyarul irni olvasni es minda 12 osztajt romanba jarttam ugyhogy ez vann !! Igyekszem majd !
Hello!
Akkor én kérek elnézést! De ezért jó, ha a felhasználói adatoknál legalább odaírjátok, a helyiséget, vagy hogy Románia.. Akkor tudja az ember, mit várhat el. Viszont nem írtad, hogy mit alkottál.. üdv! proli007
Szoval hejesbitek nem potmeter hanem forgathato 12 pozitios kapcsolo pont ugy nezki mint 1 potmeter ! es diodakal alithatoo mindegyik pozitio !!! Itt egy kep is hogyan nez ki !
Mindegyik diodan 0.3 volt esik ! condival probaltam de nincs anyi ero benne hogy osze szegye magat ! probalkosztam 100uF;1500µF nincs eredmeny ! Le mertem es 2.69 V vann a cooleren amikor minimumon forog viszont el indulni nem bir csak 2.9 V rol !
Diodakal kapcsolatosan mien tipusu diodakat ismertek ami 0.2 vagy 0.3 vltot vesz fel
Szia!
Szerintem törődj bele abba, hogy olyan kis feszültségről nem tud elindulni a motor, mert nincs elegendő indítónyomatéka ehhez.
Az lehet hogy az lesz vegul !!! diodakal kapcsolatosan valakinek hoza szolasa nincs ??
A Schottky diódák két tized volt körül nyitnak, a germániumdiódákat már fel sem hozom.
Hello!
Ezzel kiegészíted a kis áramkörödet.. üdv! proli007
Koszi szepen proli007 ki fogom probalni !!!
Kozben bele kesztem meg javitani egy aku toltot ! Nesztem nem jo a trafoja csak nem tudom bisztosan mien trafoo lehet mert 5 szal jon ki belole ! Jone ki a secunderbol 2 kulombozo 6 volt meg 2 kulombozo 12 volt es akor a fekete szal meg kozos minusz lenne ? Csatolok kepet is hoza lasatok! Nem tudom bisztosan segitscegre lenne szuksegem tanacsokra varok...
Hello!
Ha nem jó a trafó, akkor várhatóan nem is tudod biztonságosan megcsinálni. Mérd meg a primeroldalon az ellenállását, nem szakadt-e. Ha igen, lehet a beépített hőkioldó biztosíték adta meg magát. De könnyen elképzelhető, hogy a közös fekete szálhoz képest van a két fehéren és a két piroson feszültség. De mondták már, hogy a trafón nincs plusz meg mínusz, hiszen az váltófeszültséget ad. Ha így van, akkor a feketéhez képest, a két fehéren, ugyan akkora feszültséget fogsz mérni. A két fehér között, pedig a dupláját. A pirosnál hasonló a helyzet. De jobban jársz, ha egy kis izzóval (12V 1,2W) vizsgálod a trafót, mert az nem ver át, ki kihez van kötve. Aztán mérni. De ez a téma nem ide való, van számtalan töltős és trafós topik. Meg fognak szólni ezért is, meg a több helyre történő bejegyzésért is! üdv! proli007
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni. Neki álltam építeni egy labor tápot , eddig nagyon jól is haladok viszont szeretnék egy plusz biztonsági funkciót beletenni, hogy tudjam szabályozni a maximális áramerősséget. (tudom, hogy az lm317 van egy 1,5A-os limiterje, viszont nekem néha csak 0,6A kéne). Előre is köszönöm a segítséget! A hozzászólás módosítva: Feb 3, 2014
Hello! Először is nem jó helyen jársz. Itt kellene kutakodni. Másodsorban az LM317 egy kompakt valami, nem igazán érdemes hozzá áramkorlátozást készíteni, mert elveszik az egyszerűség varázsa. Az egyszerű megoldások hozzá, pedig mindig sántítanak. Mivel korlátozzák, de zárlatban még is folyni fog az 1,5A áram. Vagy, itt talász komplett megoldást a kérdésedre.. üdv!
A hozzászólás módosítva: Feb 3, 2014
Sziasztok!
Kicsit haldoklik ez a topik Tudna nekem valaki segíteni abban, hogy egy 12 voltos egyenáramú kis teljesítményű motorra ne menjen 150mA-nél több ? Kocsiba kellene a levegőkeringető csappantyú állító motorhoz. A zseniális Opel ugyanis úgy oldotta meg, hogy 30 mp-ig forgatja. Úgy gondolta addig biztos átfordul. Csakhogy 5 mp után erőlködik és eltöri a műanyag lapátot Ha lehet a legegyszerűbb verzió érdekelne, mert nem vagyok profi. Előre is nagyon köszönöm a segítséget! A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2014
Hello! Nem haldoklik itt semmi, de ha nem írsz bele, mire válaszoljanak? (Egyébiránt több helyen nem illik ugyan azt a kérdést feltenni!)
Válaszoltak is már a kérdésedre. De kételkedtek is, hogy valóban elindul-e a motor a 150mA-el. LM317 stabilizátor, és egy 8,2ohm-os ellenállás kell hozzá. A kapcsolást az adatlap 9. ábrája mutatja. De van PTC bizti is, azt csak sorba kell kötni a motorral. Pld.Multifuse önregenerálódó bizti MF-R017 A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2014
Nagyon köszönöm a segítséget!!!
Nagyon öreg vagyok én már ehhez. Még sosem hallottam ilyen önregenerálódó biztiről. Persze sosem kellett Tudnál még abban segíteni, hogy ennek a biztosítéknak van élettartam ciklusa ? Tehát hányszor tud "kiégni" ? Illetve abban, hogy számít e neki a + - polaritás. Mert a motor hol ide hol oda forog. Azt hiszem ettől egyszerűbb megoldás nem létezik Zseni vagy!
Pedig már elég régen itt van a közelünkben a legegyszerűbb "önregeneráló bizti" az izzólámpa. Ez is egy PTC, minél melegebb, annál nagyobb az ellenállása. Használjuk is rendesen, javításoknál rövidzár védelemre. Csakhát a félvezetőkből készült PTC -nek határozottabb ellenállás változása van. Ahogy az izzó, a PTC -sem polaritás érzékeny.
Az élettartama elég hosszú, mert az anyaga egy félvezető kerámia meglehetősen strapabíró. Jelentős túlterhelés esetén a kivezetései szoktak leolvadni. Akkor aztán tuti kiég. Ahogy anno a csöves TV -k soros fűtését védő PTC -k szoktak. A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2014
Hello! Nem tudom mennyi az életciklusa, de ez nem "kiég", hanem csak felmelegszik vagy 120°C-ra és ekkor megnő az ellenállása. Aztán ha kihűlt, visszaáll az eredeti állapot. Nagyon egyszerű szerkezetű stabil és polaritás független. (Váltóra is jó..)
Egyébként a zsalut nem kapcsolgatja az ember, csak ha por, vagy bűz van kint. Mert egyből bepárásodik minden a kocsiba. Én legalább is a 13 év alatt húsznál többet nem váltottam át.
Sziasztok!
Mivel most kezdtem el elektronikával foglalkozni, ezért sok dolog még tisztázatlan számomra. Szeretnék építeni itthonra egy labor tápot(PC ATX) aminek 6 kimenetet szánok(ezekkel a feszültség értékekkel: +3.3, +5, +12, -5, -12 és egy 1V-10Vig szabályozható). Az áramerősséget is szeretném szabályozni de nem tudom hogyan kellene a kapcsolást megépíteni hozzá. Valami ötlet esetleg, hogyan induljak el? A válaszokat előre is köszönöm! további leírás a tápról: primer: 250W szekunder: +5V - 25A +12V - 10A - 5V - 0.5A - 12V - 0.8A +3.3V - 14A +5VSB- 1.2A (5VSB jelentését nem tudom) A változtatható fesz. megvan (LM723) de ezen se tudok áramerősséget szabályozni. uC-hez szeretnék szenzorokat építeni.
Ez így nagy falat lesz egyszerre. A linkelt IC kimeneti árama max. 150 mA (0,15A). Kezdésnek az LM338 -as IC-t javaslom és apró célok kitűzését. Ha van egy változtatható feszültségű tápegységed, kezdetnek elég lehet, esetleg ha jól működik, megépíteni kétszer. Ritka eset az, amikor amatőr műhelyben több feszültség kell egyszerre. Mire addig eljutsz, tudni fogod, mi kell neked.
A számítógépes tápegységek úgy vannak tervezve, hogy a kimeneteken arányos a terhelés, nem esetleges, mint ahogy tervezed. Ha te csak az egyik ágat használod, akkor vagy nagyon le fog esni a feszültsége, vagy a többi kimenet ugrik meg. A +5VSB ág folyamatosan ad feszültséget, ez a készenléti része a tápegségnek, a többi csak bekapcsolt állapotban aktív. Én nem javaslom az ilyenek használatát. Az áramerősség szabályzása egy külön történet. Alapesetben egy fogyasztó annyi áramot vesz fel, amennyit akar illetve amennyit a tápegység szolgáltatni tud. Pl. egy 12 V-os izzóhoz nem kell korlátozni az áramerősséget, mert az kialakul. Ez a feszültség és az ellenállás függvénye. Áramot akkor érdemes korlátozni, amikor állandó feszültségre meg tud ugrani a fogyasztás pl. melegedés miatt. Ez jellemzően pl. egy nagy teljesítményű LED. Esetleg azért, hogy zárlat esetén ne füstöljön a tesztelni kívánt eszköz, hanem a tápegység jelezze, valami nem jó. Ez az áramgenerátoros üzemmód. Van még pár eset, most nem fárasztanálak vele. |
Bejelentkezés
Hirdetés |