Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
Üdv, azt szeretném kérdezni, hogy 2 db régebbi AT-s PC tápot sorosan össze lehet kötni?
24V egyen feszültség kellene kb 10A. Arra gondoltam, hogy a benne lévő hűtőbordát egy sokkal nagyobbra cserélném mert a ventillátor nem kellene bele a hangja miatt...és ha lehet a 12V-os kimenetét sorba kötném... Lehet?
Össze lehet, csak az egyik táp vedőföldjét kösd ki, mert az rövidre zárná a másikat.
Bár én jobban támogatnám azt az ötletet, hogy egy darab erősebb tápnak megerősíteni a -12V-os ágát. A ventirőről én csak annyit mondanék, hogy nem csak az melegszik, ami bordán van.
Ajaj. Ilyet hogy lehet leírni?!
Idézet: „egyik táp vedőföldjét kösd ki” Tisztában vagy azzal, hogy a PC tápnál (és a legtöbb kapcsolóüzemű tápnál, amiben van EMI szűrő a bemeneten) védőföldelés nélkül a fémvázra kb. féltápfesz kerül, egy kapacitív osztón keresztül? Ha nincs szerencséje kinyírja az elektronikáját és lehet, hogy saját magát is. Ha sorba akarja kötni, akkor belül a tápban kell a kimeneti DC GND-t föld függetleníteni (meg kell szüntetni a PE és a GND közti fémes kapcsolatot. Ráadásul nem is beszélve, hogy mi történik testzárlatnál. A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2017
Basszus, erre gondoltam én is, csak elég rosszul fogalmaztam. Elismerem a hibám. Annyit a mentségemre, hogy abból indultam ki, hogy aki ide téved, az valamennyire ért a kapcsolóüzemű tápokhoz
Tehát a GND-ről kéne lekötni a védőföldet.
Szia bocs a késői válaszért de mi van akkor ha a konnektor nem földelt amibe dugom? akkor nincs kapcsolat a két táp védőföldje között, ugyanaz ha levágom a védőföld csatlakozó vezetékét bent a tápban?
Ne tedd!
Életveszélyes lesz a tápod, ha sima hálózatról üzemelteted. elektroncso Idézet: „Tisztában vagy azzal, hogy a PC tápnál (és a legtöbb kapcsolóüzemű tápnál, amiben van EMI szűrő a bemeneten) védőföldelés nélkül a fémvázra kb. féltápfesz kerül, egy kapacitív osztón keresztül? Ha nincs szerencséje kinyírja az elektronikáját és lehet, hogy saját magát is.” A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2017
Ezt nem egészen értem, jelenleg panelházban lakunk, és csak a konyhában a hűtőnek meg a fürdőszobában vannak földelt konnektorok a többi konnektor is föld csatlakozós konnektor csak föld vezeték nincs behúzva. Nekem kb 10 éve megy a számítógépem (10 év alatt már több típus váltás is volt -tehát több fajta gép) földelés nélküli konnektorról, és nem ráz a háza pedig a pc táp közvetlen kapcsolatban van a pc házzal hiszen rá van csavarozva...meg gondolom ilyen életveszélyes megoldást nem engedélyeznének hiszen bárki bárhol bedughatja a gépet földelés nélküli konnektorba, akkor már hány embert agyonütött volna....
valamit tehát nem jól értelmezek...
Pontosan így van! A fővárosban is több ezernyi (vagy tízezernyi?) panelelemekből épült lakásban mind a mai napig használatban vannak a védőföld nélküli 230V-os konnektorok !
Felújításkor a tulajdonosaik max. a konnektorok cseréjét vállalják be, a plusz zöld-sárga vezeték behúzását csak nagyon ritkán. A vasbeton falakba be vannak öntve a vezetékek, azokba új hornyot vágni és a mai szabályoknak megfelelően kialakítani a villamos hálózatot, az bizony tetemes összegbe kerül...erre pedig nem is értik, hogy mért lenne szükségük, hisz a TV meg a lámpa így is működik. Ismerőseimnél a számítógépek is szintén ilyen konnektorokba vannak bedugva. Hiába magyarázom nekik a lényeget, nagyon "csúnyán" néznek rám. Majd, ha baj lesz...akkor majd megkérdezem tőlük, hogy ugye már értik, hogy miről "beszéltem"... A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2017
Akkor már inkább venni egy megfelelő hosszabbítót és arról táplálni a szobai berendezéseket.
Ahogy a világ fejlődik, próbálják egyre biztonságosabbá tenni a rendszereket. A földelés egy plusz biztosítás arra az esetre, ha a normál szigetelés valahol megsérül. Egy fém házas készülékben, a fázisvezeték szigetelésének sérülése miatt a fázis rákerülhet a házra és rázni fog, ezt védi ki a földelés. Ez egy kvázi biztonsági öv, az autó is működik bekötetlen övvel. Régi rendszerek tulajdonosait azonnali hatállyal nem kötelezték a kiépítésre, de felújításkor kötelező, sőt a nagyságrendekkel nagyobb védelmet nyújtó FI relé is. A Te felelősséged, mennyire használod a ma már elérhető védelmeket a családod érdekében.
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2017
Ha csak a PC házát fogod meg nem ráz, de fogd meg mellé a másik kezeddel a gáz vagy a radiátor csövet is, és mindjárt érezni fogod hogy bizony ráz. Nekem sikerült a múltkor akaratlanul is, mert a PC oldalának csavarozása közben vállal hozzáértem a konvektorhoz.
Egyébként simán is ráz, ha nem az ujjad belső felével érsz hozzá ahol vastagabb a bőröd, hanem a hátoldalával ahol vékonyabb, és finoman végighúzod a fém házon, érezni fogod hogy csíp,vagy legalábbis bizsereg. A PC tápot kizárólag védőföldes aljazatból lenne szabad használni, ilyen nálunk sincs a házban (meg a legtöbb házban sincs), kizárólag a fürdőben.
Ha megnézed ezt, a rajzot a PC tápok bementi EMI szűrője is hasonló felépítésű, akkor megérted, hogy miért "ráz". Az AC 230V fele jelen van a házon. De valószínűbb, hogy csak inkább "csíp" csak egy röpke pillanatnyi ideig...ha tovább rajta tartanád a kezed, már nem is rázna.
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2017
Összekeversz valakivel. Tudom hogy miért ráz, de nem csak a hálózati szűrő ad kapacitív feszültséget a védőföldre hanem a szekunder oldali zavar is arra van elvezetve ami a kapcsolóüzemű tápok működéséből adódik (ezeknél nem Y kondi van ott, hanem a szekunder nullája van közvetlenül a védőföldre kötve).
Én csak ilyenről tudok. A "szekunder nullája"...is egy kisértékű kondenzátoron keresztül van oda csatlakoztatva.
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2017
A rajzon és a bontott nyák képén is látszik, hogy a szekunder közepe, vagyis a nulla, az egyik csavarral a fémházon (azaz a védőföldön) van, és ez az összes PC tápban így néz ki amit eddig láttam.
Unokabátyáméknál mai napig ki van kötve a gép a radiátorhoz, hogy el ne szaladjon
Úgy vélem elég alapos válaszokat kaptál az előttem szólóktól.
Még annyit tennék hozzá, hogy a gyártók ma már mindennel spórolnak (pl., ha egy áramkör működéséhez nem feltétlenül szükséges egy tranzisztor, nem fogja beépíteni, ez vonatkozik 1,5m rézhuzalra is. Most nyáron, nyaralás közben a Védőföld hiánya miatt egy laptop csapott meg. Többek között ezért is úgy gondolom, ha valamin földelt csatlakozó fityeg, akkor az nem véletlen és nem azért van, "Mert az volt raktáron."
Idézet: „meg gondolom ilyen életveszélyes megoldást nem engedélyeznének hiszen bárki bárhol bedughatja a gépet földelés nélküli konnektorba” Ez abból a szempontból helytelen gondolat, hogy a táp papírjaiban és a dobozán is fel van tüntetve, hogy csak FÖLDELT konnektorról szabad üzemeltetni. Ez olyan, hogy miért nem nyomhatom be a 110V-os készüléket itthon, hiszen a gyártó nem engedheti meg magának, hogy tönkre menjen 230V-on, hiszen a világ felén ekkora feszültséget használnak. A gyártó előírja (akárcsak a megfelelő feszültséget), hogy földelt konnektorba csatlakoztasd a készüléket, ha te nem tartod be, akkor rendellenes üzemeltetés miatt ér áramütés, nem a gyártó felelőssége lesz. Ráadásul egy fejlesztő/tervező mérnöknek nem feladata az, hogy úgy tervezzen meg egy modern berendezést, hogy valahol tőle 1000km-re egy kis országban még sok lakásban van olyan konnektor aminek a használata lassan 20 éve tilos az EU-ban! A te szerencséd az (és még sokaké), hogy a száraz beton elég jó szigetelő, a ráfeketett szőnyeg, PVC padló stb. pedig szintén növel a földelésed ellenállásán, nem tud kialakulni akkora áram ami érezhető volna. De például ha szívritmus szabályozód van, akkor fokozottan veszélyeztetett vagy.
Sziasztok! Lenne egy kérdésem, átalakítottam egy 400W-os PC tápot akkumulátortöltőnek, a 12V bol sikerült 14,2 voltot csinálnom, a táp modellje: LC-C400ATX, van benne egy 2005Z mikrokontroller, ennek az 1.es és a 14.es csatlakozóját kötöttem össze egy 1k-ohmos ellenállásal és egy 20 ohmos potenciométerrel, így 13,1 és 14,2 volt között tudom állítani a feszültséget de az a baj az egésszel, hogy ha pl egy akkumulátor le van merülve 10 volt alá akkor ha rárakom a töltőt a táp kikapcsol, gondolom a túlfeszültségvédelem kikapcsolja, ezt szeretném kiiktatni valahogy de sajnos tanácstalan vagyok. Ha valakinek van valami ötlete mit és hogyan, megkérem segítsen! További szép napot mindenkinek!
Változtassad meg az osztót úgy, hogy 11 V-tól lehessen állítani a feszültséget és lemerült akkumulátornál azzal kezdjed tölteni. Nem a túlfeszültség védelem, hanem a túláram védelem tiltja le a kimenetet. Én egy 3 állású Yaxley kapcsolóval váltom a feszültséget a töltöttség függvényében.
Probáltam de ugyis kikapcsol (11.1 volt a minimum)
Úgy kellene átalakítani, hogy a max áramot is be lehessen állítani, az akummulátorokat sem lehet a 10%-nál nagyobb árammal tölteni, meg hát a töltő sem szereti mint azt láthatod.
Tegyél elé egy áramkorlátozó izzót. Valszeg az induló terhelést nem bírja.
Üdv, mindenkinek! Azt szeretném kérdezni,hogy az alábbi PC tápról van-e valakinek valami infója ?
Talátozotte vele már valaki,vagy vane valakinek kapcsirajza hozzá ? Állíthatós tápot szeretnék csinálni belöle,ha lehetséges. Válaszokat,segítséget előre is köszönöm. A táp neve: ASTEC model:AA20200. (Csináltam képeket is róla,csak nem tudom hogy kell ide fölrakni.) Üdv. Laci
Probáltam már izzót is rakni, 2Wos, 5Wos, 10Wos, 15Wos, 21Wos-sal is kikapcsol, probáltam több akksit, mindeniknél csak kikapcsol, Csak olyan akksit lehet tölteni ami 11,5 volt felett van. Nincs más megoldás csak a tuláram védelem kiiktatása de azt nem tudom, hogy hogyan tegyem..
Pont rossz az irány. A túláram védelmet nem kikapcsolni kell, akkor le fog égni a tápod, hanem átalakítani áramkorláttá. Egyszerűen csökkenjen le a feszültség addig, amíg beáll a maximális töltőáram. Minden normális táp így működik.
Azt meg hogy kell csinálnom?
Kis utána járással menni fog. Meg kell érteni a szekunderről jövő visszacsatolást, és azt módosítani. Vagy készítesz egy lov drop áramkorlátot FET-tel, ami mint disszipatív labortápegység működik, és bizonyos áram felett korlátoz, alatta pedig az RDS-on-jával vezet (mintha ott sem lenne). Ha egyszerű lenne, leírnám, hogy R3-at forraszd át a TL494 6-os lábára, de ez komplex, ismerni kell az egész vcs. hálózatot, vagy pedig a TL494 komparátoraira újra építeni egy saját vcs-t.
Felteszem a képeid felét, a többit már rád bízom, biztos menni fog.
Addig is jelentkezhet valaki, ha ismeri..
Szia!
Más típusszámmal és terhelhetőséggel volt ettől a gyártótól tápom(ha jól emlékszem 250W AT), sok óra ismerkedés és próbálkozás után feladtam. Két darab IC dolgozott össze rajta, bármivel próbálkoztam letiltott, vagy el sem indult. A tiéden is szerintem ugyanez a két IC van, az egyik látszik (AS2214), a másik pedig a segédpanelen csücsül a két trimmernél látszik (valószínűleg AS2350), az MC33365P csak a készenléti 5V-ot biztosítja. A tápot nem ajánlom ilyen jellegű átalakításra, de mellékeltem a két adatlapot. |
Bejelentkezés
Hirdetés |