Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
A rövidre zárás az határozottan agresszív tesztelési forma, nem javaslom vizsgálati módszernek. Több információhoz juthatsz, ha ettől kisebb terhelést használsz, elsőre valami olyasmit amin 1-200 mA körüli áramra számíthatsz.
A feszültséget üzemszerűen tudod szabályozni? De mindenek előtt mérd meg a tápfeszültséget, az IC tápját, és a referencia értékét. Amit leírsz, azt pl. okozhatja az, hogy direktben minimum állásban van az áramfigyelés Ha az IC foglalatban van, akkor azt megpróbálhatod kicserélni. Az árammaximumot állító potmétert is nézd meg nem szakadt-e meg, nem tört-e le egy lába, vagy ha huzalozva van akkor épek-e a vezetékek. Az árammaximumhoz tartozó trimmer épségét is ellenőrizd
22V váltóról megy a táp a kondi után mintegy 29V-ot mérek ennyi megy az IC táplábaira is az 1-es lábon 9.87V-ot mérek. A potik jók megnéztem.
Azért az is érdekes hogy amikor jó volt akkor 25-26V-ig tudtam állítani a feszültséget most meg csak 20V-ig tudom ez nem semmi hogy mi lehet itt a gond!
Nem hiszem el hogy nem világos az a tény hogy tönkrement!
Hibát kellene keresni... Áteresztőket ellenőrizni elsősorban.
Azok újak voltak 2N3055 és nem volt rajtuk nagyobb terhelés mint 1.5A.
Rövidzárnál? Mire az áramszabályozás működésbe lép, meglehet az áteresztők (lehet, hogy csak egy, de lehet több is) már rég tönkrementek. Jelen állapotában könnyen lehet, hogy csak az áteresztőket meghajtó tranzisztor működik, ezért nem terhelhető, meg a max feszültség is kisebb.
Le kéne szokni az ilyen durva próbákról, épp elég ha használat közben következik be.
És mivel használat közben a rövidzár bármikor bekövetkezhet, hiszen különféle dolgok kipróbálására, élesztésére használ az ember labortápot, ezért kutya kötelessége neki ezt tolerálni. Mi több a rövidzár is üzemi paramétere kell hogy legyen, ha nem is órákra, de legalább 1-2 perc erejéig. Ha ezt nem teljesíti akkor azt én nem tekintem labortápnak, felül kell vizsgálni, újra kell tervezni, vagy el kell hajítani.
Manapság már költségben és méretben sem nagy egy hatékony hűtés kialakítása, és a hőkapcsoló sem kerül sokba. Aki 100 fok fölé melengeti a tranyókat mert "az a jó neki" az ne csodálkozzon ha tönkremegy.
Nem az 1 - 2 perces rövidzárral van a baj általában, hanem a tranziensekkel. Igen kérdéses, hogy ezzel hogy birkózik meg a szabályzókör.
Idézet: „Azok újak voltak” Ezt nem vitatom, de lehet hogy hamisak is! Most viszont 98% hogy halottak. A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2017
Igen azok voltak halottak mind a három kicseréltem őket a másikak mentek egy darabig és megint végük lett 12V 1.8A-es terhelésen ezek a 2N3055-ök vagy nem érnek semmit vagy valami más baj van de jól szabályoz amikor még nem mennek tönkre az áteresztők! Még nem is voltak melegek mikor megadták magukat!
Ge Lee-nek igaza van normál körülmények közt is előfordulhat rövidzár ettől nem mehetne tönkre Proli007 tápjánál ezt bármikor el lehet követni és nem megy tönkre! Meg már ezt a tápot is megépítettem 2.7.4-et BD249-ekkel azok bírják is!
H A M I S A K!
Megnézném még az emitter ellenállásokat is.
Javaslom, hogy a rossz tranyókat ne dobd el, hanem vágd le óvatosan a kupakjaikat. És egy jó minőségű képet dobj fel ide, megsasoljuk, mennyire látszanak valódinak.
Néhányszor már leírtam hogy mire való a 3055 (főleg amiket manapság gyártanak), ezek szerint feleslegesen mert továbbra is mindenki azzal akar tápot építeni.
A Proli félében ha jól rémlik FET van áteresztőnek, az jóval strapabíróbb mint a bipoláris tranyó. Egy tápomban az IRFP240-9240 páros úgy disszipál rövidzárban fejenként 60-70W-ot hogy még aktív hűtés sincs a nem is nagyméretű bordáján.
Érdekes, de a Voltcraft, vagy melyik, ma is gyárt kéttranyós, 6A-es 24 V -> 12 V áteresztős konvertert 2N3055-tel. A kezemben volt egy példány a nyáron, friss, új.
Upd: a tranzisztorok a konverteren nem mutatták a hamisítás jeleit, úgymint mattra csiszolt-maratott kupaktető ST márkával. A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2017
Amikor 400Ft körül van egy IRFP akkor nekem eszembe sem jutna a 2N-nel szórakozni (alapból sem teszem az eszement szerelhetősége miatt), ráadásul a FET tokjában benne van egy combos dióda is, azt sem kell már kívülről rábiggyesztgetni. Hogy a Voltcraft mit csinál az meg teljesen hidegen hagy, nem nagyon vásárolok tőlük semmit.
Itt is vannak a képek a tranyóról! Kettőt szedtem szét a háromból!
Igen, ezek hamisítványok. Matt kupak, rossz minőségű felirattal, a tokbevezető szigetelői nagy kék bumszlik, belül hajszálvékony bevezetések, amiből az emitteré elégett, maga a lapka meg egy bolhaf..-nyi mütyürke.
Ilyet többé ne vegyél. Kívülről egyből kiszúrható a matt kupak, illetve a nagy kék szigetelők.
Alkotó kért a tápról képet a tranyók csavarjait kivettem már azért nincsenek bent de szigetelő gyűrűvel vannak ellátva ahogy Alkotó annak idején lerajzolta!
Jóvanna, nem kell a torkomat elharapni, csak említém, hogy ha minőségi a tranyó, attól még nem kell eldobni, mert 3055-ös, ma is használják a közhiedelemmel ellentétben - de gondolom nem a sufnituninglaborból szerzik be.
De ahogy nézem a boltok kínálatát, csak itt hamisakat kapni (a Lomexnél is az van), úgyhogy emiatt érdemes a típust hanyagolni.
Akkor ezt azért jó lenne nekik jelezni, ill mondani nekik, hogy ezt kompenzálják valahogy!
Még a kis elektronikai boltokban esetleg lehet beszerezni régi jó tranyókat de ott meg horror az áruk!
Az említett helyen én félvezetőt egyáltalán nem vennék, semmilyent sem. Egy ideje már mást sem veszek ott. SMD kondi anyaga teljesen más mint ami mellé van írva (azóta írják amióta rájuk szóltam), de hogy még szebb legyen a dolog, beforrasztod, és nem működik a kütyü. Méricskélve kiderül hogy a vadi új SMD kondi lába simán elengedte magát, ami persze szemre nem látszik, mert látszólag egyben van. Ilyen silány minőséget valamirevaló cég nem gyárt.
Aztán az is fel kellett volna hogy tűnjön, hogy mondjuk egy MJ15022 tízszer annyiba kerül ott mint a 2N, az sem azért van mert annyival jobb az a tranyó, hanem az nagy eséllyel eredeti. Ha már sikerült beleválasztanod ebbe az el....tt tranyó konstrukcióba, akkor inkább tegyél bele MJ-t, még ha drágább is. Javítottam diszkósnak olyan végfokot, amiben gyárilag 2N3773-ak vannak, nem kevés. Sok év után elhalálozott, előttem elvitte ide-oda, megjavították neki hamis tranyókkal, amivel ment is 10 percet meg fél órát. Aztán vettek neki bele eredetit, azzal elment 2 hetet. Ekkor került hozzám. Kicseréltem neki benne az összeset MJ15003-akra, aminek először nem örült, mert mélyen a zsebbe kellett nyúlnia miatta. Azóta viszont örül, mert úgy gyilkolhatja a végfokot ahogy akarja.
Erősen meg lennék lepődve, ha a lomex-ben 500Ft-ért hamis 2N-t adnának. Nézd el nekem hogy nem hiszek neked, 3 okból sem. Az egyik a sok sok éves tapasztalatom, a másik hogy háromszor annyiba kerül mint a másik helyen, és annyiért biztosan nem hamis. A harmadik, hogy az az egyetlen hely ahol nagy biztonsággal veszek félvezetőt, mert ott nekem még hamisat sosem adtak, nem hogy tranyóból, de még egy vacak 4148-ból sem.
Aki kicsit is képben van ezen a területen az tudja, hogy azokból a típusokból kering sok selejt a boltokban ami fogy. A 2N az ilyen, meg a BD is ilyen, meg a 2SC is ilyen. Amit viszont senki nem használ csak itt ott elvétve, abból nagy eséllyel csak eredetit fogsz kapni.
Persze, csak nem sok értelme van. Évekkel ezelőtt jeleztem nekik hogy a kondik mellé nincs odaírva az egyik leglényegesebb adatuk, miszerint hogy milyen anyagból vannak. Eltelt némi idő, odaírták. Ekkor vettem X7R anyagú kondikat. Rutinomnál fogva természetesen nem építettem be, hanem előtte megnéztem hogy mit is kaptam. Y5V-t kaptam, így rendelhettem újra, de azt már a lomexből.
Én nem hagynám szó nélkül mert ez vásárló megtévesztése simán.
Bár neten én is sok "jó" tapasztalatot olvastam róluk. De a lomexel én se nyúltam még mellé.
Egy régi villamosmérnök barátom, aki a '80-as években tápegységeket és szünetmentes tápokat fejlesztett már akkoriban sem használta a 2N3055-öt, mert véleménye szerint annyira lassú volt, hogy nehéz volt megoldani a gyors lezárását zárlat esetén. Pedig akkoriban az alkatrészbeszerzés nem volt ilyen egyszerű...
A barátomnak építettem egy kis tápot 723-al és nem működik. Már szívat egy hete. Mivel a hiba nem lett meg megépítettem újra, más nyák, új alkatrészek. Nem működ.
A jelenség: 24,6 - 33,8 V között szabályozható. A puffer után a tápfesz.: 35,7 V. A BD140 bázisán 35,3 - 35,6 V a változás a a 10 k potméter egész tartományában. A 4. 723 van benne. Azon vagyok, hogy megtaposom. Van ötletetek? Az áteresztők BD249 2 x. |
Bejelentkezés
Hirdetés |