Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Forrasztópákák - melyik miért jó
Valaki nemrég az ellenkezőjét írta ennek, azt mondta hogy az eredeti és a klón hakko hegyek között nincs a használat tekintetében különbség. Én ezt nem hittem el mert biztos hogy nem így van, van elég tapasztalatom a klón hegyekkel...
Azt is írta itt valaki hogy a drágább pákák nem érnek annyit. Valóban nem, egyetlen több tíz vagy százezer forintos páka sem ér annyit mint amennyi az ára. Amikkel dolgom volt azok közül a solomon az egyetlen olyan páka ami megéri azt a 2500Ft-ot amibe hegyestől került. Ha lett volna a gyártójának annyi esze hogy kisebb fűtőbetéttel és egy keskenyebb, ergonomikusabb nyéllel (mondjuk mint a 907) meg egy hajszálnyit jobb minőségű heggyel készíti el, akkor szerintem a legtöbb pákát kiszorította volna a piacról, az olcsókat és a drágákat egyaránt. Mivel ez nem történt meg, és nekem már elegem lett az olcsó használhatatlan klónokból, ezért döntöttem az ekecselt Ersa mellett. Már azt is bánom hogy a gyári nyelét megvettem, mert sokkal olcsóbban jöttem volna ki ha veszek egy poliamid rudat, és abból megesztergálom magamnak a nyelet. Csak az 5 eres kábellel lettem volna bajban, mert ilyen jót (vékony, rugalmas és hőálló) nem nagyon találni a piacon.
Az enyém csavaros volt. Nem emlékszem, hogy azzal bármi baj lett volna. Az illusztráció képen csúszkás van. Teljesítményre melyiket érdemes venni? A szögletesből csak 75W-os létezett? Addig melegít, amíg tartom a gombot. A nagyobb teljesítményűnél gondolom gyakrabban kell kapcsolgatni manuálisan, emiatt nem biztos, hogy előnyösebb.
A csavarossal valoban nincs gond, mert ha van meghuzod egy kicsit a csavart és ujra jo. Ezt nem tudom a klipszesnél hogyan lehet megoldani. A környéken minden melegszik, azaz oxidál igy a kontaktus csak uj korában jo. - klipszest ( most látom elöször) nem tudom, hogy lehet-e tisztitani ( eltávolitani az oxid réteget), illetve, hogy a melegtöl mennyjre veszti el a rugalmasságát.
A forrasztás technikáját el kell sajátitani a kapcsolgatás gyakoriságával meg mit forraszt az ember. 1-3 mm vastag drotokhoz néha még a 125W is kevés ( föleg ha a gyári hegyet használod). IC-kre stb meg forditva vékonyabb drotbol kell a hegyet csinálni ( csengödrot) és elég a 75 W is.
Ha tényleg azt adják ami a képen van, akkor ugyan olyan minőségű mint a régi (ugyan az a belső, csak modernebb dobozban, ez volt az első újított változat amit én linkeltem az a második). Bár a 75VA-es változat de sok éve vannak használatban a suliban, a majdnem 100db-ból csak 3-4 hibás van, amit nagy és nehéz munkával sikerült tönkretenni a diákoknak. Pedig kapnak sajnos rendesen. Van olyan amiről már szinte le van olvadva a műanyag tok (a kis fekete gyűrű meg az összesről) de működnek. Viszont ezek mind a csavaros változat, ez a tolókás nagyon nem teszik.
Egy alkalommal vettek ezeket a modern piros "100W"-os pillanatpákákat, na azok nem bírták csak pár napig. Az összes megvett darabot gyakorlatilag két osztály egy hét alatt teljesen elpusztította. Amin nem vagyok meglepődve, volt ami első bekapcsoláskor egyszerűen felrobbant. A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2018
Mit sikerült ezeken tönkre tenni?
Hiszen nincs benne egyébb mint egy trafo meg egy kapcsolo. Legtöbbször a ház szokott összetörni, hajdanán egy barátom összegyurt kenyérbe csomagolta, majd amikor az jol megszáradt gyönyörüen megsmirglizte és befestette. Szebb volt mint az akkori uj.
Leégették a trafót. Amikor Herpeszed Ödönke félórán keresztül egyhúzomba nyomja a gombot az betesz rendesen a trafónak. Múltkor is az egyik diákra úgy kellett rászólni, hogy ne húzza már 10 percen keresztül egyhúzomban a ravaszt. Panaszkodott, hogy túl hamar ég el a hegy. Törött dobozosat még csak olyat láttam amiből a diák saját kezűleg tördelte ki a hűtőrácsot. Amúgy ez doboztörés valós probléma lehet, ahol tegnap belinkeltem a legmodernebbet ott árulnak ezekhez a szögletesebbekhez (első újított verzió) üres dobozt. De nekünk a suliban van pl. zebra- és zsiráfmintás is hála az unatkozó diákoknak.
Idézet: Az új 125VA-es minősége is a szokásos? Érdemes azt venni, kisebb dolgokra is ugyanolyan jó, mint a 75VA-es?„Sajnos újban már nem lehet beszerezni, maximum nagy szerencsével egy régi elfekvő készletből. A képen látható óta már a második sorozat fut, de a minőség a szokásos. Jelenleg ezt a típust árulják: ETP4. Van belőle 75VA-es (narancssárga), 100VA-es (fekete) és 125VA-es (kék) is. De hogy Magyarországon hogy lehet beszerezni azt nem tudom.” Idézet: Nem a Cseh pillanatpákára gondolsz, ugye? „Egy alkalommal vettek ezeket a modern piros "100W"-os pillanatpákákat, na azok nem bírták csak pár napig.”
A 125VA-es is jó, van az is a suliban. Én nem ajánlom elektronikai forrasztásokra ugyanis van egy nagy "baja", a ráírt 125VA nem PMPO adat, nagy művészet vele forrasztani, mert ha egy tized másodperccel is tovább melegítesz egy kisebb méretű forrpontot még a masszív üvegszálas panelről is leégeti a rezet. Valami rohadt erős gép. De ha sokat dolgozol teljesítményelektronikai áramkörökkel ahol óriási vezetősáv felületek és vastag anyagok vannak akkor nagyon jó lesz.
A piros "100W"-os az ez és társai.
Attól tartottam én is, hogy a 125VA-es túl erős, nehezen szabályozható. A régi pákám nem emlékszem hány Watt-os volt. Kockából csak 75W-os létezett?
Teljesítmény elektronikában nem tudom mekkora vezetősáv méretek vannak. Tápegység, alaplap kondizásra (alaplap már kifutott dolog, csak a vezetősáv mérete miatt) melyik lenne a legalkalmasabb, 75 vagy 100VA-es? 0.5-0.75-ös vezetékek, csatlakozók forrasztására ugyanez alkalmas? Finomelektronikára állomást szeretnék, külön.
Hát akkor nagy fakirok járnak hozzátok a suliba. Amire az a trafo leég addigra már olyan melegnek kell lennie, hogy kiolvad a dobozábol....
Amugy erre van egy trükk, az izzoval köss párhuzamosan egy csipogot vagy berregöt, mindjárt fogod hallani, hogy ki melegiti a levegöt.... Ezek az ujabb házak végre már egész jo ütésállo müanyagbol vannak. Nekem még olyan is volt ami bakelitböl készül, az rendszerint egy esést sem birt ki.
Ezek a típusok tudomásom szerint mind 75VA-esek voltak. De létezett ezekből még régebbi típus is azoknak még ennyi ergonómiája sem volt: ez is csehszlovák ha jól tudom.
Alaplapok kondizására (nagy teliföldes szigetek), huzalok forrasztására a 100VA-es jó. A 100VA-essel már sokkal nehezebb leégetni egy NYÁK-ot. A 125VA-est mink használtuk bádogospákának is. A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2018
Egyik másik érdekes szerzet azt meg kell hagyni. Persze ekkora marha csak 5-6 évente egy akad, de a róla szóló legendák évtizedekig járna szájról-szájra a suliban.
Köszönöm, sokat segítettél. Ha jól sejtem a 100W-os az ETP3. Szerintem veszek is egy csavaros rögzítésűt, mielőtt kijön valami mégújabb, ami kitudja milyen lesz.
Hegyeket honnan érdemes hozzá venni és milyen vastagságúakat? A hegy tisztítására rézkefe megfelelő vagy mit ajánlanál? Tudsz esetleg megbízható kinti webshop-ot, ahonnan mindent egyben meg lehetne venni? A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2018
A tisztításra én bronzkefét használok. Hegyet felesleges venni hozzá, 8cm hosszú 1,5mm2-es lecsupaszított tömör rézdrótból lehet hajtani bele. Arra számíts, hogy a hegyet aránylag gyakran kell cserélni mert elég. Énnálam használattól függően 1-2 hetente cserélni kell. De volt már úgy, hogy 1 nap alatt hármat cseréltem. Cserébe viszont az új hegy "ingyen" van (villanyszerelői hulladék az ekkorka darab drót).
Ennek a pákának a használatához hozzá kell szokni. Mint a fűtési idő, mint a tartási szög stb. egyénfüggő. Még nem láttam két olyan embert aki egyformán forrasztott volna vele. Egy-két elrontott forrasztás után hamar rá lehet érezni az ízére, de ki kell tapasztalni, hogy neked hogy kényelmes. És ami amúgy jó benne, az az, hogy hegyből mindenféle őrült formát is lehet belőle hajtani. Akár széles, lapos orrút amivel egyszerre lehet egy IC egy sorban lévő lábait kiforrasztani. Két forrasztással kint van az IC. Két dologra kell nagyon odafigyelni: 1. Ahol a hegy felfekszik a vastag réz profilra ott mindig fémesen tiszta kell, hogy legyen a felület, ha oxidos akkor ott fog melegedni és nem a hegy csúcsúnál. 2. A csavar jól kell, hogy legyen meghúzva mert szintén hibát okoz a rossz kontakt. +1 Ha már a hegy a végét járja (el van vékonyodva) és félős, hogy bármelyik pillanatban elpattanhat akkor tanácsos cserélni, mert ha érzékeny áramkör forrasztasz akkor a húzott ív tönkreteheti azokat. Mit értesz kinti webshop alatt? Itt Szlovákiában? A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2018
Ezen a pákán tanultam meg forrasztani 5 éves koromban és használtam másfél évtizeden keresztül. Két évtizede cseréltem el, mondanom sem kell mennyire megbántam. Nem nagyon tudtam elfelejteni a használatát. Az elpattanó hegyek emléke is belém hasított a soraidat olvasva. Tényleg nem sokáig tartott a hegy és fogyás közben is változott a "karakterisztikája", de jó érzés volt új hegyet tenni bele. A csavar meghúzásának szükségessége rémlik, a felület tisztaság igénye kevésbé (bár emlékszem, hogy egyszer nem melegített és nem értettem miért). A hajlított hegy hasznos tipp IC kiforrasztáshoz, nem emlékszem, hogy ilyet csináltam volna vele. Egyszerű megoldás, bár ennek a pákának a hátránya lehet, hogy a hegyen feszültség van. Érzékeny IC-khez nem tudom mennyire kockázatos a használata (szerintem még annyira sem, mint egy nem ESD védett forrasztóállomásé). Műanyagot is vágtam vele, olyankor a hegyet jobb eldobni, mert nagyon ráég és beleragadna a kefébe is. Családi házban működött a "villanyszerelői hulladék felhasználása" módszer, lakásban sajnos már nem állnak ilyenek rendelkezésre, mindent vennem kell készen. Amennyit itt forrasztok, egy zacskó hegy kitartana évekig.
Gondoldam, hogy Csehországban olcsóbb, mert ott gyártják. A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2018
Az ESD védelmet meg lehetne csinálni, mert dupla szigetelesü a trafo igy a kimenetet ( azokat a rudakat) nyugodtan földelheted. Azokon alig van 1-2 V igy a szikrázás sem veszélyes..
Villanyszerelö hulladékot meg bármelyik épitkezésen vagy villanyszerelötöl kapsz, többet is mint amennyire az életedben szükséged lesz. ( még örülni is fognak ha összeszeded utánnuk a 20-30cm-s maradekokat.). Csak bátran kérdezz!
Ezt a nap viccének szántad? Pillanatpáka meg az ESD? Szerinted annyiból áll, hogy leföldeled? Tegyél már egy kisebb tranzisztort (aminek még vashuzalból van a lába) az asztalra és közelítsd felé a bekapcsolt pillanatpákát. Ezen a földelés nem segít.
A szikrázás nem veszélyesre meg már nem is mondok semmit. A szerszámokat rendeltetésszerűen kellene használni.
Ember ( már megint görénykedsz), kismillio fiatal koru CMOS áramkört forrasztottak be ilyen pákákkal, szerte a világban és akkor még védelem sem volt az IC-kben.. azt se felejtsd, hogy a sztatikus villamosság sok 10 ezer volt, amit ebböl a pákábol biztosan nem kapsz elektromos uton - sztatikusan igen, de arrol nem a páka tehet.
Amit a SOS-nál néztél az 5500Ft volt, nálunk itt a kapható típus (legújabb) 20€.
A hegyen nincs komoly szintű feszültség, gondolj bele, egy 8cm hosszú rézdróttal rövidre van zárva. Ott csak annyi feszültség van, ami azon a darab dróton esik. Én most lemértem a saját példányomét, 0,28Veff a két csavar közt mérhető feszültség üzem közben. A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2018
Nehogy valaki ellenvéleményt fogalmazzon meg veled szemben, ugye?
A nap másik vicce: kismillió cmos áramkör beforrasztása pillanatpákával a világban. Bizonyára. Amúgy szerinted a cocialista éràn kivűl ki használta még ezt a pákát? Nem csak sztatikusan lehet megölni egy cmos eszközt. De csak hajrá, terjedjen a butaság, a net erre való.
A pákahegy megszakadásakor keletkezett szikráról volt szó, hogy tönkreteheti az éppen forrasztott alkatrészt.
A rövidrezárt dróton persze, hogy nem mérsz feszültséget. Mérj áramot. Amúgy Te okos, versenyt nyert srác vagy. Kérdezném, hogy szerinted mitől keletkezik a szikra? Ez a szikra szerinted nem káros az éppen forrasztott alkatrészre? Ha igen, miért?
Feltételezem figyelmedet elkerülte, hogy én hívtam fel a kérdező figyelmét a szikra (ami amúgy elektromos ív és nem szikra) veszélyességére:
Idézet: „+1 Ha már a hegy a végét járja (el van vékonyodva) és félős, hogy bármelyik pillanatban elpattanhat akkor tanácsos cserélni, mert ha érzékeny áramkör forrasztasz akkor a húzott ív tönkreteheti azokat.” Bővebben: Link Mellesleg az elektromos ív azért keletkezik mert a pákahegyen elég komoly áram folyik üzem közben, mint minden áram alatt bontott érintkező ez is ívet húz. Ez az ív elég komoly energiával rendelkezik, több alkalommal tapasztaltam, hogy a forrasztóón oda hegesztődött! az ívet húzott hegyre. A húzott ív feltételezem elég komoly feszültségtüskét rúg bele az áramkörbe.
Forrasztópisztolyok
A legtöbb forrasztópisztoly üresjárati feszültsége 1 V alatt van. A nyugati gyártmányok csúcsa (amivel én találkoztam) nem hajlamos a szikrával elhalálozásra, mert vas vagy egyéb "nem réz" ötvözetből készül. Ezért aztán egyszeri túlmelegedés után is már kínszenvedés velük forrasztani. A régi szoc. darabok közül az 50 W-os NDK-s is ilyen volt. Cseh(szlovák) pisztolyokon két csavar fogta a csúcsot, amit sima 1,5 mm2-es rézdróttal lehetett pótolni. A cin hamar feloldotta a csúcsot, de legalább jól befutotta. A szikrázáskor diódát talán el lehetett volna pukkantani, ha a két drótvég éppen a dióda két végéhez ér hozzá.
Sziasztok! Elektronikához tudtok ajánlani valami belépő szintű pákát? Fogalmam sincs, hogy mi ezeknél a reális ár, ezért nem is nagyon tudok keretet írni, de 10-nél többet nem szívesen költenék rá, ha meg lehet oldani annyiból. Esetleg a forrasztással kapcsolatban van valami tanács? Ha jól tudom ESD ellen földelni kell valahogy a pákát. Ezen kívül van még más is?
Solomon pákától lejjebb ne add, építs hozzá szabályozót mert kompletten már ezek is elég drágák. Ebbe a pákába a weller TCP hegyeit is bele lehet tenni.
Lehet ugyan néha kapni ilyesmiket is, de ezek szerintem a gyerekjáték kategória.
Köszi! Solomont máshol is dícsérték. 7 körül már lehet kapni valami fullosat?
Wellert szeretnék, bár nem tudom van e más is, ami alkalmas precíziós munkára. Használtakat árulnak ilyenből, vagy jobb inkább újat venni, mert tönkremennek? Az asztalt szoktátok védeni valamivel, amin forrasztotok? A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2018
Húha...
Az általad leírtakból azt veszem ki, hogy életedben nem forrasztottál még. De bizonyára valami "zsíros" melóra bukkanhattál, melyre próbálsz lecsapni tudatlanul is. Igazam van, vagy igazam van? Az ESD környezet nem egy szál földelő vezetékből áll! "Fullos" pákát ne 10 ezer alatt keress! Wellert meg aztán főleg nem Tudod, ez egy szakma! Ha komolyan akarod művelni, akkor tanulni kell, és aztán belefogni komolyabb kihívásokba.
A solomon kompletten, tehát állomásban nyilván drágább. Tönkremenni nem nagyon szoktak. Nyilván nem weller minőség, de nekem az első már sok éve megvan, volt hogy napi szinten használtam, és a hegyen kívül még semmit nem cseréltem benne. Ha weller hegyet teszel bele és vigyázol rá (nem azzal feszegeted az alkatrészeket) akkor egy hegy is évekig jó lesz benne. Egy weller állomás ennek a sokszorosába kerül, és közel sem ér annyit.
Az ESD egy jó dolog, a linkelt állomás is olyan, de nekem az életben nem volt még ESD-s pákám, és sosem éreztem a hiányát. Illetve a most használt Ersa-n van, de azon sem kötöttem be, lévén nem is lenne hova, mivel nincs kiépítve védőföld az asztalomhoz. Idézet: Igen én szoktam, egy darab újságpapírral. Előtte mindig csupa gyanta meg trutymó volt az asztal, alig tudtam letakarítani. Most csak leveszem az elkoszolódott papírt és teszek újat a helyére. „Az asztalt szoktátok védeni valamivel, amin forrasztotok?”
Ezen a szinten (hobbi), szerintem az ESD csak egy jól csengő reklám szöveg. Ahogy Ge Lee kolléga is írta, ahhoz, hogy legyen értelme, úgy kell kialakítani a munkahelyet. Földelőpont, megfelelő ruha, csuklópánt, stb. Nekem egy Aoyue Int3210-es szettem van, kb. 30.000 volt a komplett cucc. Miután megérkezett, szétszedtem (a kapcsolást felraktam a digitális forrasztóállomás témában), azt kell mondjam, hogy 10.000-et nem ér az egész, ha csak az alkatrészeket nézzük. Attól függetlenül meg vagyok vele elégedve, kényelmes a páka, gyorsan fűt, pár SMD-s kis gyakorló panelt összeraktam már vele. Életemben először forrasztottam SMD-t.
Viszont: nem ért ennyit. Szóval egy 15-20 ezer körüli Solomonnal szerintem jól jársz! Ill. keress ZD névvel, elvileg ugyanaz, mint a Solomon, viszont olcsóbban is megkapod. Nekem az volt a szempont, hogy tekerős legyen, ill. jó a hegyválaszték. Az enyémbe pl. jók a Hakko hegyek. A hozzászólás módosítva: Feb 20, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |