Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Életvédelmi kapcsolás, FI relé
Témaindító: bankimajki, idő: Máj 6, 2009
Egy átlagos családi házhoz általában elég 1 db. Ha van vezérelt külön mérő, akkor 2 db szükséges. Nagyobb családi háznál, ahol a 3 fázis be van vezetve, oda érdemes fázisonként külön bekötni, tehát 3 db-ot. De egy új jó szerelésnél általában oda is elég az 1 db 4 pólusú.
1 Fi-relére be lehet kötni akár 20 db kismegszakítót is. Ha több a Fi-relé, van rá lehetőség, az csak nagyobb biztonságot ad és nem marad az egész ház áram nélkül. De hozzáteszem egy jó szerelés esetén ez nagyon ritkán fordul elő, akár 10 év alatt lehet 1-szer se. Idézet: „A FI sosem felesleges, maximum kevésbé hatásos.” Ugyan nem értek hozzá, de ebbe nem tudok belekötni Az már más kérdés, hogy nem is akarok...
Engedd meg, hogy kijavítsalak!
- három fázisú hálózatra három fázisú FI-t teszünk! - Többnyire nem "elég" egy darab, csupán spórolásból ennyit tesznek be. Ha rendesen van kábelezve, ésszel van kialakítva akkor a kazán/világítás/dugaljak/kültér külön-külön relével vannak védve. Idézet: „Nagyobb családi háznál, ahol a 3 fázis be van vezetve, oda érdemes fázisonként külön bekötni, tehát 3 db-ot. De egy új jó szerelésnél általában oda is elég az 1 db 4 pólusú.” Szerintem az 1 db 4 pólusú az a 3 fázist jelenti. A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2018
Pont a rossz(!) szerelésnél nem tudsz 3 db.-ot betenni mert a nullák olyan katyvaszban vannak, hogy lehetetlen kibogozni! Amúgy teljesen felesleges is.
Volt olyan ház, ahova a 3 fázisú Fi-relén kívül 12 db 2 pólusút kért a megrendelő.
3 fürdőszoba, oda helységenként 1 db 10 mA-es érzékenységű. A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2018
Akkor az egy nagyon korrekten kábelezett épület volt és előre gondolkodtak a nullák kábelezéséről. Vagy az egyfázisú FI-k konkrét berendezéseket védtek és azokhoz közel voltak felszerelve.
A fürdőszoba sem indokolja a 10mA-t, azt egy konkrét dugaljhoz szokták mobil kivitelben szerelni. A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2018
Szerencsére újabban több ilyennel találkozni. De inkább ilyen legyen, mint akinek az 1 db is sok és felesleges.
Ha rossz szereléssel találkoztam, azt teljesen szétszedtem, újravezetékeztem, ahova 3 db-ot be kellett tenni, be is tettem. Szerencsére Nullából csak 1 van, még 3 fázis esetén is.
Annyi nulla minimum ahány FI relé. Amúgy szerintem mindenkinek jót tesz háromfázisú házban 4 FI relé. ( velem ne csináltasátok, mert nem gazdaságos...) A háromfázisú fogyasztóknak egy, az egyfázisúaknak meg fázisonként egy. Így a későbbiekben sem keverheti a villanyszerelő a nullákat, az esetleges nulla bontásból adódó túlfeszültség is kivédhető, ( pontosabban már csak az elosztónál kritikus) valamint nem lesz teljes sötétség, ha a kinti lámpa véletlenül lepárásodik.
Sziasztok! Időnként (pár hetente, 2 havonta , teljesen random) a fi relénk leold, nem tudni, hogy mi okozza. A házunk 2 éve épült, tehát új a vezetékezés.
A villanyszerelő első körben kicserélte a FI relét, ez sajnos nem segített. Kimérték a második fí relét, kb. 15-16 mA -nél leoldott. Hoztak egy újabbat, ami előzőleg ki lett mérve, 27 mA-nél old le. Ez sem oldotta meg a problémát. A Villanyszerelő Szakmai fórumon olvastam, hogy le kell kötni a Fí relé kimenő nulláját , ki kell kötni a kimenő fázis vezetékét és ha e vezeték és az AVK kimenő fázis csatlakozója közé egy árammérő műszert csatlakoztatunk, akkor az méri a szivárgó áramot. Így is tettem. Ekkor lement a Fí relé. Gondoltam, megpróbálom lekapcsolni a kismegszakítókat. Lekapcsoltam a kondenzációs kazán kismegszakítóját, a többi 13 db-ot felkapcsolva hagytam. Ekkor nem ment le a Fí relé és kb 5-6 mA áramot mértem . Ha az összes kismegszakítót lekapcsolom a kazán kivételével , akkor az árammérő kőzbeiktatásával megint lekapcsol a Fí relé. Valószínűleg a kazán áramkörében lesz a probléma ? Kérem hozzáértők segítségét ! Köszönöm !
Igen, ez azt valószínűsíti, hogy a kazánban vagy a hozzá vezető vezetékekben lehet valamilyen zárlat.
Szia!
Csak példakánt említem: Két napon át kerestük a Fi relé problémát. Persze a legegyszerűbbel, a cserével kezdtük. Aztán mindent megbontottunk, mert nem tudtam elképzelni, hova megy a 100-250mA hibaáram? Végül a fogyasztásmérő plombátját is leszedtük, és miután minden létező vezetéket lekötöttünk, még mindig 100-200mA folyt a földelő szonda irányába. Ez az közüzemi hálózatról folyt be. Végül a hiba az volt, hogy az egyik falikar felszerelésénél, a nullát becsípték a lámpa alá, és a szigetelése pont annyira sérült meg, hogy a felszerelés után csak évekkel jelentkezett a hiba.
Általában az előbb is említett vezetékbecsípődés melegedésre is hajlamos lámpatestnél, vagy kapcsoló, illetve konnektor rögzítő füleinél is lehet a hiba oka.
Szia!
A kazánban milyen tápegység van? Mert a villásdugó melyik ágára kéri a L,N vezetéket ? be van-e kötve a csövezése az EPH ba? Sokszor a villásdugó"megforditásával --megjavul" Idézet: Ezt mire érted? Ha a készülékben van a zárlat, fázis nulla fordítástól nem szűnik meg. Ha a készülék érzékeny arra, hogy melyik vezetéken kapja a fázis és melyiken a nullát (99,99 %, hogy érzékeny rá), akkor a kazán nem fog elindulni. Ha a Fi-relé elég érzékeny, nulla és föld összezárására is leold. „Sokszor a villásdugó"megforditásával --megjavul"”
Szia !
Ariston Clas Premium Evo kondenzációs kazánom van. Azt nem tudom , hogy milyen tápegysége van. Nem villásdugója van , mert be lett kötve a kazán után egy "Beretta connect base mix 1 le" típusú hidraulikus modul , hogy külön be lehessen állítani a radiátorok és a padlófütés hőfokát. Így azt nem tudom, hogy melyik ágára kári az L, N vezetéket. Annyit látok ,hogy a csövekre 3 helyen is rá van fogatva a zöld-sárga kábel. Sajnos nem vagyok szakember, ezért is kérem a szakértők segítségét. Mindenkinek köszönöm az eddigi segítséget is!
Úgy tapasztaltam, a nulla föld zárlatra nem mindig old le, csak ha elég fogyasztás van ahhoz, hogy a megkerülő útra is jut elég áram. Volt hogy egy hosszabb vezetékkel átkötöttem csak úgy kívülről, odanyomva, nem oldott le. Először persze a FI-t gondoltam ludasnak, aztán rájöttem, a benne lévő pár mili Ohm-mal az én vezetékem nem versenyképes, egészen egyszerűen az áramosztás törvénye alapján nem folyik rajta elég áram. Ebből következően a nulla-föld zárlatra sem kötelessége leoldani, csak ha van elég elkerülő áram, ami adott esetben sokkal több fogyasztást igényel, mint a hibaáram.
Sziasztok ! Az lenne a kérdésem, hogy a villanyóránál összekötött nulla és védőföld esetén a lakásban kétvezetékes konnektort lehet fedőföldeléses konnektorra cserélni úgy, hogy a konnektorban kötöm össze a nullát a védőfölddel ?
Nem. A fogyasztásmérő előtti összekötés "kicsit" más tészta.
Bocs, ha nem egyértelmű a fogalmazásom. Nem a villanyóra előtt, hanem a lakásban utólag kétvezetékes hálózaton.
Akkor sem! Ha földelést (védővezeték) akarsz, ki kell építeni (új szál behúzás).
A szétválasztás lakáson kívül már megtörtént.
A szabály egyszerű : lakáson belül a védőföldelést ( zöld-sárga ) és a nullát ( kék ) már nem kötjük össze.
Egy nulla szakadásnál minden földelt fémtárgy fémrésze , ami az adott "védőföldhöz" csatlakozik potenciális életveszély.....
Ennek tudatában ...
Üdv mindenkinek.
A kérdésem az lenne,hogy a Firelének /két pólusu/ és az autómatáknak /egy fázisú/ milyen bekötési szabályzata van?Vagyis milyen irányból szabad bekötni?Az óra szekrényünket néztem,és ott mindkét irányból láttam bekötést.Ahogy kézre esik? Köszi.
Ahogy kényelmes. Mindkét irányból bekötve tökéletesen működnek, váltóáramról van szó. Ha egy kismegszakító több pólusú, akkor a "bejövőnek" és az "elmenőnek" egy oldalon kell lennie. A Fi-relénél is az egyik oldala bejövő, a másik az elmenő.
Csavaros biztosítónál nem mindegy, mert ott az alsó pontnak kell lennie a bejövőnek.
Elég csúnyán hangzik a lehetőség. Ebből kifolyólag két lehetőség marad: vagy nem dugok három vezetékes eszközt két vezetékes konnektorba, vagy vállalom a rizikót, hogy egy esetleges meghibásodásnál megráz (agyoncsap) pl. egy konnektorba dugható villany főzőlap.
Az első mondat nem így lenne ? A közösítés lakáson kívül már megtörtént.
Sziasztok ! Van egy DT-830B tipusú multiméterem. Délelőtt 230 voltot mért a hálózaton, délután már csak 207 - 210 voltot mutatott. Egy másik műszerrel mérve rendben volt a hálózati feszültség. Elemcsere után is ez az érték jelenik meg. Az érték mellett egy "HV" feírat is megjelenik. Mi lehet a gond ?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |