Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Forrasztópákák - melyik miért jó
Folyasztószernek ez is jó: Bővebben: Link vagy az, amelyiket Attila86 használ és árult egy időben, nekem mindkettő bevált.
Az ellipszis végű hegy tökéletes a TQFP-hez, a konkáv is. Mindkettő igényel némi gyakorlatot de könnyen meg lehet csinálni. Én nem használok nagyítót forrasztáshoz, csak ellenörzéshez, ezt mindenkinek magának kell kitapasztalnia, mit, mivel tud megcsinálni.
Legolcsóbbak közül ezt a T12-t és a TS100-at ajánlják, utána náluk is a Solomon, Hokka másolatok következnek. Elvileg a T12 és a TS100 is jók elektronikához, bár ESD védelem talán a TS100-on van, a T12 úgy néz ki, hogy nincs. A TS100-ban érdekesség, hogy a kapcsolási rajz és a firmware is open source. Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2018
Szerintem a TS100 ergonómiája borzalmas. A méretéhez képest nagyon messze van a kezed a hegyétől, és fogni is kényelmetlen.
Hogy a prohardveren mit ajánlanak, már megbocsáss, de nem feltételnül tekinteném mérvadónak.
A TS100 szerintem egy vicc. Trendi és felkapott és hekkelhető és oled, de azért na. Az ebay/ali T12 is "Hakko másolat" egyébként, de az már elég jól használható. Az eredeti ebből se ennyibe kerül, mint ahogy az eredeti 936/907 se ennyi volt... Állomást nem feltétlenül éri meg venni, építeni is simán lehet. De ha veszel is lehet olcsón elfogadhatót. Én anno vettem egy ilyen készletet, az a kis nyákdarab a vezérlő a LED és csatlakozó között. Ez most 3200 Ft, amikor vettem talán kicsivel drágább is volt. A Conrad-ban 1000 Ft-ért lehet venni pákatartót (Kínából nyilván még olcsóbban kapsz), én annak az aljába fúrtam egy lyukat a potinak, egy másikat a LED-nek, illetve még egy két áramkörös karos kapcsolót is mellétettem. A csatlakozót nem használtam fel, a páka kábele (2 ér az 5-ből) direktben van a vezérlőre forrasztva. A vezérlő táp bemenetére megy a kapcsoló, arra pedig a kapcsolón keresztül egy kb. 1,5 méteres 1,5 mm2-es vezeték, a végén 2 banándugóval. Csináltam még egy SATA elosztóból és 2 banánhüvelyből egy PC tápra köthető 12 Voltos kimenetet, így kb. 5-6000 Ft-ból van egy hordozható, kompakt forrasztócuccom. Annyi feltétele van, hogy ahol forrasztani akarok ott legyen egy PC táp - bár notitáppal is megoldható lenne. Nyilván 12V-ról nem fűt fel nagyon gyorsan és csatornát se ezzel fogok forrasztani, de alap kendácsolásra megteszi. A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2018
A prohardver olyan, amilyen. Én is egyre kevésbé szeretem, csak néhány topic miatt vagyok még fent.
Nekem is az jött le, hogy a TS100 gagyi, egyrészt az anyaghasználat miatt, másrészt meg nem hiszem, hogy egy tollnyi méretben meg tudják normálisan oldani hasonló színvonalon azt, amit márkásabb cuccok egy állomásnyi méretben. Tényleg szívesen raknék össze saját állomást, de nem hiszem, hogy megvan a tudásom hozzá, illetve nincsenek szerszámaim sem, ezért keresek készet. Én is olvastam, hogy a T12 Hakko klón, de nem találtam meg, hogy melyik forrasztóállomás másolata, a T12-re nekem csak hegyeket mutatott a google. Egyébként nekem szimpatikus, olcsó, gyorsan melegszik, és az anyaghasználat is jónak tűnik. Az egyedüli, amit szeretnék még megtudni róla, mielőtt berendelem, hogy ESD szempontból hol van egy TS100-hoz (kb. nulla) és egy Solomon SL-10 ESD-hez (fullos) képest. Itt azt írják, hogy a zöld kábel a földelés benne: Bővebben: Link, az viszont nem derül ki, hogy a hegy földelése e, vagy valami más célt szolgál. Esetleg rá tudnál nézni, hogy tényleg az e, és hogy van e rákötve ellenállás? (Elvileg ESD védelemnél kell valamekkora ellenállás a földelés elé, azt hiszem, hogy ne olyan hirtelen vezesse le a feszültséget.) Ha tényleg az, akkor valahova a kettő közé esik, ami nekem már elfogadható. Ha esetleg komolyabban beleásnám magam az elektronikába később, akkor úgyis vennék egy normálisat, addig meg kevésbé érzékeny, olcsó áramkörökhöz nekem egy ilyen szerintem bőven megfelelne.
Szia,
T12: Bővebben: Link A T12 maga a hegy, nem állomás, de több állomás is használhatja. Itthon T15 van helyette, kompatibilis. Az ESD nem egy nagy dolog, gyakorlatilag a külső fém burkolatot kell az állomásig elvinni, onnan pedig a földre 1M-en keresztül. Az általam linkelt cuccon nincs ESD, gyárilag nincs és én nem csináltam meg pluszban, de ez az én döntésem TS100: a forrasztóállomás vezérlője nem egy nagy dolog, kell hozzá egy kapcsoló elem (DC-nél FET, AC-nél triak), és analóg esetén egy dual opamp vagy 1 opamp +1 komparátor, digit esetén 1 opamp és 1 uC, illetve néhány passzív. Persze lehet ezt még bonyolítani, pl. az eredeti 936-os 4 opamp-ot használt, de ennyi általában elég. A TS100 simán lehet jó attól hogy kicsi, de ránézve azt látom, hogy a tervezésénél nem volt szempont az, hogy kényelmesen lehessen vele forrasztani...
Szóval ha veszek egy ilyen Hakko klónt T12-höz, akkor a T15-ös hegyek is belemennek majd. Jó tudni. Nagyjából az a terv, hogy valami ilyesmi klónt veszek és eredeti hegyet hozzá.
Gondolom a külső fém burkolat, amit írsz érintkezik a tűvel, és azért elég ott földelni azon, amit linkeltél. Nekem legalábbis az jött le, hogy amikor a tűt hozzáérinted az elektronikához, akkor jöhet létre kisülés, ha nincsenek azonos potenciálon. Nekem az nem világos, hogy hogyan tud feltöltődni a cucc hegye. Ezt ugyanúgy statikus elektromosság okozza, mint az ujjaknál, vagy ahhoz van köze, hogy árammal fűtjük fel a tűt? A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2018
A Hakko szeint adott handpiece kezeli mindkettőt: Bővebben: Link. Szóval ez alapján kompatibilis, csak a T15 EU/É-Amerika piarca van, a T12 pedig a világ többi része. Keress rá a topic-ban a T12 kifejezésre, nem túl régen volt elég sok szó erről (is).
ESD témában én tudatlan vagyok...
Ok. Kösz a segítséget, visszanézem. ESD-ről sajna nagyon kevesen tudnak bármi konkrétat mondani, és valamiért ők sem szívesen publikálnak. Megpróbálok jobban utánajárni kíváncsiságból, közben meg megrendelem ezt a Hakko klónt, mert 20-ért úgysem fogok most Solomont venni.
Dolgoztam elektronikai gyárban. Teljes ESD védelem volt kiépítve. Padlóburkolat, asztalok (bekötve), szerintem a székek is. ESD köpeny és lábbeli nélkül tilos volt termelési területre menni. A csuklópántokat a munka megkezdése előtt kötelező volt tesztelni. Nekem rövid időn belül (1-2 hét, hónap) kellett cserélni a csuklópántokat (úgy emlékszem 3M volt).
Az eszköz védelme csak egy dolog (bár lényeges, mert közvetlenül érintkezik a védendő alkatrészekkel), de önmagában, a többi védelem nélkül kevés. Ha csuklópántod van és nem teszteled rendszeresen, már lehet rég megszakadt a vezetéke. Fentebb szerintem írtam, hogy 0% műszáltartalmú ruhában érdemes dolgozni, a szék huzatára ugyanez vonatkozik, nem szigetelt padlón (polifoam, amin feltöltődsz) és érdemes munkakezdés előtt, időnként közben is leföldelni magad (pl. megfogod a csapot).
Otthoni használatra teljesen felesleges az ESD-t firtatni. Ahogy Freddyke irta, ha az asztallal, ruhával, padloval stb nem tudsz mit kezdeni a páka ESD védelme egy fityinget sem ér. Ha meg mégis nagyon kell, bármelyik pákára rácsiptethetsz egy földelést ami megoldja a pákának az ESD védelmét, a többi kérdést viszont aligha....
Jól sejtem, hogy multiméterrel tudnám tesztelni a csuklópántot, hogy még vezet-e, illetve, hogy mekkora az ellenállása? Holnap ránézek kíváncsiságból.
A ruha anyagára mi a jó? Vagy csak fémszálakkal átszőttet lenne érdemes viselni? Nyilván nem tudom ugyanazokat a körülményeket biztosítani, mint egy erre specializálódott gyárban, de azért gondolom már az is csökkenti a kockázatát, ha megpróbálok odafigyelni rá, amennyire tőlem telik, kesztyűvel, pánttal, megfelelő csavarhúzóval, forrasztóval, stb...
Ruha: minél kevesebb műszállal, preferáltan 0% műszál 100% pamut. Lehetőleg a levegő se legyen túl száraz, 50% környéki relatív páratartalom jó.
Ettől jobban nem érdemes ezzel foglalkozni. Forintban 6, de inkább 7 számjegyű összeg alatt nem hozol ki otthon egy ESD munkaállomást, ennyit akkor se ér, ha évente valami kisüléssel elcseszel valamit.
Ennél a csuklópántnál a vezeték ellenállása 1M Ohm. Le tudod ellenőrizni ellenállásmérővel, a valódi test kontaktussal földelést (a lényeg) csak teszterrel.
Ahogyan az előttem szóló is írta, talán a tiszta pamut (polárban szerintem ne). Az ESD köpeny egy átlagos ruhadarab ára. Te ismered a saját körülményeid, érzed milyen ruhában, helyen töltődsz fel. Sokat javíthat, ha az alkatrészek lábát nem érinted meg, a paneleket a szélén fogod meg, megfelelő munkafelületen dolgozol, szakszerűen tárolod az alkatrészeket (nem nejlonban). Csavarhúzóból legutoljára vennék ESD védettet.
Ennyi zagyvaságot... Hellyel közzel 1986 óta forrasztgatok, most 2018 van. Soha az életben nem ment még tönkre semmilyen alkatrész a kezemben attól hogy megfogtam. Pedig nálam a műhelynek ezen része mindig is a lakás egy elkülönített részében volt, ahol nincs az aljzatban védőföld, van viszont alatta műszálas szőnyeg, rajtam műszálas zokni meg műszálas ruha, sőt még a párna is műszálas amin ülök.
ESD köpeny... Miért nem ássátok be magatokat térdig a földbe forrasztás közben, biztos ami biztos?
A forraszgatok meg az üzemszerüen gyártás, két külön dolog. Volt olyan Philips IC (sok ezres db szám) ami a készülékben beépített állapotban is tönkrement a takarítónéni tollseprűjével "megsimogatva". Otthon még nekem sem ment tönkre semmi valóban, én sem vagyok a radiátorhoz kötve forrasztás közben.
Ilyen esetben nem kéne inkább a Philipset fejbeverni a "kitünö mérnöki" tervezés miatt???
Idézet: Ez a követendő példa? Ha valaki szeretne egy köpenyt, hogy ne a ruháját égesse ki, miért ne lehetne ESD védettet venni a sima árán? Nem mindenkinek az a preferenciája, hogy műanyag mindenségben, feltöldődve fogdos erre érzékeny alkatrészeket. Főleg, ha csinálsz egy több tízezres, százezres kárt és veled fizettetik ki. Csak azért írtam, mert kérdezték, de részemről befejeztem, amúgy is off. „Pedig nálam a műhelynek ezen része mindig is a lakás egy elkülönített részében volt, ahol nincs az aljzatban védőföld, van viszont alatta műszálas szőnyeg, rajtam műszálas zokni meg műszálas ruha, sőt még a párna is műszálas amin ülök.”
Tudod, elég viccesnek hangzik ez az egész eszmefuttatás, miközben arról folyik egyfolytában a diskurzus, hogy néhány ezer Ft-ot is sajnáltok egy pákára...
Idézet: Miért, gázégővel forraszt? El nem tudom képzelni hogy az asztal felett a kézben tartott pákával hogy égeti ki valaki a ruháját. Pláne ha csak egy póló van rajta, mert épp kánikula van. „köpenyt, hogy ne a ruháját égesse ki” Idézet: Linkelj nekem egy olyan alkatrészt ami erre érzékeny. Ma már egy proci, CMOS áramkör vagy akármi is védett ez ellen. Egyébként is elég nehéz lenne egy tizenezer forintos akármiben százezres kárt csinálni. Vagy űrrepülők fedélzeti berendezését fogja építeni, javítani? Olyanok sem használnak még csak ESD-s pákát sem, akik reggeltől estig különféle berendezéseket javítanak, pedig akad közte félmilliós TV meg autó fedélzeti computere is. „feltöldődve fogdos erre érzékeny alkatrészeket”
Talán elkerülte a figyelmed, hogy Ersa i-CON nano-val szemezgetek (az ESD miatt is) és a kérdező is az ESD védelem miatt érdeklődött.
Én rendszeresen összekenem magam amivel csak lehet, nem egyszer fröccsent ón a ruhámra (pl. lerázom valamiről megolvadva, szándékosan). Ha nem is rázom, előbb utóbb tuti rácsöppentem. Az én maszek problémám, más biztos ügyesebb. Számítógép alkatrészre gondoltam, nem ritka a százezres nagyságrend. ESD-hez való hozzáállás szempontjából ugyanaz. Elég szomorú, hogy olyanok dolgoznak alkalmatlan eszközökkel, akik ki tudják termelni és másoknak okozhatnak nagy összegű károkat. A mai IC-k védettek (valamekkora szintű ESD ellen), ez nem azt jelenti, hogy bármit kibírnak.
Sziasztok! Csak azért ide írok, mert látom, hogy ez a topic eléggé él még. A helyzet az, hogy kis segítségre lenne szükségem a következőben: Van otthon egy Weller DS100-as állomásom, ez egy dupla kombi állomás, két szabályozható elektronika van benne és egy kompresszor, így egy forrasztó-kiforrasztó állomás, meglehetősen ritka darab, neten azért hébe hóba találni róla képet. Ezt én annó úgy szereztem, hogy csak a kiforrasztó páka volt meg hozzá, azóta is többször próbáltam hozzá szabályozható forrasztópákát szerezni, most szereztem is egy LR21-et (csati 5pin DIN), és mit ad Isten, nem jó hozzá... Mint kiderült teljesen más termisztor van a kettőben, az LR21 az 22Ohm PTC az enyém pedig 1MOhm NTC (nagyobb a range, valószínű ez valami iparibb kivitel, gondolom pontosabban szabályozható, mondjuk ugye full logaritmikus). Szóval ami nekem kellene az a Weller 24410 termisztor... És természetesen beszerezhetetlen, Welleréknek is írtam már múlt héten, de semmi válasz (persze nem várom el, hogy egy 40 éves terméket supportáljanak, csak hátha). Viszont amibe még ilyen páka lehet, az talán a 2402199-es állomás, az lenne a kérésem, hogy ha valakinek netán lenne ilyen, szedje szét és mérje meg benne a termisztort, vagy ha feliratozva van akkor vagy 24410 vagy 52441099 kellene ráírva legyen. Ha esetleg jó, akkor meg veszek egy ilyen állomást és kibontom a pákát... Nagy segítség lenne... Bocs a regényért, köszi a fáradozásokat!
Szia. A Weller topik is él, ha oda írsz látjuk. Ilyenről még nem hallottam, azonban valóban találtam itt: Link.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2018
Szia! Melyik Weller topikra gondolsz (többet is találtam)?Lehet bemásolom oda is akkor, csak láttam, hogy kevésbé megy az aktivitás. Amit küldtél, azt én is megtaláltam, de mivel nem postázza Magyarországra, ezért az ebay nem engedi megvenni... kiírja, hogy nem postázható Magyarországra, így semmit nem enged, próbáltam írni az eladónak is, megkérni, hogy küldje már el, de azt sem engedi. Egyébként meg olyan, mintha nem élne a hirdetés, mert ha rákeresek a német ebay-en, nem találja meg... De köszi!
Bocs, hogy beleszólok de az ESD védelmet szerintem nem csak a statikus feltöltődésre találták ki.
Anno én a Solomon pákám hegyén kb. 10V AC-t mértem, úgy hogy a feszültségmérő másik végét a kezemben fogtam, de most is ugyanezt mérem Hakko 907 klón esetén is. Az állomás az Attila86-féle, trafóról járatva. Lehet ennek a tervezése bűn rossz, nem tudom. Viszont leakartam már cserélni egy T12-es állomásra, talán majd a héten végre eljutok odáig.
Tényleg csak Németbe postáz és szerintem letiltotta az üzenetek fogadását. Esetleg úgy tudnál hozzájutni, ha kint átveszi valaki és továbbküldi.
Azért arra kíváncsi lennék hogy ha vennél is termisztort, azt hogyan fabrikálnád bele a fűtőbetétbe? Nem lenne egyszerűbb a szabályozót módosítani és akkor jó lenne hozzá a másik páka?
Idézet: Lehet, mert én szkóppal sem tudok a solomon páka végén 5-600mV-nál nagyobb csúcsokat mérni, az ellen meg nem kell ESD védelem. Meg a sztatikus töltődés miatt sem. Két szabályt kell betartani és soha semmilyen alkatrészed nem fog tönkremenni. Nem szabad hogy műanyagpadló legyen a lábad alatt, mert amiatt valóban fel tudsz úgy töltődni hogy ha utána megfogod a vízcsapot akkor gyorsan el is fogod kapni a kezed. A másik, hogy közvetlenül munka előtt ne húzgáld magadon fel-le a műszálas pulóvert. Ennyi, semmi értelme ezt tovább ragozni. „Lehet ennek a tervezése bűn rossz, nem tudom.”
De ha már itt vagyok megkérdezem még egyszer, mi a véleményetek erről az 550W-os forró levegős állomásról? Bővebben: Link (van analóg változata is féláron)
Vegyem, ne vegyem? Gondolom ezt a fajtát könnyebb javítani ha elromlik, de lehet ez meg gyakrabban romlik el mint a kompresszoros.
Ennyiért már talán jobb minőséget is lehetne kapni: Bővebben: Link
|
Bejelentkezés
Hirdetés |