Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Generátor építés
Meg kellene ismerkedned a villamos forgógépek működésével, bőséges irodalom található róla a neten. Így itt csak röviden.
A lényege, hogy a hálózati feszültségekből forgó mágneses mezőt kell létrehozni, idy az állórész forgó mágneses mezeje, és a forgórész mágneses mezejének egymásra hatására keletkezik a forgó mozgás. Így különböztethetünk meg szinkron, és aszinkron motorokat. A szinkron fordulatszám az ami az állórészben keletkező forgó mágneses mező "fordulatszáma". 50 Hz (50 1/s) esetén 3000 f/perc (50 * 60). Ha a forgórész ezzel szinkronban mozog (állandó, vagy elektromágnes) akkor szinkron motor, ha nem, (rövidrezárt forgórészű motor) akkor aszinkron. (ha konkrétan a forgórész nincs ugyan rövidre zárva, hanem csak ellenálláson keresztül, attól még az elv ugyanaz) A forgó mágneses tér feszültséget indukál a rövidrezárt forgórészben, ennek hatására áram fog folyni, aminek a mágneses tere pont ellentétes az őt létrehozó mágneses térrel. A két mágneses tér kölcsönhatáséra fog a forgórész forogni. Ahhoz, hogy feszültség indukálódjon a forgórészben, a forgó mágneses mezőhöz képest a forgórész fordulatszámának eltérőnek kell lennie (szlip), mert ha megegyezik, nem indukálódik feszültség a forgórész meneteiben, így nincs mágneses tér egymásra hatása sem. Röviden.
Egy kicsit a csúszógyűrűsről lehetne bővebben, egy kezdőnek való magyarázatot?Pl a csúszógyűrűk is rövidre vannak zárva?
Az indítási folyamat után rövidre zárják.
A csúszógyűrűs asszinkron motorok tekercselt forgórészük van, a végeik 3 csúszógyűrűn vannak kivezetve. Ezek többnyire nagy teljesítményű motorok, és ezek lágyindítását lehetett ilymódon elvégezni. A csúszógyűrűket 3 változtatható ellenállással összekötötték, (többnyire folyadékos szabályzóval, így a nyomatékot, és a fordulatszámot, áramfelvételt lehetett szabályozni. A végén az ellenállások rövidzárt képeztek.
Ilyet láthattál volna pl körhinták motorjainál, vagy a Kandó mozdonyokon.
Hogyan lehet egyenáramot vezetni a forgórészbe?Ott nem 3 tekercs van 3 csúszógyűrűvel?Az egyenáram meg csak egy plusz ás egy minusz sarok.
Mivel a forgórészen is 3~-ú (csillagkötésű) tekercselés van, nem szerencsés egyenáramot vezetni bele.
De, a három tekercs deltába van kötve, a fantáziádra bízom, kogy hogy lehet a három tekercset egyenárammal táplálni.
De nyilván csak játékra jó, üzemszerű működésre nem alkalmas. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
"Rövidrezárt forgórészű 3f aszinkron motornál A kapocsokra rákötsz három db pár µF -os kondit csillag, vagy delta kapcsolásban, és megforgatod a szinkron fordulatszámnál 4 - 5 % -al nagyobb fordulatszámmal, és várhatod a csodát."
Úgy érted,hogy a háztartási 3 fázisra rákötök 3 kondit, majd ezeket rákapcsolom a motor állórészének a 3 tekercsére?És megforgatom a rotort?Hol fog kijönni az áram amit előállít ez a generátor?Mivelhogy nagyobb lesz a generátorból kijövő feszültség mint a bemenő,akkor megfordul az áram íránya a villanytelep írányába ?Nem értem.
Gerjesztőgéppel. Egy tengelyen forog a naggyal. Pl. Pakson. Hirtelen nagyobbat nem tudok mondani
Nem, a motor generátor üzeméről volt szó. A (valamivel megforgatott) generátorként használt motor kapcsaira azért kell kondenzátor, hogy tudjon áram folyni, mert különben nem "gerjed fel" a generátor.
A generátort meghajthatod gőz, gáz tubinával, belsőégésű motorral, vagy akár másik villany motorral (pl. umformer) A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Idézet: „Mivelhogy nagyobb lesz a generátorból kijövő feszültség mint a bemenő,akkor megfordul az áram íránya a villanytelep írányába?” Kis hibával, tökéletesen összefoglaltad az a lényeget. Az esetek többségében az erőmű forgatja fogyasztóként a villanymotorokat. Visszafelé is megy a dolog, de annyira nem, hogy a visszatáplált energiából az erőmű szenet, vagy urániumot böfög vissza
Ha már lehet fantáziálni ...Mi lenne,ha egy autó generátor állórészének tekercseibe 3 fázist kötnénk (azt hiszem van ilyen müszer---ami az elektromos biciklik kefe nélküli motorját vezérli)a forgórész tekercsét meg rövidre zárnánk(mint aszinkron motor forgórésze esetében),akkor ez is müködne?Úgy müködne mint egy 3 fázisú aszinkron motor?
Szóval tényleg jól gondoltam,vagy csak nevetsz rajtam ?
Sőt, a hálózatra generátort rákötni, csak bizonyos feltételek megléte esetén lehet. A rákötés pillanatában a feszültségnek, a frekvenciának, és még a fázisnak (váltóáram fázisának) is pontosan meg kell egyeznie, mert különben lón csitt, csatt, égzengés, kisebb nagyobb tábortűz. Egy ilyen művelet komoly procedúra.
Az autó generátorban csak egy csúszógyűrű van, amibe direkt egyenáramot kell bevezetni, hogy a forgórész elektromágnes legyen. Abba nem tudsz 3 fázis belevezetni.
A villamos forgógépeknek a jellemzőjük a pólusszám. A kerékpárban egy sokpólusú motor. Azokból is van többféle. Az egyik fajta az, amelyik egy sokpólusú szinkron motor, állandó mágnesű forgórésszel, ezt lehet 3 fázissal megtáplálni. A másik fajta, ami jellemzőbb, egyszerűbbsége okán gyakoribb egy sokpólusú külső gerjesztésű egyenáramú motor, ennél a kommutációt Hall generátorok végzik. Minél több pólus (póluspár) van, annál lassabb a motor fordulatszáma, ill generátor is alacsonyabb fordulatszámon adja le a teljesítményét. az autó generátor is sok pólusú, így nem kell eszement 3000 fordulat felett pörgetni. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Tulajdonképpen jól gondoltad.
- Ha az erőmű a gyorsabb, akkor az energia onnan áramlik feléd. - Ha te, akkor visszafelé. Optimális esetben az erőviszonyok nem kiegyenlítettek...
Két csúszógyűrű van benne, mert szénkefe is kettő van.Most nem generátorról beszélek, hanem motorról.Tehát a két csúszógyürüt rövidre zárnám (összekapcsolnám).Ezáltal nem olyan lenne,mint egy aszinkron motor?Annak is a forgórésze rövidre van zárva.
Nagyon pozitív dolog, hogy érdeklődsz a villamos gépek működéséről. Én is azt javaslom először, hogy olvass el pár leírást a villamos gépekről, ha elsőre nem is érted meg amit leírnak, attól még sokat tudnál tanulni belőle.
Visszatérve az autógenerátorhoz, az elgondolásod jó. Ha az állórész tekercseit táplálnád meg megfelelő feszültésgekkel (amplitúdó, jelalak, frekvencia 3fázisú rendszer), és rövidrezárnád a forgórészét, akkor aszinkron üzemben el kell induljon. Ebben a működési módban persze elég pocsék motor lenne, mivelhogy nem erre készült, de menne. A gyakorlatban a bicikli meghajtómodul nem tudná elindítani aszinkron módban, mert szerintem kell neki a forgórész állandó mágnesessége ahhoz, hogy a vezérlése fel tudja ismerni azt, hogy mikor kell a kimeneteit kapcsolnia. (szöghelyzet jeladó nincs, így csak az állórész feszültségeiből tudja megállapítani-kikövetkeztetni, hogy mikor és milyen pozícióba kell a kimeneteit átkapcsolgatni, kommutálni. Elekromos kommutáció van, de attól még a forgórész szöghelyzetéhez kell igazítani a kommutációt, pont úgy mint egy mechanikus kommutátor csinálná). Viszont szinkron módban egészen valószínű, hogy működne a valóságban a biciglivezérlő és egy autógenerátror. Szinkron módban akkor lenne, ha a forgórészt nem rövidrezárnád, hanem egyenárammal meg gerjesztenéd. (de ja lényegében, ha a forgórészre rágerjesztesz, akkor szinkron gépként kell rá tekinteni (lehet motor vagy generátor üzem is), ha rövidrezárod illetve, ha ohhmal zárod össze, akkor aszinkron gépként kell rá tekinteni (lehet motor vagy generátor üzem is)) A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2018
Sziasztok,
Egy 3 fázisú aszinkron motorból szeretnék építeni egy generatort. Az elmélet meg van meg a terv is csak az a kérdésem, hogy mennyire meg bízható ez a rendszer a szinkron generatorhoz képest.
A szinkron generátorhoz képest nem megbizható, De Szinkront ugyse fogsz építeni és az országos hálózatra felkapcsolódni.
egyszerű egy asszinkron motorból generátort építeni , a szippel tul kell pörgetni, 3 unipoláris kondival fel kell gerjeszteni,tanulmányozd a régi evig áramfejlesztőket kapcsolási rajzukat,mindent megtudsz,ám ezeket a generátorokat,betonkeverő,flex, fúró stb-hoz használd ne elektronikákhoz(tv számitógép)
Értem rendben köszönöm, 3 keringető szivattyút, 1 gáz kazánt, 2 hűtőt és max világítást szeretnék róla használni.
Elektronikákhoz miért nem tudom majd használni? Az egyik hűtőm az inverteres, a gáz kazánom az trafó után elektronika.
Azért nem javasolják, mert a feszültség 170-260 voltig is változhat,frekvencia se stabil,nagyon sokk függ a meghajtó motor szabályozás-tól ,nekem is van egy evig generátorom hegeszteni,fürészelni szoktam vele ,javaslom ha kb ennyi teljesitményre kell vegyél egy kinai kis 800 w -os generátort ,keveset fogyaszt elviszi amit irtál, megy valami szabályozás is létezik benne.
Üdv, adott egy 15kw-os generátor, mekkora motor hajtaná el ezt problémák nélkül?
Áhh, akkor fölösleges rárakni egy 2.5-as motort. Van egy kicsi 1.6-as dízel, az csak elbírja. Köszi
Egy 3 fázisú 3x230V szinkron generátort szeretnék áttekercselni egy fázisra. Az elképzelés az hogy egy - egy fázist nem 230V hanem 132V ra tekerem meg, így sorba kötve jönne ki a 230V feszültség, a harmadik fázis tekercse pedig csak a forgórész gerjesztését adná. Helyes az elképzelés?
Hogy jött ki neked a 132 V fázistekercsenként?
Egy fázisra nem két fázistekercset szoktak sorba kötni, hanem 1 fázisra tekercselik.
132*gyök3. Tudsz segíteni hogyan osszam el a tekercset 30 hornyban hogy egy fázisú tekercselést kapjak? A gerjesztő forgórész 2 pólusú, a motor 3000-et forog. Illetve lebontottam a tekercset nem teljesen de sikerült visszarajzolni. Illetve itt egy leírás egy hasonló generátor (aggregátor)tekercseléséről, berakom idézetbe mert nem sokat értek belőle, illeve majd lerajzolom hogy volt bekötve.
"1-2 hete tekercseltem újra egy EM 5500 CXS Majdnem Honda kínai áramfejlesztőt a főnököm kérésére a munkahelyemen. 3 fázisú... alumínium huzallal volt eredetileg.. Furi volt, mert mikor adatoltam le , nem értettem hogy dupla szálasnak tűnt a tekercselésnek az a része, ahol a 380 volt kijön belőle.. de külön voltak a kötések az egyes szálakon.. Majdnem pofára estem.. Az egyik szállal csak két menetek voltak, a másik szállal 27 menetek. Fél hornyos tekercselés, 30 horony , 4 lábas tekercsek, a nagy lábaknál nem esik rá másik tekercs nagy lába, oda tudták berakni a gerjesztő tekercseket. Érdekes volt, két kék kivezetés egy csillagpontról.. aztán ez a 2 menetes 3 fázisú 2 pólusú tekercselés soros kötéssel, aztán fekete kivezetés 1N4007 diódával .. a diódák tulsó vége összekötve és megy az elektronikára.. Aztán folytatódik , a 2 menetes tekercselés sorba van kötve egy 27 menetes tekercseléssel ami szintén soros kötéssel van.. Ezeknek a végén vannak a piros kivezetések, amelyeken le kellene adnia a 400 voltot.. Úgy kalkuláltam, hogyha az eddigiek tudják ezt a feszt, akkor a 2 menetek kb 27 voltot produkálnak . Én nem találkoztam az áramfejlesztő más porcikájával, csakis a tekercselt állórésszel. Nem tudtam hogy ezt tápfesznek használja az elektronika, vagy összehasonlítja valamivel. Az első tekercspár nagy lábaira megy 44 menet..2 db 1 lábas tekercs sorba kötve, ezeknek sárga kivezetése van.. Utólag elmondták hogy ez csinálja a gerjesztő áramot.. A második tekercspár nagy lábán nincs idegen tekercs, ott csak félig van a nagylábak hornya. A harmadik, belső tekercspár egyikén van egy ...azt hiszem 19 menetes tekercs.. egyetlen darab, egy lábas tekercs.. Nincs párja.. Ennek zöld kivezetése van . Állítólag 5 voltot kellene produkálnia, de nincs bekötve sehova...felesleges. Beszámoztam a hornyokat mikor adatoltam le, Lerajzoltam, mi melyik horonyból hova ment... Át számoltam alumíniumról rézre, merthogy más a terhelhetősége, én meg csakis rézhuzalhoz férek hozzá... Eredetileg az egyik tekercs szénné volt égve, ezért kellett újra tekercselni."
Megszámoztam a hornyokat így vannak befűzve a tekercsek, sajnos pontosabban nem tudtam visszafejteni a kötéseket.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |