Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Építsünk mi is elektromos autót!
Lapozás: OK   94 / 100
(#) Pafi válasza Massawa hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Csak fikázz nyugodtan, ne is foglalkozz azzal hogy a mondataidnak legalább látszólag legyen értelme, add elő itt a kis áriáidat saját szórakoztatásodra, és ne vedd észre hogy minden értelmes ember már rég tudja hogy amit írsz az nem csak formailag zagyvaság hanem a mögöttes tudás is hiányzik, ezért csak a legirritálóbb hibáidat teszik szóvá.
(#) Massawa válasza Pafi hozzászólására (») Szept 13, 2017 /
 
Tegnap meg az sem tudtad hogyan müködik az e-auto töltöje, ma meg mindenkit kioktatsz mindenféle bullshittel. S ez nem elöször fordul elö veled. Amennyire csak lehet kerülni foglak ( ha már modi lusta beavatkozni), és nyogodtan verd szét a topikokat a magad agymenéseivel meg másokkal történö áskálodással.

További sok jo szorakozást.
(#) V L hozzászólása Feb 27, 2018 / 1
 
Kedves rendszergazda, a beavatkozásával sikeresen megölte a témát két kötözködő miatt. Talán őket kellett volna büntetni, nem mindenkit.
Tudom az építés egyre kevésbé aktuális, de a gyári elektromos autók rohamos terjedésével a tapasztalatok fórumokon történő egyeztetése nagyon hasznos. Pl. a fiestám csomagtér nyitó motorját sikerült megjavítanom a fórumon talált infók segítségével, ami 20000Ft spórolást jelent.
Köszönöm a tiltás feloldását.
Tisztelettel V L
(#) sebes hozzászólása Feb 27, 2018 / 1
 
Talán tudok segíteni a töltéssel kapcsolatban.

Először is fontos megjegyezni, hogy az AC töltés esetén a töltő elektronika az autóban van. Az első fokozat egy PFC (Power Factor Correction), ami egy AC-DC átalakító, és utána jön a DC-DC átalakító, ami már az akkunak megfelelő áram és feszültség jelalakokat állít elő. A PFC szerepe az, hogy a feszültség és az áram szinuszos legyen, illetve fázisban legyenek. Ez tulajdonképpen egy Boost (feszültség növelő) konverter.
A legtöbb autó 1 fázisú AC-val működik (tölt), de pl. a Tesla, Zoe, stb már 3 fázisú. A töltési teljesítményt az autóban lévő töltő korlátozza, függetlenül attól, hogy mi a töltőoszlop, vagy a hálózat teljesítménye. Az autó és a töltőoszlop kommunikál egymással, és ezután indul csak meg a töltés. Az otthoni 1 fázisú (230Vac) töltésnél a doboz (EVSE) ezt a kommunikációt játssza le az autóval, mivel az autó enélkül nem tölt. Jobb esetben ezeken van állító gomb (6/10/12/16A). Egyes típusok tartalmaznak védelmet is, mint pl. az ÁVK (áramvédő kapcsoló, vagy Fi relé), illetve hővédelem, zárlatvédelem, stb. Ha valaki otthoni fali töltőt szereltet fel, akkor a kivitelező állítja be a maximális teljesítményt (jobb esetben ez is állítható).

Ettől eltér a DC töltés (villámtöltés). Ott a töltőoszlopban van a PFC, így egyből az autóban lévő DC-DC konverter működik csak.

Mind a PFC, mind pedig a DC-DC konverter legnagyobb és talán legdrágább alkatrésze egy (3 fázisú PFC esetén három)-egy induktivitás. Ezt legtöbb esetben úgy próbálják megspórolni, hogy kicsi töltőt építenek az autóba (Nissan Leaf 1 fázis 3.3kW). Tehát hiába akarja az ember a 22kW oszlopon tölteni (AC Type2-Type1 kábelen), sajnos csak 3.3kW-al fogja.
A DC-DC töltő esetében a meghajtásra szolgáló motor induktivitását használják fel egy átkapcsolás után, így lehet nagy árammal és teljesítménnyel tölteni.

Remélem tudtam egy kicsit segíteni, habár ennek a témának a részletes kibontása órákat, illetve oldalakat töltene meg.
(#) V L válasza sebes hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Kössz az összefoglalást a töltésről.
Jó lenne ha feléledne a fórum. A használt piac is kezd feléledni, és azért van értelme mert az élettartama alacsony üzemeltetési, és javítási költségek mellet is hosszú. És az akkuk újra hasznosíthatók: Pl.: http://www.autoblog.hu/zold_auto/energiatarolo-rendszerkent-szuletn...torok/
A szolár energia rendszerek és az E autók egymást erősítik.
(#) sebes válasza V L hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Szerintem a hobbi átalakításnak, örömködésnek van létjogosultsága, de a szabályos forgalomba helyezésnek nincs. Ami most lehetőség az az, hogy venni hibrid, vagy elektromos autót akku nélkül, vagy nem túl jó akkuval olcsón és ezeket feltuningolni, újjáéleszteni. Nagy valószínűséggel a rejtett, vagy átalakított megoldásokat nem veszik észre a vizsgán. Például Priusba utólag nagyobb akkupakkot beletenni a csomagtartójába, Leaf akkuját lecserélni, felújítani.
De már egyre közelebb kerül egy normális használt e-autó megvétele is (3-4MFt). Persze csak ha kompromisszumokra képes az ember...
(#) RoliNyh válasza sebes hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
A "nem túl jó" akkukat, hogy lehet feltuningolni? Erre kíváncsi volnék...
(#) zolika60 válasza RoliNyh hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
(#) RoliNyh válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 2, 2018 /
 
Hja, tehát gyakorlatilag "semmit" nem csinálnak, mert a rossz cellákat ígyis/úgyis cserélni kell.
Na az a drága, azért nem tud(ott) még mindig (és szerintem még vagy 10 évig) elterjedni a villanyverda...

Én már 10 éve azzal járnék, ha meg tudnám fizetni, és biztos vagyok benne, hogy rajtam kívül,
sokan vannak még így...
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
(#) peti333 válasza sebes hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Még Magyarországon sem megoldhatatlan a dolog. Bár én személy szerint nem pont így fogtam volna neki, ahogy az úr tette, de nem nehéz sajátot építeni. Arról nem is beszélve, hogy az átalakítással járó papírmunka költségei 1-2 éven belül megtérülnek, ha megkaptad a zöld rendszámot, különösen ha sokat jársz Pesten.

@RoliNyh
Nézz utána picit jobban, a jelenleg 20 éves Priusokban is 1-1 cella ment tönkre, nagyon ritkán adta meg magát az egész pakk, általában ez is akkor történt, amikor nem hozzáértő nyúlt hozzá. Ez jórészt abból adódik, hogy az autóiparnak van az egyik legkomolyabb minőségbiztosítása, és csak a legjobb minőségű akksikat szerelik be. Egyébként egy bontott teljes pakk is a sima hibrid Priushoz 400 euró körül mozog, de még márkaszervizben sem sokkal több 2000 eurónál.
Szerintem nem az ára miatt nem terjedt el elsősorban, hanem mert nincs kiterjed kúthálózat, és még nincs egységes szabályozás, ami sztenderd, könnyen kiszerelhető akksikat írna elő. Pedig ezzel a módszerrel megspórolható a teljes töltésidő, és a villanyautók töltése működhetne a gázpalackos rendszer mintájára. Beállsz a kútra, akksipakk ki, feltöltött akksipakk be, és mehetsz is tovább.
Egyébként kiszámoltam 3 éve amikor autót vásároltam, kb. 5-8 év alatt térülne meg egy használt elektromos autó (illetve egy hibrid is) az évi 10-15.000 km-el amit évente megteszek, tehát még akár befektetésnek is fel lehet fogni (és mint ilyenre hitelt is érdemes felvenni), akkor mégis azért döntöttem a kis benzinmotoros mellett, mert csak otthon tudnám tölteni, ami beszűkíti a felhasználhatóságát. (Nem sokszor van rá szükség hogy hosszabb távra menjek, de akkor általában fontos, és ad hoc jellegű, akkor pedig nincs idő bérelt autó után rohangálni.) A másik ok pedig, hogy amint 10 fok feletti a hőmérséklet és nem esik, mindenhová motorral járok, így főleg télen fut a kocsim, és inkább évi 6-10.000 km-t, így pedig már jóval kitolódik a megtérülés ideje. Persze vannak egyéb módosító tényezők, pl. hogy évente 1-2 parkolójegyet veszek, mert sem a saját udvaromban, sem a munkahelyemen, de még az egyetem környékén sem kell fizetni a parkolásért, míg mások havi 20-50.000-et is kifizetnek csak azért hogy tárolni tudják az autót az utcán.

Továbbá felhívnám mindenki figyelmét a topic címére. Vitatkozós téma ott van vitatkozni, de ennek a topicnak a célja, hogy azokat segítsük, akik szeretnének elektromos autót építeni. Párszor már elvadult vitává fajult a beszélgetés.
(#) RoliNyh válasza peti333 hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
400€??? Tudsz mutatni egy linket vagy címet? Annyiért lehet még rá is rabolok...
De valójában nekem még az a 2000€ új ár is kissé hihetetlen.
Én csak az egyesével kapható Li-ion / Li-po / Li-Fepo cellák árait ismerem.
Hát azokat elég borsos áron kínálják.
Ha abból akarnék összeállítani egy autóba való csomagot, nekem kb 3MFt jött ki...
A hozzászólás módosítva: Márc 3, 2018
(#) peti333 válasza RoliNyh hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
A linken a Priusról volt szó, én is erről beszéltem, ez hibrid, nem teljesen elektromos, továbbá nem Li-ion, hanem NiMH.
Most vettem észre, hogy az előző hozzászólásból kimaradt a videó.
Egyébként valóban, a lítiumos aksik a legdrágább részei a kocsinak. Arra figyelni kell, hogy nem érdemes a legolcsóbbakat megvenni, mert itt sincs ingyen ebéd, általában a leválogatott, rosszabb minőségű akkumulátorokat árulják egyesével.
Feljebb is erről írtam, hogy soknak tűnhet az a 3 millió, de ha kiszámolod, hogy mennyibe kerül 10 évig fenntartani egy bármilyen robbanómotoros autót (olaj, vezérlés, szűrők, gyertyák, fékek, stb.), esetleg beleszámítod a megspórolt üzemanyagot, vagy az értékvesztést is, akkor financiálisan hamar megtérül, különösen ha napi 30-100 km-t vagy még többet használod.
(#) RoliNyh válasza peti333 hozzászólására (») Márc 4, 2018 /
 
Ja, hogy NiMh? Azt hittem, litiumosról van szó. Számolgattam már én is hidd el. De ebben az országban az emberek 80% -ának nincs annyi megtakarított pénze, hogy egy ilyenbe belevágjon. Csak az akku árából már szinte új autót lehet venni, és a többit még nem is említettem. Plusz nálam mondjuk az is számításba jön, hogy havonta szinte 1000Km -t sem megyek, így a megtérülési idő is a 10 évhez közelít. Már túl vagyok két autó hitelen, és igazából nincs kedvem előröl kezdeni egy harmadikkal, úgyhogy amíg ez megy, addig úgy néz ki elvagyok vele.
Szóval én egyelőre arra jutottam, hogy elég lesz egy "homemade" villanybringa is, amiben most benne vagyok, igaz még csak az elején.
Van itt topikja, ott (és videocsatornámon) fogok bővebben beszámolni róla...
A hozzászólás módosítva: Márc 4, 2018
(#) sebes válasza RoliNyh hozzászólására (») Márc 4, 2018 /
 
A Prius korábbi típusainak könnyen becsapható a vezérlő része. A neten van video és leírás is. A csomagtartóba be kell rakni egy nagyobb akkupakkot és egy diódán keresztül rákötni az eredetire. Így a visszatápláláskor csak az eredeti pakkba tud energiát tárolni (féküzem), de menetüzemben a plusz akkupakk képes hajtani. Persze kell egy külön töltő is, mivel a hibrid Prius alapból nem tölthető és a dióda miatt úgysem töltené a plusz pakkot.
Egy olcsó, öreg Prius kb. 1MFt, hozzá egy 20-30kWh-ás akkupakk BMS-el (barkács!!) 3-4MFt.

Nemrég teszteltem (kölcsönöztem) egy 30kWh-ás Nissan Leaf-t, mert az új bevezetésével lecsökkent a kifutó modellek ára. (24kWh kb. 6MFt, 30kWh kb. 7MFt, persze állami támogatás levonásával!) Utánajártam, hogy a 24kWh akkupakk kicsit kevesebb, mint 2MFt, de a cserére nem tudtak árat mondani, mert még nem csináltak, és nem volt a rendszerben erre ár infó. A kötelező szerviz kb. 20-30eFt/30.000km.
A 0C körüli hőmérsékleten a megtehető hatótáv 200km-re csökkent városban fűtéssel, 150km-re ha 90km/h-val is mentem (25km város és 50km autópálya). Ha 110km/h-val mentem csak autópályán, akkor 120km tudtam megtenni. Az utak végén kb. 10-30km-re elegendő tartalékot mutatott a rendszer.

Nekem van lehetőségem otthon és a munkahelyemen is tölteni, ráadásul van évi 1600kWh többlet energiám a napelemes rendszeremből. De ha kiszámolom az évi 25.000km futásra az 1.3MJet motorommal a költségeket (5MFt új autó ára és 4-5L/100km a fogyasztása), akkor sem térül meg az e-autó. És mivel messze lakom a munkahelyemtől (75km város és M2, ill. 105km az M2 és M0), ezért mínusz fokoknál már lehet, hogy nem érnék be az M0-n keresztül, főleg, ha dugó is van.

Egyenlőre nekem marad a hobbi építés (donor autóm van, BLDC motorom van, hajtásom van)ólom akksival (400.000Ft+BMS?) és kis hatótávval, amit nem használhatok hivatalosan.

Fonos infó lehet, hogy a Renault Fluence Li-ion akkupakk a hivatalos adatlap szerint a használható energia 22kWh 25C-n, 19kWh 0C-n, 11.5kWh -20C-n. Az élettartama 5év, vagy 30MWh vagy 150.000km. Sajnos az nincs benne ebben a doksiban, hogy mi az akkupakk halálának a definíciója, de a legtöbb gyártó 70%-t mond az eredeti állapothoz képest. A legtöbb e-autóhoz van spy program OBD-n keresztül és a márkaszervízek is ki tudják olvasni a SOH (State Of Health) értéket. Sajnos ez még rosszabb értékeket mutat, mint ami pl. ebből a doksiból kijönne, tehát ha nekem megfelel egy 30kWh-s pakk, akkor ha 200.000km szeretnék megtenni vele az élete végén is, akkor legalább 40kWh-t kellene választanom, de inkább 50kWh-t. Utána eladhatom annak, akinek ez a csökkent pakk is megfelel. Vagy kisebb pakkot veszek és egyszer cserélek.
(#) peti333 válasza RoliNyh hozzászólására (») Márc 4, 2018 /
 
Én jelenleg a villanyrobogóban gondolkozom, ott elvileg 4 kW a határ, és 45 km/h-ra kell hivatalosan lekorlátozni. Városi rohangáláshoz bőven elég a 40-50 km hatótáv, városban mászkálni bőven elég. Jelenleg a hajtás az egyetlen amit még sikerült eldöntenem, hogy hogy legyen megoldva. Jelenleg szemezek a kínából rendelhető 3-4 kW-os agymotorral, de picit drágának tartom, őket a tudásukhoz képest. De ez már egy másik topicba tartozik.
Aztán meglátjuk 3-5 év múlva ha cserére érett lesz az autóm, hogy mennyi töltő lesz a környékünkön.
(#) mrbecherovka hozzászólása Jún 19, 2018 /
 
Üdv!
Tegnap vettem a méh telepen egy targoncából elektronikával együtt egy 2.2kw-os motort. Meglátjuk mi lesz belőle.
(#) RoliNyh válasza mrbecherovka hozzászólására (») Jún 19, 2018 /
 
Melyík méhtelepen vesztegetnek ilyet? Egy ilyen szerzeményre lehet én is befizetnék...
Bár gondolom csak egy sima soros DC motor, szóval az kicsit hátrányos tulajdonság...
(#) mrbecherovka hozzászólása Jún 19, 2018 /
 
Szervusz. Németország. Postázom is. 25 euró volt!!!
(#) aherhof válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 19, 2018 /
 
Targoncabontókban sok helyen elérhetők ilyen motorok és vezérlők. Régi Balcancar targonca motorjai és hasonlóak. Van hogy konténerszámra bontják már őket, mrrt nem tudnak mit csinálni vele, azaz szétszedik rézre, vasra, és mint fém hulladék értékesítik. Vezérlők is vannak, azok sajnos nem szoktak olcsóak lenni. Van nekem is ilyen szerzeményem itthon, 2-3 darab, gyakorlatilag vasáron hoztam el őket 20-30 ezer ft magasságában, ennyit lehet a méhbe is kapnék értük (50-60 kg körüliek).
(#) szsrobert válasza sebes hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Idézet:
„Szerintem a hobbi átalakításnak, örömködésnek van létjogosultsága, de a szabályos forgalomba helyezésnek nincs.”

Ha van igeny forgalomba helyezesre a jogi szabalyozassal ezt lehetove kell tenni.
Nem az emberek vannak a hivatalert, a hivatal van az emberekert.
(#) Inhouse válasza sebes hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Idézet:
„ezért mínusz fokoknál már lehet, hogy nem érnék be az M0-n keresztül, főleg, ha dugó is van.”
A sok indulás miatt? Hiszen álló helyzetben nincs fogyasztás, nem?
(#) Massawa válasza Inhouse hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Oh nincs!!

A minap az akku már csak 30%-t mutatot, de már lekapcsolta a hütést a klimát!! ( ugye azok állohelyzetben is mennének, a világitásrol ne is beszéljünk).

Jövök haza késö éjszaka Münchenböl. Salzburg után vagy 4-5 e-autot bécsi rendszámmal kellett elözni, mert az üres autopályán 80km/h val száguldoztak. .
S nem a nagypapa ki nissanja vagy VW-je volt, hanem a nobel Teslák... (reménykedtek, hogy talán ennyivel hazaérnek. Igaz az uton legalább 4 gyorstöltö is van, dehát az is idö..)
A motorok valoban nem fogyasztanak állohelyzetben, de minden más igen beleértev a nélkülözhetetlen fedélzet computert is. Az is részben lekapcsolodik, csak azt igyekszik még az utolso csepp energiábol megmutatni, hogy hol a csap....
A hozzászólás módosítva: Jún 20, 2018
(#) RoliNyh válasza mrbecherovka hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Azért vetted, hogy eladd? Azt hittem, hogy építeni akarsz belőle valamit...
Ha egyszer oda jutok, hogy átalakítok egy kocsit elemesre, szerintem én AC motort fogok használni...

De jelenleg még csak az e-Chopper projektnél tartok, bár az is kb egy csiga sebességével készülget...
A hozzászólás módosítva: Jún 20, 2018
(#) RoliNyh hozzászólása Jún 20, 2018 /
 
Egyébként ha már a szabályos forgalomba helyezés szóba került, evvel kapcsolatban én úgy tudom, hogy az eredeti (értsd gyári) állapotnál fennáló paraméterek nem romolhatnak az átalakítás során, csak ekkor van esély, hogy forgalomba is helyezhető a jármű. Akkor és saját gondolatom szerint feltétel, hogy a fék hatásfoka ne romoljon, és az ABS is működőképes legyen. Valamint a szervokormány (akár hidraulikus akár elektromos), valamint a légzsákok és pirotechnikai övfeszítők, és még ezen kívül legalább a pontos sebességmérés a műszerfalon.

Szóval a fék hatásfokának megtartása egy plusz elektromos vákuumszivannyú beépítésével megoldható úgy tudom, de mi van a többi egységgel, ha eltávolításra kerül a benzin/dízel motor?
Nyilván a motorvezérlő ECU, és minden elektromos rendszer marad a járműben, viszont akkor az ECU mit fog szólni, ha nincs motor? A fennmaradó részegységeket tovább tudja működtetni megfelelő módon? Gondolok itt konkrétan az ABS -re, légszákokra, pirotechnikai övfeszítőkre, sebességmérőre és az elektromos szervókormányra. Ha ez utóbbi hidraulikus, akkor gondolom annak is kell egy plusz villanymotort beépíteni, hogy legyen meghajtás a szivattyúnak, vagy esetleg az levételezhető áttétellel magáról az elektromos hajtó motorról is? Persze ekkor már álló helyzetben nincs szervó, szóval azt nem tudom, ez hivatalosan mennyire elfogadható?

A másik ami felmerült bennem, hogy én gondolok egyet, és belefogok az átalakításba, vagy először kell -e benyújtani valamilyen átalakítási tervet, esetleg engedélyeztetni, vagy ezt utólag kell elvégezni?
Amúgy ha ismertek olyan oldalt, ahol erről részletesen bővebb információ található, osszátok meg legyetek szívesek. Köszi...
(#) mrbecherovka válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Nem eladásra. Ennyibe került nekem. Van még 3 db targonca a telepen, pénteken megyek vissza. Építeni szeretnék egyet, de kicsit csalok mert lesz benne egy 5 lovas benzinmotor. Vw polo 6n lesz kiherélve.
(#) borvendeg válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Szia!
Az általad felsoroltakra az egyszerű megoldás az hogy olyan autót választasz amiben ezek nincsenek (nekem ezért volt a Trabant).
Ha nem így teszel akkor egy nagyon bonyolult a gyakorlatban szerintem leküzdhetetlen akadályt emelsz magad elé. A szervora még van megoldás, ha olyan kocsit választasz amiben elektromos a szervo. A fékrásegítő létezik elektromos versenyautókban használatos, a legtöbbnek nincs műbizonylata közútra de meg lehet próbálni keresni...

A tervet előre kell benyújtani, de a gyakorlatban egy fejlesztésnél nem lehet előre pontosan mindent megtervezni(lehet de úgysem olyan lesz). Ezért utólag szokták benyújtani. Senki nem ellenőrzi hogy a tervek benyújtásakor milyen állapotban van az autó.
(#) RoliNyh válasza borvendeg hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Na és mégis konkrétan mit kellene tartalmaznia egy ilyen tervnek szerinted/szerintetek?
Van erre valami sablon? Vagy csak leírom mit szedtem ki, meg mit tettem bele, és ennyi?
(Bár kétlem, hogy ez ilyen egyszerű lenne...)
(#) olahtamas válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Ha jól emlékszem Totalcar YouTube oldalán láttam egy átalakitott Citroen Kacsát amit lepapiroztak. Szerintem érdemes onnan kiindulni, esetleg a tulajt felkeresni.
(#) borvendeg válasza RoliNyh hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Én sem papíroztam le végül, de ennél bonyolultabb, arra jogosult embernek kell a rajzokat aláírni. Minden módosítást számítással igazolni. Az alkatrészek minőségét igazolni. Beleértve pl a felhasznált kábeleket stb. Keress meg olyat aki végigcsinálta. Én csak belekóstoltam...
(#) mrbecherovka válasza borvendeg hozzászólására (») Jún 20, 2018 /
 
Sajnos borzalmasan sz... rágó a magyar szabályozás, fűszerezve azzal hogy az illetékes hivatalok sem ismerik pontosan.
Következő: »»   94 / 100
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem