Fórum témák
» Több friss téma |
A topik témájához már a jármű nappali világítása, a tompított használata is marginálisan kapcsolódik, de némi jóindulattal elfogadható. Ha a beszélgetésbe bevonjuk a "környezetvédelmet", inkább a Vitatkozzunk / Beszéljük meg! című topikba kellene folytatni. Ott reagálni fogok erre a bejegyzésedre.
A moderátornak valójában igaza van, teljesen eltértem a főrum lényegétől.
Bocsánatot kérek!
Érdekesség, hogy amikor a mindenféle LED megoldású világításokban utazom - per most éppen egy egyetlen ledes világítást méregetek, számomra nagyon fura dolgok jönnek elő.
A LED + lábára ráteszem az előre kiszámított ellenállást, ami magához a tápfeszültség-ejtéséhez szükséges (a 12V táp és a LED nyitófeszültsége közötti különbséghez), és amely nálam jelen esetben 680 ohm (0,1W-os), a - lábra pedig rákötök egy 330 ohmot (ami, 0,25W-os). Azt úgy - csak. És a LED fénye teljesen elviselhető, az elébe felszerelt (rápattintott) fényterelő lencsével még világításra is simán megteszi, viszont nem melegszik benne szinte semmi (se az a "szerelő-lapka", amin a LED rajta van, sem az említett ellenállások, viszont 30mA alatt vesz fel áramot (pontosabban - 27,6mA-t). Egy ilyen fajtájú /tipusú/ LED benne a főszereplő. Elvileg 1W-os. https://www.hobbielektronika.hu/forum/files/e1/t_e17479c54471f1fbd6...dc.jpg A hozzászólás módosítva: Jún 16, 2018
Elektronikai forumon vagyunk s nem egy pártgyülésen. Márt többször irtuk, hogy képtelen vagy érthetöen fogalmazni, és az alapokkal sem vagy nagyon tisztában. Egy morickarajz 100x többet mondana mint a féloldalas litániád.
Ha egy LED-t 12 V- ra kapcsolsz 680 Ohmon keresztül, ott aligha várhatsz 10-20 mA-nél többet, és halvány fogalmam sincs, mit keres ott a 330 Ohm. A hozzászólás módosítva: Jún 16, 2018
A LED áramának további csökkentése a cél. Az tökmindegy, hogy hova köti, neki így egyszerűbb kísérletezni.
Jól látod. A LED hatásfoka romlik az áram növelésével, és ugyanakkora tokozás kisebb teljesítményt könnyebben kisugároz a környezetbe.
Idézet: . „halvány fogalmam sincs, mit keres ott a 330 Ohm” Nem is az benne a lényeg, hogy mit keres ott (hiszen én tettem oda!), hanem az, hogy miért teszi azt, amit tesz? Elég nehezen kezelem én ezt az új Paintot (az Office-ben), de egy "mórickát" azért csak megpróbáltam.
Nekem csak az volt a lényeg, hogy ne melegedjen semmi.
Ha azt a 330ohmot elhagyom, vakít ám a LED rendesen, de melegszik is mint állat! És persze felvesz 240mA-t. Így az élettartamáról most inkább nem szólnék ... Érdekes, hogy még a tizedwattos ellenállás se melegszik, holott a cuccon átfolyó áram a teljes sorbakapcsolt rendszer esetében ugyanaz.
Ha csak magát a két ellenállást kötöd a 12 V-ra, akkor sem folyhat 27,6 mA. Valamit nagyon rosszul mérsz. Gondolom a labortáp fránya kijelzője.
Egyébként mi a kérdés? Mert az tényleg nagyon fura, hogy ha csökkented a körben folyó áramot ellenállások beiktatásával, akkor csökken a teljesítmény (hő). Egyébként meg ajánlom figyelmedbe a R=U/I és P=U*I képleteket. Sokat segítenek és mindent megmagyaráznak. A LED pedig nem lineáris eszköz, fénykibocsátás szempontjából sem.
Viszonylag egyszerű a magyarázat. Ha 20mA-el számolunk 12V esetén, akkor kb. 0.24W teljesítmény esik az összes fogyasztóra.
Javaslom, hogy mérj feszültséget az egyes alkatrészeken és az Ohm-törvényből kiszámítható minden. Az áramkör ismeri a fizikát. A két ellenállást pedig mindegy, milyen sorrendben kötöd be a sorba. Akár helyettesítheted is egy 1.1K-s ellenállással. Csak az fizikai méretei miatt jobban melegszik. A 680-ast is szétbonthatod több soros ellenállásra és akkor még annyira sem megszik. A led bírja a meleget legkevésbé. De azt is helyettesítheted több kisebbel.
Robin 2-nek igaza van. Az a 680 Ohm nem passzol. Nem elírtad? Nem csak 68 Ohm? Bár még az is necces. Amit csatoltál rajzot, ott nem folyhat 27mA!!
Na meg annak a LED-nek a névleges árama 300mA körül van. Ott 1W-os! 30mA-ral a névleges fényereje töredékét adja. Persze 300mA-ral hajtva fűt rendesen! Idézet: „Gondolom a labortáp fránya kijelzője.” Nekem nincsen labortápom! Csupán 2 darab változtatható kimeneti feszültségekkel rendelkező tápom van, és mellette mérőnek egy Metex N4650B digitális műszerem. Elég sokat elektronizáltam - már gyerekkorom (kb. 50 év) óta, és persze tanultam némi fizikát is.
Nem 68 ohm!
A szabványos színjelzése - kék-szürke-barna. 68 ohm-nál az utolsó csík fekete lenne.
Na látod higy müködik meg az is, higy adtál egy podont a semminek. Az a két ellenállás ugyanz mintha egy lenne (680+330=1100 Ohm). Hogy ennek mi az értelme azt majd egyszet az internet filozofusai fogják vizsgálni.
A többiek már leirták a rövidzárlatokat a gondolatmenetben. Az ellenállás ( bárhol sorbakötve a LED-del határozza meg az áramot a LEDen. Az Ohm törvényekböl meg meglehetösen egyszerü kiszámolni mikor lesz 1W a LEDen ( UxI=1 ahol az U a LED kapocsfeszültsége az I meg a rajta átfolyo áram). Te elötét ellenállásod az áramot 10 mA köré állitja (12/1100), akkor a LEDen soha nem kapsz 1W-t.
Pardon, összekeveredtek a számok 680+330=1010 Ohm, szerencsére ez nem változtat sokat a mondokám lényegén..
![]() Az 680 Ohmos ellenállást a Metexxel ki is mérheted, lehet, hogy nem stimmel a szinkod. A hozzászólás módosítva: Jún 16, 2018
Szia!
Nem értem, miért kinlódtok itt az ellenállásokkal. Az ellenállásokat el kell felejteni (én csak visszajelzőkben használom a műszerfalon). Ha világítani akarsz, akkor ahhoz teljesítmény kell. Ha 12V-ról akarsz világítani, akkor a ledeket sorosan kell kötni, ha 3,3V-ról, akkor stabilizátor IC-t kell alkalmazni. Az erős fényhez teljesítmény kell, és az bizony melegszik, még pedig rendesen. A kapcsolóüzemű nagyfrekvenciás tápegységekről csak most olvastam, ebben a fórumban, szerintem azoké a jövő.
Való igaz, hogy csak visszajelző áramkörben nem gond az előtét ellenállás. Nagyobb teljesítmény esetén, mindenképpen ajánlatos a kapcsoló üzemű előtét, mert akkor az igazán melegedő alkatrész csak a led.
Már a jelenben is így üzemel a legtöbb előtét. Viszont nem stabil feszültség, hanem stabil áram előnyösebb a működéshez. Ez azért kedvezőbb, mert viszonylag kis feszültség változás hatására nagy áramváltozás jön létre a meredek feszültség/áram görbe miatt.
Pontosan így van, ahogy írod. Én a feszültség stabilizálást alkalmazom, de csak szigorúan stabilizátor IC-vel. Azoknál nincs feszültség változás, ezért nincs áram változás sem.
Melegedés hatására változik a LED "ellenállása", így stabil feszültség mellett változik az árama is.
Nem! Miért változva? Mitől melegedne? Értsd meg már, nem szabad melegednie.
Ha tanultál fizikát és van műszered, akkor saját magadnak is tudnod kéne, hogy valami nem stimmel. Vagy a fizikával vagy a méréssel.
![]()
Hú, te nagyon kevered a fesz. meg az áramstabilizálást!
A LED átveszi a könyezet hőmérsékletét, és a nyitófeszültség ezáltal is változik. A stabilizált feszültségről, előtétellenálláson keresztül működtetett LED árama így mindenképpen módosul.
Te meg azt értsd meg, hogy a feszültségstabilizált LED -jeiddel valószínűleg élettartamcsökkenést vittél a rendszerbe, mert nem a megfelelő üzemi paraméterekkel üzemelteted az így táplált LED -eket.
Tanultam, számoltam, és mértem. Meg is lepett erősen, hogy -
míg az egyik ellenállás tizedwattos - de nem igazán melegszik (680 ohm), a másik pedig (330 ohm) az nem mindegy. A tizedwattos értékű úgy melegedett, hogy leolvadt a forrasztás a lábáról, azért kellett később beépítenem helyette azt a negyedwattosat. Bár valójában simán sorba vannak kötve, mégis elég eltérően viselkednek. A dióda egyik lábán így, a másikon meg úgy (?). Ha csakis egyetlen egy ellenállást teszek be (1010 ohm), ilyesmit nem tapasztalok. A LED tipusilag 1W-os, bár én azt sose írtam, hogy ezzel az áramkörrel (27,6 mA) valójában annyit fogyasztana. Azt esetleg a 300 mA-nél tolná ... oszt 5 perc múlva - a füstöt.
A számolásban elcsusztál egy kicsit.
Az áramkörben kb 20 mA áram folyik - a 2 ellenálláson meg a LEDen. A 680 Ohmra ebböl 0,27W esik A 330 Ohmra meg 0,13W esik. Azaz az 1/10W ellenállás mindenhol kevés meg a 1/4W is kevés a 680 Ohmon. Ha egy darab 1 kOhmmal helyettesited arra még a 1/2W is majdnem kevés. Ha nem ezt tapasztalod, akkor felül kell irni a fizika törvényeit ![]()
Szia!
Nem keverem, hanem alkalmazom. Ha egy ledre a megengedett feszültséget adom, a rajta átfolyó áram sem lesz nagyobb a megengedettnél. Akkor meg mitől menne tönkre, mitől lenne rövidebb az élettartama? A hűtéséről temészetesen gondoskodni kell. Én egy ilyen izzót használok stab IC-vel, mivel a feszültség erősen változó.
A "LEDre adható megengedett feszültség" egy városi legenda, aminek semmi köze nincs a valósághoz. A LED záróirányú feszültsége körülbelül 5V, de ilyen beállásban nem világít. (Kivétel pár olyan teljesítményled, ami egy tokon belül egy ellenpárhuzamos ledet tartalmaz).
A nyitóirányú feszültség kialakul az átfolyó áram miatt, ennek értékét adják meg az adatlapokon. Ezt csak a kereskedelemben hívják a LED feszültségének. Ha nincs külső áramkorlát (ami lehet a feszültségforrás belső ellenállása is), a LED árama a végtelenségig növekszik.
Nincs itt semmi ellentmondás, mert te egy konkrét világítótestről írtál, amihez (ha az adatlap nem hazudik), tökéletes a stabil feszültségű táplálás. Ebben a "lámpában" benne van az előtét. Amiről szó esett, az pedig a csupasz led chip, amihez nekünk kell előtétet csinálni. Természetesen áramgenerátorosat. Nekem is csak most esett le.
Az előző Hsz-emben lévő képen az a ledes izzó látható, ami a motoromban van, immár 8 hónapja. A motor által temelt feszültség 7V-tól 30V-ig változik, a fordulattól függően. Ez a ledes bilux izzó egy speciális, motorokra kifejlesztett izzó, beépített áramgenerátorral és elektronikus tompított/reflektor átkapcsolóval. A rákapcsolható feszültség 7-től 80V-ig lehetséges, a mellékelt adatok szerint. Akik már használtak ilyent, azt írják hogy ajánlatos a feszültséget 12V körül tartani, mert volt akinek több ilyen izzója is elszállt, magasabb feszültségen. Én is ezért építettem hozzá stabilizátort.
Aztán megtörtén az "eset", amitől érdekessé vált a történet. Ha érdekel itt valakit, szívesen folytatom. |
Bejelentkezés
Hirdetés |