Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Illetve, volna itt egy kérdésem, mert korábbi hozzászólások alapján rádiókon kívüli készülékek is szóba jöhetnek...
Van egy gramofonom. Egy kicsit szétszedtem már, mire lefotóztam, hogy kitisztítsam a motorját. De az volna a kérdésem, hogy a képek alapján, volna-e valakinek ötlete, hogy mikori és milyen gyártmányú készülék lehet? Illetve, hogy e illeszkedjék a hobbielektronika témakörbe, kiváncsi volnék, hogy vajon jó lehet e a belőle kiszedett változtatható ellenállás (nem vagyok benne biztos, hogy az) kristálydetektoros rádióba tekercs gyanánt. Gondolom, valaki elektromos motort szeretett volna bele a rugós helyett és fordulatszabályozó gyanánt szerelhette bele. De mivel rugós motor van benne, kiszerelném. Valaki felismer róla valami támpontot? A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2018
Képek a csonka "elektronikáról".
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2018
Egyetlen jelzés rajta.
M V Führer Wien
A huzalpotméter Telefongyári alkatrész. Rajta van a TRT jelzés. Talán 400 Ohmos? Ez biztosan nem eredeti alkatrész!
Köszönöm! 500 Ohmos. Szép selyemfonatú vezetéke van, és úgy beleszegecselte valaki a fába, hogy nem is szedem ki, csak magát a műszert.
Vajon el lehet szépen tüntetni a doboz tetejéről a lyukat? És ez a huzalpotméter jó lehet detektoros rádióhoz? (Csak a kristálydetektor van meg hozzá, meg a fejhallgató...)
Nem hinném hogy jó lenne, bár vannak érdekes dolgok.
De én a helyedben inkább csinálnék egy rezgőkört a detektoroshoz.
A detektoros rádió külső áramforrás nélkül működik, ezért törekedni kell a minél kisebb veszteségű, minél jobb alkatrészek használatára. Ezért egy nagy jósági tényezőjű légmagos tekercset kell gyártani hozzá. A pot méter ellenállás huzalból készül, ami a magas frekvenciát nagyban csillapítja, ezért semmiképpen sem alkalmas hangolt alkatrésznek. Úgy viselkedik, mint ha a tekercsel egy 500 ohmos ellenállást kötnénk sorba, amin elvész a jel nagy része.
A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2018
Köszönöm szépen!
Akkor maradok a pvc cső, zédrót verziónál.
Folyt: Tartozom egy szigorúan bizalmas vallomással. Ifjú műszerész korom óta szívből utálok mindent, amit Philips-nek hívnak. Ebbéli meggyőződésemben ez a magnó, még csak ráerősített. Az egy nagyon enyhe meghatározás, hogy nem kifejezetten szervizbarát. Természetesen szét kellett szedni a mechanikát, mert minden mozgó alkatrész, tengely, csapágy be volt sülve. Ki kellett mosni újra zsírozni. De semmit nem lehet úgy szétszedni, hogy ne kellene legalább a készülék felét szétbontani. Minden, minden fölé van építve, ráadásul egy része nem csavarozva, hanem szegecselve van, mint ha örök időkre rakták volna össze. Például a szinte leg gyakrabban romló alkatrészt, a pot métert is csak úgy tudtam kivenni, hogy mögüle a fél elektronikát kiszedtem kiforrasztottam meg lefúrtam a szegecselt részeket, De ugyan ez volt az elkóval is, azt is örök időkre szánták beszegecselni. Mindegy, már készen van, rá ment majd egy hét, most már szépen működik. A többi a képeken.
Szép munka. Volt egy sanda gyanúm, hogy munkás darab lesz.
Az gyermekkori álmom egy ilyen fajta rádió volt,mikor még hat éves voltam,nem lehetet megvenni mert méreg drága volt,most ha be akarnám telyesiteni,megint méreg drága mert múzeális.
Van pár cucc zsufolva,mindenesetre a végeredmény hibátlan.
Szerencsére a Philips a hetvenes évekre kijött a hárommotoros mechanikájával, amit már sokkal jobban lehet szervizelni elektromos és mechanikai szempontból is. Szépen, kihajtható az egész elektronika, működés közben mérhető. A mechanika is szépen kivehető. Sajnos egy nagy rákfenéjük van: az ékszíjak 40 év után folyós bitumenné válnak. Ennek a kitakarítása rémálom. Az idén egy ilyennel én is megküzdöttem. A képeken a felújítás előtti és utáni állapotok láthatók. Volt vele munka bőven: a vezérlés javítása, a felvevő-lejátszó erősítő újra beállítása, kisebb-nagyobb kontakthibák elhárítása, a mechanika teljes szétszedése-újrakenése, a szétfolyt gumikról nem is beszélve. Ez a magnó ennek a szériának a csúcsgépe. Elektronikusan vezérelt a mechanika összes funkciója, mely távvezérelhető is, a capstan motor sebessége is elektronikusan szabályzott, valamint a lejátszás és gyorscsévélés üzemmódokban is elektronikusan vezérelt a szalagfeszítés. A szalagokkal leheletfinoman bánik, és nem utolsó sorban gyönyörű a hangja. Három fej, három motor, három sebesség.
Annak idején ez a gép nagy szám lehetett. A vasfüggönyön innen semmihez sem lehetett nagyon hozzájutni.
Annyira, hogy itthon nem is lehetett kapni, mert olyan drága lett volna. Itthon az alapgépet, az N4414-et árulták hivatalosan tudomásom szerint. Egy idősebb ismerősömnek úgy lett ilyen gépe, hogy az apja diplomata volt és abból a fizuból tudott neki hozni Bécsből. Csabai Dániel az 1974-es Magnósok Évkönyvében részletesen ír az elődről, a 4418-ról. Ez annak a ráncfellvarrt, korszerűsített elektronikájú, kopásálló fejekkel ellátott verziója.
A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2018
Itt egy remek kis oldal, ahol elég sok képpel és magyarázó szöveggel illusztrálják a lelki világát ezeknek a gépeknek:Bővebben: Link
Szereztem egy Oriont.Elsö látásra teljesen eredeti,nem volt javitva sem.Müködik,nagyon szépen szól.
Klassz a figyelmeztetö felirat is,hogy ilyen állapotban fennmaradt.
Ezzel is szerencsém volt,csak apró kontakthibák voltak,nagyon szép érzékeny hangja van.
A lemezjátszóba egy tüt tettem,müködik a pickup. A rádió dobozát,lábait átcsiszoltam smirglivel mert borzasztó koszos volt,kétszer átkentem csónaklakkal. Az elejét nem bántottam,csak a fémet poliroztam meg.A hangszóróselyem is szép. Sajnos azok a képek elvesztek amik a fellelt állapotát mutatják,hát azt eltudjátok képzelni milyen retkes volt,a lemezjátszó szó szerint fekete volt a kosztól. Az a baj,hogy kevés idöm van restaurálgatni. A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2018
Egy utolsó kincs.Ha csinálom,majd teszek még fel képet.Itt is mákom van,mert benne van a pickup tüvel.Lesz vele meló,most elkezdem szétszedni.
Szétdobtam a lemezjátszót,lesz meló a dobozzal is,maga a szerkezet legneccesebb a része a tányért meghajtó gyürük,amit majd ki kell találni,hogy oldom meg,mert a gumi az elporladt.
Egyenlöre ennyi,szép napot mindenkinek!
Üdv! A sárga kerekeken O gyűrűvel. A zöldre nincs ötletem mi az és miből.
Üdv!Bocs az mit jelent,hogy O gyürü?A sárgaréz gombra van egy O gyürü téve?Az miböl van,fémböl gumiból?
Egyébként a zöld papirnak tünik,ami a rothadástól zöldült meg.
A "zöld papír" emlékeim szerint filckorong volt. Az O gyűrű pedig gumiból van és majdnem minden csapágyboltban beszerezhető.
December elején felidéztük a nevezetes Néprádió eredeti külsejét. Ez a szerény kis készülék is megérdemli, hogy minél többet mentsünk meg belőlük.
Most - érdekessége miatt - figyelmetekbe ajánlok egy korabeli filmhíradót: https://player.vimeo.com/video/240460223 (Az idősebbeknek emlékidézés lehet, a fiatalabbak pedig valószínűleg rácsodálkoznak az akkori propaganda hangnemére. Nekik ez már történelem.)
Üdv Zoltán!
Ugyan olyan gumírozott dörzskerék mint a többi, csak elporladt. Van nekem is , de nem tudnám kisegíteni , mivel ugyan úgy beöregedett , csak nem darabokban van. Max a méretek miatt jó hogy van. Talán legutóbb a Terta 422G ben használták.
Köszi igy már világos!
Ünnepek miatt most ugyis szünetel a felujitás.
Azért abban az időben még igen sok faluban még villany sem volt. Mindenesetre szükség volt egy olcsó rádióra, mert egy normális rádió többhavi fizetésbe is belekerült.
A hozzászólás módosítva: Dec 21, 2018
Szükség volt a telepes típusokra is. (Nekünk is telepes rádiónk volt gyerekkoromban.)
Üdvözlet mindenkinek!
Lassan de biztosan elkészült a Terta. Nagyjából két hét ment el a végleges lakkozásra a száradási idők miatt, amire jócskán rá is hagytam, hogy biztos legyen. A hangszórót szét kellett szednem mert tele volt összeállt porral és szemcsékkel ami miatt kissé szorult a tekercs, szólt ugyan de kis hangerőn torz volt a hang mint amikor kézzel lefogom a membránt. A mágnes egyik sarkán van egy nyílás gyárilag, hogy miért azt nem tudom, ott juthatott be a kosz. Tisztítás óta szépen tisztán szól. Amennyire lehetett megtisztítottam a szövetet, ha menthető ragaszkodni szoktam az eredetihez, legvégül a gombok alatti filceket és a gombok csíkjait meg a sávváltó feliratait festettem újra. Boldog karácsonyt, és rádiókban gazdag új évet kívánok mindenkinek! |
Bejelentkezés
Hirdetés |