Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Illetve, volna itt egy kérdésem, mert korábbi hozzászólások alapján rádiókon kívüli készülékek is szóba jöhetnek...
Van egy gramofonom. Egy kicsit szétszedtem már, mire lefotóztam, hogy kitisztítsam a motorját. De az volna a kérdésem, hogy a képek alapján, volna-e valakinek ötlete, hogy mikori és milyen gyártmányú készülék lehet? Illetve, hogy e illeszkedjék a hobbielektronika témakörbe, kiváncsi volnék, hogy vajon jó lehet e a belőle kiszedett változtatható ellenállás (nem vagyok benne biztos, hogy az) kristálydetektoros rádióba tekercs gyanánt. Gondolom, valaki elektromos motort szeretett volna bele a rugós helyett és fordulatszabályozó gyanánt szerelhette bele. De mivel rugós motor van benne, kiszerelném. Valaki felismer róla valami támpontot? A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2018
Képek a csonka "elektronikáról".
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2018
Egyetlen jelzés rajta.
M V Führer Wien
A huzalpotméter Telefongyári alkatrész. Rajta van a TRT jelzés. Talán 400 Ohmos? Ez biztosan nem eredeti alkatrész!
Köszönöm! 500 Ohmos. Szép selyemfonatú vezetéke van, és úgy beleszegecselte valaki a fába, hogy nem is szedem ki, csak magát a műszert.
Vajon el lehet szépen tüntetni a doboz tetejéről a lyukat? És ez a huzalpotméter jó lehet detektoros rádióhoz? (Csak a kristálydetektor van meg hozzá, meg a fejhallgató...)
Nem hinném hogy jó lenne, bár vannak érdekes dolgok.
De én a helyedben inkább csinálnék egy rezgőkört a detektoroshoz.
A detektoros rádió külső áramforrás nélkül működik, ezért törekedni kell a minél kisebb veszteségű, minél jobb alkatrészek használatára. Ezért egy nagy jósági tényezőjű légmagos tekercset kell gyártani hozzá. A pot méter ellenállás huzalból készül, ami a magas frekvenciát nagyban csillapítja, ezért semmiképpen sem alkalmas hangolt alkatrésznek. Úgy viselkedik, mint ha a tekercsel egy 500 ohmos ellenállást kötnénk sorba, amin elvész a jel nagy része.
A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2018
Köszönöm szépen!
Akkor maradok a pvc cső, zédrót verziónál.
Folyt: Tartozom egy szigorúan bizalmas vallomással. Ifjú műszerész korom óta szívből utálok mindent, amit Philips-nek hívnak. Ebbéli meggyőződésemben ez a magnó, még csak ráerősített. Az egy nagyon enyhe meghatározás, hogy nem kifejezetten szervizbarát. Természetesen szét kellett szedni a mechanikát, mert minden mozgó alkatrész, tengely, csapágy be volt sülve. Ki kellett mosni újra zsírozni. De semmit nem lehet úgy szétszedni, hogy ne kellene legalább a készülék felét szétbontani. Minden, minden fölé van építve, ráadásul egy része nem csavarozva, hanem szegecselve van, mint ha örök időkre rakták volna össze. Például a szinte leg gyakrabban romló alkatrészt, a pot métert is csak úgy tudtam kivenni, hogy mögüle a fél elektronikát kiszedtem kiforrasztottam meg lefúrtam a szegecselt részeket, De ugyan ez volt az elkóval is, azt is örök időkre szánták beszegecselni. Mindegy, már készen van, rá ment majd egy hét, most már szépen működik. A többi a képeken.
Szép munka. Volt egy sanda gyanúm, hogy munkás darab lesz.
![]()
Az gyermekkori álmom egy ilyen fajta rádió volt,mikor még hat éves voltam,nem lehetet megvenni mert méreg drága volt,most ha be akarnám telyesiteni,megint méreg drága mert múzeális.
Van pár cucc zsufolva,mindenesetre a végeredmény hibátlan.
![]()
Szerencsére a Philips a hetvenes évekre kijött a hárommotoros mechanikájával, amit már sokkal jobban lehet szervizelni elektromos és mechanikai szempontból is. Szépen, kihajtható az egész elektronika, működés közben mérhető. A mechanika is szépen kivehető. Sajnos egy nagy rákfenéjük van: az ékszíjak 40 év után folyós bitumenné válnak. Ennek a kitakarítása rémálom. Az idén egy ilyennel én is megküzdöttem. A képeken a felújítás előtti és utáni állapotok láthatók. Volt vele munka bőven: a vezérlés javítása, a felvevő-lejátszó erősítő újra beállítása, kisebb-nagyobb kontakthibák elhárítása, a mechanika teljes szétszedése-újrakenése, a szétfolyt gumikról nem is beszélve. Ez a magnó ennek a szériának a csúcsgépe. Elektronikusan vezérelt a mechanika összes funkciója, mely távvezérelhető is, a capstan motor sebessége is elektronikusan szabályzott, valamint a lejátszás és gyorscsévélés üzemmódokban is elektronikusan vezérelt a szalagfeszítés. A szalagokkal leheletfinoman bánik, és nem utolsó sorban gyönyörű a hangja. Három fej, három motor, három sebesség.
Annak idején ez a gép nagy szám lehetett. A vasfüggönyön innen semmihez sem lehetett nagyon hozzájutni.
Annyira, hogy itthon nem is lehetett kapni, mert olyan drága lett volna. Itthon az alapgépet, az N4414-et árulták hivatalosan tudomásom szerint. Egy idősebb ismerősömnek úgy lett ilyen gépe, hogy az apja diplomata volt és abból a fizuból tudott neki hozni Bécsből. Csabai Dániel az 1974-es Magnósok Évkönyvében részletesen ír az elődről, a 4418-ról. Ez annak a ráncfellvarrt, korszerűsített elektronikájú, kopásálló fejekkel ellátott verziója.
A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2018
Itt egy remek kis oldal, ahol elég sok képpel és magyarázó szöveggel illusztrálják a lelki világát ezeknek a gépeknek:Bővebben: Link
Szereztem egy Oriont.Elsö látásra teljesen eredeti,nem volt javitva sem.Müködik,nagyon szépen szól.
Klassz a figyelmeztetö felirat is,hogy ilyen állapotban fennmaradt.
Ezzel is szerencsém volt,csak apró kontakthibák voltak,nagyon szép érzékeny hangja van.
A lemezjátszóba egy tüt tettem,müködik a pickup. A rádió dobozát,lábait átcsiszoltam smirglivel mert borzasztó koszos volt,kétszer átkentem csónaklakkal. Az elejét nem bántottam,csak a fémet poliroztam meg.A hangszóróselyem is szép. Sajnos azok a képek elvesztek amik a fellelt állapotát mutatják,hát azt eltudjátok képzelni milyen retkes volt,a lemezjátszó szó szerint fekete volt a kosztól. Az a baj,hogy kevés idöm van restaurálgatni. A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2018
Egy utolsó kincs.Ha csinálom,majd teszek még fel képet.Itt is mákom van,mert benne van a pickup tüvel.Lesz vele meló,most elkezdem szétszedni.
Szétdobtam a lemezjátszót,lesz meló a dobozzal is,maga a szerkezet legneccesebb a része a tányért meghajtó gyürük,amit majd ki kell találni,hogy oldom meg,mert a gumi az elporladt.
Egyenlöre ennyi,szép napot mindenkinek!
Üdv! A sárga kerekeken O gyűrűvel. A zöldre nincs ötletem mi az és miből.
Üdv!Bocs az mit jelent,hogy O gyürü?A sárgaréz gombra van egy O gyürü téve?Az miböl van,fémböl gumiból?
Egyébként a zöld papirnak tünik,ami a rothadástól zöldült meg.
A "zöld papír" emlékeim szerint filckorong volt. Az O gyűrű pedig gumiból van és majdnem minden csapágyboltban beszerezhető.
December elején felidéztük a nevezetes Néprádió eredeti külsejét. Ez a szerény kis készülék is megérdemli, hogy minél többet mentsünk meg belőlük.
Most - érdekessége miatt - figyelmetekbe ajánlok egy korabeli filmhíradót: https://player.vimeo.com/video/240460223 (Az idősebbeknek emlékidézés lehet, a fiatalabbak pedig valószínűleg rácsodálkoznak az akkori propaganda hangnemére. Nekik ez már történelem.)
Üdv Zoltán!
Ugyan olyan gumírozott dörzskerék mint a többi, csak elporladt. Van nekem is , de nem tudnám kisegíteni , mivel ugyan úgy beöregedett , csak nem darabokban van. Max a méretek miatt jó hogy van. Talán legutóbb a Terta 422G ben használták.
Köszi igy már világos!
Ünnepek miatt most ugyis szünetel a felujitás.
Azért abban az időben még igen sok faluban még villany sem volt. Mindenesetre szükség volt egy olcsó rádióra, mert egy normális rádió többhavi fizetésbe is belekerült.
A hozzászólás módosítva: Dec 21, 2018
Szükség volt a telepes típusokra is. (Nekünk is telepes rádiónk volt gyerekkoromban.)
Üdvözlet mindenkinek!
Lassan de biztosan elkészült a Terta. Nagyjából két hét ment el a végleges lakkozásra a száradási idők miatt, amire jócskán rá is hagytam, hogy biztos legyen. A hangszórót szét kellett szednem mert tele volt összeállt porral és szemcsékkel ami miatt kissé szorult a tekercs, szólt ugyan de kis hangerőn torz volt a hang mint amikor kézzel lefogom a membránt. A mágnes egyik sarkán van egy nyílás gyárilag, hogy miért azt nem tudom, ott juthatott be a kosz. Tisztítás óta szépen tisztán szól. Amennyire lehetett megtisztítottam a szövetet, ha menthető ragaszkodni szoktam az eredetihez, legvégül a gombok alatti filceket és a gombok csíkjait meg a sávváltó feliratait festettem újra. Boldog karácsonyt, és rádiókban gazdag új évet kívánok mindenkinek! ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |