Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Szia.KTM bicajom van névleges 250W-os Bionx motorral, és bizony hegyre 26-28 A-vesz fel.Megmértem két féle műszerrel is..Az aksi pakkban van egy 30 A-os késes biztosíték.Ebből következtetek, hogy képes lenne 30 A-t is felvenni.Olyan cellákat szeretnék kiválogatni, amelyek képesek erre.Vannak laptop aksiból kiszedettek és vannak hibás ebike aksiból kiszedettek, de még van bennük kapacítás.Ezért gondoltam hogy többet kötnék párhuzamosan mint amennyi volt gyárilag ( 4db), és talán így képesek lennének eggyütt akár 30 Amperre is, ha külön, külön nem is tudnának leadni mondjuk 7 Ampert.
Szerintem akkor sem lesz több a cellánkénti teherbíró képesség, ha párhuzamosan vannak kötve.
A belső ellenállásuk feleződik ha párhuzamosan kötjük, nem?Mert máskép kis árammal merítve elérik a 1500-2000 mAh-t.
"Ezért gondoltam hogy többet kötnék párhuzamosan mint amennyi volt gyárilag ( 4db)"
És szerinted a KTM-nél miért 4-et kötöttek párhuzamosan? Esetleg nem lehet az, hogy a cella gyártója max. ennyit javasol a specifikációban? Amúgy azt felejtsd el szerintem, hogy hulladék akkupakkokból kiválogatod a kevésbé szemetet, majd a sok különböző mértékben leharcolt cellából sokat párhuzamosan kötsz és nagy terheléssel meghajtod. Azok a cellák már jó eséllyel a végüket járják, nem véletlenül lettek "kidobva".
Azok az aksik amit kibontasz csakis fejlámpába való. Ami neked kell az ipari használatra készült ÚJ aksik. Ha haszáltakat akarsz használni akkor számolj tűzre is.
"És szerinted a KTM-nél miért 4-et kötöttek párhuzamosan? Esetleg nem lehet az, hogy a cella gyártója max. ennyit javasol a specifikációban?"
Miért, mi történne, ha azokból az eredeti cellákból többet kötnék párhuzamosan, mint 4? Láttam olyant, hogy az eredeti 4 párhuzamos cella helyett 6 párhuzamossal újították fe,l és növelték meg a kapacítását az akunak. A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2018
Valamit tudnod kell. Egy 250W-os motor nem fogyaszt többet mint 250W,+ veszteségek. Ha Te lényegesen nagyobb áramokat mérsz, az úgy lehetséges hogy a feszültség erősen visszaesik. Savas akkumlátorokra ez nem jellemző, ezért azoknál nem tudnál ekkora áramokat mérni. Líthium akksikból ha duplán kötnél párhuzamosan, nem esne le ennyire a feszültség, ezért az árama is sokkal kisebb lenne. Használt Li-Ion akksikat, kiválogatva, használok én is akkus fúrógépekben, teljesen beváltak. Az újakat nem tudnád megfizetni. Mint írtam, 6V-os izzóval ki tudod válogatni a legjobbakat, ha feszültség mérőt is kötnél rájuk, pontosabb lenne a válogatás. Természetesen csak feltöltött akksikat lehet válogatni.
Ez igaz, feltételezve az egyforma cellákat, de ez
Idézet: , már nem. „egyesével merítve nem képesek 7 A - t leadni, de ha párhuzamosan kötök mondjuk 6-ot,akkor lehet, hogy mégis képesek lesznek leadni darabonként 7 Ampert”
Nem esett nagyot a feszültség.41 V-ról kb 35-34 V-ra-De akkor is 28x 35 ,az 980 W.Ezek a motorok rövid ideig ennyit is megbírnak.
Meg fogom próbálni.Esetleg 8-at is párhuzamosan kötök.S aztán meglátom mennyi az annyi.
Csak ott vagyok fennakadva, hogy hol találok olyan tesztelőt ami 4,2 V-on képes meríteni akár 30 A-el is?
Végeztem egy gyors mérést a kedvedért. 4,15 V-nál egy 60 Wattos autós izzó éppen 3,00 Ampert eszik, az 55 Wattos pedig 2,67 Ampert. Ebből már láthatod, hogy 10 db 60-assal megoldható a dolog, de a merüléssel az áram is csökkenni fog. Ezt is megmértem: 3,6 V-nál 2,84A ill. 2,43A.
Sok szerencsét! A vezetékezést azért ne felejtsd el beleszámolni a mérésekbe!
Igen, kibírnak, csak nem adják le azt a mechanikai teljesítményt. A vasmag mérete a korlát ebben. Ha a vasmag telítésbe kerül, hiába növeled a huzalon átfolyó áramot, nem nő a motor teljesítménye, csupán a veszteségek növekednek. Végül, leég a motor.
"Miért, mi történne, ha azokból az eredeti cellákból többet kötnék párhuzamosan, mint 4?"
Ez egy igen jó kérdés - és erre jó eséllyel a cellák gyártója tud választ adni. Ha nem ad választ, akkor ez specifikáción kívüli eset. De van pl. publikus NASA dokumentum (Bővebben: Link), aminél ilyen következtetésre jutottak: Idézet: „Cell matching should be stringent and based on capacity as well as internal resistance of the cells and not just the Open circuit voltage (Voltage versus capacity should be characterized for each cell design)” Na ez bontott, ki tudja milyen állapotú cellákra tuti nem lesz igaz, innen pedig már csak egy lépés egy jó kis tűz. Valamint: Idézet: „4 cells in parallel is maximum recommended design for medium-rate cell designs (provided the charge current is also controlled) based on available test data.” Persze nem muszáj nekünk hinned, a NASA-nak se...
Tényleg nem okoskodni akarok, csak megérteni.
Ha már tűzről van szó, az inkább nem akkor áll fenn ha töltök?De ilyen esetben BMS-t használnék. Merítéskor is fenn áll a tűz veszélye?
Köszi a tanácsot .Nem baj ha esik az áram,mert végül is ebike esetében , használat közben is ugyanez az helyzet, ott sincs konstans áram fogyasztás,ez így természetes.Végül is csak azt akarom megnézni, hogy mely cellák párosítás képes erre a teljesítményre.
A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2018
Nemtudom.Én az aksiból kijövő feszültséget és áramot mérve gondoltam erre.Ezért mondtam, hogy 28 A megy 35 V-on.És ezért ragaszkodok , hogy olyan cellapakkot állítsak össze amely ekkora áramra képes.Vagy nem kellene ekkora áram leadásra törekedjek cellacsoportonként?
Szia .
Én is megpróbáltam .Ha két cella volt párhuzamosan, akkor a 4.04V-ról 3,85 -re esett a feszültség,2,5A-t fogyasztva,ha viszont 8-at kötöttem párhuzamosan, akkor csak 4,00 V-ra esett le a feszültség.Az Amper maradt a 2,5. Tehát lehetséges, hogy ki tudom hozni a 8 párhuzamos cellából a 30 A-t.Persze ezek használt ebike aksiból való cellák,nem laptop aksiból valók. Azt mondod 10 ilyen izzó párhuzamosan kötésével előállítható a 30 A-os fogyasztó ,4,2 V-os párhuzamosan kötött cellákból álló aksipakk esetében?
Induljunk ki a 250W-ból. Jó esetben 36V-on az 7A. Egy használt (bontott) líthium cellát vegyünk 2000 mA/h-nak, ebből 10x4-et sorosan/párhuzamosan kötve 8 A/h-s akkupakkot kapunk, amivel 1,14 órát lehet közlekedni. Ha duplán veszed, akkor 2,28 órát. Ne tévesszen meg hogy a 4,2V egy teljesen feltöltött cellára újkorán érvényes, de egy cella valójában 3,7V-os. Ezzel kell számolni. Savas akkuk esetén 12V 12A/h-s akkukból hármat kötnek sorba gyárilag, amivel 1,71 órát lehet közlekedni. Ennél általában kevesebb utazási idővel célszerű számolni, nehogy útközben fogyjon el az energia. Igaz lehet tekerni is az e-bringát.
Lehet, hogy átkalandoztunk egy másik területre(litium aksik),tudom ,hogy én tehetek erről...ezért itt most ezt a témát lezárhatjuk.Köszi a válaszokat.
"líthium cellát vegyünk 2000 mA/h-nak"
Mármint 2000 mA * h-nak, nem? Ugyanis a kapacitás Ah értéke azt jelenti ha jól tudom.
Neked van igazad. Nincs per jel, csak simám mAh.
Ez az utolsó Nasa-s idézet a max. 4 párhuzamos celláról butaság. A Tesla autójában sokkal több van párhuzamosan. Talán a Nasa egy specifikus alkalmazásában kiszámolták, hogy felesleges 4 cellánál többet párhuzamosan kapcsolni egy bizonyos műszerhez, vagy fogalmam sincs mihez, de ezt nem alkalmazhatod általánosan.
Olits: neked nem kell 30A-es műterhelés. Ha leméred az akksijaidat egyesével, hogy mekkora áramot tudnak, akkor az áramokat egyszerűen össze kell adnod, ha párhuzamosan kapcsolod a cellákat. Tehát ha van 4db cellád, amik 2A-rel terhelhetőek (mondjuk 0.1V feszültség esést produkálnak), akkor párhuzamosan kötve 8A-rel terhelhetőek, és 0.1V fog esni. A sorosan kapcsolt cellapakkok belső ellenállásának és kapacitásának ténylegesen egyeznie kell! Nem lesz tűz, meg robbanás, csak a kivehető kapacitás fog csökkenni, ha a soros cellapakkok közül az egyik gyenge (miatta fog a BMS letiltani). Én jó dolognak tartom a sok cellából a használhatót kiválogatni (újrafelhasználás, spórolás, stb). Sokszor jó cella is található a kidobottak között, mivel az emberek nagy része nem tudja megállapítani, hogy a cella jó, vagy rossz (nincs hozzá belső ellenállás mérő műszere, és/vagy nem tudja az ajánlott izzós módszert alkalmazni, amivel következtetni lehet a belső ellenállás nagyságára). A kapacitást méregetik általában, de ez nem árulja el a celláról, hogy használható-e pl. e-bike-ba, azt csak a belső ellenállás mutatja.
Előrebocsátom: nem értek az akkukhoz, ezért utánaolvastam. Pl. eevblog fórumon is volt fórumtéma ilyesmiről, ott azt írta valaki, hogy up to 4 cells, de gyártófüggő. Ez a valaki állítása szerint villamosmérnöki pályafutása jelentős részében akkukkal foglalkozott.
Aztán belefutottam ebbe a NASA doksiba, és ha ők állítanak valamit, akkor azt hajlamos vagyok elhinni. Ugyanis amivel ők foglalkoznak az rocket science (pun intended). És - ezt nem fikázásként, csak ténymegállapítésként írom - Olits fórumtárs 2 napja még az Ohm törvénnyel se igazán volt tisztában, ezért én nem javaslom neki, hogy megfelelő szaktudás nélkül felülbírálja pl. a NASA egyik Phd-s szakijának a véleményét. (Nekem sincs megfelelő szaktudásom, én se teszem.) Persze ezek nem friss doksik/fórumok, azóta változhatott a helyzet. Tesla: egyrészt ők speckó akkut használnak, amit külön nekik gyárt a Panasonic. Másrészt ők nem simán párhuzamosan kötnek egy csomó cellát, hanem hatot sorba, és ezeket a hatos blokkokat kötik párhuzamosan, majd ezeket a párhuzamos csomagokat ismét sorba, szóval náluk 16s X 72p X 6s konfiguráció van. Így azért más. A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2018
Belinkelhetnéd ezt a Nasa kutatást. Lehet, hogy kerestek valami legjobb tömeg/kapacitás/belső ellenállás arányt, és a spéci cellákkal 4P adta a legjobb eredményt. Ez csak tipp, amíg nincs semmi kézzelfogható. Egy biztos: ha 4 cellát párhuzamosan kötünk, csökken a belső ellenállás, mint ha csak 1 cellát veszünk. Ha 8 cella van párhuzamosan (minden cella azonos tulajdonságokkal bír), akkor a 8P belső ellenállása kisebb lesz, mint a 4P-jé. Ez fizika. Ezt nem lehet hamisnak/hazugságnak venni. De ha mégis, hát szívesen utána olvasok. Berakod kérlek a válaszod valamelyik lipo-s témába? Meg fogom találni. Köszi!
Sziasztok nem tudom jó helyre irok e de ma vettem 1 100mw-os zöld rasert de folyamatosan elhalványul ! Lehet a hidektől ,hogy elhalványul a fénye?Nem tudok rájönni.Egy darabig szépen megy utána elhalványul. Mi lehet az oka ? Előre is köszönöm a segítséget .
Ja meg még egy kérdés 100Mw van ráirva de a gyufát is meggyújtja . Akkor körülbelül mekkora a wat száma?
A zöld lézer nem szereti a hideget. kb 20 fokon érzi jól magát.
Üdv!
Ha elemről/akksiról működteted, akkor lemerült az áramforrás. Vagy mint az én kínai 200Ft-os vackom, egyszerűen tönkrement. 100mW, az 100mW, de ha fókuszálod egy kis pontba, akkor ott jóval nagyobb lesz az 1cm2-re jutó teljesítmény. Laser Power Density Calculator Pl.: 100mW 3mm-es pontban = 1.41W/cm2 Ugyan ez 1mm-es pontban már 12.73W/cm2-t jelent. Másrészt a 100mW már egyáltalán nem játék (sőt a kevesebb sem), védőszemüveg használata kötelező!
Linkeltem már korábban, de akkor még egyszer: Bővebben: Link
|
Bejelentkezés
Hirdetés |