Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Belsőégésű motor fordulatszám szabályozása
Témaindító: Bubu54, idő: Márc 16, 2019
Témakörök:
Sziasztok,
Egy olyan feladattal állok szemben, amit meg szeretnék valósítani és a fórumozók segítségét szeretném kérni. A feladat a következő lenne, adott, egy Fiat Polski motor mely egy ágaprítót hajt, jelenleg a fordulat fix és amikor nagyobb terhelés éri akkor csak manuális gázadás van, ha nem kellő időben van a gázadás akkor le is fullad a motor. Ezt szeretném egy elektronikával kiváltani a következő képpen. Lenne egy optikai fordulatszámmérés ami a motor közvetlen fordulatát mérné, a gázt egy szervómotor vezérelné. A fordulatot egy potméterrel lehessen változtatni. Én ezt egy PIC-kel szeretném megvalósítani, de sajnos nem tudok programot írni rá. A válaszokat előre is köszönöm. Üdv Bubu54
Miért nem jó a jól bevált mechanikus szabályzó? Ebben a pillanatban is sokmilliónyi teszi a dolgát a kapálógéptől az ipari méretű vontatható aggregátor, kompresszor, szivattyúig.
De ha nem tetszik, keress egy régebbi merevlemezt, aminek erőteljesebb a fejmozgató motorja! Nem léptetőmotor, hanem síkmotor (ívben fordul) vagy lineáris motor (egyenes mozgást végez. Innen már csak egy komparátor kell és egy meghajtó fokozat, ami akár egy kisebb hangerősítő IC (TBA810) is lehet. Sokkal gyorsabban reagálhat, mint egy program, túllengés ellen egy kis lapát (szélfogó) megfelel. De ha elhagyod az elektronikát, az a kis lapát magában is tartani tudja a fordulatszámot.
Sajnos nem kivitelezhető a mechanikus szabályzás. Nos olyan régi merevlemezt sem egyszerű találni manapság, hacsak nincsen valakinek a fiókjában elfekvőben, a másik meg elég instabil lenne ugyanis a darálás folyamán vannak olyan remegések amik még a több 100 kilós gépet is megmozgatják. Ezért kellene egy olyan mint amit írtam is.
Az optikai jeladó helyett javasolnám a tachognerátort pl. vagy bármit ami a fordulattal arányos feszültséget szolgáltat (pl. bicikli dinamo... ), És mindjárt nem kell PIC meg semmi extra csiribiri ami az elektronikát illeti. Ne sértődj meg, de ha nem tudsz PIC et programozni akkor meg először azt (és vele együtt még sok mindent a PIC ekről.. milyen PIC kell (hány db GPIO, milyen belső periféria(ák)? komparátor, PWM? ) kell megtanulni. Még ha valaki lesz olyan rendes egy jobb pillanatában és meg is írja helyetted a programot, valahogy azt a PIC be is kell gyömöszölni, ehhez programozó készülék is kell... A PIC pedig önmagában nem alkalmas közvetlen módon pl. egy elektromos motort (kis polskit és egyéb belsőégésűt főleg nem..easy, viccelek. ) vezérelni a kimenetek terhelhetőségi (20mA max általában) korlátai és egyebek miatt sem. Tehát a PIC mellé még kell egy rakás minden ami feltételez némi elektronikában való egyéb jártasságot is. Ha az megvan, akkor meg szerintem felejtsd el a PIC et mert ehhez a dologhoz felesleges. A mechanikai részt jóval nehezebb lesz kivitelezni mint magát a vezérlő elektronikát.
A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2019
Modellekkel foglalkozó boltokban kapsz megfelelő erősségű/nagyságú szervót amilyet szeretnél, hozzá való vezérlővel. Akkor a mechanikai részét 80% ban meg is oldottad, mivel csak a gázkarral kell valahogy összekulminálni. A gyári szervó vezérlőt pedig az "erbe" féle megoldással vezérelni egy komprátorral. ( aminek kell legyen némi hiszterézise is persze) Mindezt a meghajtó fokozat nélkül mert az ugye már nem is kell ha van gyári vezérlő, és túl is vagy az egész projecten. Ha pedig ebayről rendeled a szervót és a vezérlőt, akkor meg tényleg fillérekért meg tudod úszni az egész anyagköltséget.
A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2019
Miért is ne . Ha valaki meg akar ismerkedni a mikrovezérlőkkel, nincs is jobb annál, ha van egy konkrét feladat. Elképzelhető hogy nem ez a leggyorsabb megoldása a feladatnak, de ha végére az új ismerete kárpótol. Furcsa hogy még mindig a "PIC" a mikrovezérlő, pedig például az ATMEGA sorozat, vagy az ezen alapuló ARDUINO, aminek a programozásához nem kell semmi extra, kényelmesebb egy kezdőnek. Teli van az internet magyar leírásokkal, a programozásához....
Szia, kivártam, hogy ezzel a véleménnyel ne legyek egyedül, ismerd meg az Arduino-t és egy új világ nyílik meg előtted. Nem ördöngősség, ha belehúzol, és van affinitásod, nem túlzok egy hét alatt belejössz. Ha nem hát kettő. Ezt a feladatot pár programsorral meg lehet oldani. Ha lesz belengés, akkor elbonyolódhat, de van már "PID library" is.
A PIC-et hagyd későbbre, bár azt is lehet könnyedén magas szinten is programozni, Arduino-t javasolnék kezdésnek, igen hamar nagy sikereket érhetsz el vele, nagy a támogatottsága, sok segítséget kaphatsz. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2019
Szia, nos az elektronikai háttér az meg van nem most fogok pakat először. A PIC programozáshoz is vannak dolgaim, csak a program írása hianyzik.
Nos Arduinon gondolkodtam én is, van is itthon, meg már ismerkedtem vele egy kicsit régebben, csak elő kellene venni. Bevallom egy kicsit tartok tőle ugyanis nem annyira megbízható mint egy PIC, de egy próbát meg ér a dolog.
Keríts egy elektromos dízel adagolót. A tekercsrendszerét és a mechanikus karokat tudod használni. A polski motorral hajts meg egy DC motort generátor gyanánt. A többit kitalálod, ne bonyolítsd túl az életedet.
Szia!
Azért érdemes a tervezett szabályzó kör elemeit sorra venni, elsősorban a sávszélességet vizsgálva; az optikai fordulat-szám mérés milyen gyakran frissül, a szervomotor milyen gyorsan fog reagálni, és ehhez még hozzájön a szabályzó algoritmus futás ideje. Belátható, hogy egy egyszerű analóg szabályzó könnyen gyorsabb lehet (és éppen ezért könnyebb stabil szabályozást elérni), mint egy hanyagul összeállított digitális rendszer. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy rossz amit szeretnél, csak azt, hogy egy ilyen digitális szabályzókör okozhat meglepetéseket, amiket sokszor nem könnyű megoldani.
Miért nem kivitelezhető a mechanikus szabályozás? Egy ágaprítóról beszélünk, nem űrtechnológia. Bármilyen szabályozást építesz, nem úszod meg a mechanikát.
Lehet Te nem tanácsért jöttél ide, csak a saját elképzelésedhez keresel megerősítést.
Van rá kész megoldás.
http://www.rpower.hu/catalog/motor-fordulatszam-szabalyozo-szett-p-342.html /Kínából biztosan olcsóbb, gondolom ők is onnan rendelik / Ha reklámnak minősül, kérem a moderációt, hogy gyalulja ki! Idézet: „vannak olyan remegések amik még a több 100 kilós gépet is megmozgatják.” Ehhez képest a néhány tonnás kompresszorok, aggregátorok semmiség. A dízel ugye sokkal finomabban jár, mint a kispolszki motor. A precíziós analóg mérőműszereket légkamrában járó lapáttal csillapítják. Jókora fiókom van.
Ennél olcsóbban akarom kihozni a dolgot!
Az aggregátornál folyamatos a terhelés és általában ugyan akkora. Ennél mindig változik. Ezt ne egy aggregátorhoz hasonlítsuk, mert a kettő teljesen más.
Aggregátoroknál a nulla és a névleges teljesítmény között kell szabályozni a frekvencia /fordulatszám/ állandóságát biztosítva. Semmiben nem különbözik a kettő, a feladat ugyan az, sőt egy ágaprítónál nem kritikus egy kis ingadozás. Én egy röpsúlyos megoldást javasolnék, de kell hozzá egy kis esztergályos, -marós háttér. Az enyémet így oldottam meg: /www.hobbielektronika.hu/forum/topic_3943.html
Kerítettem egy régi adagoló röpsúlyt és esztergáltam hozzá egy házat, az egész olajjal feltöltve.
Pár perce írtam máshol róla. Néhány éve elektromos láncfűrésszel aggregátorról vágtam le kisebb szántó végi bozótos akácligetet. Csupaszra. 2500 W-os benzines egyfázisú aggregátor, 2000 W-os láncfűrész. A feladatból gondolom el tudod képzelni a működést. Ahány ág, ahány törzs, egy-egy, vagy több indítás-leállás. 0 > ~max >0. 13 pótkocsi a kisrába után. Nem 10 q, mert felfelé nyögött időnként. Nagyobb traktorral, pótkocsival 5 is elég lett volna, de az nem volt barátja.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2019
|
Bejelentkezés
Hirdetés |