Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Belsőégésű motor fordulatszám szabályozása
Lapozás: OK   1 / 1
(#) Bubu54 hozzászólása Márc 16, 2019 /
 
Sziasztok,

Egy olyan feladattal állok szemben, amit meg szeretnék valósítani és a fórumozók segítségét szeretném kérni. A feladat a következő lenne, adott, egy Fiat Polski motor mely egy ágaprítót hajt, jelenleg a fordulat fix és amikor nagyobb terhelés éri akkor csak manuális gázadás van, ha nem kellő időben van a gázadás akkor le is fullad a motor. Ezt szeretném egy elektronikával kiváltani a következő képpen. Lenne egy optikai fordulatszámmérés ami a motor közvetlen fordulatát mérné, a gázt egy szervómotor vezérelné. A fordulatot egy potméterrel lehessen változtatni. Én ezt egy PIC-kel szeretném megvalósítani, de sajnos nem tudok programot írni rá.

A válaszokat előre is köszönöm.

Üdv Bubu54
(#) erbe válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 16, 2019 / 1
 
Miért nem jó a jól bevált mechanikus szabályzó? Ebben a pillanatban is sokmilliónyi teszi a dolgát a kapálógéptől az ipari méretű vontatható aggregátor, kompresszor, szivattyúig.
De ha nem tetszik, keress egy régebbi merevlemezt, aminek erőteljesebb a fejmozgató motorja! Nem léptetőmotor, hanem síkmotor (ívben fordul) vagy lineáris motor (egyenes mozgást végez. Innen már csak egy komparátor kell és egy meghajtó fokozat, ami akár egy kisebb hangerősítő IC (TBA810) is lehet. Sokkal gyorsabban reagálhat, mint egy program, túllengés ellen egy kis lapát (szélfogó) megfelel.
De ha elhagyod az elektronikát, az a kis lapát magában is tartani tudja a fordulatszámot.
(#) Bubu54 válasza erbe hozzászólására (») Márc 16, 2019 /
 
Sajnos nem kivitelezhető a mechanikus szabályzás. Nos olyan régi merevlemezt sem egyszerű találni manapság, hacsak nincsen valakinek a fiókjában elfekvőben, a másik meg elég instabil lenne ugyanis a darálás folyamán vannak olyan remegések amik még a több 100 kilós gépet is megmozgatják. Ezért kellene egy olyan mint amit írtam is.
(#) menyus válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 16, 2019 /
 
Az optikai jeladó helyett javasolnám a tachognerátort pl. vagy bármit ami a fordulattal arányos feszültséget szolgáltat (pl. bicikli dinamo... ), És mindjárt nem kell PIC meg semmi extra csiribiri ami az elektronikát illeti. Ne sértődj meg, de ha nem tudsz PIC et programozni akkor meg először azt (és vele együtt még sok mindent a PIC ekről.. milyen PIC kell (hány db GPIO, milyen belső periféria(ák)? komparátor, PWM? ) kell megtanulni. Még ha valaki lesz olyan rendes egy jobb pillanatában és meg is írja helyetted a programot, valahogy azt a PIC be is kell gyömöszölni, ehhez programozó készülék is kell... A PIC pedig önmagában nem alkalmas közvetlen módon pl. egy elektromos motort (kis polskit és egyéb belsőégésűt főleg nem..easy, viccelek. ) vezérelni a kimenetek terhelhetőségi (20mA max általában) korlátai és egyebek miatt sem. Tehát a PIC mellé még kell egy rakás minden ami feltételez némi elektronikában való egyéb jártasságot is. Ha az megvan, akkor meg szerintem felejtsd el a PIC et mert ehhez a dologhoz felesleges. A mechanikai részt jóval nehezebb lesz kivitelezni mint magát a vezérlő elektronikát.
A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2019
(#) menyus válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 16, 2019 /
 
Modellekkel foglalkozó boltokban kapsz megfelelő erősségű/nagyságú szervót amilyet szeretnél, hozzá való vezérlővel. Akkor a mechanikai részét 80% ban meg is oldottad, mivel csak a gázkarral kell valahogy összekulminálni. A gyári szervó vezérlőt pedig az "erbe" féle megoldással vezérelni egy komprátorral. ( aminek kell legyen némi hiszterézise is persze) Mindezt a meghajtó fokozat nélkül mert az ugye már nem is kell ha van gyári vezérlő, és túl is vagy az egész projecten. Ha pedig ebayről rendeled a szervót és a vezérlőt, akkor meg tényleg fillérekért meg tudod úszni az egész anyagköltséget.
A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2019
(#) Kékróka válasza erbe hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Miért is ne . Ha valaki meg akar ismerkedni a mikrovezérlőkkel, nincs is jobb annál, ha van egy konkrét feladat. Elképzelhető hogy nem ez a leggyorsabb megoldása a feladatnak, de ha végére az új ismerete kárpótol. Furcsa hogy még mindig a "PIC" a mikrovezérlő, pedig például az ATMEGA sorozat, vagy az ezen alapuló ARDUINO, aminek a programozásához nem kell semmi extra, kényelmesebb egy kezdőnek. Teli van az internet magyar leírásokkal, a programozásához....
(#) Medve válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Szia, kivártam, hogy ezzel a véleménnyel ne legyek egyedül, ismerd meg az Arduino-t és egy új világ nyílik meg előtted. Nem ördöngősség, ha belehúzol, és van affinitásod, nem túlzok egy hét alatt belejössz. Ha nem hát kettő. Ezt a feladatot pár programsorral meg lehet oldani. Ha lesz belengés, akkor elbonyolódhat, de van már "PID library" is.
A PIC-et hagyd későbbre, bár azt is lehet könnyedén magas szinten is programozni, Arduino-t javasolnék kezdésnek, igen hamar nagy sikereket érhetsz el vele, nagy a támogatottsága, sok segítséget kaphatsz.
A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2019
(#) Bubu54 válasza menyus hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Szia, nos az elektronikai háttér az meg van nem most fogok pakat először. A PIC programozáshoz is vannak dolgaim, csak a program írása hianyzik.
(#) Bubu54 válasza Kékróka hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Nos Arduinon gondolkodtam én is, van is itthon, meg már ismerkedtem vele egy kicsit régebben, csak elő kellene venni. Bevallom egy kicsit tartok tőle ugyanis nem annyira megbízható mint egy PIC, de egy próbát meg ér a dolog.
(#) klenósanyi válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Keríts egy elektromos dízel adagolót. A tekercsrendszerét és a mechanikus karokat tudod használni. A polski motorral hajts meg egy DC motort generátor gyanánt. A többit kitalálod, ne bonyolítsd túl az életedet.
(#) Peter65 válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Szia!
Azért érdemes a tervezett szabályzó kör elemeit sorra venni, elsősorban a sávszélességet vizsgálva; az optikai fordulat-szám mérés milyen gyakran frissül, a szervomotor milyen gyorsan fog reagálni, és ehhez még hozzájön a szabályzó algoritmus futás ideje. Belátható, hogy egy egyszerű analóg szabályzó könnyen gyorsabb lehet (és éppen ezért könnyebb stabil szabályozást elérni), mint egy hanyagul összeállított digitális rendszer. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy rossz amit szeretnél, csak azt, hogy egy ilyen digitális szabályzókör okozhat meglepetéseket, amiket sokszor nem könnyű megoldani.
(#) klenósanyi válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Miért nem kivitelezhető a mechanikus szabályozás? Egy ágaprítóról beszélünk, nem űrtechnológia. Bármilyen szabályozást építesz, nem úszod meg a mechanikát.
Lehet Te nem tanácsért jöttél ide, csak a saját elképzelésedhez keresel megerősítést.
(#) klenósanyi válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Van rá kész megoldás.
http://www.rpower.hu/catalog/motor-fordulatszam-szabalyozo-szett-p-342.html
/Kínából biztosan olcsóbb, gondolom ők is onnan rendelik /
Ha reklámnak minősül, kérem a moderációt, hogy gyalulja ki!
(#) erbe válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 17, 2019 /
 
Idézet:
„vannak olyan remegések amik még a több 100 kilós gépet is megmozgatják.”

Ehhez képest a néhány tonnás kompresszorok, aggregátorok semmiség. A dízel ugye sokkal finomabban jár, mint a kispolszki motor.
A precíziós analóg mérőműszereket légkamrában járó lapáttal csillapítják.
Jókora fiókom van.
(#) Bubu54 válasza klenósanyi hozzászólására (») Márc 18, 2019 /
 
Ennél olcsóbban akarom kihozni a dolgot!
(#) Bubu54 válasza erbe hozzászólására (») Márc 18, 2019 /
 
Az aggregátornál folyamatos a terhelés és általában ugyan akkora. Ennél mindig változik. Ezt ne egy aggregátorhoz hasonlítsuk, mert a kettő teljesen más.
(#) klenósanyi válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 18, 2019 /
 
Aggregátoroknál a nulla és a névleges teljesítmény között kell szabályozni a frekvencia /fordulatszám/ állandóságát biztosítva. Semmiben nem különbözik a kettő, a feladat ugyan az, sőt egy ágaprítónál nem kritikus egy kis ingadozás. Én egy röpsúlyos megoldást javasolnék, de kell hozzá egy kis esztergályos, -marós háttér. Az enyémet így oldottam meg: /www.hobbielektronika.hu/forum/topic_3943.html
Kerítettem egy régi adagoló röpsúlyt és esztergáltam hozzá egy házat, az egész olajjal feltöltve.
(#) klenósanyi hozzászólása Márc 18, 2019 /
 
Bocsi, linket akartam, nem sikerült.
(#) erbe válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 18, 2019 /
 
Pár perce írtam máshol róla. Néhány éve elektromos láncfűrésszel aggregátorról vágtam le kisebb szántó végi bozótos akácligetet. Csupaszra. 2500 W-os benzines egyfázisú aggregátor, 2000 W-os láncfűrész. A feladatból gondolom el tudod képzelni a működést. Ahány ág, ahány törzs, egy-egy, vagy több indítás-leállás. 0 > ~max >0. 13 pótkocsi a kisrába után. Nem 10 q, mert felfelé nyögött időnként. Nagyobb traktorral, pótkocsival 5 is elég lett volna, de az nem volt barátja.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2019
(#) Doky586 válasza Bubu54 hozzászólására (») Márc 21, 2019 /
 
Idézet:
„ha nem kellő időben van a gázadás akkor le is fullad a motor”
Meg kell szokni hogy mielőtt felengeded a kuplungot, padlóig nyomod a gázt.. Kicsit füstöl és csikorog a kerék de jól fog gyorsulni..
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem