Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Csinálj egy centifugát és abba fogasd bele a nyákot. Jól megpörgeted és megfújkálod. Ami feles az lerepül róla
Én festők által is használt, széles maszkolószalaggal szoktam körberagasztani a panelt. Eleve úgy tervezem a NYÁK-okat, hogy a négy sarkában legyen egy-egy furat, felfogatási lehetőségként. Ebbe hosszú távtartó, tartja a szalagot és lerakva, vízszintesen áll a panel, ami nagyon fontos, különben az egyik oldalra folyik a Palstik 70. Ha nem sietős, holnap estefelé töltök fel pár képet, készítenem kell pár panelt.
A hozzászólás módosítva: Márc 29, 2019
Azt megköszönném
És neked sem szokott fényes maradni a felület miután megszárad? Csak egyszerűen szobahőmérsékleten szoktad hagyni megszáradni?
Csak annyit szoktam ráfújni, hogy egybefüggő folyadékréteg legyen rajta. Száradás után is fényes. Ha matt, akkor arra a területre kevés lakk jutott. Ha eleget kapott a panel, egybefüggő réteget képez a lakk, ami száradás után is rugalmas marad valamennyire.
A képek, mellékletben.
Távtartókat betekerem, körberagasztom a szalaggal, a felesleget levágom (erről nincs külön kép) tapétavágóval, vízszintes helyre rakom és mehet a fújás. Az utolsó két kép közvetlen a fújás után készült (kazánházban, ott lehet koszolni, büdösíteni ). A képek minőségéért elnézést, telefonnal lőttem őket. Ha a panel felett van lámpatest, külön előny, nagyon jól lehet látni a tükröződésből, hogy hova mennyi lakk került. Általában úgy időzítem a lakkozásokat, hogy az esti órákra essen, reggelre szépen megszárad. Ha sietni kell, akkor kb. 20 perc után egy ventilátort szoktam a panel fölé lógatni, még 20 perc alatt megszárítja. Előbb nem lehet, különben a szél a NYÁK szélére fújja a lakkot (tapasztalat). Légmozgatás nélkül kb. két óra alatt szárad meg.
Uhhh, ez tetszik
Valóban szép fényes a lakk, nekem valamiért a nagy része bemattul, csak kis foltokban ilyen fényes, szerintem lehet rajta valami, ami miatt nem tapad meg, pedig előtte alaposan egy rossz fogkefével és higítóval letisztítom, nem értem. Na mindegy, majd róbálkozom még vele, elsőre nem lett túl jó, de majd idővel. Köszi szépen a segítséget!
Lehet, hogy a hígító miatt. Én denaturált szeszt használok folyasztószer eltávolításra, száradás után pedig egy ruhakefével még rámegyek, különben foltos marad a panel.
Akkor megnézem azzal is. Lehet van abban valami amit mondasz, mert a forrasztás előtti SK-10 is foltos marad (pont a hígító miatt), de az nem igazán zavar, ennek viszont jónak kéne lennie, mert ugye ettől lesz tartós a cucc.
Sziasztok.
Esetleg valaki nem próbálta az UV-s körömlakkot a rézfólia oldalon maszkoláshoz?Tegnap a párom csinálta a körmét és akkor néztem, hogy esetleg forrmaszknak és védelemnek is jó lehetne-e? Csak nem tudom, hogy nem zavarna-e be az elektronikának.Nem tudom mibél készítik. Szép napot Mindenkinek!
Egy cseppett keményíts meg UV fény alatt. Ha elég keményre szilárdul meg, úgy megvédi a panelt, hogy javítani sem lehet többet... Gyaníthatóan drágább anyag, mint a direkt erre a célra készült lakkok.
Megpróbáltam, de egybe levált a panelról.Elvetettem ezt a megoldást.
Na, hát jelentem, kipróbáltam denaturált szesszel is. Az eredmény a képeken látható.
Nálam eddig ez sikerült a legjobban, bár van még pár matt folt, elsőre nem olyan rossz. Az alkatrész oldal is kapott valamennyit, de ez úgysem fog látszani, valamiért lefolyt a ragasztószalag mellett (bár valamennyi betudható annak is, hogy van még 7 forrasztatlan lyuk).
Alakul. Ha a szalag nem tapadt jól a panel széléhez, a lakk megtalálja a rést, hasonlóan a felesleges furatokhoz. Addig ne lakkozz, amíg nem tesztelted teljeskörűen a kapcsolást, különben az újraforrasztás nagyon fog látszani.
Természetesen a furatokat a túloldalon is maszkoltam, de mivel ez egy több penelből álló eszköz lesz, így a furatok azért maradtam szabadon, mert ezekkel fog kapcsolódni a másik penelhez. Azért nem forrasztottam össze először a kettőt, mivel ezek öszzefordított panelek (a két lap egymással szembe néz), így először le kell lakkoznom, mert utána nem bírnám. Egyedi és ritka eset, ezért is nem bánom, hogy most a furatokkal is szenvednem kell, és hogy a túloldal is kap.
Ami a maszkolást illeti, jelenleg még nem papírszalagot használtam, hanem ilyen fehér műanyagszerűt, de piszkosul ragad, ezért próbáltam ki ezzel is, de majd megnézem papírral is. Az eszköz mindkét panele tesztelve van már, működik rendesen!
Sziasztok!
EsaEDA-t használja valaki? 2 dologra nem tudok rájönni. Az egyik hogy hogyan tudom a panel méretét átrajzolni... mert a katt katt huzogatással a végén már annyi referencia pontom lesz hogy nem látok ki belőle. A másik pedig hogy marást hogy tudok beállitani... a luk az megvan.. de mondjuk ha 2 230v vezetősáv között szeretném a panelt kimarni (maratni) A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2019
Hát én ezt már tényleg nem értem. Kipróbáltam mindent, többféle szalagot, szalaggal együtt befogattam satuba is, próbáltam hígítóval és nélküle is, denaturált szesszel, megcsiszoltam drótkefével előtte a nyáklapot, hogy hátha eltűnne róla az ami zavarja a lakkot, ezeket kombináltam is, de csak annyit sikerült elérnem, hogy kb. az egész felületen látszik hogy van valamennyi, de nagyon vékony rétegben, a tiédhez közel sincs. Tényleg nem tudom mit ronthatok el!
Nem kell, hogy vastag réteg legyen, ha mechanikailag nem sérül, elég annyi bőven.
Sziasztok!
Biztos már lerágott csont, elég sok videót megnéztem és még több leírást olvastam, hogy ki hogyan csinálja a nyomtatott áramköreit, de pár dologgal szeretnék tisztában lenni. Azt is tudom, hogy soha nem fogok tudni olyan profi NYÁK-okat gyártani, mint a nagyok, de azért jó lenne 1-2 sikerélmény végre. Eljutottam odáig, hogy vasalás helyett fotózásos eljárással csinálom a NYÁK lapokat. Olvastam többfélét a levilágítási idővel, ezt jól kikísérleteztem már, nálam UV ledsor van, azzal pontosan 1 perc 10 másodperc kell a levilágításhoz. Viszont... Néha sikerül az előhívás és néha nem. A maratással pontosan ugyanígy vagyok. TN140-et használok előhívásra és TN150-et maratásra. Valamikor pár perc alatt előhívja, valamikor több mint 10 perc kell. A maratással ugyanez a helyzet; hol lemarja rendesen 15 perc alatt, valamikor 40 perc is kevés és utána persze már alámar és mehet az egész a kukába. Olvastam és láttam videót Hidrogénperoxid-sósav keverékes előhívásra is. A kérdéseim: • Jelenleg hol lehet hozzájutni Hidrogénperoxidhoz (Budapesten)? • Miért ennyire "nehéz" megcsinálni normálisan egy NYÁK lapot házilag?
Ha előhívásra TN140 et használsz akkor valószínűleg P20 lakkal dolgozol . Az előhívás : csak akkor jó ha langyos vízzel és a ráírt aránynál kicsit töményebb oldatot keversz , és teljesen száraz a lakk ! Ha lefújtad vízszintesen egy zárt dobozban legalább 24 óráig szárítsd .És az is fontos hogy vékonyan de egyenletesen legyen lakkozva a panel.
A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2019
Hidrogén peroxidot pedig itt tudsz venni
De vegyél hozzá gumiksesztyűt-szemüveget is ! A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2019
A lakkozás az ritkán egyenletes. A "nagyok" is uv-s fóliával csinálják a nyákokat. Az egyenletes rétegvastagságot ad, rá kell laminálni, ahol uv éri ott bekeményedik, a többi mosószappannal lemosható. Persze egy lamináló kell hozzá, általában lidl, aldi, tesó az ahol ki lehet fogni olcsón.
Idézet: Tudom hogy tudod ,de az mosószóda ! „mosószappannal”
Köszönöm szépen a választ. Mivel tök béna vagyok mindenhez, ezért a P20 lakkal meg sem próbálkoztam, foto nyákot használok. Persze a legjobb lenne a "gyári minőség" elérése, amit tudom, hogy soha nem fogok elérni, de most azért lenne szükség egy picit szebb eredményre, mert 28 lábú smd IC-t és több mint egy tucat 6 lábú smd IC-t kell kétoldalas panelra forrasztanom, plusz a többi mütyür alkatrész, ellenállás, kondenzátor stb.
Szuper, köszönöm. Igen, védőfelszerelést mindenképpen szeretnék használni és kint a kert végében a szabadban fogom csinálni a még jobb szellőzés érdekében. De nem elég hangsúlyozni a biztonsági előírások betartását, köszönöm, hogy külön kiemelted ismét!
Akkor lehet, hogy "csak" annyit hibáztam, hogy nem mostam le? Mert miután előhívtam és sima hideg vízzel lelögyböltem (valójában egy vödör hideg vízben megmerítettem párszor), egyből dobtam a TN150-be. A mosószappan (mosószóda) nem hozza le a fólia azon részét, amire szükségem van (mármint a NYÁK rajzot), hogy utána lemarja nekem az egész panelt epoxi tisztára?
A mosószóda (nátrium-karbonát) a DRY fólia előhívó szere. A TN140, ahogy előttem írták a p20 lakk előhívója, ami a DRY teljes lemosásához jó. (nátrium-hidroxid) Ha ezzel hívtad elő a DRY-t működhet, mert többen csinálják, de sokkal jobban kell vele vigyáznii, hogy mikor mennyit oldasz le. A mosószódával nem annyira kényes. Ha jó a levilágítás akkor abban tovább is áztatható (persze csak minimálisan) a tökéletes előhíváshoz.
Akkor most teljes sötétség uralkodik a fejemben. Vagy nem értek valamit, vagy csak azt hiszem, hogy nem értem. Akkor melyik lépésnél rontom el?
1. Megvan a NYÁK-om pozitívja (normál rajza, amit szeretnék, hogy megmaradjon) egy fóliára nyomtatva. 2. Lehúzom a foto nyák-ról a kék védő fóliát, ráhelyezem az átlátszó fóliát (a nyák rajzot) és beteszem az uv fény alá (nálam 1 perc 10 másodperc jött be, e fölött már túlvilágítom). 3. A levilágított nyák megy az előhívóba (TN140), majd amikor a teljes rajzolat jól látszik, akkor meleg vízzel kéne jól leöblítenem (lehet itt szúrok el valamit). 4. Mehet a TN150-be vagy hirdogén-peroxidos sósavba, vagy a Nátrium-perszulfátba marakodni. 5. Alaposan lemosni az elkészült nyák lemezt és utókezelni (ónozni, forrasztani, lakkozni). Hol, mit rontok el?
Értem. Gyári lakkozott nyákot használsz. Az nem fóliás. Az is lakkozott. Akkor valóban a TN140 kell hozzá. Nem kell hozzá túl meleg víz a a tök hideg sem jó. Valamint használj finom ecsetet.
Sokat segít. Az előhíváshoz pedig nem elég, hogy jól látható a lenyomat. Biztosnak kell lenned, hogy ahol nem kell ott nem maradt rajta lakk, különben foltos lesz.
Értem, köszönöm.
Azt honnan tudom (látom, érzem), hogy nem maradt sehol felesleges lakk?
Még egy kérdés, bár lehet, hogy volt róla szó korábban... Ki milyen világítást használ, miután lehúzta a védő fóliát a nyák lapról? Azt olvastam, hogy nem tesz neki jót a sima erősebb fény sem... márpedig én elég erős LED világítás mellett illesztem a helyére a maszk fóliát... Lehet, hogy ez is probléma? Régen úgy rémlik pirosas/vöröses fénynél hívták elő a fotókat. Esetleg a piros színű led világítás megfelelő lehet erre a célra? Vagy ezek inkább UV-ra "reagálnak" és nincs olyan nagy jelentősége a lámpafénynek?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |