Fórum témák
» Több friss téma |
Ha a hibára gondolsz, itt lett javítva: Rev. A
R18-at nem látok.
Ellenben ténylegesen van egy rossz üzemi tartománya az áramkörnek. De ezen a folyamatrészen valószínűleg probléma nélkül továbblednül az áramkör és nem pusztul meg. Amit én látok, hogy nem szépen működik az a következő: Kiindulás C3, C4 soros (továbbiakban C34) fel van töltve. Tirakot bebikázza a diac, tiszta sor. C34 kisülése alatt az Itr nől (mikor az U_ C34 nulla lenne, akkor érné el az Itr a maximumot. (Illetve nem egész nulla, hanem a tiriac AK_szaturációs feszültségével egyenlő). Szóval az U_C34 csökken, addig nincs baj amíg 10V-ot el nem éri, amikoris megnyílik a D2 D3 soros diódatag, U_C34 tovább csökken, mialatt a 10mH induktivitáson áram kezd el folyni az akkuból a C34-be. U_C34 eléri az U_AK-0,7V ot és erre megnyit a D4, lekommutálva a triakot. Továbbiakban az áram a trafó és a dióda között folyik amíg le nem hal. Tehát azon idő alatt amíg az U_C34 nagyjából 10V és 1 V között jár, addig a 10mH induktivitáson nől az áram (az akkuból az akkubiztin át). Erre az időre MC34063 folyamatos túláram miatt szünetel (minden más időben megy). De a 10mH elég nagy érték, ahhoz hogy ezen problémás időtartam alatt ne nőlhessen rajta az áram tarthatatlan értékűre. Vagy így sikerült vagy direkt méretezetten lett kitalálva. Illetve a 10mH-n elvileg sem lehet magasabb az áram, mint amekkora az Itr pillanatértéke. C6 L2 szerintem csak a Triac-D4 kommutációját segíti elő.
16:45-kor küldött üzenetben van R18=100Ohm.
Jól láttad a bizti kiégés lehetőségét, mert az R18 most került a rajzba. A korábbi verzióban nem létezett.
Nagyon sok az R18-nak a 100 ohm. Szegény tranzisztornak miatta el kell viselnie még 220V körüli feszt.
1,25V/0,56ohm=2,2A nál kapcsol az MC azaz a következő pillanatban ugyanez az áram fog folyni át a D2 D3 R18 C3 C4 alkatrészeken. Ha az U_C34 már 500Vnál jár akkor ezt még az R18 megdobja 220V-al, így a tranyón 720V jelenik meg! R18-nak elég 10 ohm is, a biztit meg növelni kell 2A-re, és az R18 elé hasznos lenne egy párszáz nanós fóliakondi a test felé (minnél közelebb a D3 hoz).
Nekem az az érzésem, hogy a D4-L2-C6 -Tr1 kör nem fogja kioltani a triacot, miközben van/lehet utánpótlás az L1-D3-4 felől ( sacc 10 V ).
A triac kb. tartóárama 15-20 mA. Ha közben a BUX nyitása alatt ( Ton ) az L1 alja nem kerül addig gnd közelbe, ameddig kioltódik a triac, akkor vezetésben marad. Össze kéne rakni és kontroll, nem filozofálni.. Azt sem tartom helyesnek, hogy első körben a rajzon nem volt R18, utána lett csak korrigálva és azon ment a vita rögtön, kiüti-e a kicsi biztit vagy sem így a triac árama..
Bocs hogy beleszólok, de a kapcsolás több sebből vérzik. A biztosíték úgy ahogy korábban írta egy kolléga az első impulzusnál kiég. Ha nagyobbat teszel ( 2A - 4 A ) akkor a két soros dióda közül a gyengébb száll el. Ha ezeket is cseréled mondjuk 3 A-esre akkor a 0,56 ohm ég szénné plusz zárlatba megy a tirisztor.
A fogyasztása a kondikat figyelembe véve..a töltési periódus alatt úgy 1,5 A Aztán: felesleges a két 20µF 450V.. Simán elég egy 10µF 450 V-os kondi, párhuzamosan egy 1MOhm 2W-os ellenállással A 200 v-os zennerek helyett.. 2 + 2 + 2 Mohm 1W és a 1 µF 63 v helyett 4,7 µF 63 V Aztán : L2 kicsi.. Oda legalább 30uH kell. Úgyszintén hibádzik a tirisztor védelem. Oda 3A 1600V-os dióda kell párhuzamosan a tirisztorral.. A C6 értéke hogy jött ki? Ugyanis azt a kondít méretezni kell a primer induktivitáshoz. Ez lehet 600 nF - 2µF -ig bármilyen.. az adott vasmag, légrés , menetszám függvényében. Bár a menetszámot megadtad, de ha ezzel az adatokkal tekerjük meg a vasat, akkor az úgy telítésbe megy, hogy öröm lesz nézni. Légrés? Vasmag anyaga? M300 -M400 -M500 ? És sorolhatnám.. Soronkénti menetszám a szekunder oldalon? Sorszigetelés vastagsága, anyaga? Impregnálás anyaga? Cséve szélétöl mért távolság? .. Millio paraméter hiányzik.. és ez úgy hirtelen csak a nagyfesz trafó És ezek csak így elsőre... Amúgy az elgondolás jó, csak így ebben a formában nem fog működni. Minél több helyen módosítunk, valami mindig el fog szállni. Az a biztosíték... SUF 4007 ... 0,56 Ohm.. tirisztor...ja és az IC is jó eséllyel az elsők között lesz...
Egyelőre jól viselkedik, a fogyasztása 200mA körül van, 0,63A biztosítékot tettem nem volt kisebb. Képek és javított kapcsolás (Rev. A1)vannak a képek róla, korábban már csatoltam őket...
Nem igazan értem, hogy honnan veszed azt a bizonyos 220V-ot. Úgy gondolom, az áram számítás hibás, mert az IC adatlapja szerint a következőképp kell: RSC = 0.3 / Ipeak(switch) Amit te említesz, az az INVERTÁLT bemenet referencia értéke (1.25V). Az viszont itt nincs használva, földre van kötve. Nem szaporítom a szót, a csatolt táblázatból könnyebben megérted a lényeget...
Pedig működik
![]() Sajnos az R18 kimaradt (nem volt szándékos) az első kapcsolásból. Tudomásom szerint utólag már csak moderátor segítségével tudtam volna módosítani.
Nem azt írtam, hogy nem működhet, hanem a triac kioltásának a lehetséges verzióját vázoltam.
Ja igaz, kissé eldugták az adatlapban paramétert, gyorsan átfutottam és nem találtam, rosszat néztem.
Szóval 300mV, 0,56ohmom kb 0,5A csúcsáram. Amint a tranyó megszakítja ezt az áramot az tovább folyik az R18-on is át, és ohmt tv. szerint feszültség esik rajta, ami jelen állás szerint akkor 50V. Az még elmegy. A tranyón létrejövő feszültség maximuma az U_(D2+D3+R18+C3+C4) feszültségei összeadva, ebben van az R18 feszültsége is, ami mindig 50V.
Ezzel csak az a gond, hogy nem 0.5 amper folyik tovább a diódák felé... akkor miből lenne pl. a 600 V? Nyilván az áram csak töredék, mert a teljesítmény azért marad nagyjából..
De nem ez a lényeg, hanem miért oltódik ki a triac, amikor kaphatna áramot "balról"..... ![]() A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2019
Nem térek ki minden pontra a hozzászólásodból, mert részben már letisztult pár feltevés.
A fogyasztás 200mA, 10,8V-os betáppal. A képeken látható megépített változat, 430V-al hajtja a kimenő trafót. Ide valóban nem kell két 20µF kondi. Nyilván zener sem kell 3, csak kettő. Viszont a 630V-os meghajtásnál 450V-os kondi nem sokat bírja. Miért zener és nem ellenállások? Mert ugyanakkora energiával csattint, 6V-betápnál mint 18V-nál is. Persze ritkábban vagy sűrűbben. Miért kellene Triak-ra 3A dióda? Ott a D4. L2 értéke elégségesnek bizonyult eddig...
Akkor gratula a konstrukcióhoz.. Minden proto tervezés nehéz ügy.. 8 -10 hátam mögött lévö bevált, sorozatban gyártott konstrukció után azt mondom ha ez így elsőre majdnem tökéletes lett akkor minden elismerésem. Általában megépítés után derül ki hogy mi az elmélet és a gyakorlat..
Az L2 értékét - beismerem - benéztem. Nem figyeltem a tárolt energiára.. Így valóban elég De a két kondit feleslegesnek tartom továbbra is. Vannak típusok, amik tartósan ( 7-8 évig ) üzemeltethetőek 650V-al Illetve a plusz védődiódát csak beépíteném...
Köszönöm!
8-10 darabra vagy típusra gondolsz? Egyetértek, az elmélet/gyakorlat tekintetében.
8 - 10 típus
![]()
A motorindító kondiknál a megadott 450V AC, szóval egyenfesszel lehet feljebb menni, láttam gyári készüléknél 230-ról feszkétszerezővel hajtva kb. 670V-on, és bírta, bár ez sem igazán a tervezett üzemi körülmény neki.
![]()
Biztosan van ezek között olyan, amiből lehet tanulni vagy 5letetÖTLETET venni. Nem osztanád meg őket? Vagy link, ha már korábban feltetted.
Köszi ![]() Ez nem chat, az ottani szleng itt nem menő! A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2019
Moderátor által szerkesztve
Jó reggelt!
Tudnátok egy kapcsolást feltenni, ami a kimeneti nagyfeszültségböl (karám-föld) dc feszt. ad, mondjuk a joule-al arányosan, galvanikusan leválasztva!. Hasznos lenne mikrovezérlővel való illesztéshez...pl. érték kiíráshoz, riasztáshoz stb. Aztán jó lenne a back-EMF jelet is feldolgozni a triak/tirisztor anodköréből, amiből aztán vezeték szakadás/zárlat/szigetelő átütés/távolság értékeket lehetne kihámozni vagy kiszámolni. Ugyanez a mikrovezérlő kezelhetne egy SIM800-as GSM modult például, amin keresztül mobilra riasztana és/vagy bármikor lekérhetők/beállíthatóak lennének működési paraméterek... Szívesen látnék tartalmas anyagokat ezzel kapcs. Szép napot! A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2019
Sziasztok
Egy dolog felett átsiklottatok, mégpedig az az áramfelvétel. 200mA az baromi sok (jó -jó 45Ah-s akkuval elmegy talán pár napot) de ha kiviszik terepre, akkor "NEM ELHANYAGOLHATÓ a mennyi ideig megy?" tényező. Itt Pl. figyelve van az akkufesz és ha csökken, bizonyos idő múlva átmegy ECO módba, vagyis visszaveszi a betáplált energiát, meg kb felezi az impulzusok számát. Hirtelen ezt találtam. Egy gyári adatlap : SECUR 130 HASZNÁLATI UTASÍTÁS JELLEMZŐK : Áramellátás : 9 voltos telep, 12 voltos akkumulátor, LACME hálózati adapter Az impulzus csúcsfeszültsége : 15 000 Volt Átlagfogyasztás maximális pozícióban : 12 V : 87 mA (9 V : 51 mA ) Legnagyobb energia impulzusonként : 220-1300 milijoules (folyamatos szabályozó mellett) Percenkénti impulzusok száma : kb. 40 Egy impulzus időtartama : kb. 1/1000 s Méret : 38 x 22 x 39 cm Súly : üresen 3,5 kg, akkumulátorral kb. 16 kg A doboz vízhatlan.
Sziasztok!
Egy Derby N1000-es villanypásztor van nálam, nem működik. Évekkel ezelőtt a triak meghalt benne, elégett egy fólia is, de ezeket pótolva azóta ment. Most megint nem megy, de a triak jó. A trafóval párhuzamos 1µF-os kondi csökkent értékű volt, azt cseréltem, de nem az a baja. Adja az impulzust a vezérlés, villan a LED kb. 3s-enként, kattanás is hallatszik, de nincs nagyfeszültség. A 8µF-os kondenzátor 7,6uF, nagyon alacsony ESR-el, fel is töltődik 550-560V-ra, aztán a kattanáskor leesik a feszültség 1xxV-ra (Multiméterrel nézve). Az IC tápja 5-9V között ingadozik, a kisütéskor leesik, de ez úgy tűnik ilyen konstrukció. A többi alkatrész mérés alapján jó. A trafó szekunder 1kohm, a primer viszont 0,4ohm, nem zárlatos ez véletlenül? Áramkorlátozással kapcsoljak rá mondjuk 12VAC-t és nézzem meg a szekunderen mi a helyzet?
Tisztázzuk hogy melyik a trafó primere és szekundere.
Ha az a primer amire a triac dolgozik akkor a 0,4 ohm lehet jó. Induktivitást mérj a primeren nyitott szekunderrel és rövidrezárt szekunderrel is.
Egy trafó van benne, amire a triak süti a kondenzátort és csinálja a nagyfeszültséget.
A nyitott szekunderes primer érték ha jól rémlik 0,3mH, most nem vagyok otthon, hogy megnézzem. Este, vagy holnap tudok eredményt mondani. A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2019
Így elsőre erősen menetzárlat gyanusan kicsi a primer induktivitás.
Ha rövidrezárt szekunderrel nem csökken jelentősen, akkor biztos az. Ha tudsz biggyessz rá próbára egy másik trafót. Akár gyújtótrafót vagy kisipari otthontekercseltet...
Köszi a segítséget. Közben volt egy nem várt szünetem, megnéztem, tévedtem. 0,03mH és ugyanennyi rövidre zárt szekunderrel is. Akkor ez trafó...ilyet lehet valahonnan keríteni? Semmi felirata nincs a dátumon kívül.
Egyetértek, hogy a fogyasztás nem elhanyagolandó.
200mA -nél kb 10 napot bírja egy 45Ah -s aku. 87mA esetében ez úgy 2.5 x 10 nap. Láttam gyárit is, aminek 12...30mA a fogyasztása, ha jól emlékszem 0.1j körül koppantott. Viszont nem megy el egy hektárnyi karámhoz sem. Nem? Talán ha előtte a jószágokat egy kiképzésen "áramoltatják át" ![]()
Sziasztok!
Tudtok valakit Budapesten (vagy a Dunakanyarban, a szentendrei oldalon), aki meg tudná javítani a villanypásztoromat, elfogadható áron? Sajnos én nem értek hozzá. Milus-féle, AHV 2005 típusú. Ha bekapcsolom, akkor nem szikrázik, hanem csak halkan, gyorsan kerreg, másodpercenként kb. ötöt-hatot. Köszi a segítséget.
Cseréltesd ki a tirisztort egy müszerésszel vagy egy hobbistával és menni fog
![]() A tirisztor szált el ( átütött ) |
Bejelentkezés
Hirdetés |