Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Triak működése
Témaindító: Bártfai Ferenc, idő: Nov 9, 2007
Témakörök:
Jól látom, hogy kispóroltad belőle a snubber-t?
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2017
Az azért lett kihagyva, mert amikor bent volt és le lett kapcsolva a lámpa, az akkor is vibrált egy kicsit. Az rc tagot elhagyva ez a gond megszűnt. Most a gond az, hogy ha kikapcsolom a porszívót, akkor a lámpák felvillannak egy pillanatra.
Mekkora RC tagot használtál? A MOC3062 adatlapjában 39R-t és 10nF-t ajánlanak.
A használt triak típusjelében nincs véletlenül a 800 után még egy betű, pl. E, F vagy G? Jó lenne úgy próbát tenni, hogy a MOC3062 ne tudja begyújtani a triakot, ideiglenesen ki kellene forrasztani a MOC3062 6. lábára menő 360R-t. Ha így is felvillan a lámpa, akkor csak szükség lesz a triak védelmére, vagy egy másik, kevésbé érzékeny típust kell használnod.
Az adatlapban megadott RC tagot hadználtam. Ki fogom próbálni amit ajánlottál és meglátjuk. Köszönöm a segítséget!
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy a csatolt ábrán látható kapcsolásnál mindegy-e, hogy hova kerül a terhelés? Több ilyen modul kapna helyet egymás mellett, és arra gondoltam, hogy ha úgyis a hűtőzászló kapcsolatban van a T2-vel, akkor egy közös bordára szerelve a bordán keresztül kapná meg a nullát (pontosabban bármit, mert villásdugóval szerelt készülék lesz). Mi a véleményetek? A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2018
Szerintem jó lesz. Valaha az erősítőmet egy ilyen kapcsolta be, és nem kérdezte hogyan van bedugva.
Ha már 800V-os triakot használsz, akkor célszerű lenne 800V-os optotriakot is használni. Pl. MOC3082-t. 600V-os optotriakkal ugyanis simán bekapcsolhat a triak egy 600V-os impulzusra, hiába lenne amúgy 800V-os.
Tudnátok abban segíteni, hogy a csavaros kivezetésű triakoknak mi kivezetése? Van egy 60AC40 típusú triakom (400V 60A) hasonló mint a csatolt képen. És nem tudom melyik az A1 melyik az A2. Pontosabban csak sejtem, hogy az A1 az amelyiknek van segédkivezetése. De nem vagyok biztos benne.
Köszönöm
Hello! Pedig biztos lehetsz benne, mert a segédkivezetések a Gate vezérlése miatt vannak. Azt pedig az A1-hez (MT1) képest kell vezérelni.
Szia!
A tirisztortechnikában hivatalosan segédkatód a neve, ami itt az A1-ről ( vagy MT1-ről ) van kihozva ( itt a piros vezeték ) pontosan azért, hogy a legjobb úton kapja az eszköz a vezérlést és ne kelljen belekeverni a nagy áramú részt.
Szia! Egy miniatűr relé teljesen jó lesz ehhez.A kormányról behúzatod, az érintkezőjével pedig kapcsolod a lejátszót.
Egy kérdést csak egyszer, egy helyre teszünk fel!
Üdv
Egy olyan teljesítményszabályozón gondolkodom amivel automatikusan kiküszöbölhetőek a feszültségingadozásból eredő teljesítményváltozások. Gyakorlatban PVC csövet lágyítok terepen gyakran meglehetősen sok hosszabbító végén, vagy épp egy gyenge hálózat végpontján hőlégfúvóval. Egy dimmer segítségével le tudom szabályozni a teljesítményt a szükséges mértékűre viszont melegítés közben egyéb dolgok is történnek külömböző motorok indulnak és működnek ami elhangolja a hőlégfújót a szükséges teljesítményről így nem a megfelelő hőfokod állítja elő. Arra gondoltam hogy kellene egy feszültségosztó és valamiféle referenciafeszültség IC például. A lényeg az lenne hogy 230V esetén pontosan azonos az osztó egy ellenállásán mérhető feszültség a referenciáéval, viszont ha csökken a bejövő feszültség a feszültségosztónál egy kisebb feszültség jelentkezik mint a referenciafeszültség. Ezt a különbséget egy differenciálerősítőn át egy dimmer vezérléséhez használnánk fel így önszabályzóvá tudna válni. A csökkenő tápfeszre úgy reagálna hogy "növelné" a dimmer a teljesítményt. Elképzelhető hogy tudna működni? Esetleg valaki tud segíteni megrajzolni ezt a kapcsolást?
Nem a reklám helye tudom, de nem érné meg pénzkeresô munkára eleve hôfokszabályozós hôlégfúvót venni? Most épp van Lidl-ben valami 7ezerér digitális hôfokszabályozós. Persze nem tudhatom, csak remélhetem hogy valóban szabályoz is, nem csak kiírja az LCD-re hogy mennyi az annyi.
A hozzászólás módosítva: Dec 6, 2021
Már megvásároltam! Az a félelmem hogy ebben az árkategóriában valószínűleg csak előre kalibrált teljesítmények vannak amik jó közelítéssel megadják a kívánt hőfokot. Gyanús hogy fesz ingadozásra ugyanúgy el fog mászni.
Az gáz. Akkor jó kis táblázatból kell dolgozzon, mert a fúvást és a hôfokot is sok lépésben lehet tekergetni ha jól láttam.
10 fokonként tudod állítani. Ameddig melegszik piros a háttérvilágítás, utána zöldre vált. Egyébként működik de nem hiszem hogy vissza is méri a hőfokot. Már csak azért sem mert ha kikapcsolom és újra indítom elölről kezdi a számolást. Szerintem ki vannak tapasztalva a szükséges felfűtési idők és a hőfokhoz tartozó teljesítmények és ezek közt lépked egy mikrokontroller.
Esetleg valami kapcsolóüzemű táppal előállítani egy stabil feszültséget mondjuk 180V ra és azt dimmelném le a szükséges teljesítményhez? 180V alá már nagyon extrém esetben csökkenne a tápfesz és tartható lenne a teljesítmény.
Üdv!
A dimmerek, fázishasítós beavatkozók alapesetben csak lefelé tudnak szabályozni. Ha mondjuk 200V-os feszültségszint megfelelő lenne, akkor nagyobb feszültség esetén hátrébb kerülne a gyújtásszög, feszültség csökkenéskor pedig egyre előrébb kerülne, és egyre inkább kimenne a teljes feszültséghullám. Ezzel lehet egy olyan elvi problémád, hogy a fűtőszál szempontjából a hőlégfúvó előtt a feszültség effektív értékét kellene állandó értéken tartani (talán ez a fontosabb), míg a benne lévő ventilátor szempontjából (a motort kefésnek feltételezve) a feszültség középérték állandó értéken tartása lenne fontos. A folyamatosan változó jelforma miatt a kettő viszonya is folyamatosan változik, ha nem is nagy mértékben. Ha ez a csökkentett feszültség állandó értéken tartás megfelelő, akkor erre egy szabályzó felépíthető. Lehet analóg módon is, (referencia, visszavezetett érték képző (effektív érték képző), szabályzó, gyújtójel képző (pl.: szinkronozott fűrészjel és komparátor)), de ma már inkább digitálisan építeném meg több okból is. Kész rajzom sajnos egyikhez sincs. Ha ez a stabilizátor lehet néhány kilógramm tömegű, akkor egy autótrafó felhasználásával, amivel megnöveled a feszültséget, a 230Vrms tartása is megoldható. Ha van autótrafó, és antiparalell tirisztorokat használsz, akkor lehetőség van olyan beavatkozásra is, amikor a fázishasítással a betáp és az autótrafó kimenete között váltasz ( Ebben a leírásban van valami hasonló ). Így ez az elrendezés az alapjel és a hálózati feszültség értékétől függően kettő féle képpen is be tudhat avatkozni; a hálózati feszültség fázishasításával, a hálózati feszültség és az autotrafó kimenete közötti váltással. Ebben az esetben kisebb a kimeneti jel torzítása, az effektív és a közép érték aránya kevésbé változik. Persze átépíthetnéd a hőlégfújódat is tényleges hőfokszabályzósra. Erre lehet hamarabb találsz kész projekteket, mivel a forró levegős pákák gyakorlatilag azt csinálják, amit te szeretnél.
Hálózati feszültségstabilizátor kell neked. Pl. egy szünetmentes tápegység megoldja a problémádat. Nem olcsó, de biztosan stabil feszt ad. De ha kedvet érzel egy kis tekercseléshez vagy veszel egy megfelelő trafót (100-150 VA, attól függően, hogy mekkora ingadozást szeretnél stabilizálni), akkor magad is tudsz készíteni egy olcsó áramkört. A lényege, hogy egy transzformátor szekunder tekercsét sorba kötöd a stabilizálandó feszültséggel, majd a primer oldali áramot szabályozod.
Az ilyen szünetmentes tápegységek (nulla átkapcsolási idővel rendelkezők) azért nem a filléres, valamint könnyen hordozható kategóriákba tartoznak. Az olcsóbbak egy-két relével a bejövö feszültséget küldik tovább a kimenet felé, amíg a bejövő egy szint alá nem esik.
Szerintem a nem olcsó a nem filléres szinonimája
Leírom úgy, hogy értelmezni is tudd:
Az általad említett tápegységek drágák, nehezen hordozhatóak. Az olcsóbb kategóriába tartozók (még mindig a szünetmentes tápegységekről van szó) nem stabilizálják a bejövő feszültséget. Két különálló, de összetartozó mondat.
Lóska Péter: Az egyátmenetű tranzisztor.
10.10 3 kW-os AC stabilizátor Nem építettem meg, de kiindulásnak jó lehet.
Üdvözletem! Nekem egy olyan kérdésem volna, hogy egy gáztűzhelybe épített grillsütőhöz nem találok megfelelő áramterhelhetőségű kapcsolót. Viszont van itthon BTA41600 és BTA 21600 triakom is. Még soha nem építettem triakkal eddig semmit. Ha csak ki-be kapcsolásra használnám, mekkora hűtőborda kellene neki? Elegendő lenne -e az egyik anód és a gate közé kötött kapcsolóval soros ellenálláson át vezérelni? Melyik anódra kellene kötni az ellenállást? Olyan tokozású ez a triak, minta a BD249 tranzisztor például. Vagy felejtsem el, keressek inkább egy 10 Amper terhelhetőségű relét?
A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2022
Üdv. mindenkinek!
Egy csarnok világításához kell egy elektromos eszköz amit Triakkal hajtanék. Minden terv, tapasztalat érdekel. Előre is köszi! Gabesz
Szia!
A figure 2. képen lévő kapcsolással próbálkozz. Elegánsabb és zavarmentesebb megoldás lenne egy nullátmenetes kapcsoló (figure 20.) Bővebben: Link |
Bejelentkezés
Hirdetés |