Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Életvédelmi kapcsolás, FI relé
 
Témaindító: bankimajki, idő: Máj 6, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   42 / 52
(#) anonym hozzászólása Okt 8, 2019 /
 
Sziasztok!
Két szobás városi panel lakás 1976-ban épült. Egy fázisú hálózat.
Az alumínium vezetékeket kicseréltem 2,5 mm2 réz vezetékekre, illetve 2,5 mm2 MBCu kábelre.
Sikerült behúzni a kapcsolókhoz, és konnektorokhoz csatlakozó védőcsövekbe is az új vezetéket (volt, ahol kockáztatva, a régi alumínium vezetékkel húztam be az újat, de sikerült).
Szereltem fel 30 mA-es áramvédő kapcsolót is, aztán még egyet külön a villany sütő, és konyhapulti konnektorok számára.
Ez évekkel ezelőtt volt.
Egy újabb felszerelése a tavaszra tervezett klíma berendezés számára most van folyamatban.
A 16 méter 3x2,5 mm2 MBCu kábelt már kihúztam az erkélyre.
Két kérdés foglalkoztat, vannak kétségeim.
Ezekkel kapcsolatban kérem a véleményeteket.
1. A fogyasztásmérő helyről érkező vezetékek anyaga alumínium (mérőóránál 25 A kismegszakító, lakáselosztó dobozokban 16 A).
Az üzemi nulla vezetőnél, ami ráadásul már eredetileg elég rövid volt, WAGO kötőelemet használtam alumínium+ pasztával, csatlakozás az áramvédő kapcsolókhoz.
A védő vezetőt a lakáselosztó doboz PE sínre kötöttem, szintén használtam pasztát.
A fázis vezetőt bakelit sorozatkapocsba kötöttem, csatlakozás az áramvédő kapcsolókhoz.
Ez az 1.sz. képen látható. Jó ez így?
2. A szobákban nem akartam kábelcsatornát, a 2.sz. képen látható, milyen állapotban volt az eredeti kábelcsatorna szögbelövővel "rögzítve".
A beton falat a többi lakó miatt nem akartam hornyoltatni.
Ezért az MBCu kábeleket felvittem a mennyezet élébe, ott műanyag tiplikbe hajtott menetes horgokhoz rögzítettem.
Polisztirol díszlécekkel takartam. A díszlécek mögött sehol nincs kötés, a kötődobozokban van kötés oldható WAGO kötőelemekkel.
Ez a 3.sz képen látható. Jó ez így?
Kissé nyugtalanít az a WAGO a lakáselosztó dobozban az érkező nulla vezető kötésénél.
A mennyezeti díszléc mögé "rejtett" kábelek nyomvonala szabálytalan?
Kérem a véleményeteket.
Köszönöm
(#) Atis57 válasza anonym hozzászólására (») Okt 8, 2019 /
 
Szia!
Ad1 ide a HLAK nevű fővezetéki sorkapcsokat tenném (VAGO és az SK 40 helyett is )
A bekötésnél esetleg ezt a sémát követném. (ma már külön ponton kell szétválasztani a PE-N vez,)
A bakelit sorkapocs nem célszerű --idővel egyes vezetékek kilazulhatnak .Ma már 1 veteték -1 csavar elve érvényesül.

Ad2 MBCu t lehet igy rögziteni. Nem tartanám szabálytalannak.

Tudom bővités --de én inkább 1 nagyobbra cseréltem volna az elosztót. Persze nem szabálytalan.
(#) anonym válasza Atis57 hozzászólására (») Okt 8, 2019 /
 
Szia!
Köszönöm a hozzászólásodat.
A HLAK kötőelemmel adtál egy ötletet, a WAGO-t az érkező nulla vezetéknél le fogom cserélni.
Hát igen, a bővítés...
Magam is mérlegeltem, hogy nagyobb doboz, vagy újabb dobozok.
Műszakilag elegánsabb lett volna az előbbi, ezt gondoltam egyszerűbbnek.
Minden jót!
(#) gyuszo válasza anonym hozzászólására (») Okt 8, 2019 /
 
Ami észrevételem lenne :
Miért van minden C 16-os kismegszakítóval levédve ?
A fogyasztásmérőnél viszont csak 25 A-es kismegszakító van. A kettő között gondolom csak a régi alumínium vezeték. Ne ez a gyenge pontja az egésznek.
Ideje lenne ilyen belső bővítés esetén a 32A-es mérő igényléssel a mérőhely és a lakáselosztó közötti részt is felújítani.
A könnyebb szerelés és esztétika miatt is legalább egy 24 modulos lakáselosztóra lenne érdemes kicserélni a meglévőket.
Ha már áldoztál 3 db Fi-relére ( szerintem feleslegesen ), jobb helye lenne 1 nagyobb lakáselosztóban.
(#) gyuszo válasza anonym hozzászólására (») Okt 8, 2019 /
 
A kismegszakítók ilyen módon való felfűzése sem szimpatikus. Használj helyette fázissínt.
A mérőhelyről érkező nullának a Fi-relébe ( relékbe ) kellene érkeznie.
Ott is az összekötő sín lenne a jobb, ehhez persze 1 dobozban kellene elhelyezni.
(#) anonym válasza gyuszo hozzászólására (») Okt 8, 2019 /
 
Szia!
Köszönöm a hozzászólásodat, jótanácsot.
Megerősítettél abban, hogy a betáppal kezdeni kell valamit.
A nem túl sokálra esedékes előszoba festéskor meg is teszem.
Érzem, hogy soknak tűnhet a 3 db áramvédő kapcsoló, de nem akartam, hogy a teljes hálózatot lekapcsolja egy rész áramkörön bekövetkező valós, vagy esetleg hamis jel.
Ami a lakáselosztókat illeti, igazad van, mint ahogyan Atis57-nek is.
Már az első bővítéskor kellett volna cserélni, de akkor arra gondoltam, hogy "ez még így elmegy", egyszerűbbnek is tűnt.
Nem gondoltam, hogy lesz tovább is.
Minden jót!
(#) concierge válasza anonym hozzászólására (») Okt 10, 2019 /
 
- Az órától bejövő összes vezetékeket cseréltesd le tisztességes hosszúságban kilógóra, rézre, 32A-re méretezettre. Drága játék lesz, csak áramszolgáltató-engedélyes csinálhatja a plombák miatt.
- Használj fázissínt, de ezt csak akkor tudod, ha végig egy gyártó dolgait rakod rá, azaz pontosan ugyan ott vannak a bekötési pontok. Az 1 szem tracon bezavarhat, és a relé se biztos. Az új dobozkáknál is ezt használd. Nem baj a 3 relé, sose baj ha több van, mintha semmi.
- A plafonnál való bekanyarodásnál fixen bebetonoztad azt a vezetéket azon a 10 centin, vagy egy kis csődarabot raktál előbb be?
(#) anonym válasza concierge hozzászólására (») Okt 10, 2019 /
 
Köszönöm a hozzászólásodat.
A betáp átalakítását a következő festésre tervezem, ez a gyenge pont.
A kötődoboz felső szélétöl a mennyezetig terjedő kábel szakaszt (3.sz. kép) a horonyba gipsszel rögzítettem, takartam el.
Vékony gipsz réteg, inkább csak "optikai tuning" a tapétázás alá, könnyedén kikopogtatható ha szükséges.
Műszakilag jobb lenne, ha átjárható csődarabban lenne, de a lakásfelújításkor nagyon szorított az idő (nem csak én dolgoztam akkor és ott, másokhoz is kellett alkalmazkodnom).
Tudom kifogásnak tűnik, nem kellett volna kapkodni, de ez van...
Minden jót!
(#) gyuszo válasza anonym hozzászólására (») Okt 10, 2019 /
 
Én nem akarlak lebeszélni, hogy több FI-relé legyen, szereltem már én is olyant amiben 20 db is volt elhelyezve, hanem inkább arra beszéllek rá, hogy ez 1 db elosztó dobozban legyen elhelyezve. Szerelhetőbb, áttekinthetőbb és esztétikusabb.
A mérőhelyről bejövő vezetéknek 3 x 10 mm2 -es sodrott réznek kell lennie.
Ennek a szerelhetőségére is gondolni kell a doboz méreténél. ( 24, vagy 36 modulos )
Ne akkor kelljen kapkodni, amikor már a festésre kerül a sor.
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2019
(#) anonym válasza gyuszo hozzászólására (») Okt 10, 2019 /
 
Egy percig sem gondoltam, hogy le akarsz beszélni.
Hozzászólásodat segítő szándékúnak értékelem.
Köszönöm.
Minden jót
(#) anonym hozzászólása Okt 14, 2019 /
 
Sziasztok!
Az előző hozzászólásaimban nem említettem, de ha már életvédelmi-kapcsolás szekcióban vagyunk, most mégis megosztom ezt a történetet.
Nem vagyok rá büszke, mert az derül ki ebből, hogy nem elegendő körültekintéssel szereltem a villamos hálózatot.
Évekkel korábban, nem sokkal az első fí-relé beszerelése után akaratomon kívül sikerült "élesben" tesztelni az áramvédő-kapcsolót.
Kisebb bővítést csináltam, hidegpadlós helyiség, alumínium létra, műanyag házipapucs.
Nem akartam fejlámpát használni, ezért nem áramtalanítottam a mérőhelyen levő kismegszakítóval,
megnéztem, ehhez a 6-os kismegszakítót kell lekapcsolni.
Valójában mellé nyúltam, lekapcsoltam a 7. számút, és egy szigeteletlen nyelű csípőfogóval (gondoltam, lekapcsoltam ezt az áramkört), elvágtam a 6.sz. kismegszakítóról elmenő fázis vezetéket.
Áramütést éreztem az újjaim tövéig kb. és hallottam egy éles koppanást, ez volt az áramvédő-kapcsoló kioldása.
Ekkor derült ki számomra, mit követtem el.
Kerülöm, hogy két kézzel egyszerre "fogdossam" a vezetékeket, vagy földelt tárgyakat.
Vajon az áramvédő-kapcsolónak köszönhetem, hogy ilyen könnyen megúsztam, vagy elegendően nagy lehetett a talpamnál az átmeneti ellenállás?
Ez néha azóta eszembe jut, és arra gondolok, hogy megéri beszerelni a vezetékes érintésvédelem ezen kiegészítő eszközét, és megpróbálok megfontoltabb lenni.
Bocsánat a hosszú szövegért.
(#) Bakman válasza anonym hozzászólására (») Okt 14, 2019 /
 
Nem kell két kézzel megfogni a fázist, "jó" a kéz-láb útvonal is.

Minden bizonnyal az ÁVK érzékelte a hibaáramot. Ha a kismegszakítóra "vártál" volna, nem biztos, hogy elmeséled a történetet bárkinek is, ha úgy görcsöl be a kezedben valamelyik izom, hogy nem tudod elengedni a fogót.
(#) anonym válasza Bakman hozzászólására (») Okt 14, 2019 /
 
Ahogy írod!
Nem mindegy, hogy 30 mA, vagy 16000 mA.
A kismegszakító nem is "ment le".
(#) erbe válasza anonym hozzászólására (») Okt 14, 2019 /
 
Valamikor réges-régen egyik villanyszerelő oktatónk szerint a villanyszerelő egyik kezével szerel, a másik keze hüvelykujja legyen a s..gge lyukában. Így biztosítható legjobban, hogy csak egy kézen (jobb ?) kaphasson feszültséget. A porotalpú bakancs (kapható még valahol?) meg biztonságosan szigetel.
(#) Gafly válasza erbe hozzászólására (») Okt 14, 2019 /
 
Fémszegmenetes (a hivatalos neve)!
Három fegyelmim közül az egyiket azért kaptam, mert nem volt raktáron 52-es méret számára. A másikat meg azért, mert nem dolgozik.
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2019
(#) anonym válasza erbe hozzászólására (») Okt 14, 2019 /
 
Igen, én TV-szerelőktől - szintén jó régen, a csöves TV-k idején - tanultam ezt: egyik, lehetőleg bal kéz legyen zsebben.
Tudjuk miért.
(#) ötfelezős válasza anonym hozzászólására (») Okt 15, 2019 /
 
Nem mindegy, hogy 30 mA, vagy 16000 mA.
Az valóban nem, de az áram-védőkapcsoló (így választják ketté, bocs) nem korlátozza az áramot. Pont ugyanannyi fog folyni, mintha ÁVK nem lenne.

A kismegszakító nem is "ment le".
Nem is feladata ilyen esetben.
(#) gyuszo válasza anonym hozzászólására (») Okt 15, 2019 /
 
Egyébként alapszabály: minden vezetéket feszültség alattinak kell tekinteni. Mindig meg kell bizonyosodni a feszültségmentes állapotról. Ha magad végzed a feszültségmentesítést szabályosan, akkor is az utolsó lépés, hogy mérsz.
(#) proba válasza anonym hozzászólására (») Okt 15, 2019 /
 
Idézet:
„elegendően nagy lehetett a talpamnál az átmeneti ellenállás?”

A FI relé 30mA ra old le ( na jó 20-30 között valahol, amit mértem) A halálos áramütés akár 16mA is lehet. Tehát a halálos adagot, igaz kis időre de megkaptad.
(#) anonym válasza ötfelezős hozzászólására (») Okt 15, 2019 /
 
Szia!
Bocsánat a helyesírási hibáért, és a pongyola fogalmazásért.
Arra gondoltam, ha nincs áram-védőkapcsoló, akkor a kismegszakítóval korlátozott áram mehet át az emberi testen, nyilván az emberi test ellenállásának arányában.
Ha van áram-védőkapcsoló, akkor az a hibaáram elérésekor (jelen esetben 30 mA), megszakítja az áramkört.
Nem jól gondolom?
További szép napot.
(#) anonym válasza gyuszo hozzászólására (») Okt 15, 2019 / 1
 
Szia!
Így szoktam tenni, ezért is írtam az eredeti hozzászólásomban, hogy nem vagyok büszke erre a történetre.
Szinte mindig a fogyasztásmérő helyen szoktam lekapcsolni a lakás hálózatát, akkor nem így tettem.
Igen, az ellenőrzés is elmaradt.
Figyelmetlen voltam, ami emberéletbe kerülhet.
Neked is további szép napot.
(#) Béla 66 hozzászólása Dec 1, 2019 /
 
Sziasztok!
Adott 8-10 db 3~ motor (0,75 kW-2,2 kW). Az elosztó szekrénybe beérkezik a 3~, Nulla, Védőföld.
A motorok CSAK a 3~ kapják, és természetesen a védőföldet, Nullát nem! A nullát csak a vezérlés használja.
Ide kellene Fi-relét beszerelnem. Szerintem ez nem megoldható, amint elindul egy motor azonnal le is oldana?
Ha jól emlékszem, a Fi relé figyeli a fázisokon befolyó áramot, és a nullán visszafolyó áramot. Ha ez az egyensúly felborul, a Fi-relé leold.
Javítsatok ki, ha nem így van!
(#) elektroton válasza Béla 66 hozzászólására (») Dec 1, 2019 /
 
Megoldható, nem csap le a FIrelé ha helyesen szerelsz. A vezérléshez használandó nulla vezeték használata, árama nem oldja le azt. A védőföld és a nulla nem keverendő össze.
A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2019
(#) Béla 66 válasza elektroton hozzászólására (») Dec 1, 2019 /
 
Pont ez gondom, hogy a vezérlés árama olyan kicsi a motorokéhoz képest, hogy a nullán visszafolyó áram lényegesen kevesebb lesz, mint a fázis vezetőkön! Így már borul is az egyensúly, mert a nullán kisebb áram folyik, a Fi-relé zárlatot érzékel. Az áram különbsége, más irányba folyik, nem a nulla vezetőn keresztül.
Rosszul gondolom?
(#) Bakman válasza Béla 66 hozzászólására (») Dec 1, 2019 / 1
 
Nem jól gondolod. A motor(ok) árama a három fázisvezetőn folyik, azok kiegyenlítik egymást, nullavezető nélkül is, "egymás közt". Ha a vezérlés pl. az L1-re van kötve, annak árama növeli az L1 áramát, de az az áram a nullán folyik "vissza", kiegyenlítve az összeget.

Természetesen az egyensúly akkor igaz, ha a védővezető felé nem folyik áram.
A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2019
(#) Béla 66 válasza Bakman hozzászólására (») Dec 1, 2019 /
 
Köszönöm a válaszod!
Csak azt nem értem, ha testzárlat jön létre az egyik fázison, akkor hogyan különbözteti meg a Fi-relé, a megnövekedett áramot?
Ezek szerint egy háromfázisú Fi-relét beköthetek!
Közben találtam egy rajzot, igaz ezen szerepel a nulla is!
(#) kendre256 válasza Béla 66 hozzászólására (») Dec 1, 2019 / 1
 
A Fi-reléből "elmenő" áramok mágneses terét kiegyenlíti a "visszajövő" áramok mágneses tere. Az mindegy, hogy az "elmenő" és a "visszajövő" egy-egy fázisvezetőn, vagy fázis és nullavezetőn megy, a mágneses tér egyensúlyban marad. Ha valamilyen áram "elkóborol" valamerre, és nem a Fi-relén keresztül "jön vissza", a Fi-relé leold. Az hogy ez az "elkóborolt" áram egy testzárlat miatt jó nagy áram, vagy szigetelési hiba miatt csak kicsi, az mindegy, ha nagyobb a relé névleges leoldási áramánál, a leoldás megtörténik. Ha viszont fázisok között van zárlat, vagy egy fázis és a nullavezető között van zárlat, azzal nem tud mit kezdeni a Fi-relé, mert az "elmenő" zárlati áram a Fi-relén "jön vissza", az egyensúly megmarad.
(#) Béla 66 válasza kendre256 hozzászólására (») Dec 1, 2019 /
 
Nagyon szépen köszönöm a magyarázatot!
Ezt rosszul gondoltam, megtévesztett a rajzon szereplő nyilak (ami igaz is), csak nálam a nulla nem léte bekavart!
Még egyszer hálás köszönet!
Gondolom nekem majd egy 300mA-es Fi relét kell majd beszerelnem?
(#) Bakman válasza Béla 66 hozzászólására (») Dec 1, 2019 /
 
Miért kellene 300 mA-es? A rendszerhez kell igazítani a védelmet.
(#) Béla 66 válasza Bakman hozzászólására (») Dec 1, 2019 /
 
Pontosan 12 db motort kell bekötnöm vezérléssel.
A hely NAGYON poros (SiC) szilicium karbid, ami mikronos por alakjában, be száll minden hova.
A mikronos por beépül mindenbe! A szerszámokat évente cseréljük! A szigetelésben megül és semmivel nem lehet kiszedni! Nem beszélve , hogy önmagában is vezető képes! Ezért gondolom, hogy a szivárgási áram elég nagy, plusz a hosszú vezetékezés!
Következő: »»   42 / 52
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem