Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Életvédelmi kapcsolás, FI relé
Témaindító: bankimajki, idő: Máj 6, 2009
Sziasztok!
Két szobás városi panel lakás 1976-ban épült. Egy fázisú hálózat. Az alumínium vezetékeket kicseréltem 2,5 mm2 réz vezetékekre, illetve 2,5 mm2 MBCu kábelre. Sikerült behúzni a kapcsolókhoz, és konnektorokhoz csatlakozó védőcsövekbe is az új vezetéket (volt, ahol kockáztatva, a régi alumínium vezetékkel húztam be az újat, de sikerült). Szereltem fel 30 mA-es áramvédő kapcsolót is, aztán még egyet külön a villany sütő, és konyhapulti konnektorok számára. Ez évekkel ezelőtt volt. Egy újabb felszerelése a tavaszra tervezett klíma berendezés számára most van folyamatban. A 16 méter 3x2,5 mm2 MBCu kábelt már kihúztam az erkélyre. Két kérdés foglalkoztat, vannak kétségeim. Ezekkel kapcsolatban kérem a véleményeteket. 1. A fogyasztásmérő helyről érkező vezetékek anyaga alumínium (mérőóránál 25 A kismegszakító, lakáselosztó dobozokban 16 A). Az üzemi nulla vezetőnél, ami ráadásul már eredetileg elég rövid volt, WAGO kötőelemet használtam alumínium+ pasztával, csatlakozás az áramvédő kapcsolókhoz. A védő vezetőt a lakáselosztó doboz PE sínre kötöttem, szintén használtam pasztát. A fázis vezetőt bakelit sorozatkapocsba kötöttem, csatlakozás az áramvédő kapcsolókhoz. Ez az 1.sz. képen látható. Jó ez így? 2. A szobákban nem akartam kábelcsatornát, a 2.sz. képen látható, milyen állapotban volt az eredeti kábelcsatorna szögbelövővel "rögzítve". A beton falat a többi lakó miatt nem akartam hornyoltatni. Ezért az MBCu kábeleket felvittem a mennyezet élébe, ott műanyag tiplikbe hajtott menetes horgokhoz rögzítettem. Polisztirol díszlécekkel takartam. A díszlécek mögött sehol nincs kötés, a kötődobozokban van kötés oldható WAGO kötőelemekkel. Ez a 3.sz képen látható. Jó ez így? Kissé nyugtalanít az a WAGO a lakáselosztó dobozban az érkező nulla vezető kötésénél. A mennyezeti díszléc mögé "rejtett" kábelek nyomvonala szabálytalan? Kérem a véleményeteket. Köszönöm
Szia!
Ad1 ide a HLAK nevű fővezetéki sorkapcsokat tenném (VAGO és az SK 40 helyett is ) A bekötésnél esetleg ezt a sémát követném. (ma már külön ponton kell szétválasztani a PE-N vez,) A bakelit sorkapocs nem célszerű --idővel egyes vezetékek kilazulhatnak .Ma már 1 veteték -1 csavar elve érvényesül. Ad2 MBCu t lehet igy rögziteni. Nem tartanám szabálytalannak. Tudom bővités --de én inkább 1 nagyobbra cseréltem volna az elosztót. Persze nem szabálytalan.
Szia!
Köszönöm a hozzászólásodat. A HLAK kötőelemmel adtál egy ötletet, a WAGO-t az érkező nulla vezetéknél le fogom cserélni. Hát igen, a bővítés... Magam is mérlegeltem, hogy nagyobb doboz, vagy újabb dobozok. Műszakilag elegánsabb lett volna az előbbi, ezt gondoltam egyszerűbbnek. Minden jót!
Ami észrevételem lenne :
Miért van minden C 16-os kismegszakítóval levédve ? A fogyasztásmérőnél viszont csak 25 A-es kismegszakító van. A kettő között gondolom csak a régi alumínium vezeték. Ne ez a gyenge pontja az egésznek. Ideje lenne ilyen belső bővítés esetén a 32A-es mérő igényléssel a mérőhely és a lakáselosztó közötti részt is felújítani. A könnyebb szerelés és esztétika miatt is legalább egy 24 modulos lakáselosztóra lenne érdemes kicserélni a meglévőket. Ha már áldoztál 3 db Fi-relére ( szerintem feleslegesen ), jobb helye lenne 1 nagyobb lakáselosztóban.
A kismegszakítók ilyen módon való felfűzése sem szimpatikus. Használj helyette fázissínt.
A mérőhelyről érkező nullának a Fi-relébe ( relékbe ) kellene érkeznie. Ott is az összekötő sín lenne a jobb, ehhez persze 1 dobozban kellene elhelyezni.
Szia!
Köszönöm a hozzászólásodat, jótanácsot. Megerősítettél abban, hogy a betáppal kezdeni kell valamit. A nem túl sokálra esedékes előszoba festéskor meg is teszem. Érzem, hogy soknak tűnhet a 3 db áramvédő kapcsoló, de nem akartam, hogy a teljes hálózatot lekapcsolja egy rész áramkörön bekövetkező valós, vagy esetleg hamis jel. Ami a lakáselosztókat illeti, igazad van, mint ahogyan Atis57-nek is. Már az első bővítéskor kellett volna cserélni, de akkor arra gondoltam, hogy "ez még így elmegy", egyszerűbbnek is tűnt. Nem gondoltam, hogy lesz tovább is. Minden jót!
- Az órától bejövő összes vezetékeket cseréltesd le tisztességes hosszúságban kilógóra, rézre, 32A-re méretezettre. Drága játék lesz, csak áramszolgáltató-engedélyes csinálhatja a plombák miatt.
- Használj fázissínt, de ezt csak akkor tudod, ha végig egy gyártó dolgait rakod rá, azaz pontosan ugyan ott vannak a bekötési pontok. Az 1 szem tracon bezavarhat, és a relé se biztos. Az új dobozkáknál is ezt használd. Nem baj a 3 relé, sose baj ha több van, mintha semmi. - A plafonnál való bekanyarodásnál fixen bebetonoztad azt a vezetéket azon a 10 centin, vagy egy kis csődarabot raktál előbb be?
Köszönöm a hozzászólásodat.
A betáp átalakítását a következő festésre tervezem, ez a gyenge pont. A kötődoboz felső szélétöl a mennyezetig terjedő kábel szakaszt (3.sz. kép) a horonyba gipsszel rögzítettem, takartam el. Vékony gipsz réteg, inkább csak "optikai tuning" a tapétázás alá, könnyedén kikopogtatható ha szükséges. Műszakilag jobb lenne, ha átjárható csődarabban lenne, de a lakásfelújításkor nagyon szorított az idő (nem csak én dolgoztam akkor és ott, másokhoz is kellett alkalmazkodnom). Tudom kifogásnak tűnik, nem kellett volna kapkodni, de ez van... Minden jót!
Én nem akarlak lebeszélni, hogy több FI-relé legyen, szereltem már én is olyant amiben 20 db is volt elhelyezve, hanem inkább arra beszéllek rá, hogy ez 1 db elosztó dobozban legyen elhelyezve. Szerelhetőbb, áttekinthetőbb és esztétikusabb.
A mérőhelyről bejövő vezetéknek 3 x 10 mm2 -es sodrott réznek kell lennie. Ennek a szerelhetőségére is gondolni kell a doboz méreténél. ( 24, vagy 36 modulos ) Ne akkor kelljen kapkodni, amikor már a festésre kerül a sor. A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2019
Egy percig sem gondoltam, hogy le akarsz beszélni.
Hozzászólásodat segítő szándékúnak értékelem. Köszönöm. Minden jót
Sziasztok!
Az előző hozzászólásaimban nem említettem, de ha már életvédelmi-kapcsolás szekcióban vagyunk, most mégis megosztom ezt a történetet. Nem vagyok rá büszke, mert az derül ki ebből, hogy nem elegendő körültekintéssel szereltem a villamos hálózatot. Évekkel korábban, nem sokkal az első fí-relé beszerelése után akaratomon kívül sikerült "élesben" tesztelni az áramvédő-kapcsolót. Kisebb bővítést csináltam, hidegpadlós helyiség, alumínium létra, műanyag házipapucs. Nem akartam fejlámpát használni, ezért nem áramtalanítottam a mérőhelyen levő kismegszakítóval, megnéztem, ehhez a 6-os kismegszakítót kell lekapcsolni. Valójában mellé nyúltam, lekapcsoltam a 7. számút, és egy szigeteletlen nyelű csípőfogóval (gondoltam, lekapcsoltam ezt az áramkört), elvágtam a 6.sz. kismegszakítóról elmenő fázis vezetéket. Áramütést éreztem az újjaim tövéig kb. és hallottam egy éles koppanást, ez volt az áramvédő-kapcsoló kioldása. Ekkor derült ki számomra, mit követtem el. Kerülöm, hogy két kézzel egyszerre "fogdossam" a vezetékeket, vagy földelt tárgyakat. Vajon az áramvédő-kapcsolónak köszönhetem, hogy ilyen könnyen megúsztam, vagy elegendően nagy lehetett a talpamnál az átmeneti ellenállás? Ez néha azóta eszembe jut, és arra gondolok, hogy megéri beszerelni a vezetékes érintésvédelem ezen kiegészítő eszközét, és megpróbálok megfontoltabb lenni. Bocsánat a hosszú szövegért.
Nem kell két kézzel megfogni a fázist, "jó" a kéz-láb útvonal is.
Minden bizonnyal az ÁVK érzékelte a hibaáramot. Ha a kismegszakítóra "vártál" volna, nem biztos, hogy elmeséled a történetet bárkinek is, ha úgy görcsöl be a kezedben valamelyik izom, hogy nem tudod elengedni a fogót.
Ahogy írod!
Nem mindegy, hogy 30 mA, vagy 16000 mA. A kismegszakító nem is "ment le".
Valamikor réges-régen egyik villanyszerelő oktatónk szerint a villanyszerelő egyik kezével szerel, a másik keze hüvelykujja legyen a s..gge lyukában. Így biztosítható legjobban, hogy csak egy kézen (jobb ?) kaphasson feszültséget. A porotalpú bakancs (kapható még valahol?) meg biztonságosan szigetel.
Fémszegmenetes (a hivatalos neve)!
Három fegyelmim közül az egyiket azért kaptam, mert nem volt raktáron 52-es méret számára. A másikat meg azért, mert nem dolgozik. A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2019
Igen, én TV-szerelőktől - szintén jó régen, a csöves TV-k idején - tanultam ezt: egyik, lehetőleg bal kéz legyen zsebben.
Tudjuk miért.
Nem mindegy, hogy 30 mA, vagy 16000 mA.
Az valóban nem, de az áram-védőkapcsoló (így választják ketté, bocs) nem korlátozza az áramot. Pont ugyanannyi fog folyni, mintha ÁVK nem lenne. A kismegszakító nem is "ment le". Nem is feladata ilyen esetben.
Egyébként alapszabály: minden vezetéket feszültség alattinak kell tekinteni. Mindig meg kell bizonyosodni a feszültségmentes állapotról. Ha magad végzed a feszültségmentesítést szabályosan, akkor is az utolsó lépés, hogy mérsz.
Idézet: „elegendően nagy lehetett a talpamnál az átmeneti ellenállás?” A FI relé 30mA ra old le ( na jó 20-30 között valahol, amit mértem) A halálos áramütés akár 16mA is lehet. Tehát a halálos adagot, igaz kis időre de megkaptad.
Szia!
Bocsánat a helyesírási hibáért, és a pongyola fogalmazásért. Arra gondoltam, ha nincs áram-védőkapcsoló, akkor a kismegszakítóval korlátozott áram mehet át az emberi testen, nyilván az emberi test ellenállásának arányában. Ha van áram-védőkapcsoló, akkor az a hibaáram elérésekor (jelen esetben 30 mA), megszakítja az áramkört. Nem jól gondolom? További szép napot.
Szia!
Így szoktam tenni, ezért is írtam az eredeti hozzászólásomban, hogy nem vagyok büszke erre a történetre. Szinte mindig a fogyasztásmérő helyen szoktam lekapcsolni a lakás hálózatát, akkor nem így tettem. Igen, az ellenőrzés is elmaradt. Figyelmetlen voltam, ami emberéletbe kerülhet. Neked is további szép napot.
Sziasztok!
Adott 8-10 db 3~ motor (0,75 kW-2,2 kW). Az elosztó szekrénybe beérkezik a 3~, Nulla, Védőföld. A motorok CSAK a 3~ kapják, és természetesen a védőföldet, Nullát nem! A nullát csak a vezérlés használja. Ide kellene Fi-relét beszerelnem. Szerintem ez nem megoldható, amint elindul egy motor azonnal le is oldana? Ha jól emlékszem, a Fi relé figyeli a fázisokon befolyó áramot, és a nullán visszafolyó áramot. Ha ez az egyensúly felborul, a Fi-relé leold. Javítsatok ki, ha nem így van!
Megoldható, nem csap le a FIrelé ha helyesen szerelsz. A vezérléshez használandó nulla vezeték használata, árama nem oldja le azt. A védőföld és a nulla nem keverendő össze.
A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2019
Pont ez gondom, hogy a vezérlés árama olyan kicsi a motorokéhoz képest, hogy a nullán visszafolyó áram lényegesen kevesebb lesz, mint a fázis vezetőkön! Így már borul is az egyensúly, mert a nullán kisebb áram folyik, a Fi-relé zárlatot érzékel. Az áram különbsége, más irányba folyik, nem a nulla vezetőn keresztül.
Rosszul gondolom?
Nem jól gondolod. A motor(ok) árama a három fázisvezetőn folyik, azok kiegyenlítik egymást, nullavezető nélkül is, "egymás közt". Ha a vezérlés pl. az L1-re van kötve, annak árama növeli az L1 áramát, de az az áram a nullán folyik "vissza", kiegyenlítve az összeget.
Természetesen az egyensúly akkor igaz, ha a védővezető felé nem folyik áram. A hozzászólás módosítva: Dec 1, 2019
Köszönöm a válaszod!
Csak azt nem értem, ha testzárlat jön létre az egyik fázison, akkor hogyan különbözteti meg a Fi-relé, a megnövekedett áramot? Ezek szerint egy háromfázisú Fi-relét beköthetek! Közben találtam egy rajzot, igaz ezen szerepel a nulla is!
A Fi-reléből "elmenő" áramok mágneses terét kiegyenlíti a "visszajövő" áramok mágneses tere. Az mindegy, hogy az "elmenő" és a "visszajövő" egy-egy fázisvezetőn, vagy fázis és nullavezetőn megy, a mágneses tér egyensúlyban marad. Ha valamilyen áram "elkóborol" valamerre, és nem a Fi-relén keresztül "jön vissza", a Fi-relé leold. Az hogy ez az "elkóborolt" áram egy testzárlat miatt jó nagy áram, vagy szigetelési hiba miatt csak kicsi, az mindegy, ha nagyobb a relé névleges leoldási áramánál, a leoldás megtörténik. Ha viszont fázisok között van zárlat, vagy egy fázis és a nullavezető között van zárlat, azzal nem tud mit kezdeni a Fi-relé, mert az "elmenő" zárlati áram a Fi-relén "jön vissza", az egyensúly megmarad.
Nagyon szépen köszönöm a magyarázatot!
Ezt rosszul gondoltam, megtévesztett a rajzon szereplő nyilak (ami igaz is), csak nálam a nulla nem léte bekavart! Még egyszer hálás köszönet! Gondolom nekem majd egy 300mA-es Fi relét kell majd beszerelnem?
Miért kellene 300 mA-es? A rendszerhez kell igazítani a védelmet.
Pontosan 12 db motort kell bekötnöm vezérléssel.
A hely NAGYON poros (SiC) szilicium karbid, ami mikronos por alakjában, be száll minden hova. A mikronos por beépül mindenbe! A szerszámokat évente cseréljük! A szigetelésben megül és semmivel nem lehet kiszedni! Nem beszélve , hogy önmagában is vezető képes! Ezért gondolom, hogy a szivárgási áram elég nagy, plusz a hosszú vezetékezés! |
Bejelentkezés
Hirdetés |