Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Töltéskiegyenlítő 2db sorbakötött 12V-os akkumulátorhoz 24V-ra
Témaindító: ludus, idő: Jan 13, 2020
Témakörök:
Sorosan kapcsolt akkumulátorok töltésekor semmi nem garantálja, hogy az akkumulátorokra azonos töltőfeszültség jusson. Még két új akkumulátor belső ellenállása sem egyforma, ezért előfordulhat hogy az egyikre alacsonyabb (pl: 13,6 V), míg a másikra magasabb (pl: 15,2 V ) töltőfeszültség jut azonos töltőáram mellett. Ez a folyamat öngerjesztő, és mindkét akkumulátor idő előtti meghibásodásához vezet. Az alul töltött akkumulátor a kialakuló szulfátréteg miatt fokozatosan elveszti a kapacitását, a másik akkumulátor a rendszeres túltöltés okozta kiszáradás majd a bekövetkező cellazárlat miatt megy tönkre Erre megoldás lehet a töltéskiegyenlítő amely viszonylag nem túl drágán beszerezhető.
Viszont ha már Hobbyzunk, akkor inkább építenénk... Mi van a dobozban? Van valakinek bevált kapcsolása? A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2020
A gyakorlatban mennyire gyakran találkoztál ezzel a problémával?
Nem találkoztam de most építenék egy napelemes rendszert 2db sorba kötött akkuval és nem szívesen nyírnám ki rövid úton az egyébként használt 12V-os AGM akkumulátorom. Ártani meg biztosan nem árt...
Ha van tapasztalatod szívesen fogadom! A hozzászólás módosítva: Jan 13, 2020
Szia!
Igen szükséges a 2 évnél idősebb akkuk esetén. Én a kinai Eb......rendeltem mert itthon az alkatrészei drágábbak , mint készen.
Szia!
IFA darus autó 24V-s buszok 24V-s , régen nem raktak ilyet az áramkörbe inkább akkut cseréltek. De ebicikli, takaritógép, stb nél van ólomakkunál is. s még szükséges is . Valamivel tovább tart a két akku egy ilyennel , bár ha nem foglalkoznak vele ---mindegy.
"Én a kinai Eb......rendeltem mert itthon az alkatrészei drágábbak , mint készen. "
Hát igen sajna az esetek többségében drágább megépíteni mint készen megvenni pláne Kínából. Csak kíváncsi lettem volna mégis hogyan oldják meg. Találtam egyébként még Arduinos megoldást is de ágyúval verébre...
Ennél egyszerűbbet nem tudok elképzelni.
Ez eddig ok de honnan tudja hogy mekkora a fesz az akkukban?
Azt nem tudja, mekkora, de azt tudja, hogy mindkettőben azonos legyen. Ha az bármelyik nőne, akkor azt söntöli, amíg újra ki nem egyenlítődik.
Az IFA teherautóban párhuzam kapcsoló volt , csak indításkor kapcsolta sorba a két akksit járó motornál párhuzamosan voltak kötve és egyszerre töltődtek
Ez egy balancer. Az 1-10 Ohmos elenállás az lehet egy autós izzólámpa is. Értéke az akkuk kapacitás különbségétől függ. Ez egy disszipatív kiegyenlítő, aminek hátránya az, hogy az erősebb akkut rontja a gyenge szintjére. Viszont nagyon kicsi a saját fogyasztésa. A lényeg, hogy a két akku feszültségét mindig egyformára állítja.
Neked nem kell foglalkozni csak a két akku alkotta 24V kezelésével. Ez AGM akkuknál folyamatos üzemben 27,4 (2X13,7)V körül van.
Ez szimpatikus, a gyáriak is valahogy így működnek. Hogyan méretezzük az 1-10R ellenállást mondjuk max 5-10A áramra?
Szia!
A teherautókban ----a darusban nem volt soros/párhuzamos kapcsoló . Ez 1X 10üveg sörömbe került!megjegyeztem!
Szia!
Kellően vastag huzal (kb 0,8mm ) porcelán szigetelőre feltekerve ---felület,hogy leadja az50-100W-t Esetleg 6V 35/35W izzó.
Elektromos kerekesszékekkel foglalkozom, a java részük (2x12) 24 Volt zselés ólomakkumulátort használ. Soha nem láttam még bennük töltéskiegyenlítőt. A töltőelektronika egyetlen darab 24 Voltos akksinak látja a pakkot.
De ha jobban belegondolunk az egy darab 12 Voltos akksi is 6 cellából áll, és azokat sem szokták külön monitorozni meg tölteni... Szóval a gyakorlatban tekintheted a pakkodat egyetlen 12 cellás egységnek, és kész.
Mivel nekünk csak az akku kapacitások különbségét kell lenyelni, nem kell nagy disszipációra gondolni. A 10A gondolom az üzemi áram. Tételezzük fel, hogy 30%-os az akku kapacitások eltérése, így legfeljebb 3A kell a kiegyenlítésre. Ha nincs folyamatos 10A, akkor kevesebb. De maradjunk 10A-nél. 12V akku feszültség esetén a TL061 és a fetek maradék feszültsége 5V körül adódik. 12-5=7V. 7:3=2,33 Ohm. Terhelhetősége unégyzetper err (7x7)/2,33=21,3W. A fetek max disszipációja is kb legfeljebb ekkora. Ha az akkuk egyformábbak, akkor kisebb a disszipáció, sőt gyakorlatilag sose lesz ekkora. Ha méred az ellenálláson átfolyó áramot, lehet látni mekkora is a kiegyenlítő áram.
Valójában az akkuk a rövid túltöltést, és túlmerítést kibírják, ezért nem kell folyamatosan egyengetni a különbséget. Átlag áramot számolta ezt a 2,33 Ohmot bátran 10 Ohm felé is lehet vinni. 10 Ohm/5W valószínűleg megfelelő.
Mivel a savas (zselés is) az akkun belül több cellát tartalmaz sorbakötve, így nem látom értelmét, hogy két egyforma sorba kötött akkunál miért kellene balancer...
Nem egyformát sorba kötni nincs értelme, úgy az egyik tényleg nem lenne feltöltve. Kisütésnél lehet esetleg figyelni őket külön, de én azzal se törődnék, ha egyformák, egyszerre öregednek, jóval kevésbé nyűgösek mint a lítiumok.
Szia!
Napelemes szigetüzemhez használok 12V 100....155Ah ólomakkukat.Napi töltés/kisütés. Lehet,hogy igazad van -de amig nem használtam addig 1/2-1 év élettartamom volt. Az akku feszz .12,3-5V és 13,8V környékén volt. Az alacsonyabb feszültségű mindig cellazárlatos lett ! Amióta használom azért a 3 év megvan , hogy mennyivel fog nőni ?Jövöre megmondom. Tehát nem kis hatása van.! Igy két egyforma akku fesz van.ált; 13,2-8 V között. A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2020
Az érdekes, egyszerre vetted az akksikat? Szünetmentesben nekem simán ment 6-8 évig 4 darab sorbakötött zselés, bár ott ugye nem volt napi szinten merítve-töltve, meg egyszerre voltak cserélve ugyanolyanra.
Szia!
Igen . ráadásul nem 1 db tapasztaltam ilyet.
Szia!
Itt olvastam, ülésfűtés 2x 0,8 hangszóróvezeték egyik vége összetekerve, a másik két vége. ott öntapadósra ragasztva, a tápra kötve, kb 5A-t eszik. (Ülésfűtés házilag, vagy ilyesmi...)
Viszont a szünetmentesben az akksik csepptöltésen vannak, ha nincsenek használatban. Az nem a napi használat üzemmódra vannak tervezve. Ott a karbantartó egy esemény után mehet ki a milliós műszerével és mérheti át az akkuparkot. Meg fél évente is... Meg a riasztókban is.
Más a töltés módszere is, szünetmentesben akksinként 14,1 fölé a töltőfesz nem mehet! A nem zselésekben 14,8 is lehet. Persze a H gázra figyelni kell, ezért van nagyobb helyeken akkuhelység külön szellőzéssel. A szünetmentes akksija nem pezseghet a töltés közben ezért az lehet szobában is. A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2020
Mi szünetmentesbe válogattuk az akksikat, belső ellenállás szerint. Volt rá műszer 1,5 milléért. A mérőzsinór darabja 2x 1,2 mille volt. Nem hiszem, hogy a bolt rendelkezett ilyennel. A gyártás időpontját is figyelni kellett. Képzeld el, ha 60 akkuból egyik cellazárlat, akkor mind csere.
SZia!
ugyanez -házilag? 2-4db fényszóróizzó , voltmérő ,akkusaru,10mm2 vezeték. persze egy kis számolgatás is jut . viszont ennyivel olcsóbb ,lassabb, de az eredmény ugyanaz. Ha kapacitást is akarsz mérni ,még 1db 4000Ft -s kinai műtyűr.
Ez igaz nagyobb teljesítményű akkumulátoroknál is. Csak akkor van gebasz, ha nem tiszta 24 V-os a rendszer. Például autórádiót kötnek a középleágazásra. Az egyenetlenségek megszüntetésére bőven jó a formázó töltés olykor olykor.
Miből volt az a mérőzsinór, mert rézből nehezen adja ki...?
Ez ugyan Li akkuhoz van, de az elv ugyanaz és nem zeneres, hanem TL431-el készült. Így valószínűleg csak az ellenállásokat (és a félvezetőket) kell a nagyobb feszültséghez/teljesítményhez igazítani.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |