Fórum témák
» Több friss téma |
A kalicka miért törik el? Túlerőltetés? Eszetlen szerelési hiba?
Kettő oldalt szenteltünk ennek a témának annak idején, nem sokáig tart elolvasni Neked sem.
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2020
Köszönöm! Ahogy kivettem akkor gyártási hiba és fáradásos törés lehet az oka.
Sziasztok!
Konyhai szagelszívónk motorjai egyik napról a másikra nem működnek. Ha bekapcsolom, bármelyik fokozaton csak búg mindkét motor. Ha kézzel megforgatom a ventillátorlapátokat, felpörög mindkettő, de jól hallhatóan nem a szokásos teljes fordulatra. Szorulni nem szorulnak a tengelyek. Van a készülékházban egy egyszerű elektronika. Pont olyan, mint a mellékelt képeken. (Ezeket az Internetről töltöttem le, de tényleg épp ilyen a valóságban is.) Ránézésre minden alkatrész és forrasztás ép. A két nagy sárga kondenzátort (100nF/275VAC, X2) már kicseréltem, de ez sajnos nem segített semmit. Mivel folytassam? Egyáltalán jó helyen keresem a hibát? Köszönöm előre is a segítséget! A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2020
Hi!
Én a nagy fekete kocka ellenőrzésével kezdtem volna. Üdv. M.
Szia!
Talán a motor környékén keress egy pár µF-os kondenzátort, ami a segédfázist csinálja ( ha olyan rendszerű a motor..) és mérd meg a kapacitását, vagy cseréld le kapásból. A panel felülnézeti képén látod a triacot ( fekete ..) , aminek a gyújtási szöge lehet még szabályozva ( fokozatok ? ). Ha itt lenne hiba, egyszerűen forraszd össze az A1-A2 lábakat ( felülnézet, bal oldali és a középső láb ) és próbáld meg, max fordulaton megy-e a motor, vagy szintén csak búg. Mivel állítod a fokozatokat? A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2020
Szia!
Köszi a választ. Megpróbálom. Amúgy is valószínűbb, hogy valami olyan alkatrész ment tönkre, amiből egy van, mert a két motor egyszerre állt le. Üdv
Szia!
Köszönöm a választ. Megnézem a triac-ot. Mellékelek két képet a szóban forgó panelről is. (Az egyik a kondicsere előtt, a másik utána készült.) Az egyiken az látszik, hogy a varisztor "bal" lábánál repedt a szigetelés. A másikon meg mint ha a diac "bal" lábánál lenne valami feketedés. Nekem egyik sem tűnik kritikus hibának, de következő lépésben ezeket is lecserélem. A fordulatszámszabályzás tolókapcsolóval történik. Üdv
Nos, ezek ismeretében azt tudom írni, hogy a fokozatkapcsolód biztos, hogy a triac gyújtásszögét állítja ( potméteres finomszabályzás helyett ) és a motorok főáramkörében.
Az, hogy kézzel meg tudod indítani, nem csoda: ha csak a segédfázist kapják meg a saját kondenzátoraikról, ugyanúgy elkezdenek forogni a kézi belökéstől, természetesen kisebb energiával, fordulattal. Rövidrezárt triaccal biztos maxon fognak forogni. Ezek után a fokozatkapcsolód is lehet hibás, elkopott, vagy törés van benne. A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2020
Sziasztok. Segítséget szeretnék kérni.Kaptam egy kompresszort ami hajtókarcsapágy problémás volt.Ez a része meg lett javítva.Viszont valami gond van a motorrészével is mert Erőtlen néha alig akar elindulni. Így hát szétkaptam azt is.Nem látom rajt hogy meg lenne valahol is égve a tekercs, szaga sincs.A vezetékek elég viseletesek voltak azt próbáltam cserélni.De nem változott semmi.A motor hajtókar levételével sem úgy megy ahogy kellene.A tekercsek nem testzárlatosak azt megnéztem. kondit is cseréltem de úgy sem jó.Valami ötlet mit nézzek vagy mérjek rajt.Köszi
1 fázis+kondenzátor, semmi más, a kapcsolót leszámítva?
Név/típus/kép?
Hűha.A kompresszor típusa valami TIP de már a tábláról szinte semmi nem olvasható. 220v 24 literes tartály.
A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2020
Szia! A motor feltehetően állandó üzemi kondenzátoros. Ebből kifolyólag fontos a kondenzátor kapacitásának az értéke, hogy az az előírt értékű legyen. Meg kellene mérni az értékét és ha szükséges akkor cserélni kell. Csak az előírt értéket ajánlatos beiktatni a kapcsolásba, mert mindkét irányba eső eltérés károsodáshoz vezethet.
Sajnos a rövidre zárt triac sem segített.
Továbbra is csak belökés után mennek a motorok, alacsony fordulaton. A különbség annyi, hogy most a tolókapcsoló bármely állásában ugyanúgy működnek, csak kikapcsolásnál állnak le. (Eddig csak max. állásban indultak el kézi belökés után.) Gondolom akkor ezek után a kapcsoló, diac, ellenállás triac kizárható. Ha igen, akkor mi marad? A varisztor okozhat ilyet?
Keresd meg azt a helyet a panelen, ami még a triaccal van sorban, mert lehet, hogy van még szakadás... a "varisztor" hol, hogyan van áramkörileg? ( az szerintem csak paralel van...)
A fojtó és egyéb más forrasztások nem "hidegek"? Láttam már pl. 2 ilyent is.. A főáramkörnek zártnak kell lenni a tesztig, mintha simán bekapcsolnád a motort egy kapcsolóval ( a segédfázis-kör pedig szintén rendben legyen ). A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2020
Köszi.Igenállandó kondi van rajt 20-as.Lett már cserélve az is de ugyan az.Mindegy hagyom a francba.Azért köszi
Holnap kirajzolom egy papírra az egész kapcsolást. Kiméregetem a vezetékeket is.
A forrasztásokat már egyszer végignéztem, de nekifutok még egyszer. Köszi a tippeket!
Üdv!
Valami ilyesmit fogsz kapni. Amennyiben több fokozatú a motorod az L felőli oldalon van még két kivezetésed. (Fokozatonként lesz együtt 3.) A fokozatkapcsolódról megy oda 3 szál. Azt mérted a kapcsoló után mennyi a fesz? Lehet az is beégve. Az a kis panel tippem szerint egy szoftstarter, a javítás idejére nem kell bele. Én levenném a motor 4 vezetékét, és a 0, meg valamely fokozatra, (L) adnék 230 V-ot. Ha nem indul, akkor segédfázis kondi, ha aztán se akkor tekercselő. Anno az ON-OFFos klímákban is ilyen rendszerű volt a beltéri motorja, igaz kapcsoló helyett 3 relé volt. Ha elindul lehet kapcsolótól visszafelé menni. Elektromosan nem bonyolult inkább a tűzhely felett vacak dolgozni. A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2020
Szia!
Én is aszinkron motornak nézem. Ha a kondi értéke a névlegeshez közel van, akkor sanszos a menetzárlat. Mondjuk a kondin a felirat a mérvadó, mert ha kapacitásából vesztett, vagy szakadt...
Még egy.
Ha a kapcsoló olyan helyen van tele is mehet zsír, olaj gőzével ami benne lerakódik. A két motor együttes leállása inkább erre utal. Én kivenném a motor egységet, csokiba kötném, és úgy próbálnám tesztelni egy dugvillás vezetékkel. Ha elindul akkor kapcsoló a bűnös. Azt meg próbáld meg féktisztító folyadékkal átöblíteni az általában kihozza ezt a szutyit. (Persze áramtalanított állapotban.) Lehet egy tisztítás is ráfér a ventillátor egységre, (ha már szét van szedve) csendesebben fognak a ventilátorok járni. Pár csavar az egész, és egy darabig, ha jó úgy se fogsz hozzányúlni, ráadásul asztalon néha jobb tesztelni, takarítani. . A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2020
Köszi a segítséget!
A kapcsolót és környékét szétszedtem. Nem szakadt, nem koszos. Megmérve is minden jónak tűnik. Nem maradt más hátra, kiszereltem az egész cuccot a szekrényből. Ahogy a képen is látszik, a motorokhoz 3-3 vezeték megy. 1-1 kék a kondenzátortól, és 1-1 piros ill. fekete. Az általad leírtak szerint tesztelni még nem volt időm, de remélem ma este sikerül. Ha esetleg a kondi lenne a hibás, ilyet hol kapok? A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2020
Szia! Én már szedtem szét ilyen vagy ehhez hasonló páraelszívó ventilátort és az a meglátásom, hogy az erőtlenség oka a motor tengelyére rárakodott olajgőz csapadéka ami az étel főzésekor kerül oda. A lapátoktól kezdve a légcsatornáig mindenhová lerakódik ez a ragacsos olajgőz maradvány amitől a motor nem tud felpörögni, hisz nem kell neki nagy erőt képviselni a felépítése sem olyan, hogy (meg)hajtásban vegyen részt csak a tengelyére szerelt lapátot kell tudnia felpörgetni. A legkisebb ellenállás is számottevő lassulást okoz a motornak amit nem tud elviselni tisztítás nélkül. Féktisztító sprével ki kell "mosni" a csapágyaknál a lerakódott olajos ragacsot, majd műszerolajjal után kell kenni a csapágyaknál a tengelyt.
Ahogy a képen látszik a belső rész, nem mondhatni, hogy túlzottan el volna szennyeződve a felület, ezért talán első próbálkozásra lehet, hogy elég lesz egy után olajozás a csapágyaknál. Ehhez is eléggé szét kell szedni az egészet.
Sziasztok!
Végül sikerült megoldani a problémát. A segédfázis kondi volt a hibás. Kicseréltem, azóta indul magától rendesen Ferci, Joe_001 köszi a sok tippet, segítséget! Megint tanultam pár dolgot. VIM, ezúttal nem a kosz volt a hunyó. Így végül nem szedtem szét a motorokat. Egy kicsi gond azért maradt sajnos. Ha nem a max. fordulaton járatom, akkor bár megy rendesen, de a háttérben hallatszik ugyan az a búgás, ami akkor volt, amikor nem indult magától a kondi hibája miatt. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy 6,3 µF kondenzátor helyett 6 µF-osat tettem bele. Okozhatja ez a búgást, vagy esetleg valami más hiba is van?
Azt is írd ide, hogy összesen hány sebesség van és egyenként milyen "alap-búgást " tapasztalsz.
Ameddig jó volt az elszívó, hallottad-e, vagy csak nem tűnt fel? Pár kérdésre nem válaszoltál ( kirajzolások )..- még mindig azt feltételezem, hogy az a bizonyos fokozatkapcsoló 3-4 ellenállás átkapcsolása ( egy potméter helyett ) a diac-kis sárga kondi körben és fázishasítással szabályozza a triac a fordulatot, ami nem egy egészséges dolog. Valamekkora búgás ezért is lehet, valamint a csökkentett fordulat miatti hang is más. Ameddig nem látszik a konkrét áramköri kivitelezés, ez kissé totó és vitaalap is ( nálam nem kérdés ), a triac konkréten mikor és mivel van sorban, stb. A kondis feltételezésedre: gondolom, nem mérted meg a kivett és az új kondit két módszerrel, van-e és mekkora a különbség? Köss a 6 µF mellé egy hasonló voltos 1 µF-ot és hallgasd meg, mit tapasztalsz. Ha jelentős halkulást tapasztalsz, ott hagyhatod, aztán az előző mondattól függően lehet esély 1-2 % élettartam csökkenésre a motoroknál.
Na, valamennyit sikerült haladnom.
Bekötöttem a 6µF-os mellé egy 1µF-os kondit. A búgás mértéke szerintem semmit nem változott. Induláskor mindjárt hallatszik és ahogy tolom a potit végig ott marad a háttérben. Csak a max. állásnál szűnik meg, amikor a végállás mikrokapcsoló bekapcsol. Visszagondolva nem emlékszem búgásra (a feleségem sem) régebbről. Szóval lehet, mégis kitisztítom a motorokat, mint utolsó lehetőség. A soft starter panelt már kirajzoltam, de ez még keveset mond a teljes rendszerről. Amúgy a triac gate lábán egy diac, majd egy ellenállás van sorba kötve. Ez csatlakozik a fordulatszám szabályzó potméterhez. Ja, és tényleg potméter van a szabályzó körben. 0 állásból elindulva először egy mikrokapcsoló bekapcsol (ekkor indulnak a motorok és a búgás), majd ahogy tolom a csúszkát, fokozatmentesen nő a fordulat. A végén egy újabb mikrokapcsoló bekapcsolásakor éri el a maximumot. A régi kondit még nem mértem meg. Ma estére megpróbálok ide is eljutni. Megírom majd az eredményt, hogy lássuk, mennyit változott 12,5 év alatt. A rajzot is felteszem majd. Üdv.
A kondis kérdést már el is döntötted.. nem a mértéke miatt búg a motor.
Szerintem nem figyeltél sosem a búgásra, ez a fázishasított szisztéma miatt van. Ha végigolvasnál régebbi beírásokat a triacos világítássszabályzókkal kapcsolatban, ott is "panaszkodtak" sokan, hogy mi zúg a "villanykapcsolóban".. a fojtó vagy a kondi, stb. Még annyit: ha az az 1 panelecske van csak ( gondolom ), az nem soft-starter, hanem az az egész triacos szabályzó a "potméterrel" együtt. A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2020
Nos, csak úgy heccből bekötöttem egy 100 wattos segédfázisos motort a hozzá tartozó 4 u-s kondival a legegyszerűbb triacos szabályzóval.
Nagyon alacsony gyújtásszögnél lassan indul, aztán gyorsan felpörög terhelés nélkül.. Nálad lehet, hogy a kosz is fog rajta kicsit ( ha még van ) és mivel gyenge ebben a szituban, tartja ezt a fordulatot, vagy teljesen normális a lapátok terhelése miatt. Egy 100 wattos izzós teszttel a motor helyett többet látnál a 3 fokozatodban. A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2020
Megint haladtam egy kicsit. Megmértem a régi kondi kapacitását. 2,6 µF az eredeti 6,3 µF helyett.
A motorokat kitisztítottam. A búgás megmaradt, de erősebben szív. Szóval valamit segített ez is. Az lehet gond hosszútávon, hogy ha túl nagy a segédfázis kondi kapacitása? Jelenleg ugye 6+1µF +/- 5%. Az mit jelent pontosan, hogy "nagyon alacsony gyújtásszög"? Köszi, hogy ennyit foglalkozol a problémámmal. A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2020
Valahol olvastam, ökölszabályként úgy lehet számolni, hogy állandó üzemű kondenzátor esetén 5µF kell 100 Wattonként. Itt 2 db 110 Wattos motor van párhuzamosan kötve egy kondira, ami eredetileg 6,3 µF volt. Maradhat a 7uF? Nem árt a motoroknak?
Ha lerajzolsz egy teljes színuszhullámot és mindkét félperiódusban, a 10-10 ms utolsó 3-4 ms-nál levetítesz a vízszintes tengelyre, onnan számítva a félperiódus végéig tartó "háromszög" területét kapja a motor.
A 2 motorod áramkörét még mindig nem rajzoltad ki. Próbáld már meg úgy, hogy a panel nek azt a részét, ahol a triac és a soros fojtó részt egy kapcsolóval helyettesíted. Az ökölszabály okés, mert az én motorjaim is kb. így mennek, 100 W 4 uF, 70 W 2.5 uF, stb... A 2.6 µF persze nudli... A 6+1 nem sok, sőt... ha tényleg paralel van a 2 motor segédfázisa, akkor meg kevés is. Növelni csak úgy lehetne, ha mérni tudnád az áramokat (főfázis, segédfázis ). Az se lenne nagy baj, ha szigorúan árammentes, kikötött állapotban megmérnéd mindkét motor tekercsellenállásait, de külön. Utána ábrázolnád a segédfázis kondikkal az "összekötésüket. Még egy apróság: pár másodpercig csinálhatnál egy olyan tesztet is, amikor az egyik motor fő-és segédfázis tekercse le van választva és milyen a búgás, mennyi a főfázis, segédfázis árama az egyedüli motornál a 6 µF-dal... Nem semmi meló, de érdemes volna megcsinálni. A hozzászólás módosítva: Feb 2, 2020
|
Bejelentkezés
Hirdetés |