Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos fék biciklihez
Lapozás: OK   1 / 4
(#) Jani1983 hozzászólása Márc 1, 2020 /
 
Tisztelt mindenki!
Láttam , hogy volt hasonló téma , de már nem lehetett hozzászólni , és am is 10 éve volt.
Szóval az elképzelés az elektromos fék úgy hogy meglévő hidrós fékpofa átalakítva szervó vagy inkább léptetőmotoros megoldásra ami a fékpofákat áttételekkel ( kisebb motor elegendő) össze nyomja. Elsőkörben erre van olyan elképzelésem , hogy egy potit csavar a fékkar , azt hiszem van olyan ic ami feszültséget alakít át digitális jellé , erre lenne a pori kötve és ugye feszültségszintekhez digitális jelek lennének rendelve. És ez vezérelné a léptető motort nyilván még valami vezérlő elektronikával. Ám de itt van egy kis baj , a fékpofának vissza fele is kell mozognia tehát ha húzogatom a féket akkor a motornak elöre illetve hátra is kellene mozognia attól függően hogy a fékkarban a poti milyen helyzetben van . Gondoltam rugós viszzaállításra a fékpofáknál és akkor talán elég is egy poti és motor , de mivel pici léptető motor kell azt ugye áttételezni kell a nagyobb erőhatás miatt , igy a visszafele ható rugó nem tudja visszafele mozgatni az áttétet , mivel lehet hogy 1:10 vagy 1:20 arányú áttét kellene . Szóval valakinek van erre ötlete elképzelése a megvalósíthatóságra ? Az elektronika része nekem a magasabb , a mechanikai részét megoldom . Előre is köszönöm az építő gondolatokat .
(#) nagym6 válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 1, 2020 / 1
 
Félő, hogy fékezésnél esetleg blokkolni fog, és tanyálás lesz belőle. Közvetlen kézi mechanikus, vagy hidraulikus működtetésnél azonnal finom gyors mozdulatokkal tudjuk a blokkolást elkerülni, ez léptetőmotorral nagyon nem lesz egyszerű. Főleg első keréknél tizedmásodperc számít fékoldásnál, hogy ne csússzunk el. Sokat bicózok, és sokszor kell villámgyors reakció a fékerőnél.
Semmi pénzért nem csinálnám a bonyolultabb, mindenképpen időben késedelmesebb reakciójú megoldást.
(#) Jani1983 hozzászólása Márc 1, 2020 /
 
Mért blokkolna ? Pont azért van a " poti" hogy szabályzod az erőt és hogy hol álljon meg a fékpofa a féktárcsákhoz képest ( ha a fékkar fixen van egy állásban akkor a léptető motor sem mozdulna) és legrosszabb esetben csúszik a gumi . Első féknél am sem 'használnám' teljesen behúzva , csak amolyan súrlódva , hátsó féknél meg ki nem húzta még be totál valaha is ? És nem azért írtam ide , hogy kritizáljanak vagy hogy egyesek megállapítsák, hogy hülyeség e vagy sem , hanem azért írtam , hogy segítséget kapjak. Ja és én is bicikliztem sokat sőt görkoriztam is , ez idő alatt megtanúltam előre figyelni nézni látni és már időben elkezdek fékezni ha kell vagy kitérni ha kell... 1 év alatt kb 1 szer fékeztem csúszósra... Szerintem ez elenyésző arány ahhoz hogy izguljak a fékezés erején.
(#) nagym6 válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 1, 2020 /
 
Idézet:
„megtanúltam előre figyelni nézni látni és már időben elkezdek fékezni ha kell vagy kitérni ha kell...”
Vannak váratlan előre nem látható helyzetek, valaki kijön elém.
(#) Jani1983 hozzászólása Márc 1, 2020 /
 
"1 év alatt kb 1 szer fékeztem csúszósra" ...mint mondtam pár éve biciklizek és 25 évet koriztam városban otthontól munkahelyig , mindenfele... Tudom miről beszélek az előre gondolkodással , ugyanúgy mint a kocsival ott is a rutinosak előrébb látnak mint az előttük lévő kocsi... De még mindig nem értem hogy a fórumokon mért a negativitás érezhető ? Nem azért lennének a fórumok hogy segítsünk a másikon ? A negatív és lejárató dumákat hagyja mindenki otthon .... Köszönöm. És a segítséget is majd ha érkezik.
(#) bbalazs_ válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 1, 2020 /
 
Gyerekkoromban volt egy mániám, hogy ABS-es bicikliféket konstruáljak.
A lènyege egy bicikliagyra/agyba épített hidraulikaszivattyú lett volna, ami folyadékot szállít - amíg a szelep nyitva van, a folyadék kis ellenállással kering. Ha fékezel, a szelep záródik és a felépülő nyomás ősszenyomja a fékpofákat. Ha a kerék blokkol, nem forog, a szivattyú nem épít nyomást, a fékpofák eltávolodnak.
Önmagában nem működött volna, sajnos még elméletileg sem, mert nem állította volna meg a biciklit. Kellett hozzá egy külső, gyengébb plusz fék.

Talán a hidraulikus szivattyú, az elektromosan vezérelhető szelep és vezérlőelektronika felől meg lehetne közelìteni a kérdést.
(#) 444Tibi válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 2, 2020 / 1
 
Szerintrm ez igy eletkeptelen mert a fekero nem az effektiv fekpofa-fektarcsa TAVOLSAG fuggvenye hanem a nyomereotol fugg.
Nem tudom erthetoen mondom-e, nem fix lepesekkel hanem eroaranyosan kene megvalositani.
Pl. egy erosebb szolenoid tekercs, erokarral nyomna a betetet es az aramot szabalyozni amivel egyenesen aranyos lesz a fekero.
Igy 100x konnyebb azonosulni a fekerovel.
(#) Medve válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 2, 2020 /
 
Kisérletképpen a modellezésben használatos szervó megoldásokat lehetne kipróbálni, a vezérlés pár dollár, potival állítható PWM jel, a szervók sem drágák, széles a választék. A visszafelé mozgás is megoldott. Vélemény? (Igen, ez a Fékkarnál lenne, a hidraulika vezérlése, a fékpofa környezete maradjon az eredeti.)
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
(#) mhatalyak hozzászólása Márc 2, 2020 /
 
Szerintem magát a hidraulikus féket kellene meghagyni, és annak a munkahengerét, tehát a fékkarban lévő dugattyút kellene mozgatni motorral, menetes orsóval, bármivel. De ezzel is, mint a többi ötlettel is az a baj, hogy nem fogsz tudni fékerőt szabályozni, plussz soha nem lesz olyan gyors az egésznek a reagálása, mint egy rendes féknek. Na most ezzel az a baj, ha hirtelen megakarsz állni(tudjuk, hogy előrelátó vagy és veled ilyen nem eshet meg) húzod a kart, de mire utólér a mechanika már tövig nyomtad a féket, és az így satuzni fog, de valószínűleg már későn. Ha magát a fékbetétet szeretnéd motorral nyomni a tárcsára, ez egyrész baromi energiaigényes és lassú megoldás még mindig, mert egy hidraulikus fék, átlag 150-300bar-on dolgozik. Ez igen nagy erőt tud a tárcsára kifejeteni, míg ezt motorral csak nagy áttéttellel fogod tudni elérni, ami lassítja is a motor forgását. Ezen felül még ott a gond a kopásra, míg a hidraulikus automatikusan utánállít, addig egy bowdenesen is simán tekersz a finomállíton, ha túlságosan bent fogna.



Tudom ötleteket kértél, nem pedig lebeszélést a dologról... Részemről a fék az pont az a dolog, ami nem játék. Próbálhatod még esetleg egy motor rövidzárásával is a fékezést megoldani, az gyorsan tud reagálni, de sosem fog nullára állítani.
(#) asch válasza 444Tibi hozzászólására (») Márc 2, 2020 /
 
Plusz ahogy az ember húzza féket érzi is, hogy mennyire húzza éppen... Ez hiányozni fog jeladóval.

A legnagyobb baj szerintem, hogy életveszélyes a fékkel játszani. Élesben drive by wire rendszerekben minden adatkapcsolat legalább két-három utas, és minden műveletet ellenőriz egy ellenőrző rendszer, vagy akár felül is bírálja. Lásd: hibatűrő rendszerek. Egy ilyen fejlsztés borzalmasan drága. Enélkül viszont életveszélyes ilyet használni. Egy picit enyhít a bajon, hogy a biciklin két fék van.
(#) proba válasza asch hozzászólására (») Márc 2, 2020 /
 
És esetleg van dinamó, amiről az akku folyamatosan működik.
Amúgy meg egy műveleti erősítő duál táppal, terhelhető kimenettel. Az egyik bemenet a fékkar poti, a másik bemenet a fékre épített poti. A motor a kimenet meg a közös táppont közé kötve.Előnye egyszerűség, hátránya, kicsi a különbség lassul a motor. De még mindig ott a probléma, a súrlódástól a satufékig a fék működése szinte nulla elmozdulással jár. A motor sebessége közelében sincs a fékkar mozgatási sebességének, egy esetleges akku kimerülés, vezeték szakadás poti koszolódás kb nulla fékerőt eredményez észrevétlenül.
(#) Elektro.on válasza proba hozzászólására (») Márc 2, 2020 /
 
Vagy hiba esetén váratlatul nyom egy satu féket.
(#) Medve válasza asch hozzászólására (») Márc 2, 2020 /
 
Force feedback kell. Szép feladat.
(#) Skori hozzászólása Márc 2, 2020 /
 
Szerintem egy vastag réz féktárcsa, és pár neodymium mágnes kell hozzá. Ha közel kerülnek a mágnesek a tárcsához, akkor izmosat tud fékezni, de blokkolni nem tud, és nem kopik a tárcsa sem. A fékhatás erőssége meg a tárcsától, a mágnesek erősségétől és távolságától függ. A távolsággal szabályozható a fékhatás erőssége.
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
(#) pucuka válasza Elektro.on hozzászólására (») Márc 2, 2020 /
 
Villanymotor elektromos, elektronikus vezérléssel nem lehet satuféket nyomni, azt csak mechanikus fékkel lehet. (még ellenáramú fékezéssel sem) A villanymotort megállítani nem lehet, mert a fékerő kifejtéséhez mozgás kell. Ha nem mozog, fékerő sincs. A villamos fékezés csak dinamikus fék, annak viszont hatásos.
(#) lefituta hozzászólása Márc 3, 2020 /
 
Bocsi, de a gyári fékek a bicikliken nem fognak elég jól? Bármilyen elektromos dolgot teszel rá, nem áll meg hamarabb, mert a biciklinél nem a kerék megállítása a kunszt, hanem a fékerő átvitele az útra. Bármilyen jól fog a féked, az úthoz a gumik felfekvési felülete kicsi ezért könnyen megcsúszik.
(#) Macsek71 hozzászólása Márc 3, 2020 /
 
Ha megengeditek kicsit OFFolok (és múltba révülök):
A témafelvető (Jani1983) nem említette hol akarja alkalmazni az elektromos féket...
Kölyökkoromban szinte mindenhová bicajjal jártam, és sokat húztam pótkocsit is (~ '80 évek, vidék...)
Sokszor gondot okozott a fékezetlen pót, sokat töprengtem, hogyan tudnám a fékkar "jelét" átvinni a kapcsolószerkezeten. Gépi forgácsolásra lehetőségem nem volt így a ráfutófék, vagy a bowden bontható megoldása megoldhatatlannak tűnt. Hidraulika, pneumatika megint csak megoldhatatlannak látszott ( meg erős túlzásnak).
Leginkább működőképes ötletem dinamóval táplált, elektromágnessel mozgatott tárcsafékszerű dolog volt. ( Ó, ha már akkor lett volna agydinamó...)
Egyszerűen a féktárcsának kinevezett vaskorongra "rávonzódott" a dinamó által felgerjesztett tekercs .
(#) asch válasza Macsek71 hozzászólására (») Márc 3, 2020 /
 
Ráfutó mechanizmus nem működhetne itt is, mint a nagyobb autós utánfutóknál? Az más kérdés, hogy megépíteni nem volna könnyű... Léteznek ilyen erő/nyomaték jeladós rudak is, ilyennel elektronikusra is meg lehetne csinálni. Persze ezek jó drága alkatrészek lehetnek.
(#) Jani1983 hozzászólása Márc 3, 2020 /
 
Köszönöm látom jönnek ötletek Akkor megpróbálom kicsit másképp írni mit szeretnék , és ezt vajon elektronikailag mivel lehet megoldani. Adott a fékkar ami ugye 'előre-hátra' mozog vagyis egy 'rugó' visszahúzza még a hidró féknél is. Ezt a mozgást akarnám átvinni egy szervó motorra ( pl https://shop.modell.hu/srt-szevo-dl3017 , ami egy igencsak erős szervó .Ezt 'megpótolnám' egy alacsony menetemelkedésű tengellyel ami ugye növeli az erőt plusz kb oldalanként 1-1 millimétert kell mozdulniuk . Ellentétes menetelésű tengellyel két oldalról a fékpofát össze lehet tolni) de itt van egy bökkenő , hogy a motornak visszafele is kell mozognia mint ahogy a fékkar is mozog visszafele.Emiatt gondoltam volna első körben léptető motorra mert ugye úgy akartam volna mint a normál féknél hogy ha félig húzom be a féket akkor fele az elmozdulása a fékpofáknak is és tartható az állapot. Na de a szervót (van 12 v 6 A os aksim nem is túl nagy ) megtáplálom zenerdiódán keresztül max 7,5 V pwm -el ezzel ugye még fel is gyorsítom a szervót . Plusz beleiktatok egy áramkorlátozó diódát (https://hu.rs-online.com/web/p/aramkorlatozo-kapcsolo/8031857/ ). Szóval kb így képzelem el persze ezt finomítani kellene elektronikailag is. Bár lehet jobb a relé jellegű elektromágnes , ott is lehet áttétel karral növelni az erőt. Mondjuk itt könnyebb ellen rugóval dolgozni. de ehhez tekercselés kellene , milyen anyag lenne jó a minél erősebb mágnesen erőt átvinni a fékpofára? Stb apróságok merülnek fel, és ezek érdekelnének igazából a megszorulás legfeljebb a motornál lehetne, de mivel áttétek vannak és erős szervó és alacsony menetemelkedésű orsó így szerintem nem szorulna meg.
(#) Jani1983 hozzászólása Márc 3, 2020 /
 
És még gondoltam olyanra is hogy létezik ellenállás bit-é konvertáló ic . Tehát ha húzom a féket befele egyre nagyobb az ellenállás, így (gondolom még valami átalakítóval) a lép előre a motor bizonyos lépésszámot , de ha engedem vissza a fékkart akkor kisebb az ellen állás ezért visszalép a motor az ellenálláshoz tartozó lépésszámra. Nem tudom hogy ez akár kivitelezhető lenne e .
(#) Macsek71 válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 4, 2020 /
 
Első lépésnek javasolnám mérj !
Például a tárcsaféked fékbetéteinek elmozdulását, az őket mozgató erőket ( én anno azért is vetettem el a fékbowden pótkocsira vezetését, mert az akkori patkófékek 50-80 kg erővel voltak működtethetők ) Tippem szerint egy mechanikus tárcsaféket egy izmosabb modellszervó simán működtethet...
A fékkar mozgását is mérd le, utána lehet törpölni potméter; esetleg mágneses-, vagy optikai elmozdulásmérő felhasználásán ...
(#) Doky586 hozzászólása Márc 4, 2020 / 1
 
Úgy érted lesz egy tablet a kormányra rögzítve és ha fékezni akarsz akkor menüben kiválasztod a fék funkciót?
-fékezz!
-tablet: mikor akar fékezni? most / később
-most!
-tablet: kérem válassza ki a fékerőt! gyenge / közepes / erős
-tablet: kérem válassza ki a fékezés hosszát: 1s / 4s / 9s ...
-tablet: az akkumulátor töltöttsége kritikus, nem elegendő a fékezéshez..
-késő! már a busz alatt vagyok!

A másik menüpont a légzsák aktiválása lehetne.
(#) Medve válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 4, 2020 /
 
Idézet:
„de itt van egy bökkenő , hogy a motornak visszafele is kell mozognia mint ahogy a fékkar is mozog”
Ezzel nincs gond, a szervóhajtás kétirányú, lemásolja a potméter mozgását.
A fékkar tövére egy kisebb löketű tolópotmétert, ami egy 555-tel felépített PWM generátort vezérel.
(#) Jani1983 válasza Doky586 hozzászólására (») Márc 4, 2020 /
 
Örülök , hogy vannak ilyen vicces emberek. A problémám hobby szintű nem pedig fejlesztés szintű. De egyébként a repülőre is azt mondták , hogy nem fog repülni, legalábbis a maradiak és szkeptikusok , és nézd meg most milyen repülők vannak... Kicsit kisarkított példa de remélem érted ...
(#) Jani1983 válasza Medve hozzászólására (») Márc 4, 2020 /
 
Nos ezt nem tudtam hogy visszafele is vezérli az elektronika a szervót ez egy jó információ.
(#) Elektro.on válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 4, 2020 /
 
Egy kis szervo ismertető

Működése...
A hozzászólás módosítva: Márc 4, 2020
(#) nagym6 hozzászólása Márc 4, 2020 / 1
 
Azzal is számolni kell, ha baleset történik, másnak lesz komolyabb sérülése, a fék átalakítás súlyos büntetést fog hozni. Főleg, ha fékprobléma az oka.
(#) Jani1983 válasza nagym6 hozzászólására (») Márc 4, 2020 1 /
 
Köszönöm a jogi oktatást. Maradjunk az eredeti problémánál , úgy is én viszem el a balhét... Egyébként a nem megfelelő fékből adódó biciklis baleset milyen arányú a nem megfelelő világítás , mellény hiánya , és nem megfelelő helyen tekerve történő áthaladás miatti autó és bicikli közti balesethez ? Valakinek féke sincs... Ugye a vagány fiatalok körében... Szóval hagyjuk már ezt a részét.
(#) jefflynn válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 4, 2020 / 1
 
Minden rosszindulat nélkül kérdezem, pusztán szakmai érdeklődésből, ennek mi értelme lenne? Mi a cél? Miért lenne ez a fék megoldás jobb, mint az eddig bevált, elterjedt megoldások? Ez nem irónia, komolyan érdekel.
(#) pucuka válasza Jani1983 hozzászólására (») Márc 4, 2020 /
 
Nézd. Elektromos, elektronikus fékezésre (dinamikus fékre) akkor lenne szükséged, ha pl. az Alpokban laknál, és sűrűn kéne nagy emelkedésű hosszú lejtőkön ereszkedned. Ilyesmi út Magyarországon nem sok van, de feléd csak a határ másik oldalán a Kárpátokban találkozhatsz, mondjuk a Fogarasban. Hosszú, 10 - 15 % -os lejtők, szerpentinek.Ilyen esetekben előfordul, hogy a hagyományos, gumibetétes fékek felmondják a szolgálatot, megolvadnak, stb.
De gondolom, napi szinten nemigen találkozol ilyennel, úgyhogy az ilyen úri huncutságok csak a többletsúlyt növelik, amit babgázzal kéne leküzdened.
A hozzászólás módosítva: Márc 4, 2020
Következő: »»   1 / 4
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem