Fórum témák
» Több friss téma |
Tisztelt mindenki!
Láttam , hogy volt hasonló téma , de már nem lehetett hozzászólni , és am is 10 éve volt. Szóval az elképzelés az elektromos fék úgy hogy meglévő hidrós fékpofa átalakítva szervó vagy inkább léptetőmotoros megoldásra ami a fékpofákat áttételekkel ( kisebb motor elegendő) össze nyomja. Elsőkörben erre van olyan elképzelésem , hogy egy potit csavar a fékkar , azt hiszem van olyan ic ami feszültséget alakít át digitális jellé , erre lenne a pori kötve és ugye feszültségszintekhez digitális jelek lennének rendelve. És ez vezérelné a léptető motort nyilván még valami vezérlő elektronikával. Ám de itt van egy kis baj , a fékpofának vissza fele is kell mozognia tehát ha húzogatom a féket akkor a motornak elöre illetve hátra is kellene mozognia attól függően hogy a fékkarban a poti milyen helyzetben van . Gondoltam rugós viszzaállításra a fékpofáknál és akkor talán elég is egy poti és motor , de mivel pici léptető motor kell azt ugye áttételezni kell a nagyobb erőhatás miatt , igy a visszafele ható rugó nem tudja visszafele mozgatni az áttétet , mivel lehet hogy 1:10 vagy 1:20 arányú áttét kellene . Szóval valakinek van erre ötlete elképzelése a megvalósíthatóságra ? Az elektronika része nekem a magasabb , a mechanikai részét megoldom . Előre is köszönöm az építő gondolatokat .
Félő, hogy fékezésnél esetleg blokkolni fog, és tanyálás lesz belőle. Közvetlen kézi mechanikus, vagy hidraulikus működtetésnél azonnal finom gyors mozdulatokkal tudjuk a blokkolást elkerülni, ez léptetőmotorral nagyon nem lesz egyszerű. Főleg első keréknél tizedmásodperc számít fékoldásnál, hogy ne csússzunk el. Sokat bicózok, és sokszor kell villámgyors reakció a fékerőnél.
Semmi pénzért nem csinálnám a bonyolultabb, mindenképpen időben késedelmesebb reakciójú megoldást.
Mért blokkolna ? Pont azért van a " poti" hogy szabályzod az erőt és hogy hol álljon meg a fékpofa a féktárcsákhoz képest ( ha a fékkar fixen van egy állásban akkor a léptető motor sem mozdulna) és legrosszabb esetben csúszik a gumi . Első féknél am sem 'használnám' teljesen behúzva , csak amolyan súrlódva , hátsó féknél meg ki nem húzta még be totál valaha is ? És nem azért írtam ide , hogy kritizáljanak vagy hogy egyesek megállapítsák, hogy hülyeség e vagy sem , hanem azért írtam , hogy segítséget kapjak. Ja és én is bicikliztem sokat sőt görkoriztam is , ez idő alatt megtanúltam előre figyelni nézni látni és már időben elkezdek fékezni ha kell vagy kitérni ha kell... 1 év alatt kb 1 szer fékeztem csúszósra... Szerintem ez elenyésző arány ahhoz hogy izguljak a fékezés erején.
Idézet: Vannak váratlan előre nem látható helyzetek, valaki kijön elém. „megtanúltam előre figyelni nézni látni és már időben elkezdek fékezni ha kell vagy kitérni ha kell...”
"1 év alatt kb 1 szer fékeztem csúszósra" ...mint mondtam pár éve biciklizek és 25 évet koriztam városban otthontól munkahelyig , mindenfele... Tudom miről beszélek az előre gondolkodással , ugyanúgy mint a kocsival ott is a rutinosak előrébb látnak mint az előttük lévő kocsi... De még mindig nem értem hogy a fórumokon mért a negativitás érezhető ? Nem azért lennének a fórumok hogy segítsünk a másikon ? A negatív és lejárató dumákat hagyja mindenki otthon .... Köszönöm. És a segítséget is majd ha érkezik.
Gyerekkoromban volt egy mániám, hogy ABS-es bicikliféket konstruáljak.
A lènyege egy bicikliagyra/agyba épített hidraulikaszivattyú lett volna, ami folyadékot szállít - amíg a szelep nyitva van, a folyadék kis ellenállással kering. Ha fékezel, a szelep záródik és a felépülő nyomás ősszenyomja a fékpofákat. Ha a kerék blokkol, nem forog, a szivattyú nem épít nyomást, a fékpofák eltávolodnak. Önmagában nem működött volna, sajnos még elméletileg sem, mert nem állította volna meg a biciklit. Kellett hozzá egy külső, gyengébb plusz fék. Talán a hidraulikus szivattyú, az elektromosan vezérelhető szelep és vezérlőelektronika felől meg lehetne közelìteni a kérdést.
Szerintrm ez igy eletkeptelen mert a fekero nem az effektiv fekpofa-fektarcsa TAVOLSAG fuggvenye hanem a nyomereotol fugg.
Nem tudom erthetoen mondom-e, nem fix lepesekkel hanem eroaranyosan kene megvalositani. Pl. egy erosebb szolenoid tekercs, erokarral nyomna a betetet es az aramot szabalyozni amivel egyenesen aranyos lesz a fekero. Igy 100x konnyebb azonosulni a fekerovel.
Kisérletképpen a modellezésben használatos szervó megoldásokat lehetne kipróbálni, a vezérlés pár dollár, potival állítható PWM jel, a szervók sem drágák, széles a választék. A visszafelé mozgás is megoldott. Vélemény? (Igen, ez a Fékkarnál lenne, a hidraulika vezérlése, a fékpofa környezete maradjon az eredeti.)
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
Szerintem magát a hidraulikus féket kellene meghagyni, és annak a munkahengerét, tehát a fékkarban lévő dugattyút kellene mozgatni motorral, menetes orsóval, bármivel. De ezzel is, mint a többi ötlettel is az a baj, hogy nem fogsz tudni fékerőt szabályozni, plussz soha nem lesz olyan gyors az egésznek a reagálása, mint egy rendes féknek. Na most ezzel az a baj, ha hirtelen megakarsz állni(tudjuk, hogy előrelátó vagy és veled ilyen nem eshet meg) húzod a kart, de mire utólér a mechanika már tövig nyomtad a féket, és az így satuzni fog, de valószínűleg már későn. Ha magát a fékbetétet szeretnéd motorral nyomni a tárcsára, ez egyrész baromi energiaigényes és lassú megoldás még mindig, mert egy hidraulikus fék, átlag 150-300bar-on dolgozik. Ez igen nagy erőt tud a tárcsára kifejeteni, míg ezt motorral csak nagy áttéttellel fogod tudni elérni, ami lassítja is a motor forgását. Ezen felül még ott a gond a kopásra, míg a hidraulikus automatikusan utánállít, addig egy bowdenesen is simán tekersz a finomállíton, ha túlságosan bent fogna.
Tudom ötleteket kértél, nem pedig lebeszélést a dologról... Részemről a fék az pont az a dolog, ami nem játék. Próbálhatod még esetleg egy motor rövidzárásával is a fékezést megoldani, az gyorsan tud reagálni, de sosem fog nullára állítani.
Plusz ahogy az ember húzza féket érzi is, hogy mennyire húzza éppen... Ez hiányozni fog jeladóval.
A legnagyobb baj szerintem, hogy életveszélyes a fékkel játszani. Élesben drive by wire rendszerekben minden adatkapcsolat legalább két-három utas, és minden műveletet ellenőriz egy ellenőrző rendszer, vagy akár felül is bírálja. Lásd: hibatűrő rendszerek. Egy ilyen fejlsztés borzalmasan drága. Enélkül viszont életveszélyes ilyet használni. Egy picit enyhít a bajon, hogy a biciklin két fék van.
És esetleg van dinamó, amiről az akku folyamatosan működik.
Amúgy meg egy műveleti erősítő duál táppal, terhelhető kimenettel. Az egyik bemenet a fékkar poti, a másik bemenet a fékre épített poti. A motor a kimenet meg a közös táppont közé kötve.Előnye egyszerűség, hátránya, kicsi a különbség lassul a motor. De még mindig ott a probléma, a súrlódástól a satufékig a fék működése szinte nulla elmozdulással jár. A motor sebessége közelében sincs a fékkar mozgatási sebességének, egy esetleges akku kimerülés, vezeték szakadás poti koszolódás kb nulla fékerőt eredményez észrevétlenül.
Vagy hiba esetén váratlatul nyom egy satu féket.
Szerintem egy vastag réz féktárcsa, és pár neodymium mágnes kell hozzá. Ha közel kerülnek a mágnesek a tárcsához, akkor izmosat tud fékezni, de blokkolni nem tud, és nem kopik a tárcsa sem. A fékhatás erőssége meg a tárcsától, a mágnesek erősségétől és távolságától függ. A távolsággal szabályozható a fékhatás erőssége.
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2020
Villanymotor elektromos, elektronikus vezérléssel nem lehet satuféket nyomni, azt csak mechanikus fékkel lehet. (még ellenáramú fékezéssel sem) A villanymotort megállítani nem lehet, mert a fékerő kifejtéséhez mozgás kell. Ha nem mozog, fékerő sincs. A villamos fékezés csak dinamikus fék, annak viszont hatásos.
Bocsi, de a gyári fékek a bicikliken nem fognak elég jól? Bármilyen elektromos dolgot teszel rá, nem áll meg hamarabb, mert a biciklinél nem a kerék megállítása a kunszt, hanem a fékerő átvitele az útra. Bármilyen jól fog a féked, az úthoz a gumik felfekvési felülete kicsi ezért könnyen megcsúszik.
Ha megengeditek kicsit OFFolok (és múltba révülök):
A témafelvető (Jani1983) nem említette hol akarja alkalmazni az elektromos féket... Kölyökkoromban szinte mindenhová bicajjal jártam, és sokat húztam pótkocsit is (~ '80 évek, vidék...) Sokszor gondot okozott a fékezetlen pót, sokat töprengtem, hogyan tudnám a fékkar "jelét" átvinni a kapcsolószerkezeten. Gépi forgácsolásra lehetőségem nem volt így a ráfutófék, vagy a bowden bontható megoldása megoldhatatlannak tűnt. Hidraulika, pneumatika megint csak megoldhatatlannak látszott ( meg erős túlzásnak). Leginkább működőképes ötletem dinamóval táplált, elektromágnessel mozgatott tárcsafékszerű dolog volt. ( Ó, ha már akkor lett volna agydinamó...) Egyszerűen a féktárcsának kinevezett vaskorongra "rávonzódott" a dinamó által felgerjesztett tekercs .
Ráfutó mechanizmus nem működhetne itt is, mint a nagyobb autós utánfutóknál? Az más kérdés, hogy megépíteni nem volna könnyű... Léteznek ilyen erő/nyomaték jeladós rudak is, ilyennel elektronikusra is meg lehetne csinálni. Persze ezek jó drága alkatrészek lehetnek.
Köszönöm látom jönnek ötletek Akkor megpróbálom kicsit másképp írni mit szeretnék , és ezt vajon elektronikailag mivel lehet megoldani. Adott a fékkar ami ugye 'előre-hátra' mozog vagyis egy 'rugó' visszahúzza még a hidró féknél is. Ezt a mozgást akarnám átvinni egy szervó motorra ( pl https://shop.modell.hu/srt-szevo-dl3017 , ami egy igencsak erős szervó .Ezt 'megpótolnám' egy alacsony menetemelkedésű tengellyel ami ugye növeli az erőt plusz kb oldalanként 1-1 millimétert kell mozdulniuk . Ellentétes menetelésű tengellyel két oldalról a fékpofát össze lehet tolni) de itt van egy bökkenő , hogy a motornak visszafele is kell mozognia mint ahogy a fékkar is mozog visszafele.Emiatt gondoltam volna első körben léptető motorra mert ugye úgy akartam volna mint a normál féknél hogy ha félig húzom be a féket akkor fele az elmozdulása a fékpofáknak is és tartható az állapot. Na de a szervót (van 12 v 6 A os aksim nem is túl nagy ) megtáplálom zenerdiódán keresztül max 7,5 V pwm -el ezzel ugye még fel is gyorsítom a szervót . Plusz beleiktatok egy áramkorlátozó diódát (https://hu.rs-online.com/web/p/aramkorlatozo-kapcsolo/8031857/ ). Szóval kb így képzelem el persze ezt finomítani kellene elektronikailag is. Bár lehet jobb a relé jellegű elektromágnes , ott is lehet áttétel karral növelni az erőt. Mondjuk itt könnyebb ellen rugóval dolgozni. de ehhez tekercselés kellene , milyen anyag lenne jó a minél erősebb mágnesen erőt átvinni a fékpofára? Stb apróságok merülnek fel, és ezek érdekelnének igazából a megszorulás legfeljebb a motornál lehetne, de mivel áttétek vannak és erős szervó és alacsony menetemelkedésű orsó így szerintem nem szorulna meg.
És még gondoltam olyanra is hogy létezik ellenállás bit-é konvertáló ic . Tehát ha húzom a féket befele egyre nagyobb az ellenállás, így (gondolom még valami átalakítóval) a lép előre a motor bizonyos lépésszámot , de ha engedem vissza a fékkart akkor kisebb az ellen állás ezért visszalép a motor az ellenálláshoz tartozó lépésszámra. Nem tudom hogy ez akár kivitelezhető lenne e .
Első lépésnek javasolnám mérj !
Például a tárcsaféked fékbetéteinek elmozdulását, az őket mozgató erőket ( én anno azért is vetettem el a fékbowden pótkocsira vezetését, mert az akkori patkófékek 50-80 kg erővel voltak működtethetők ) Tippem szerint egy mechanikus tárcsaféket egy izmosabb modellszervó simán működtethet... A fékkar mozgását is mérd le, utána lehet törpölni potméter; esetleg mágneses-, vagy optikai elmozdulásmérő felhasználásán ...
Úgy érted lesz egy tablet a kormányra rögzítve és ha fékezni akarsz akkor menüben kiválasztod a fék funkciót?
-fékezz! -tablet: mikor akar fékezni? most / később -most! -tablet: kérem válassza ki a fékerőt! gyenge / közepes / erős -tablet: kérem válassza ki a fékezés hosszát: 1s / 4s / 9s ... -tablet: az akkumulátor töltöttsége kritikus, nem elegendő a fékezéshez.. -késő! már a busz alatt vagyok! A másik menüpont a légzsák aktiválása lehetne. Idézet: Ezzel nincs gond, a szervóhajtás kétirányú, lemásolja a potméter mozgását.„de itt van egy bökkenő , hogy a motornak visszafele is kell mozognia mint ahogy a fékkar is mozog” A fékkar tövére egy kisebb löketű tolópotmétert, ami egy 555-tel felépített PWM generátort vezérel.
Örülök , hogy vannak ilyen vicces emberek. A problémám hobby szintű nem pedig fejlesztés szintű. De egyébként a repülőre is azt mondták , hogy nem fog repülni, legalábbis a maradiak és szkeptikusok , és nézd meg most milyen repülők vannak... Kicsit kisarkított példa de remélem érted ...
Nos ezt nem tudtam hogy visszafele is vezérli az elektronika a szervót ez egy jó információ.
Azzal is számolni kell, ha baleset történik, másnak lesz komolyabb sérülése, a fék átalakítás súlyos büntetést fog hozni. Főleg, ha fékprobléma az oka.
Köszönöm a jogi oktatást. Maradjunk az eredeti problémánál , úgy is én viszem el a balhét... Egyébként a nem megfelelő fékből adódó biciklis baleset milyen arányú a nem megfelelő világítás , mellény hiánya , és nem megfelelő helyen tekerve történő áthaladás miatti autó és bicikli közti balesethez ? Valakinek féke sincs... Ugye a vagány fiatalok körében... Szóval hagyjuk már ezt a részét.
Minden rosszindulat nélkül kérdezem, pusztán szakmai érdeklődésből, ennek mi értelme lenne? Mi a cél? Miért lenne ez a fék megoldás jobb, mint az eddig bevált, elterjedt megoldások? Ez nem irónia, komolyan érdekel.
Nézd. Elektromos, elektronikus fékezésre (dinamikus fékre) akkor lenne szükséged, ha pl. az Alpokban laknál, és sűrűn kéne nagy emelkedésű hosszú lejtőkön ereszkedned. Ilyesmi út Magyarországon nem sok van, de feléd csak a határ másik oldalán a Kárpátokban találkozhatsz, mondjuk a Fogarasban. Hosszú, 10 - 15 % -os lejtők, szerpentinek.Ilyen esetekben előfordul, hogy a hagyományos, gumibetétes fékek felmondják a szolgálatot, megolvadnak, stb.
De gondolom, napi szinten nemigen találkozol ilyennel, úgyhogy az ilyen úri huncutságok csak a többletsúlyt növelik, amit babgázzal kéne leküzdened. A hozzászólás módosítva: Márc 4, 2020
|
Bejelentkezés
Hirdetés |