Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Szia!
Mérjél a vezetékeken először motor nélkül! Kapcsoló lassú fokozatban az egyik kábelen valószínű meglesz a 3 fázis, a másik kábel ilyenkor nem csatlakozik sehová. Gyors fokozatban a másik kábelen lesz a 3 fázis, az előző kábel három ere közösítve lesz. Így a kapcsoló bekötése jó. Ezután a lassú fokozat 3 fázisú vezetékét kösd a motorra, valamelyik sorra. Ha bekapcsolva lassú fordulattal elindul, a bekötés jó, a másik kábel megy a másik sorra. Ha nem indul el a motor, csak búg esetleg közben nagyon lassan forog, akkor az a gyors fokozat sora, csak mivel a csillagponti kábel nincs bekötve, így nem indul. Tedd át a kábelt a másik sorra. Már csak a forgásirány kérdéses a két fokozatban. Indítsd a gépet előre bekapcsolt lassú, majd gyors fokozatban is! Ha egyezik a forgásirány, akkor jó a bekötés, ha nem, egyik kábel két erét cseréld fel. Na meg illene a védőföldet is rákötni a motorra is, hiába van a fémváz valahol földelve.
Köszönöm a segítséget, Neked és klenósanyinak is!
Külön köszönöm a részletes leírást, nagyban segített. Működik a motor úgy ahogy kell. Kellett egy kicsit küzdenem, de megint tanultam valamit. Üdv: Metabo123
Szívesen! Csatoltam egy képet, valószínű ilyen a motor bekötése. A lassú fordulat a delta, a gyors a YY. De ezt a váltást a kapcsoló automatikusan elvégzi.
Ismét itt vagyok. Látom, közben Tomi111 leírta a bogarászós verziót. Gratula!
Köszi mindenkinek !!
Sziasztok. Van egy 1700W 230V-os univerzális szénkefés motorom. Ezt szeretném valamilyen módon átalakítani hogy tudjam használni a napelem moduljaimmal. A két nagy napelem együtt 35V és 6A-t adnak le, a feszültség kb 50% fényerőnél már megvan, az áram változik csak. Forog ekkora feszültségről is szépen de kicsit kevés arra a célra amire szánom. Át kéne tekercselni a külső két tekercset hogy nagyobb teljesítményt adjon le vagy elég csak átkötni?
Ugye itt úgy van alapból hogy: fázis->1. külső tekercs->kommutátor (be)->kommutátor (ki)->2.külső tekercs->nulla Válaszokat előre is köszönöm.
Szia!
Egy rövid teszt erejéig, áramokat is mérve próbáld átkötni párhuzamosra.. A két állórészt sorbakötöd az eredeti sorrendben, kihagyva a forgórészt és velük paralel az forgórészt. Ha nem lesz több bármelyik ágáram ( tuti nem), akkor mehet így. A mérésektől függően, esetleg gondolkozhatsz az állórészek áttekercselésén kisebb menetszámra, vastagabb dróttal. A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2020
És akkor így várhatóan jobban fog teljesíteni is a motor igaz?
Eredetileg szivattyúgépet szeretnék vele hajtani.
Meg kell próbálnod, méréseket nem kihagyva...
Mindenképpen, de meg kell várnom még újra felragyog a nap, saját környezetében mérném.
Hello! Azért azt vedd figyelembe, hogy a motorod 1700W, neked meg 210W áll rendelkezésedre. Ha növelnéd a motor áramát a napelem feszültsége esni fog és akkor ugyan ott vagy. Én minden estre megterhelném a napelemet, hogy milyen munkapontba adja a maximális teljesítményét. Mellesleg nem írtad a két napelem kapcsolását, feszültségét, teljesítményét, hogy legalább következtetni lehetne valamire.
Minden esetre megpróbálhatod a soros főáramkörű motort párhuzamos kapcsolásra alakítani. Ahhoz még nem kell tekercselni.
Rendben, a normál teljesítmény 200W így a két modullal, ezek sorban vannak kötve (azért a 35V), az áramra írtam maximum értéket, de a normál érték sincs sokkal alatta mivel a 200W-ot kb 70% fényerőnél már leadja szépen.
Azt is vedd figyelembe, ha picit is terheled a motort, nagyot fog esni a fordulata ilyen kis betáp teljesítménnyel. Szóval ne csak üresjárásban teszteld.
Napsugárra nem kell várnod, ha van egy 6...24 voltos, 3-4 amperes tápod.
Ott már a lényeget úgyis meglátod.
Szereztem teljesen véletlenül egy ismeretlen porszívó motort..
A forgórész sokkal vékonyabb dróttal van tekerve - 0.4 amper környékét kért 14 volton, tehát ott nem lenne gond, a forgásból adódóan hűl is rendesen. Az állórésze sacc 0.75 mm-es zománc. Ezt nagyon be kellett korlátozni, mert biztos iszonyat ampert venne fel nálad és a te motoroddal. Itt reflektorizzót kötöttem sorba, így tudtam pörgetni - 3.5 amper ment így - az nélkül le is füstölne.. 2 dolgot tehetsz, ha hasonló módon tesztelnél: - áttekerteted az állórészt sokkal vékonyabb dróttal - itt nyugodtan ohmos ellenállásra számolhatnál, pl. 8-10 ohm, így a napelem bőven bírná; - vagy szerzel egy nagyáramú step-down tápot, ami legalább 10-15 ampert is tud 4...8 volton, persze illeszkedve a te állórész drótátmérődhöz ( max amperhez ). Nagyjából ennyit erről. A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2020
Még eszembe jutott... esetleg egy 10-15 %-os pwm mehet az állórésznek, komoly áramú fettel, gyors diódával....
A motorom egyébként Silnik 2000 wattos, a netről azonosítva..
Sziasztok!
Egy E-Trust 55 lbl Csónakmotorral kapcsolatban kérem a véleményeteket. A motorban mindössze kb.6 óra üzem van, de már problémák voltak vele. A garanciája már lejárt. Eleinte csak az 5.-dik fokozatot nem akarta venni. Két hete a téli pihenés után levittem a csónakhoz és se kép se hang. Nem reagált a kapcsoló forgatásra. Valószínűsítem, hogy a kapcsolójának lehetett kontakt hibája. Szétszedtem és levakartam róla a felkenődött műanyagot. A kapcsoló úgy tűnik működik. A hétvégén próba a csónakban ha jó idő lesz. Így legalább lehetőségem volt kicsit megismerni, hogy a kapcsoló miként működik. A kapcsolt állapotokról készítettem egy vázlatot. Az azonos színek jelölik az összekötött érintkezőket. Felül középen található a tekercsekhez menő közös. Bal oldalon az aksi mínusz. Jobb oldalon az aksi plusz. A motor egy kefés egyenáramú motor és 12V-ról 50A az áramfelvétele. A kapcsolón lévő maradék három K S P érintkező megy a motor tekercseihez. És most következik a kérdésem. Hogy a fenébe lehet a motor megtekercselve hogy 3 érintkező párral 5 sebességi fokozatra képes ? Nem kizárt hogy később a kapcsolót kivágom a szemétbe, ha sok gondom lesz vele és a motor PWM vezérlést kap. 12 ezer forint a legolcsóbb kapcsoló. A komplett motort pedig 69 ezer forintért vettem.
Sziasztok!
Egy korábban 1 fázisról használt (így örököltem) eszterga 0,8 kW-os motorját akartam 3 fázisra átkötni, de a kapocsdobozban csak 3 kivezetés volt. Szétszedtem, mert arra gondoltam, hogy lehet hogy át lett tekercselve 1 fázisra, vagy belül deltába lett kötve, de nem tudok eligazodni. Küldök képeket a tekercselésről, meg az adattábláról (már amennyi látszik). Be tudom ezt kötni 3 fázisra szerintetek? Köszi!
Hi!
Valószínű ezt a motort újratekerték 3 fázisra mert leégett az eredeti tekercse, és a csillagpontot belül egyből összekötötték. Üdv. M.
Szia!
Jelöld a 3 kivezetést pl. 1-2-3-mal, aztán mérd meg a tekercsellenállásokat a 3 verzióban: 1-2, 2-3 és 1-3. Utána újra kérdezhetsz. Az se lenne rossz, ha több helyen meg tudnád mérni a huzalvastagságot, teljesen egyformák-e vagy sem. A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2020
Szia! Szerintem ez egy tipikus hazai koszorú tekercselés (mármint az egyes tekercsek egymástól való elszigetelése, lerögzítése és a horonyszigetelések megoldását tekintve). Olyan ez mint egy mosógép vagy centrifuga motor, állandó üzemi kondenzátoros és a tekercsek ellenállásai egyformák így a forgásirány is könnyen fordítható. Már csak az a kérdés, hogy mekkora kondenzátor kell majd ennek az ismeretlen teljesítményre tekercselt motornak. Én olyan 20-30µF körüli értékkel próbálkoznék. Mérni kellene közben hogy mekkora áramok alakulnak ki és a legkisebb áram érték lesz a jó az adott kapacitás tekintetében. Persze ki lehet próbálni 380 volttal is de akkor rendkívül körültekintően kell figyelni az áramfelvételt, mert gyorsan tönkre fog menni ha nem erre a feszültségre tekercselték.
A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2020
Sziasztok.
Egy kis segítséget szeretnék kérni. Van egy imi típusú 220v 1400 750w motorom meg kellene fordítani a forgás irányt. De fogalmam sincs hogyan?? Volt tekercselva azt tudom.
Szia! Csak feltételezem, hogy a főfázisra kötött kék saru szigeteléssel a kék és fekete vezetékek a 230V, az áthidalás alatt pedig van egy segédfázis kivezetés a kék vezeték alatti ponton. Ha ez így van, akkor a következő képpen alakul a bekötés, amit a fotón bejelöltem. A nyomógomb szála az lejön a kék helyére, amit pedig a nyíllal jelölt helyre kell átkötni, és az áthidalást is a segédfázis másik kivezetésével kell összekötni, így fordul meg benne az áramirány. A nyomógomb szála lekerül a feltételezett (a képen nem látszik, de ott kell lennie) segédfázis ellenkező oldali kivezetésére, és remélhetőleg fordítva fog forogni a motor, ha eddig az ellenkező irányba tette.
A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2020
Moderátor által szerkesztve
Megmértem az ellenállásokat, 19.4, 19.6, 20.1 ohm-ot mértem. A huzalvastagság egyformának tűnik, de nem tudom megmérni.
Köszönöm mindenkinek a hozzászólásokat.
Szívesen, ha úgy működik egyáltalán ahogy mondtam.
Én "helyére" raknám a motor kivezetéseit ha már úgy is "babrálva" vannak ott a dolgok. (kisebb ellenállású tekercs U1;U2 nagyobb ellenállású:W2;V2)
A mérésed alapján 3 egyforma tekercs lehet benne és csillagba kötve.
1 fázisúra tekerve semmi se indokolná ezt. Egy nagyjából passzoló I-lemezköteggel is végig lehetne tapogatni, ha 12...24 volt váltófesszel megtáplálnád a 3 verzióban, mennyire ( tényleg ) szimmetrikus az elosztás. Így még áramokat is mérhetnél, úgy is mennyire egyenlőek. Az, hogy a 3 fázist kibírná-e, már a tekercselőkön múlik, rendesen számoltak-e.
Szia.
Átkötöttem tökéletesen működik. Köszönöm mégegyszer. |
Bejelentkezés
Hirdetés |