Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Első lépésben az a kérdés mi van a kimeneten, függetlenül a műszerektől. A DC-OFf-nál a kimeneten nincs feszültség, és ezért áram sincs. Ezt kell ellenőrizni.
Elkó általában akkor robban fel ha fordított polaritást kap, vagy esetleg nagyobb feszültséget mint amit kibír.
Azt, hogy ténylegesen van-e feszültség DC OFF-bál, nem mértem, de előzőleg a V/A mérőket szépen beállítottam, így szerintem, ha annyit jelez, akkor van is ott valami.
Majd legközelebb megnézem. Tételezzük fel, hogy mégis van, ez esetben mire gyanakodnál? A kondi esetében én is ezekre gondoltam, de mind a 2 rendben van (polaritás és a feszültségtűrés)
DC_OFF kapcsolónál jártam úgy, hogy a Kínából rendelt kapcsolónak túl nagy volt az ellenállása, zárt kontakt mellett is 2-3 ohm volt, így maradt némi feszültség a kimeneten ... Kapcsoló megmaradt, meg lett relézve egy hűtőborda hőfok figyelésen keresztül, így már nulla a kimenő fesz.
Köszönöm
Ez már egy lehetséges ok, de a kapcsolót is kimértem beépítés előtt. Nem kínai kapcsoló van benne, hanem régi bontott kapcsolók, de Fluke -val mérve 0 Ohmot jelzett (miliohm mérővel nem mértem) De hogy ne ezen múljon, kipróbálom majd telibe rövidre zárni a sorkapcson. A relézés nem lenne rossz ötlet, de már nincs több hely a dobozban. Ki-be kapcsolóm 1 ÁK-ös, ezért kapott egy relét. Tettem bele még egy kapcsolót, relével kiegészítve (Negatívat földeli, másik állásban +/- os tápot csinál---> + és - t kapcsolja össze, sorbaköti a tápot)
Arra gyanakodnék, hogy elrontottál valamit.
De ez megint csak egy olyan találgatás-sorozat, amivel nem szabad foglalkozni. Azt nagy biztonsággal meg kell tudnod állapítani van-e a kimeneten feszültség, vagy nincs (1-2 mV nem számít). Nem a beépített műszert kell leolvasni, hanem a kimenet valós állapotát kell vizsgálnod. A DC-OFF nem csinál mást mint nagyon gyorsan "letekeri" a feszültséget. Itt nem számít ha a kapcsolónak van 1-2 ohm átmeneti ellenállása (persze ne legyen, hiszen kapcsoló). Ismét mondom/tanácsolom: Első lépés a labortáp üzemszerű működésének elérése. Csak ezután következik a mérés helyes kialakítása, aminek része kell legyen valamilyen értékelhető mérőeszköz. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
A tanácsot köszönöm, de ha láttad, akkor Fluke műszerrel mértem.
Előbb multiméterrel mértem mindent, mikor minden ok volt, akkor tettem bele a kis V/A mérőt, amit előtte másik labortáppal szépen beállítottam. Utána beépítettem és a mért értéket ismét összevetettem a multiméterrel. DC OFF-os kimeneti probléma csak akkor jelentkezik, ha terhelést kötök a kimenetre, ha nincs rajta terhelés, akkor szépen lemegy 0V-ra (DC OFF kapcsolót átbillentve) ekkor már nem volt a multiméter a kimenetre akasztva. (Bocsi, ezt fentebb elfelejtettem leírni-majd csinálok róla videót is)
DC OFF hiba
youtubra tudtam csak felrakni Amit kapcsolgatok az DC OFF Ami le van ragasztva az a US+ áthidalása az U+ al (természetesen negatív oldalon is), jelenlegi állásban az US+ bemenetre az U+ jele megy. Terhelés nélkül, illetve rövidzár mellett pontosak a műszerek, de így ellenálláson keresztül ennyi hiba van rajta (ezt még meg kell keressem)
Miért van 2 piros és 2 fekete csatlakozó egymás mellett?
Ha az U és Us pontok, akkor miért nincsenek összekötve? Amit a DC-OFF kapcsolgat, az pontosan egyenértékű a feszültség potméterek mindegyikének nullára tekerésével. Ha azokat tekered minimumra, akkor is ez a helyzet? Megbízható módon, külső műszerrel ellenőrizted a kimenetet? A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
Sziasztok !
Problémám van egy nemrég épített kínai "0-30V 2mA-3A DIY power supply" tápegységgel. Elég nagy szívás volt a beindítása, mert nem tudtam hogy zűrös a TL081 -ek tápját illetően, a viszontagságokról ITT írtam egy összefoglalót. Egy darabig jól működött, de pár napja elszállt benne végtranzisztor ( D1047 ). Pedig csak egy LED -es kijelzőt vizsgálgattam vele ( ami jó is volt mindaddig, amíg a 34V egy az egyben ki nem jutott a kimenetre ). Azt megelőzően pár nappal egy DC motort próbálgattam vele, talán lehet összefüggés. Végigolvastam a fórumot a 600. laptól, és láttam hogy másnak is volt gondja vele, de a megoldás nem teljesen világos. Szeretnék valami időtálló megoldást, hogy a jövőben ne kelljen ilyen hibától tartanom. Nem nagy baj ha nem olcsó, visszahozza az árát ha a rá kötött áramkör nem száll el a hibája miatt. ( Azt azért lécci ne javasoljátok hogy építsek egy rendeset, mostmár tudom hogy azt kellett volna, de ennek az összehozása is sok idő-energia volt. ) Az egyik probléma gondolom az lehet, hogy a végtranzisztorra és a kimenetre nem tettem védő diódákat. Erre sima 1N4004 megfelelő, vagy speciálisabbat célszerű ? A másik a végtranzisztor ( vagy FET ? ) kérdése. Milyen típussal javasoljátok kicserélni ? Jó lenne, ha nagy fúrást-faragást nem kellene eszközölnöm, azaz ne TO3 tokozású legyen. TO220 -ból viszont még plusz 1 elférne a hűtőbordán ha az kell. Köszi szépen előre is a segítséget !
Szerinted a Metex és a Fluke nem megbízható műszer? (videón is látszik hogy ezeket használtam!)
Ha nincs rajta terhelés szuperül működik, rövidzár esetén is! Szabályzás is jól megy 0-50V-ig, 0-5A-ig! Ne haragudj, de úgy veszem észre, hogy nem olvasod el amit írok. A kapcsoló a 2 piros és 2 fekete banánaljzat felett csinálja a rövidzárat! Ennek oka, az, hogy nem akartam rézből hidat építeni (reszelgetni) a piros-piros és a fekete-fekete aljzatok közé, a műszerzsinórt sem akartam erre pazarolni, így kapott egy kapcsolót, ami ezt helyettesíti. Jó tanácsokat adsz, ezt köszönöm, de tényleg az az érzésem, hogy nem olvastad el amit írtam A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
Helló! Nekem is van ez a csodálatos kit. D1047 Hamis nem is csodálkozz hogy tönkre ment.
Tegyél a helyére TIP3055. To247 tokban kapsz ilyet. 200-300ft között mozog.A többi gyerek betegségét orvosoltad, elméletileg utána működni fog. Amúgy a 3A szerintem még hűtéssel is felejtős. 2A-nél többet nem vennék ki belőle. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
És a TIP3055 -ből is bele lehet futni vajon olyan gyatra verziókba mint a TO3 tokozásúból ? ( Az az igazság, hogy nagyon nem szeretnék még egy ilyen váratlan meghibásodást. ) Honnan érdemes rendelnem ? ( Egerből nyomulok, itt csak egy alkatrész bolt van, de csak alap dolgok kaphatók, az egzotikusabb állatfajtákat rendelni szokta valahonnan. )
Rendeld a hestore-ból.
Én Ausztriában élek és múltkor fedeztem fel, hogy ha onnan rendelem, kb 2000Ft-ért kihozza a posta és még így is olcsóbb mint a helyi bolt (Conrad) hestore-s rendeléseimmel eddig évek óta minden rendben volt (szerintem nem kínai hamisítvány). A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
Pistivel egyet értek inkább rendeld a Hestore-ból. Onnan biztos nem kapsz hamisat. De ha a pénz tálca meg engedni akkor ne 1db vegyél, inkább 2-3db-ot. Neked is gazdaságosabb az üzletnek is és ha ne adja isten cserélni kell kéznél lesz. 3A azt tényleg gondold meg, a magas hőtől röpködni fognak mint a pattogatott kukorica.
Itt írtam a modern 2N3055 -ökről. A 30V kimenő feszültség és 3 A áram 1 db tranzisztorral biztos út a tönkretételhez (akkor is ha nem hamis). A számítások 3 tranzisztorral (darabonként csak 1A -rel) is megsértik az epitaxiális 2N3055 SOA előírását. Inkább használjunk drágább, de jobb paraméterű tranzisztorokat: MJ15003, MJ15022, MJL3281A
Nem is fog olyan nagy költségnek számítani, ha megóvja pár berendezés életét. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
Szia!
Annyira azért nem rossz az, főleg ennyiért, nyilván nem egy labortáp minőség, de lehet jobbá tenni. Legutóbbit egy ismerősömnek raktam össze, a csomagban lévő D1047 is elég volt 3 A-re DE neki eleve olyan volt a transzformátor, hogy a 24 V-os szekunderen volt 12 és 18 V-nál leágazás. Így értelemszerűen alacsonyabb feszültség, és nagyobb áram esetén sem melegszik annyira a tranzisztor, mivel átkapcsolható a bemenete. (Lehetett volna komparátorokkal, relékkel is, de neki így is jó.) Viszont ha már a trafó bírja, miért ne legyen nagyobb a terhelhetősége, ami a neten fellelhető leírások szerint meg is lett valósítva. Ehhez rendelt még egy másik eladótól 5 db D1047-et, mivel a leírás szerint 2 db párhuzamosan kötve már bírja a 6 A-es terhelést. Igen, ha valóban az lenne, amit rendelt. Bármelyiket betéve a csomagban kapott helyére, másodpercek alatt kisebb terhelésnél is szilícium halálközeli forróságot árasztottak a tranzisztorok. Tanakodás, kutakodás, próbáljuk már ki ezeket, címszóval beépítésre került 2 db 2T808A (1977-ben gyártott tranzisztor.), ahogyan illik, előtét ellenállásokkal. Az R7 ellenállás szintén CCCP 10 W-os, a panel mellé, bemeneti egyenirányító egy 20 A-es Graetz kocka, szintén kihuzalozva. Az így megmaradt 1N5408-asból került 1-1 db a szokásos kimeneti, és a tranzisztorok védelmére. Így már tudja a 28 V/6 A (A TL081-ek miatt korlátozva lett a maximális AC bemenet.) terhelést. HA a kívánt kimeneti feszültséghez megfelelő bemeneti feszültséget állít be, de az eddigi tapasztalat szerint kb. 3 A-ig ezek a tranzisztorok még a maximális bemenő feszültség esetén is (a gyári bordájuknak köszönhetően) alig melegszenek. A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
Csalóka a MJL3281A adatlapja, a SOA diagram alsó vonala nem DC, hanem 1 sec impulzusra vonatkozik. Nagyon jó hűtéssel (a tok 25°C -on marad) egymaga is elviseli a 3A áramot 40V Uce mellett 1 másodpercre. A valódi hűtési viszonyok mellett inkább két-három darab párhuzamos kapcsolása (egyedi kis értékű emitter ellenállásokkal) adhat megoldást.
Valoszinüleg a Radiobastler a legolcsobb jelenleg Ausztriában. De rendelhetsz a németektöl is, ott van egy sereg jo bolt, és most még állitolag az AFÁt is leszállitották. A TME is nagyon olcson és gyorsan szállit.
Az nincs, de van lauermann.at és elég jol müködik. Nem e-shop, de telefonon bármit meg lehet rendelni és kellemes áron.
Értem. Az ellenállások értékére van valami ökölszabály vagy egy jó leírás ( keresgéltem de egyelőre nem találtam ) ? Köszi.
Oké, akkor legközelebb ellenőrizd is amit állítasz, mert az áraik még a conrad.at-hoz képest is drágábbak. IRF630 1,1€ vs. 0,9€, IRF520 1,60€ vs. 1,09€, IRF540 1,95€ vs. 1,19€. Nem is folytatom. Nem e-shop? Hm. A weboldal alapján egy webshop-ról van szó, kosárral, keresővel, stb. Még jó, hogy segítesz másoknak!
A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
Már megint mondod magad hülyeségeid. Immár 20 éve hozzájuk járok és még eddig mindig jobban kijöttem mint a Conradnál. (Ott is vásárolok meg vagy 20 másik helyen), de a Laurmannál meg lehet olyasmit is rendelni amit a Conrad még nem is látott.
Nem vitának szántam, de hát te mindenbe belekötsz még a facsavarba is. Légyszives szolj a modinak, hogy vegye ki az én irásomat is. ( nálam ez a gimb nem müködik) És mellözd jövöben a reagálást az irásaimra). A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2020
A csavarokat hagyjuk, mert jön a Moderátor és "mindenkit kizavar az erdőből ..."
Miért talán téma volt, hogy mi mibe kerül? Ti terelitek a beszélgetést olyan mellékvágányokra, aminek semmi köze a dologhoz. ( és osztozkodtok filléres marhaságokon).
Ha megengeditek én befejezném. A kérdés az volt, hol lehet alkatrészt beszerezni Ausztriában. Arra voltam szives válaszolni. Azt is kértem, töröltessétek - mert én nem tudom - és mellözni fogok minden segitséget, ha nektek ez nehezetekre esik és mindent jobban tudtok, vagy valamit olyat hallotok, amiröl fogalmatok sincs.
Köszönjük, ha maradtok a témánál, és kerülitek az OFF-ot.
Hmmm ... Nem egészen értem, mi olyan bonyolult egy "mezitlábas" rövidzár létrehozásában ? ( Nekem néha akaratom ellenére is sikerül ... ) Fogsz egy darab drótot ( a végekről eltávolítod a szigetelést, kicsit visszahajtod ) és benyomod a banánaljzatokba. Aki ennél egyszerűbbet és olcsóbbat tud, kérem ossza meg velem a tudását !
Az nem nehéz, de ha már ennyit dolgoztam a készüléken, nem egy görbe drót lesz az átkötés.
Amit én írtam, az rézlemezből készült híd, műszerzsinórból meg sosincs elég, a kapcsoló fixen be van építve, nincs vele semmilyen meló. Rövidzárat nekem is sikerül ritkán véletlenül csinálni, valószínűleg az első hibaadagot az váltotta ki... |
Bejelentkezés
Hirdetés |