Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3480 / 3986
(#) bviktor válasza Gafly hozzászólására (») Júl 13, 2020 /
 
Szétszedtem a tekerőt... Azt hittem a külső pálya hiányzik de jobban megnézve valami fekete bevonat van rajta.
(#) Patópali válasza bviktor hozzászólására (») Júl 13, 2020 /
 
Az a szénpálya. Ohm mérővel összerakott állapotban ki kell mérni a működést.
A két szélső lábon 500KOhm -ot kell mérni, ha nem mérhető szakadt a poti.
A hozzászólás módosítva: Júl 13, 2020
(#) bviktor válasza Patópali hozzászólására (») Júl 13, 2020 /
 
Összeraktam, jól működik a potméter. Akkor valami más lesz a bibi.... Mi a következő lépés a hiba felderítéséhez?
(#) Epu2 válasza bviktor hozzászólására (») Júl 13, 2020 /
 
A triak. Vagy a trigger elem.
(#) bviktor válasza Epu2 hozzászólására (») Júl 13, 2020 /
 
Aha és egyszerűbben hogy én is értsem? A triak az a fekete bigyó amire BTB08 van írva? Miként tudom tesztelni hogy az lehete-e a hibaforrás?

Mi az a trigger elem?
(#) Epu2 válasza bviktor hozzászólására (») Júl 14, 2020 /
 
A triakot úgy tudod legegyszerűbben, hogy egy zseblámpa jellegő izzón keresztül adsz pozitívat a középső lábra, negatívot a jobb lábra. A balra egy 100 Ω-on keresztül szintén pozitívat. Akkor be kell kapcsolnia és úgy marad. A trigger elem egy diódának látszó tárgy, diak. Annak kimérése bonyolultabb. Egyik lába a bal triak lábra megy, a másik egy kondenzátorra.
(#) bviktor válasza Epu2 hozzászólására (») Júl 14, 2020 /
 
Rendben, köszönöm. Le kell forrasztanom a nyákról próba idejére vagy nem szükséges?
(#) Epu2 válasza bviktor hozzászólására (») Júl 14, 2020 /
 
Szerintem nem feltétlenül, ha a G-re nem adsz közvetlenül feszültséget. Bal.
(#) Patópali válasza bviktor hozzászólására (») Júl 14, 2020 /
 
Ezek után már csak az ellenállásokat és a kondikat kéne megmérni.
(#) bviktor válasza Patópali hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Még nem tudtam időt szakítani a tesztelgetésre, de inkább leforrasztom az alkatrészeket a próba idejére nehogy több kárt csináljak a nyákon.
(#) david10 hozzászólása Júl 15, 2020 /
 
Sziasztok,
BD138 helyetésíthető-e BD438-al?
Nagyméretű 7 szegmenses kijelzők meghajtására használtam a BD138-at, az áramkör kb. 8 napja folyamatosan 24/7 üzemel vele, rendeltem alkatrészeket egy másik kijelzőhöz is, de logisztikai hiba miatt nem került bele a csomagba a BD138. BD438-at tudok kibontani egy áramkörből.
A választ előre is köszönöm.
(#) proli007 válasza david10 hozzászólására (») Júl 15, 2020 / 1
 
Hello! Teljesen jó..
(#) csendes hozzászólása Júl 15, 2020 /
 
Segítséget kérek egy időzítő kapcsolóhoz, mely 5 ciklust tudna. Egy 9V-os áramkört kellene kapcsolni 7 percre, majd 20 perc állás után ismét 7 perc áram alatt, ismét 20 perc állás, és végül 7 perc be, ezután leállna.
tehát: kézi indítás után 7 perc bekapcsolva - 20 pec kikapcsolva - 7 perc bekapcsolva - 20 perc kikapcsolva - 7 perc bekapcsolva ezután leáll.
Elvárás még, h minél kisebb helyet foglaljon, és nembaj, ha olcsó alkatrészekből áll
Köszönöm, ha valaki tud segíteni.
(#) tbarath válasza csendes hozzászólására (») Júl 15, 2020 / 1
 
Egy mikrokontroller. Ha nagyon kicsi kell, akkor egy 8 lábú Attiny egy 5V stab IC-vel, ami kapcsol egy relét/FET-et/akármit. Kell még két kerámiakondi a stabkockának és egy elkó mellé, szerintem párszáz Ft-ban megáll az egész. A uC felprogramozása igényel "speciális" eszközt, de maga a program baromi egyszerű, esélyes elsőre tökéletesen megírni.
(#) bviktor hozzászólása Júl 15, 2020 /
 
Na tehát leforrasztottam a triak-ot és skori leírása alapján próbáltam tesztelni. Vagy én voltam béna vagy pedig rossz az alkatrész. Mindenesetre az a biztos ha kicserélem.

Az eredeti alkatrészen BTB08-600B felirat van, de pont ilyet nem találtam. Helyette van BTB08-600BWRG. Ez is jó?
(#) csendes válasza tbarath hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Köszi a gyors reagálást, már csak az kellene, aki meg is csinálja. Sajnos egyáltalán nem értek ehhez, szóval, ha lenne időd meg kedved, adakoznék.
(#) tbarath válasza csendes hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Időm nem igazán van, de ehhez nem is kell sok szerintem.
Viszont kicsit jobban kellene specifikálni a dolgokat. Ami nem tiszta:
- DC 9V vagy AC 9V amit kapcsolnál, és mekkora áram folyna?
- a kézi indítás egy nyomógomb megnyomása lenne?
- hálózati vagy akkus táplálású az eszköz?

És még egy fontos kérdés: mennyire fontos a méret és az ár? Mert erősen overkill, de egy arduino nano kb. 2x5x1 centi és 1500 Ft hestore-ban (+szállítás), és DC 9 Voltról elmegy. Az arduino IDE letölthető ingyen, a kódot megírjuk, aztán ha esetleg kiderül később, hogy nem 20 hanem 19,5 percig kell kikapcsolva lennie és 7,5 percig működnie, akkor csak átírod a kódot, lefordítod, feltöltöd a lapra és máris így fut. Ettől lehet kisebbre csinálni valami Attiny-vel, még olcsóbb is lenne párszáz Ft-tal, kevesebbet is fogyasztana, de ahhoz programozó kell, azzal együtt pedig már drágább.
(#) Epu2 válasza bviktor hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Jó. Választhatsz BTB10-et is 25%-al erősebb.
(#) bviktor válasza Epu2 hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Akkor legyen a BTB10, egy kis plusz nem árt. Viszont ha már rendelek a hestore-ból akkor többek között betennék a kosárba egy diak-ot is hátha nem jól teszteltem a triak-ot és kelleni fog. Azt hogyan tudom beazonosítani hogy milyen kell?

Egyébként hogy működik a triak ha le van vágva a középső láb? Ezért van a tetején forrasztva? Ezek az alkatrészek nagyon nem az én asztalom.

A második képen az a sárga kocka egy kondenzátor? Menne a kosárba egy olyan is.
(#) pucuka válasza bviktor hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Idézet:
„betennék a kosárba egy diak-ot is”

Jó ötlet, Ha durran, mindkettő együtt távozik.
Diak csak egy néhány féle van, a gyújtófeszültségükben van néhány voltos eltérés, majdnem mindegy melyiket veszed.
(#) Epu2 válasza bviktor hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Am középső láb megegyezik a hűtőfüllel. Azt elég odaszegecselni, csavarozni.
(#) bviktor válasza Epu2 hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Aha így már értem. (fogjuk rá ) Összeszedtem egy csomó dolgot a hestore-ból ha már rendelek márcsak egy alkatrészt nem találok, tudtok mondani helyettesítőt a képen látható kondenzátorra?

kondi.jpg
    
(#) vargaf válasza bviktor hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Pedig van:
220 nF 310 V AC
(#) Epu2 válasza bviktor hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Árban nem mindegy.
(#) bviktor válasza vargaf hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Sajnos csak rendelésre, de köszönöm.
(#) david10 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 15, 2020 /
 
Szia.
Köszönöm a válaszodat.
(#) csendes válasza tbarath hozzászólására (») Júl 16, 2020 /
 
A méretről: még a csatolt cucc is bele megy, +a 9V-os elem. A doboz 80x61x2mm 9V elemtartós.
Amit kapcsolni kellene DC9V, a kézi indítás nyomógomb, és akkus lenne a táplálás.
Szerintem az arduino lenne a jó választás, mert ahogy írod egyszerűbb a beállítása. (nekem egyformán kínai mind a 2-ő.)
(#) bencebratyo hozzászólása Júl 16, 2020 /
 
Sziasztok!

Egy olyan kapcsolási rajz elkészítésében szeretnék segítséget kérni, ami 12v-os rendszerben működik (autóban), és a következőket tudná:

2db mikrokapcsolóval szeretném működtetni (fel/le irány kapcsolás), de összesen 3 bemenetet (1 közös) kell vezérelni (mindegyiknél testet kell zárni). Van egy A bemenet, amíg azt testtel zárom, tudok B (fel) vagy C (fel) irányba kapcsolni, egyéb esetben automatikusan működik minden. Viszont ha egyszerre kapcsolok A és valamelyik irányba testet, akkor nem működik. Előbb kell az A bemenetre testet kapcsolva feloldani a manuális kapcsolás lehetőségét, majd valamelyik irányba kapcsolni. Ez jelenleg 3 mikrokapcsolóval működik, de szeretném 2 kapcsolóra leszűkíteni az alábbi feltételekkel.

Fel vagy Le mikrokapcsoló lenyomása esetén az A irányba azonnal kapcsolnia kellene, majd azon a testet "tartani", max 0,5sec elteltével B (fel) vagy C (le) irányba is testet zárni, kb. tizedmásodpercre, majd ezt követően A és B vagy C irányba is megszakítani a testet. Az egésznek a gomb megnyomásától számítva 1sec-en belül le kellene futnia.


Tehát Fel v. Le Gombnyomásra --> Testet kapcsol "A" irányba és tart --> 0,5sec --> testet kapcsol "B" vagy "C" irányba --> majd "megszakít" mindkét irányba.

Ha a kapcsolás csak úgy oldható meg egyszerűbben, hogy erre az időszakra (max 1 sec) nyomva kell tartani az adott irányba a mikrokapcsolót, akkor még azzal is ki tudok egyezni. Illetve a mikrokapcsolón kívül fix +12v-ra van lehetőség.


Sajnos elektronikában nem vagyok ilyen módon jártas, nem tudom megtervezni, kivitelezni igen.
A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2020
(#) tbarath válasza csendes hozzászólására (») Júl 16, 2020 /
 
A 9V elemnek elég kicsi a kapacitása, meddig kellene erről működnie a cuccnak?
(#) Urek hozzászólása Júl 16, 2020 /
 
Sziasztok!

Szeretnék egy ponthegesztőt alkalmi használatra. Erre az egységre gondoltam, de ezt mindenki bitang nagy ólom aksikról használja, nekem meg csak egy 3A-es labortápom van, így azt gondoltam kondenzátorokkal oldanám meg a problémát, amiket a táppal párhuzamosan kötnék rá a bemenetre.

A linken van egy videó, ott kimérik, hogy 3ms-ig adja le a pulzusokat a masina kb. Ha 100A-t szeretnék akkor az 100Q/s * 0.003s / 12V = 25000µF jól gondolom?

A HEstore-ban kapható 47000 µF/16V kondi, ez vajon megfelelne ilyen célra, vagy ezeknek túl nagy az induktivitása / ellenállása ilyesmire? Tegyek esetleg két vagy három kisebb kondit párhuzamosan?

Köszönöm!
Következő: »»   3480 / 3986
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem