Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp javítása
A védővezető és a nullavezető két külön fogalom.
A tápegység fekete drótkötege a táp 0 voltja, ez a fém részekkel közös, ami a védővezetővel van összekötve. Fázis(vezető) és nulla(vezető) a primer oldalon van, a 230 V betáp. Ilyen, hogy "belső nulla" egyébként is helytelen megfogalmazás. A hozzászólás módosítva: Aug 27, 2020
A legegyszerűbb bizonyítás egy táp burkolatának eltávolítása.
Egyből látszani fog amit a kollega is írt, hogy a védőföld össze van kötve a táp testtel (nyák+csavar), és a táp dobozzal is. Idézet: Köszönöm!„A tápegység fekete drótkötege a táp 0 voltja, ez a fém részekkel közös, ami a védővezetővel van összekötve. ” Nem vagyok szakember, ezért a hivatalos elnevezéseket nem tudom. Az áram sem szakember, mégis tudja merre folyik Köszönöm Mindannyiótoknak a segítséget!
Igen, nézd meg a képet amit feltettem (előzőleg is), még nyíllal is jelöltem (fekete - a kilépő táp 0 voltja, és a védőföld, Zöld nyíl között ott a cinezett ÁTVEZETÉS), hogy össze vannak kötve.
Erre az volt a válasza: "A tápegységben meg (főleg ha rendes márkás darab) rendes galvanikus leválasztás van..." Na erre varrjál gombot )) Köszönöm, így már nyugodt vagyok, hogy úgy van bekötve, ahogy én is gondolom. A hozzászólás módosítva: Aug 27, 2020
Mondd meg az ismerősödnek, hogy regeljen be, aztán itt ossza az észt(?)..
Sziasztok!
Egy kis Dell gépezet tápjával (táp típusa:H235P-00) van némi gond. Alapból semmi életjelet nem adott méf SB sem volt. Kis méregetés után kiderült a SB trafójához menő kis értékű ellenállás megszakadt, cseréje után a SB rész szépen elindult. Indításnál viszont semmi sem történik, a kimeneti oldalon semmi sem jelenik meg. Amennyiben úgy indítom, hogy a primer körben van izzó akkor az felvilan és nem történik semmi. Izzóval vagy nélküle is az tapasztalható, hogy a primer puferen a feszültség leeszik olyan 200V körülre egy pillanatra majd stabilam visszaáll 310V-ra. Eddig nem találtam rajta zárlatos alkatrészt, ha kiveszem a kapcsoló fetet a főtrafó előtt akkor is ugyan ez a helyzet. A tápvezérlő és a PFC vezérlő IC külön kis nyákon van, ha ezt kiveszem akkor a feszültség stabil. A tápvezérlő a CL2181, sok mindent nem találtam róla sajnos de a csatolt kép alapján visszakövettem melyik lába hova megy és nagyjából passzol. Amit még sikerült kimérni, hogy az IC kiforrasztott állapotban a VCC és GND lába között valami kapcsolat van, dióda állásba és ellenállás mérésnél is 30-at mutat a multiméter. Amit még sikerült megtudni, régebben volt javítva a táp és látható volt, hogy a kapcsoló fet-et cserélték benne (más alkatrésznél nem láttam forrasztási nyomokat) Lehet problémás az IC ezek alapján vagy másfelé kellene keresgélni.
Sziasztok! Segítségre lenne szükségem egy Be quiet 700W os táppal kapcsolatban. Egy egész ritkán használt egyszerűbb Pcben használom, kb. 4-5 éves lehet. Egyik este bekapcsoltam a gépet, és fura lágy kattogo hangot adott ki. Azt hittem először valamelyik ventilátor a ludas, de ne néztem bele. Mindegy, utana rögtön kikapcs, majd másnap kitakaritom. Igen ám, csakhogy másnap próbáltam a gépet bekapcsolni, hol is a hiba, de azonnal sötétség, kismegszakito le. Remek. Na szóval, a táp a ludas. Szetszedtem, irgalmatlan mennyiségű por volt benne. Azonnal feltűnt, hogy a legnagyobb kondi púpos, meg a fólia alatt repedt is. Ok, csere. Ki van forrasztva, és kis méricske utan kiderült, hogy a hibás kondi forrpontjai között zárlat van. Betáp oldalon nincs zárlat, azt néztem. Más alkatrész nem látszik sérültnek. Az lenne a kérdésem, hogy mi okozhatja a zárlatot?
Helló!
Amíg a szakértők "ideérnek", addig is ha jól értem a betáp oldalon a feltehetőleg 400V-os kondi púpos. Feltehetőleg az egyenirányító diódák is tönkrementek. Ez 4db sima dióda vagy egybe tokozva vagy TO220-as tokban 2 dióda és ebből van 2db. Ezt a képből nehéz kivenni. Bal felső részen volt a hibás kondi körülötte TO220-as tokozású alkatrészek vannak vagy azok között vannak vagy a bal oldalt lent balról a második vékony hűtőbordán van valami hasonló. Kicsit nehéz kivenni. A lényeg keresd meg az egyenirányítókat multiméter dióda állásban és valószínűleg zárlatot fog mutatni. Egyébként a diódák a kondenzátor előtt vannak az áram útját tekintve. Valószínűleg megtalálod majd. Érdemes lenne biztosíték után is nézelődni, ha olvadó van benne akkor az is kimúlt, de a képen nem találtam. Ha a kismegszakító lekapcsol az általában rossz jel. Ha csak a kondi volt a ludas a hálózati oldalon, akkor jó eséllyel az egyenirányítók cseréje után ismét jó lesz vagy legalább is van remény. A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2021
Hali! Primer körben a vezérlő fetek szoktak zárlatban menni.. Jó munka lesz kiszedni őket.
Ha végeztél érdemes égővel éleszteni.. még más hibát tárhat fel... dióda vagy kondi zárlat. 2db graetz híd van párhuzamosan kötve hogy bírja az áramot. A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2021
Köszönöm a gyors választ! A biztosíték a kép jobb alsó sarkában van, fekete zsugorcső alatt, de működik, kimértem. Érdekes, hogy ha a táp hátsó kapcsolòját lekapcsolom, és lekapcsolt állásban bedugom a tápkabelt, a kismegszakito azonnal lekapcsol ( van Fi rele is).
Nem akarlak meg bántani, de a képen egyik se biztosíték. C43 az egy elektrolit kondi.
A másik meg zsugor csövezve egy ellenállás lesz. Valószínű hogy a Fet-nek a Gate ellenállása. Én a helyedben hagynám egy tapasztaltam szakemberre mint hogy a vakmerő életedet kockáztassam.
Tudom, h nincs a második képen bizti)) az első képen látszik a bizti. De elnézést kérek, igazad van, félreérthetően fogalmaztam.
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2021
Ez a táp hátsó kapcsolója dolgot nem teljesen értem. Kivett panel esetéről van szó vagy beforrasztott állapotban?
Kicsit több infót kéne mondani. A kapcsoló 2 áramkörös vagy egy? Egyébként ha hibás nem a konnektorba bedugással kéne tesztelni. Javaslom a digitális multimétert, ha nincs vagy nem értesz hozzá akkor inkább hagyjad, mert több kárt tehetsz a próbálgatással. Akár magadban akár más eszközben. Mindenképpen amúgy egy multiméterrel kéne kezdeni átnézni a diódákat a kondenzátor környékén, a biztosítékot, aztán szakadásvizsgálatba lehet még keresgetni, akár a kapcsolót is ellenőrizni. Ehhez nem kell áram alá sem helyezni ezért jó egy multiméter. A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2021
Ez FSP elektronika, egy időben jellemzően döglött benne a primer puffer. Ha rövidzáras, akkor a PFC MOSFET-jei is meghaltak. Olykor a mosfetek gate driverei is el szoktak halálozni. Ha nem vagy képben, inkább ne piszkáld, olykor a PFC akár túl magas feszt is képes csinálni javítás után, akkor meg robban minden.
Amúgy lehet 5 éve van nálad, de minimum 10 évesnek kell lennie. Nekem is ilyen van, de cseréltem már bene primer pufffert (is). A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2021
Szia!
Pedig ott van a biztosíték, még az F1 felirat is látható.
Igen az 1.számú képen. Én is látom.
Köszönöm mindenkinek a segítséget, így már megoldom.
Mellékesen, nem vagyok teljesen elektroanalfabéta, persze nem is egy villamosmérnök. Van Multimeterem is, az elso hsz bem írtam, hogy kimértem a zárlatot. Megnyugtatasul, nem fogom magamat meg a házat felrobbantani Köszönöm mégegyszer!
Sziasztok, Van egy táp ami kiakaszt. Keep Out 750W Tavaly a gépünk csinált fura dolgokat, a táp volt a gyanús. Kicseréltem a kondikat (figyeltem LOW-ESR kondikat használtam). A 12V és 5V-os részt terheltem 10Ohmos műterheléssel. Esett a feszültség kb.10%-ot , de csak azon a vezetéken amin terheltem. Egyértelmű, hogy egy vezetéken nem tudja leadni a névleges teljesítményét. Aztán először egy régi gépben teszteltem, rendben volt. Nyugodtan betettem a gamer gépbe. Ment jó volt. Eltelt fél év. Most cseréltünk alaplapot cpu-t i5-4ről i7-10re. A videokárta ugyanaz maradt. Megy a gép vagyis a windows betölt. Amikor egy erősebb játékot elindítunk leáll a gép és újraindul. Betettünk a gépbe egy 550W-os tápot azzal semmi gond. Biztos, hogy a 750-es táppal van valami. De csak az i7-10 gépben akad ki és abban is csak akkor, amikor beindul a játéknak az a része, ami már megdolgoztatja a videokártyát. Mit csináljak vele? Van valami tanácsotok?
Szerintem nézd át a forrasztásokat nagyítóval. Egyébként van olyan hogy az "új" kondi fél év után megadja magát.
Még csak most néztem a nevét. Ez valami ritka hulladék táp lehet.
Köszönöm ellenőrzöm a forrasztásokat.
Tényleg nem nagy márka. Viszont szép csicsás zöldek a feliratok és a ventillátor, ez kell a népnek
Spanyolországban gyártják, az Approx-nál. Ha abból indulok ki, hogy az aukciós oldalak tele vannak hibás Approx tápokkal akkor...
(messze nem tudják a rájuk írt adatokat, a megbízhatóságuk pedig enyhén fogalmazva is kétséges) Szóval a javítgatás helyett inkább csere - addig, amíg nem lesz nagyobb baj.
Sziasztok!
Tegnap menet közben kikapcsolt a pc, azóta nem indul. A tápon a zöldet feketével rövidrezárva megmozdul a venti és ennyi. Hol kezdjem a nézelődést? Látszólag égett rész nincs a nyákon és a kondik sem púposak. Köszi
Hello!
Legelőször egy cseretáppal próbáld meg a gépedet elindítani. Ha azzal elindul, a tápegység a hibás. Ha azzal sem indul, akkor zárlat van a gépedben - egyesével le kell próbálni mindent. Tápegység típusa?
Szinte biztos, hogy a tápegység a hibás, a gépből kiszerelve próbáltam tesztelni, akkor produkálta a bizonyos ventilátor indulást egy tized másodpercre. Maga a táp egy FSP HE-500.
A próbánál volt terhelés kötve a tápegységre? Néhány tápegység terhelés nélkül nem indul el.
Én ezeknél első körben a 450V-os primer puffert szoktam cserélni (belülről rohadnak el, nincs külső jele), valamint a segédtáp 1000 mikrofarádos kondenzátora a gyanús.
Egy ESR mérő segíthet, ha ilyened nincs jobb ha szervizbe viszed!
Nem minden kondenzátor púposodik föl, ha beteg lesz, van amelyik csöndben elveszíti a kapacitását, ami rá van írva, annak a töredéke lehet valójában. Mérni kell, ha van mivel. Lehet félvezető hiba is, ami a beteg kondenzátoroktól ment tönkre, szintén mérni kell. Segéd-táp, a 47µF-os ELKO, a TL494-es kimeneti kondenzátorai, ha ez van benne, vagy a primer körben a kisebb kapacitású kondenzátorok, amik az ellenütemű tranzisztorokat hajtják.
Mérni kell a szekunder körben a duál-Shottky-diódákat, előfordulhat egyik felének zárlata, vagy a hűtőborda felé átvezetése. Lehet, hogy a -5V-os táprész hibás, akkor sem indul. Mérni kell. Műterhelésnek legalább egy 12V-os, 21-55W-os autós izzó a 12V-ra és 6V-os 25-50W-os izzó, a +5V-ra, vagy +3,3V-ra jól beválik, mert dinamikus terhelésként viselkedik, azaz, a hideg izzószál nagyobb áramot vesz föl, majd szépen lejjebb megy az áramfelvétel. Ha az izzók világítanak és mérhetők a megfelelő tápfeszültségek, akkor a táp jó. Sok sikert! Üdv! |
Bejelentkezés
Hirdetés |