Fórum témák
» Több friss téma |
Egyébként a feszültségszabályzót megcsináltam ,nagyon jól működik a Simson töltése . Meg mondom őszintén nagyon hosszú ideje probléma volt,pedig csak index ,kürt illetve féklámpa és led-es visszajelzők vannak. Én másnak is ajánlom, és még egyszer köszi!
Örülök hogy segíthettem és meg vagy elégedve.
Ha már ennyire belelendültél, nem érdekel a ledes index, esetleg a ledes világítás? Én mindkettőt megcsináltam a motoromra. Már 3 éve működik nálam mindkettő, kifogástalanul. Egyszerű, nagyon olcsó és még savas akksi sem kell hozzá. Jobb mint az eredeti. Sokat írtam róla a SIMSON tuningolás-Index Fórum-on.
Szia! Természetesen érdekel, a ledes villogó, és nagyon köszönöm.
Szia!
Az indexről a teljes leírást a "LED-es index"-en, megtalálod, a jul. 8-i Hsz-emen.
Sziasztok! Ki tudom valahogy mérni, hogy a fesszabályzó 6 vagy 12V-os...? Vettem egy járgányt, de nagyon össze van kutyulva az elektromos rendszere....vegyesen van benne 6 és 12V-os alkatrész....
A töltő tekercs fordulatszám függvényében 20-30V körül gerjeszt.... A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2020
Szia!
Ki tudod mérni. Indulj el a generátortól, mérd meg hogy a fesszabályzó után hány Volt egyenfeszültséget tudsz mérni. A legtöbb fesszabályzó kizárólag akkuval működik. Pontos értéket csak jó akkuval tudsz mérni. Ha különböző feszültségű alkatrészek vannak a motoron, próbáld rendszerezni, hogy mi, mihez tartozik. A generátor természetesen ekkora váltófeszültséget állít elő. amiből a fesszabályzó stabil egyenáramot csinál.
Köszi, ez így megvan.... arra gondoltam, hogy ha pl van a kezemben két, látszólag egyforma fesszabályzó...akkor el tudom-e dönteni (méréssel) valahogy, hogy melyik-melyik...
Egyre inkább úgy tűnik,hogy cserélni kell....de attól tartok, hogy a CDI nem biztos,hogy tudja kezelni mindkét feszültséget....
A CDI (gyújtás) teljesen külön áramkör, semmi köze a világításhoz, meg az akku töltéshez.
Ezt is köszi... Elvileg akkor mindegy lenne neki, hogy 6 vagy 12V-ról üzemel...?
Most ahogy a kapcsolási rajzot nézegetem.....igazad lehet. Elvileg a világítás tekercséről kap "tápot"..... szóval ha minden igaz, büntetlenül kicserélhetem a fesszabályzót....
A CDI-nek külön tápja van, egy db. tekercs, ami 2-300 V váltófeszültséget ad a CDI-nek. Ilyen a Ducati, a Bosch gyújtás, de még a Babetta gyújtás is, csak annak max 100 V-os a CDI töltőtekercse. A világítás lehet 6, vagy 12 V-os, amit egy egyenirányító/fesszabályzó stabilizál 6, vagy 12 V-ra.
Nézd... bár lehet,hogy rosszul értelmezem...
Ott a törlés tekercse...a világításé (és szerintem a CDI-é) meg a jeladó... A hozzászólás módosítva: Nov 16, 2020
A rajzon az "Alternátor" vagyis az alaplapon elhelyezkedő generátor tekercsei a következőek: jobb oldali testelt, leágazásos tekercs a világítás és akkutöltés feladatát látja el a feszültségszabályzón keresztül.
A baloldali nagyobb menetszámú tekercs állítja elő azt a pár száz volt nagyságú váltófeszültséget melyet a cdi elektronikája egyenirányítás után a gyújtókondenzátor töltésére, (bonyolultabb elektronikáknál ezenkívül tápellátásra is használ). A kisebb menetszámú tekercs a jeladó. A lámpafejben, illetve a hátsó búrában , esetleg az irányjelzőben lévő izzók nem adhatnak támpontot a szabályzó gyári feszültségértékéről? Mindenesetre a gyújtás működik a szabályzó nélkül is.
Szerintem jól értelmezed. A baloldali nagyobb tekercs a CDI töltő tekercse, a kisebbik a jeladóé. A jobb oldali a világításé és az akku töltőé.
Támpontot az akku ad, mert az vagy 6, vagy 12 V-os. A gyújtás, mint írtam, független az akkutól és a világítástól. Persze vannak bonyolultabb motorok, amiknél akku nélkül nem lehet elindítani a motort.
Tisztába vagyok a dologgal, nekem semmi rejtélyes nincs az elektromos rajzával kapcsolatban. Azt viszont feltételeztem, hogy nincs a motorban jelen pillanatban akkumulátor, mert különben nem is lenne kérdéses a szabályzó feszültsége sem...
Pont ez a baj.... a lámpákban 6V-os izzók vannak. Az index relé 12V-os.... az önindító és az indítórelé is. Viszont a fesszabályzó 6V-os.... 6,3-6,9V-ot ad.
Lent a generátorban két nagy tekercs van, egy a világításnak és egy a töltésnek. Egyre inkább az a gyanúm...hogy a fesszabályzót valamikor korábban cserélték, valószínűleg nem jó tipusúra. A töltőtekercsről ill. akkumulátorról üzemel az index,kürt,féklámpa,szintjelző.... A világítótekercsről az összes többi...
Holnap veszek egy 12V-os fesszabályzót....és megy a maki pancsizni...
Igazad lehet, mert ha az önindító 12V-os, akkor az akkunak is 12V-osnak kell lenni. A világítás ettől függetlenül lehet 6V-os. Viszont a fesszabályzónak 12V-osnak kell lenni, az akku miatt.
Na ezt most már végképp nem értem.... kérlek homályosítsatok fel!
A gyári fesszabályzóval, ha nincs semmilyen akku a gépben, akkor ~6,5V feszültség van a töltő kimenetén. Az új fesszabályzóval ez inkább csak ~5,5-6V. Viszont... rákötöttem egy 12V-os akkut.....ééééééés...csodák-csodája! Gyönyörű szépen (lassan) felmegy a feszültség egészen 14,4V-ig..... Most akkor ez,hogy a fenében van....? A fesszabályzó lehet egyszerre 6 és 12V feszültségre is alkalmas...? Vagy ez inkább a terheléssel van összefüggésben? Valamiféle teljesítmény szabályzás...? Lövésem sincs.....
Akku nélkül a szabályzó kimenetén csak tüskék, jelennek meg, ezt egy mezei multiméterrel mérve biztos elvisz az erdőbe..
Szóval először is egy akkut kell ráakasztani, ami lehetőleg ép, cellazárlat nélküli, és a kapacitása is hasonlít a gyárilag beépítettére. Ahogy olvasom a szabályzó jó, az eredeti is, csak nem jól mértél. Ha a fényszóró, és a tompított is rendben üzemel, akkor a világításszabályzás is rendben működik, nincs vele további teendőd.
Jó persze, a mérési metódus esetleges.... De azért mégis...
A világításnak külön tekercse van. Pont azért nem mertem kapásból egy 12V-os akkuval próbálkozni, mert DC 6V-ot mértem.... AC kb 9V körül volt.....multiméterrel.
A kapcsolási rajzon a világítás tekercs szabályzóra menő kivezetése sárga-piros, az akkutöltésé pedig fehér, de ez egy tekercs, csak leágazása is van. Ha fizikailag is különáll a világítás tekercse, akkor nem jó a rajz amit feltettél...
Hmm.... még ez is lehet. Elvileg ilyen...
Látszik a két nagy tekercs...és a jeladó... A hozzászólás módosítva: Nov 17, 2020
A világítás, és a töltés egy vasmagon van, egy egy kezdet testelve, egy leágazás világítás számára, a vég pedig az akkutöltésé.
A másik vasmagon levő tekercs a CDI részére állítja elő azt a pár száz voltos feszültséget, amiről már korábban is volt szó. A jeladóé meg egyértelmű. Mérj rá a CDI-re menő tekercsre ohm állásban, elég nagy értéket kell kapnod(100-300 ohm), ha alap a gyújtáselektronika.
Lehet,hogy így van, annyira azért még nem másztam bele. De azért fura, mert cikkszám alapján is világítás ill. töltő tekercsként hivatkoznak rá.....
Na de igazából most már teljesen mindegy. Nagy kő esett le a szívemről,hogy feleslegesen aggódtam. És most már ezt is tudom, hogy a fesszabályzót is terheléssel kell mérni. Már ezért megérte.... A nagyobb motoommal ilyen herce-hurca nincs. Háromfázisú generátor van benne....és minden egy rendszer.
Azért így utólag elárulhatnád a járgány pontos márkáját, típusát, nekem nem ismerős a T50. Még ha DT vagy hasonló lenne..
Nem jársz nagyon messze.... Yamaha T50 Town Mate....
"most már ezt is tudom, hogy a fesszabályzót is terheléssel kell mérni"
Sajnos nem jól tudod. Akkuval kell mérni, nem terheléssel. A fesszabályzónak ahhoz hogy jól működjön referencia feszültségre van szüksége, amit az akkuból kap. Az akku 12V-os feszültségéből veszi azt az alapértéket, amihez képest állítja be a töltő feszültséget. Korábban írtam hogy a legtöbb fesszabályzó csak akkuval működik. Nem írtad hogy Te akku nélkül méregettél. Ez hiba volt. |
Bejelentkezés
Hirdetés |