Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Szerintem ez két 0,22 Ohm ellenállás egy tokban. Kiváltható két különálló 0,22 Ohm- al.
Valószínűsítem, hogy a két ellenállás közös pontja a képen látható ellenállás közép kivezetése. De ezt ellenőrizni kell a panel alapján. Az ellenállások nem közösített kivezetése kell menjen a végtranzisztorok emittereire. A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2020
Úgy értem, hogy 2db 0,22 Ohm-al nem lehet helyettesíteni?
Szia!
Szennyeződés nem nagyon éri, tiszta a pálya essőbben nincs versenyem. Az infrás mérőben vannak olyanok ami nem kimondottan lázra vannak ezek simán mérnek 100°c felett is. De persze a célom az lenne hogy egyet alkatrészekből összeépíteni. Erre keresnék szakit.
Egy pir szenzor kell neked meg valami vezérlő ami kiolvassa. Pl. egy lehetséges mód arduinoval.
Van egy T*sco-s led sorom. 10 színes led van hozzá olyanok, mint amit a képen mellékeltem. Gondolom párhuzamosan vannak bekötve.
Eredetileg 2 db ceruzaelemmel működött, de most egy 5V-os USB-s akksit kötöttem rá egy 220Ohm-os ellenállással és szépen világítanak is. Megpróbáltam megmérni, hogy mennyi áramot vesznek fel, de valószínűleg a multimeterem tönkrement, mert mindent mér csak áramerősséget nem. (Sorba kötöttem). A tranzisztor kiválasztásához lenne szükségem erre az adatra, mert egy ATTiny45-el akarom vezérelni. Az 40mA-t tud leadni egy pinen, így lehet tranzisztor sem kellene bár ezt kötve hiszem. (A "képletből" a leden eső feszültség hiányzik). Az itt lévő párhuzamos előtét ellenállás számolóból próbáltam kiszámolni.
Ne variáld túl. Elemre lett tervezve, nagy áramokra nem lehet számítani. 0.5 - 1 A-es tranzisztornak, de inkább logikai FET-nek (kevesebb veszteség) bőven elégnek kell lennie.
Igazából főleg az a kérdés, hogy kell-e (jó lenne kihagyni, hogy kevesebb alkatrészből álljon ).
Nekem itthon BC327-es van elérhető, ez végül is akkor elég lehet. Az a furcsa, hogy 220 ohm-os ellenállással is működik az pedig, ha nem tévedek nagyot 5V-al nem túl sok áramot enged át. Ezért gondoltam, hogy akkor elég lehet így a 40mA
Idézet: Ez így elég fura megfogalmazás, lévén a "sok" nagyon relatív. Viszont, ha leméred az ellenálláson eső feszültséget, akkor ki tudod számítani, mekkora áram folyik át rajta.„ha nem tévedek nagyot 5V-al nem túl sok áramot enged át” I=U/R áram = mért feszültség / ellenállás
Az ellenállás két végéhez "érintve" 2.5 V-os mutatott.
Vagyis akkor (2,5/220)*1000=11mA? Lehetséges ez 10 leddel?
Igen, lehetséges. A LED-ek kötéséről nincs pontos infó.
Akkor végül is bőven elég a chip 1 lába.
Jó estét ! Egy fenyőfa fényfűzér, 16 db 14V, 3 W-os izzóval, az egyik kiégett, becsavartam helyette egy 55 V-os 3 W-os izzót, kis villanással azonnal kiégett. A második is. Miért?
A 14V izzó 67Ω, az 55V izzó 1000Ω ellenállású (melegen). A 13db. 14V izzó így 870Ω, látható, hogy a 230V több mint a fele fog megjelenni az 55V izzón.
A miértet nagym6 leírta. A kiégett izzó helyett 12V 3W-osat tegyél be, azzal nem fog kiégni, és azt még lehet is kapni.
A kiégett izzó helyét rövidre zárva is fog világítani valameddig, de ilyenkor minden izzó kb. 1,3V-al nagyobb feszültséget kap, ami az élettartamot eléggé lecsökkenti.
Helo.
Az izzók sorba vannak kapcsolva, a 230V megoszlik az egyenlő ellenállású fogyasztók között. Nagyobb ellenállású fogyasztón nagyobb feszültség esik, és ha ezt a teljesítmény növekményt nem bírja el az adott fogyasztó, akkor tönkremegy. Mivel minden izzó 3W os, így felborult az egyensúly, az 55V os izzódon esik a legtöbb feszültség. A 15db 14V os izzó összesen 1000 ohm körül van, az az egy 55V os pedig 1018ohm körül. Így a 15db kisfeszültségű izzón kb a 230V fele fog esni, míg a maradék az egy szem 55V os izzóra jut. (feszültségosztás, feszültségosztó, így keresd ha utána akarsz nézni) 115V pedig sokkal nagyobb mint 55V, ez 0.113A áramot és 13W teljesítményt jelent, ami a 3W os izzónak sok és elolvad az izzószál. De már úgy látom írták előttem is. A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2020
Elnéztem nem 13db., hanem 15db. 14V izzó van a sorban, de a lényegen nem változtat. A 15db. 14V izzó 1000Ω. Így pont a 230V fele esik az 55V izzón.
Hello! "Csak, hogy ki ne öntsük a gyereket a fürdővízzel.."
- A lámpafűzér soros kapcsolásban van. Ennek jellemzője, hogy minden tagján azonos áram folyik át, (A feszültség pedig az ellenállás értékek arányában oszlik meg.) - Ezért csak azonos áramú izzók kapcsolhatók be a láncba. Az áram pedig megtudható, ha az izzó teljesítményét elosztjuk a feszültségével. - A sorosan kapcsolt izzók feszültségeinek összegének meg kell haladni a hálózati feszültség összegét. - A megoldást még befolyásolja, a bekapcsolási áramlökés és a hőtehetetlenség. De az már egy "másik történet"..
Köszi a sok értékes hozzászólást. Mi a helyzet akkor, mi történik, ha az izzó helyére berakok 68 Ohm 3 W ellenállást?? vagy mi történik akkor,ha az 55 V-os izzóból csinálok 70 Ohm körüli értéket?
Első esetben a füzér működni fog, az ellenállásod pedig a rá eső teljesítményt hővé alakítja. Második esetben gondolom arra célzol hogy párhuzamosan kötsz az 55V os izzóval egy ellenállást, hogy kijöjjön a 68ohm. Ehhez egy 73ohmos ellenállást kéne bekötnöd. Ebben az esetben a párhuzamos ellenálláson és az izzón is kb 14V lesz, az 55V os izzó meg halványan épphogy felizzik 14V ról. A soros kapcsolásba beviszel egy elágazást, az áram nagyobbik része a párhuzamos ellenálláson fog folyni, a maradék az izzón, ez látszik az ellenállásaik arányán is. (73 vs 1018ohm)
A hozzászólás módosítva: Dec 16, 2020
Igen ,a második lehetőséget választom, mivel az izzók különleges formájúak, 1947-ben gyártották, manapság nincs még csak hasonló sem, de 75 Ohm-ot tudok bekötni mivel az a szabvány érték, gondolom ez nem befolyásolja a működést. Ez a különleges formájú izzó pedig csak 55 V-os változatban áll rendelkezésemre, ha halványan is de világít, gondolom ennyi belefér egy 70 éves fényfűzérbe . Még egy kérdés ha lehet: az megoldható ,hogy az 55 V-os izzón 50 V körüli érték essen?
A 75ohm jó lesz, 2.61W ot el fog fűteni szóval minimum 3W os kell, az se baj ha nagyobb, jobban leadja a hőt. Nem tudom mennyire fog izzani az 55V os 14V ról, lehet csak épp meggypiros lesz a szál vagy még az sem, ki kell próbálni. Sajnos ebben a felállásban nem nagyon oldható meg egyszerűen a többi izzó miatt.
"Igen ,a második lehetőséget választom, ... ha halványan is de világít, gondolom ennyi belefér egy 70 éves fényfűzérbe ." Erre írtam a választ, azt hogy nem nagyon oldható meg egyszerűen pedig az 50V os kérdésre.
Csak egy megjegyzés. Az izzók 70 évesek. Már elég nagykorúak ahhoz, hogy nehezen bírják a mechanikai terhelést. Javaslom, hogy csökkents az egész füzér feszültségét, áramát. A párhuzamos ellenállás úgy válaszd meg, hogy az 55 W-os izzón 45V essen. Így a többi izzóra kevesebb feszültség jut és van esélye még sokáig működni. A füzér gyártása óta, akár 20V-tal is lehet több a feszültég éjszakánként.
Bocsi, valamit félreértettél, második lehetőségként az előző hozzászólásomban azt kérdeztem,megoldható-e ,hogy az 55 V-os izzón kb.50 V feszültség essen? Ha megoldható a 14 V körüli érték, az 50 V miért nem?
Egyébként kipróbáltam 12 V-os akkuról, éppen hogy halványan felizzik a wolframszál. A hozzászólás módosítva: Dec 16, 2020
Idézet: „mivel az izzók különleges formájúak, 1947-ben gyártották, manapság nincs még csak hasonló sem,” Ha a kiégett izzó búrája elég nagy, esetleg meg lehet próbálni a búrát szétpattintva bele tenni egy 12V 3W-os izzót. Vagy ugyanezt meg lehet esetleg tenni az ugyanolyan formájú 55V-os új izzó búrájába is. Ezzel "restaurálva" lenne az eredeti. Egyébként támogatom Epu2 javaslatát, mert azzal a többi izzó élettartama hosszabbodik meg.
Mutass egy képet arról a különleges formáról. Hátha akad valahol, valakinél egy doboz mélyén.
Nem tudom, hogy szabad-e már hozzászólnom fórumhoz, de még ha kapok is miatta, megteszem.
Határozottan jót tesz az izzósor élettertamának a feszültség csökkentése. Szoktam javasolni egy megfelelő dióda soros kapcsolását. Még a fénye is sokkal szebb lesz tőle... Akár a csatolt kivitelben, úgy eléggé "bolondbiztos". Nem kell kidobni a kiégett izzót, lehet még valóban pótlásra/restaurálásra használni. Azt mondjuk nem gondolnám, hogy "annyira speciális" kivitel lenne. Bár fénykép tényleg nem ártana. 14V/3W izzó még ma is kapható, meg van is a fiókban. Ami az 55V-os izzó kiégését illeti, a helyzet sokkal rosszabb, mivel a sorban a többi izzó alig fog felizzani (azaz hidegek maradnak), azaz még sokkal nagyobb feszültség fog rá jutni.
Szerencsére kaptam "leselejtezett" füzért, aminek 4 - 4 izzós darabját négy másik füzér meghosszabbítására használtam fel. (20 * 14 = 280) Kiválóan működik.
A 16 * 14 = 224 V kiosztást még a 220V -os hálózatra méretezték.
És akkor kultúráltan (például zsugorcső) meg is tudtad oldani.
Azt nem tudom, hogy párhuzamos "pót" ellenállásokat hogyan lehet "szakszerűen" beépiteni a füzérbe... Magam részéről, én várom a képet a "pótolhatatlan" izzóról... |
Bejelentkezés
Hirdetés |