Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Köszönöm igen ez elkerülte a figyelmem, de "jó" tanulság. A másik panelon is szakadt az ellenállás, így öröm az ürömben, hogy annak még nem álltam neki. Érdemes a a bc557 csere után végtranyók nélkül is újra tesztelni azért?
Itt az eljárás leirata. Segédellenállásra nem lesz szükséged, mert a 82 Ω-osak ellátják ezt a feladatot.
Általánosan elmondható, hogy a végtranzisztor meghibásodása további alkatrészeket is magával ránt. Amíg hibás a kimeneti DC, és nem 0,4-0,6 V közötti feszültség mérhető a kivett végtranzisztor bázis és emitter forrpontok között, addig nem ajánlott a végtranzisztor beültetése. Esetedben túlterhelés okozta a meghibásodást, erre utal az emitter-ellenállás szakadása, ezért az áramkorlátozó tranzisztorokat és környezetét (mindkét tápoldalon) ellenőrizned kell. Tehát mérd ki a BC547-eseket és a diódákat is!
Sziasztok!
Keresek STK40-50-es végfokot!! Sanyo-t és nem kínait!!!!
Köszönöm még egyszer. Nos összes félvezetőt megvizsgálva a T641 volt a beteg. És rögtön egy tanácsot szeretnék kérni, hogy a BC448-ra mi lenne a jobb helyettesítő? BC556B-m van itthon.
Működni fog BC556-tal, lehet kicsit jobban melegszik a vártnál, ami alól a BC448 sem volt mentes.
A BC303 jobban hűl a fém sapkája miatt.
Kicseréltem, de a gond továbbra is fent áll. Ahogy csatlakoztatom az előlapot, eltűnnek a feszültségek az alaplapról, csak a hullámzó 0.4-2V van az 5V-os ágon, erősítőt bekapcsolva nem tud készenléti módba sem beállni.
Szia!
Nekem van egy felesleges STK 050 es ic. Képet találsz az apróhirdetés rovatban.
Sziasztok!
Segítséget kérnék, mert már a gutaütés kerülget! A jövő héten szabin leszek, és rengeteg elmaradt munkámat szeretném befejezni (vannak karácsonyra ígértek és van amit magamnak). Erre a kedves főnököm a kezembe nyom egy MP3-as csodakínai kütyüt, hogy javítsam már meg, úgyis itthon leszek egy hétig (egyik smd vég kidurrant -ha jól vaksiztam ki HT8693 D-osztály 10W/4Ohm-) és még egy 12 Ohm/40W-os 10cm-es hangszórót, hogy abból meg csináljak egy aktív dobozt projektorhoz. Ja, és nem szükséges hozzá hangszínszabályzó, elég a végfok+táp......---ROBBANOK!!!--- Bakker, 12 Ohmhoz már legalább 30W-os erőlködő kell hogy nyifogjon is valamit, dobozok se sorakoznak a polcon, hogy csak úgy leemeljek egyet, na meg a táp se a fán terem, és mindezt haveri alapon...NA NEM! De mivel a főnököm, mégsem vehetem félvállról a dolgot, sajnos! Hamarosan teszek fel képeket, most töltöm az aksikat a fotógéphez. Addig is valami ötletet kérnék az aktív dobozhoz TDA2050-re gondoltam, (de az nincs itthon,rendelnem kellene) inkább valami egyszerű tranzisztoros kapcsolást keresnék 17V/2A-es trafóhoz (1x24V DC). Vagy Darlingtonost erre a feszültségre. Abból kellene kihoznom amim van itthon.
Szia Béla!
Ha tudnád mennyire örülök Neked... Ez a kis vacak amit belinkeltél tetszik! Csak nem tudom az a "popsifej" hajlandó-e költeni rá? Mert hogy én nem veszem meg neki az tuti! Mellékelem az adatlapot, amit az eredeti IC-kről találtam. Ha óvatosan "felpiszkálom" a NYÁK-ról a lábakat, (a hasa is le van forrasztva, úgyhogy inkább nem feszegetem le) akkor elvileg a 7, 8 lábakra ráköthetem ennek a modulnak a bemenetét. Ez egyébként egy 9V-os akkuról működö "party" doboz. Összehozható? A másik gondom, a hangszóró... a képen levő dobozba gondoltam. Van javaslatod az erősítőre?
Az általam maxxximálsian Tisztelt Sipos Gyula bácsi által közzétett grafikon alapján 12 Ohm-hoz
már 10W-ra is legalább 35V szükséges nem tudom, ez a kis hangszóró bír-e többet?
Nem kell leforrasztani, egy tűvel emeld meg a lábait forrasztás közben, szépen felhajlik. Vagyis hajlana, mert le fog törni. Hasonló doboz azonos hibával járt nálam. Az ic pedig lábak nélkül elfér.
Direkt nem kompatibilis a helyére, mert más a jelszint. Ha visszaköveted a jel útját, azt hiszem a 7-es lábra megy a jel, a 8-as neked nem kell. Most az következne, hogy a TPA modul aszimmetrikus bemenetét kellene szimmetrikussá tenni, ami smd forrasztási jártasságot feltételez. Ha ez nem megy, akkor maradhat aszimmetrikus, de akkor nagyon rövid vezetékkel a TPA modul power negatívját a partidoboz legnagyobb kondenzátorának (azt hiszem 2200u/16V) negatív lábához kötöd, a modul puzitív tápbemenete pedig a kondi pozitívjára. Ezt a partibox panel hátoldalán egyszerűbb. A TPA modul bemenetét egyetlen vezetékkel kötheted a kipukkant ic 7-es lábára. Vélhetően túl érzékeny lessz, mivel nagy neki a jelszint. A TPA modul bemenetére egy 100k-s trimmert vagy potit kötve (csak a kezdet és a csúszka) le kell csökkenteni az érzékenységet annyira, hogy feltekert hangerővel finom torzításba tudjon menni sd kártyáról való zene közben. A trimmer utána fix ellenállásra cserélhető. Nálam azt hiszem 22k lett az ellenállás. Fontos ez a művelet, mert a hangerő poti lineáris, így nem lehet finoman szabályozni. Végül a TPA modulról lecsippantottam a ledet, mert akkus üzemnél minden mA számít, de ha marad az sem baj. A modul táp bemenete egy S03 nevű diódán keresztül csatlakozik a TPA3118-hoz, én ezt a diódát is áthidaltam, mert minden V-ra szükség van, de akár maradhat is benne. Másik kérdésed az aktív doboz. Oda ugyanez a TPA modul mehet. 24V-ról 12 Ohmon kicsit több mint 20W kijön belőle hűtés nélkül is. Amit érdemes cserélni, az a két ferrit fojtó a kimeneten. Viszont 12 Ohmos terhelésnél elképzelhető hogy az eredeti is jó. Meg kell nézni mennyire melegszik. A másik
Sipos Gyula egytápos kondenzátoros kicsatolású erősítőre adta meg a számítást, a TPA modul pedig híd kapcsolású, így a Sipos féle kalkulációnál 4X nagyobb a kimenő teljesítmény, vagy másként számolva fele akkora tápról tudja ugyanazt.
Szia Béla!
A Sipos Gyula féle táblázatot már az aktív dobozhoz tettem fel! Valami egyszerű tranzisztoros erősítőre lenne szükségem (az egy másik projekt) A TPA modultól már eléggé elrettentettél! A "fülem" se fog egy ilyen bonyolult dologba bele, pláne, ha nem nekem lesz! Az SMD szerelést meghagyom a robotoknak! Se szemem, se kezem. se türelmem nincs már ezekhez az apróságokhoz! A főnököm keres eleget, (lop is hozzá eleget) vegyen újat magának. Az aktív láda viszont a lányának kellene (állítólag, de szerintem a projektort is a cégtől lopta). Szerintem hagyjuk az egészet a fenébe!!!! Minek segítsek egy ilyen seggfejet? Lopjon magának működő cuccokat!
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni, hozzám került egy teufel cem 500 sw típusú 5.1-es mélyláda. Az 5.0-ás részét sikerült már helyre rakni, de a mély végfokjával nem boldogulok. A kimeneti egyenfeszültség 65mV, a bemenetén van jel ellenőriztem, mégis a kimenetén semmi sincs, még csak zaj se, mintha némítva lenne. A panelen az összes félvezetőt végig mértem némelyiket kiforrasztottam és úgyis de multiméterrel mérve mind jók. (A másik panel egy ugyanilyen méyládából van, amit régen bontottam el, csak azért fotóztam mert a kérdéses panel is ugyanolyan.)
Találtam egy kapcsolást hozzá a neten, de nem 100%-ban ugyanaz a hőmérséklet figyelő résznél van eltérés, de a jelzett pontokon megcsináltam a méréseket.
Szia! Az eredmények tökéletesen működőképes erősítőre utalnak.
Az erősítő kimenetén AC voltmérővel várod a jelet, vagy hangszórón figyeled. Utóbbi esetben érintkezési hiba előfordulhat.
hali elméletben kezdtem összerakni egy erősítőt ami ugye a gyakorlatban úgy nézne ki hogy négy csatornás erősítő lenne. TDA8954TH végfok lenne milyen toroidot ajánlotok hány VA..? Ugye 2x24vac
tda8954TH és még egy hangszoró vedelem is van ami 15volt igenye van és egy bemenet választó ami 12v os és egy eq elő erősítő EQ-15v és a bemenet választó a kérdésem az lenne hogy toroid lenne ideális vagy inkább kapcsoló uzemütáp ? A hozzászólás módosítva: Dec 13, 2020
Szia! Alaposan átgondoltad ezt? Két dolog kapásból: a 200 W-os végfokban 2000 µF a puffer, a bemenetválasztó értékelése egy csillag, a komment - Meg ne vedd!
AC voltmérővel vártam a jelet, hangszóróra nem igazán mertem tenni, míg nem vagyok biztos benne, hogy jól működik.
Vizsgáld felül a mérésed! Érintkezés, GND helyes kiválasztása - ilyesmire gondolok. A hangszórót soros 100 Ω-mal nyugodtan rákötheted.
Sziasztok!
Van egy "PC speaker"-em, a PC-re kapcsolva, s amikor a hangerőt állítom, recseg. De nem kontakthiba, mert ha egyéb műsorforrásról használom, például telefonról, vagy deckről, akkor a hangerő állításakor semmilyen zaj nem hallható. A hangkártya jó fajta, SB X-Fi. Mi lehet a hiba? Üdv: Zsolt
Annyit kiegészítésül, hogy a hangkártya kimenetén 12V-os DC szint van, ami a rövidrezárás után szinte azonnal újra megjelenik! A telefonon zérus a kimenet, a Deck kimenetén 1V, de sokkal nagyobb impedancián.
Szia!
A hangkártya kimenete több okból lehet 12V-on. Mivel a kimenet DC csatolt, a DAC és a kimeneti buffer fokozat közti csatolókondi átvezethet. De erős a gyanúm, hogy a driver bugos. Tehát először egy gyári driverrel kellene megnézni. Ha egyébként jó a hangja, akkor egy soros kondenzátor 1-10µF is megoldást jelent. Ritkán megesik, hogy fülessel tönkreteszik a kimenetet, ezért lehet hogy elszállt a kimeneti komplementer tranzisztor. 6 lábú smd.
Ha nem tudja kifizetni a főnök azt a 800,-ot, összedobjuk neki itt a fórumon. Én azonnal felajánlok 30 forintot neki hozzá.
Tudod mennyivel többe lesz, mire az eredetihez megrendeled, leszállítják, kiforrasztod-beforrasztod güzülsz vele? És még az sem biztos, hogy csak az IC dobta fel a talpát. Mi van, ha oka volt, hogy elszállt? Esetleg 1-2 másik alkatrész is hibás? Nem akarom az ördögöt a falra festeni, de belátható, hogy nem nulla az esélye.
Sziasztok! Egy TPA3116-al szerelt erősítővel kapcsolatban szeretném a segítségeteket kérni. Potméterállástól függően hallható zaja, sistergése van. Kis hangerőn nem hallható, a potméter negyed állásánál már zavaró mértékű, fél állásban a leghangosabb, majd tovább tekerve teljes hangerőre fokozatosan halkul ez a sistergés (max. hangerőn már alig hallható). 12V-os táppal használom. Próbaképp rákötöttem egy 20V-osat, annyi változott, hogy a sistergés már kisebb hangerőnek megfelelő potméterállásban is hallható. Olyan, mintha az erősítés mértékével arányos lenne a sistergés, de csak a feléig, utána megint egyre halkabb.
A táp ágban próbaképp 10000µF-os kondikra cseréltem az eredetieket, a fentiekben változás nem történt. Ha zene szól, a sistergést bőven elnyomja, akkor egyáltalán nem zavaró, de ez egy "állandóan" bekapcsolt erősítő lenne (akkor is, ha nincs kimenő jel), pc-re kötött hangfalakkal, az esetek többségében hang nélkül kellene működnie.
Szia! Egy kisebb értékű potméter garantáltan csökkenteni fogja a zajt. Most milyen értékű van benne?
Köszönöm a tanácsokat! Végül az össze tranzisztort cseréltem ha már mindet kiforrasztottam. Leírom - hátha más is hasznát tudja venni - a csere tranzisztorok számozását:
BD745/746->BD249/250, BD387/388->BD139/140, BC447/448->BC546/556 . Szépen behúz a relé próbalámpás indítással. Egyelőre eddig jutottam jöhet a másik végfok panel. |
Bejelentkezés
Hirdetés |