Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Szia Laslie. Meg építetted már? Az elvártaknak meg felelően működik? Igaz amit "proli007" közkincsé tesz az működik pedig, Ő csak megtervezi meg nem építi a kapcsolásokat. A terveket elkérhetném? A segítséget előre is köszönöm.
Sziasztok! Hozzájutottam egy régi, Konverta ipari töltőhöz. 6-12-24V/20A volt a névleges teljesítménye. Az áram egy forgó, választókapcsolóval szabályozható rajta, ami a trafó kivezetéseit kapcsolja. Milyen módon van megoldva ebben a transzformátorban a tekercselés, hogy a feszültség nagyjából változalan, viszont a töltőáram változik?
A feszültség változik, és ezzel arányosan az áram is (Ohm törvény). A forgó kapcsoló a feszültséget változtatja, viszonylag kis lépésekben.
Ezek a töltők kis túlzással elpusztíthatatlanok, de a töltési folyamat felügyeletet igényel, nem célszerű hosszabb időre magára hagyni. Éppen ezt igyekszik megoldani az utólagosan készített töltésfigyelő áramkör (ami szintén feszültséget figyel).
Igen, azt tudom, hogy örök darab. Pont ezért szeretem a régi technológiával készült dolgokat. Az említett töltő egy kb 170cm magas, fém szekrény lábakkal. Sajnos néhány kapcsolója tönkrement, és nincs már benne egyenirányító sem. A forgó kapcsoló fém, igen masszív darab, mint ahogy a trafó is. Eggyelőre nem tudom, hogy mihez kezdjek vele... Valószínűleg a 80-as években készülhetett.
Valaki esetleg tudja, hogy miként van megoldva ennél a töltőnél a fokozatok kapcsolása? A szekunder tekercsen van 11 kivezetés. Néhány vezeték megy a feszültség választóhoz, a többi pedig az áramválasztó kapcsolóhoz. Érdekes, hogy a fentebb említett töltési feszültségek ellenére, a legnagyobb feszültség 41V körül alakul a kivezetések között. Nem egészen értem, hogy milyen kapcsolástechnika állhat a dolog mögött. A méréseim alapján az összes szekunder kivezetés kapcsolatban áll egymással.
Nem ismerem milyen a Te töltőd, de hasonló lehet ahhoz amit mellékeltem. Ezen a primer átkapcsolásával lehet szabályozni a szekunder feszültséget finoman, ami változó töltőáramot fog eredményezni.
A szekundert is át lehet kapcsolni, amivel durván lehet váltani a feszültséget, ami jó lehet pl. a 6-12-24 V-os akkumulátorokhoz.
Nekem is ez rémlett, ezért is említettem, hogy a szekunder középmegcsapolás és kétutas egyenirányító használatával máris lehet vele hegeszteni.
Az én töltőmben így néznek ki a kontaktok, illetve a csapolások. A primer egyben van és közvetlen kap feszt.
Zavarosak az értékek. A rajzon lévő számok biztosan feszültséget jelentenek? Milyen kapcsoló állások szükségesk pl. egy 12 V-os akkumulátor töltéséhez?
A szekunder oldali kapcsolgatással általánosságban az a baj, hogy jelentős áram folyik a kapcsolón.
Én úgy emlékszem, hogy csak a szekunder oldal van megcsapolva. A feszültség kapcsoló a nagyságrendet állítja, a áramérték kapcsoló meg olyan 1voltokkal növeli a kimeneti feszültséget. Így szabályozható a töltőáram, persze az az akku állapot függvényében. És brutál 32 amperes (ha nem több) kapcsolók vannak benne. (Régen nem spóroltak az érintkezők anyagával, szóval még x év múlva is teszi a dolgát)
Ezek biztosan feszültség értékek. Végig mértem őket, a legkülső szekunder kivezetéstől befelé haladva. A kapcsoló állásokat nem tudom megmondani, mivel a fesz választó tengelye ki van törve. Nagyjából az lehet a helyzet, ahogy sector99 is írja. A fesz választó durva értéket választ, az áram kapcsolója pedig finomhangol. Nem látom át teljesen a kapcsolást, mert a félvezető nincs benne a szerkezetben és ennek köszönhetően van néhány vezeték ami a levegőben lóg. A kapcsolók igen masszív darabok. Szerintem is bírják azt a 20 Ampert amit a töltő hivatalosan tudott.
Ezt a trafót hegesztéshez sajnos át kell tekercselni. A méréseid alapján nem egyformák a feszültségek. A harmadik (15,5 V) kötéspont lehetett volna középkivezetés és az első - ötödik lehetnének a diódákra menő végek.
Azt még megteheted, hogy a harmadikhoz képest mérsz feszültséget az 1. és 5. ponton. A finomszabályzó rész kiesik. Így csak egyféle feszültséggel tudnál hegeszteni vele, kivéve, ha triakos primer szabályzásod van. Csak úgy nem lehet akármilyen hegesztőgépbe belerakni, mert ez kétutas egyenirányítást igényelne. Ha a gépedben hídegyenirányítás van, akkor ahhoz vékony a szekunder tekercs. Viszont akkor használható a finomszabályzás.
Ezzel a témával vissza kellene térnünk a másik topikba, mielőtt még az itteniek besokallnak.
Ne aggódj! Pontosan tudják (legalábbis a többség), hogy miről van szó.
Sziasztok! szerintetek ez be tud indítani egy 2,5-es Diesel terepjárót?
Ettől sokkal nagyobb fizikai méretűek 23 Ah-sak, ez pedig a leírás szerint 69 Ah. Kicsit körbenéztem, a bikázók olyan 70 000 Ft-nál kezdődnek, egy hasonlóról pedig van egy tanulságos vélemény: Bővebben: Link.
Ahogy elnézem, ez inkább egy Powerbank, mint bikázó. Igazi, Wish-hez méltó termék.
Az megvan, hogy azért az árért (vagy picivel többért) kapsz egy új akkut?
Egyik ismerősöm autó fényező, elég sok kocsit hordanak hozzá mindenféle rissz-rossz akkuval. Megunta hogy mindig töltögesse az aksikat indítás előtt, így vett egy ilyet . Azt mondta,tökéletes,bár 100 ezer felett volt az ára. Én még nem láttam,csak képet küldött róla, de ha ő hazudott, akkor most én is
Bővebben: Link Ez egy saját készítés. 3000 cm3 dízel autón lett letesztelve, azóta is tökéletesen működik. Autószerelő is többször kölcsönkérte, használta. Egy hátránya van, hogy nem mobil, hálózati feszültséget igényel. 15-30 perc töltés után indul az autó. 100 ah akkuk voltak a teszt alanyok.
Ez attól függ, hogy mennyire merült le az autó akkuja. Ezek inkább indításrásegítők.
A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2020
Sziasztok!! Volna egy nagy kérésem! Van egy Reszursz-1 töltőm ,aminek teljesen tönkre ment az áramköre. Szeretném újra építeni,de sehol nem találok olyan rajzot amin a nálunk használatos alkatrészek vannak. Tirisztort már vettem 12A-ost és legtöbb diódát is azonosítottam már. De ha valakinek esetleg van ilyen rajza ,azt megköszönném!!
Ha ezt jónak találod, ezt tudom mutatni.
Ezen vannak nálunk használatosak. (De szerintem innen, a Hobbielektronikáról töltöttem le én is) A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2020
Sziasztok
Otthon elég sok eszközöm megy már 12V-ról, annyi tápegység volt már a házban, hogy inkább kiépítettem egy 12V-os hálózatot. Minden arról megy(riasztó, kamerák, switch-ek stb.) Elég sok már a fogyasztó, úgyhogy egy 32A-es táp biztosítja nekik az áramellátást. Működik is szépen, de most szünetmentesíteni akarom. 20-30 Ah-s akkumlátorra gondoltam. Ehhez kellene egy akksitöltő, ami akár teljes lemerülés után is fel tudná tölteni. Nem kell rá semmi szabályzó, meg kijelző, minél egyszerűbb és olcsóbb legyen. Mit javasoltok?
Pontosan milyen az a tápegység? A rendszer elbírja egy akku feszültségét, 13.6 - 13.8 V-ot? Mennyi a megengedett áthidalási idő?
Kapcsolóüzemű tápegység. Elbír 14V-ot is. 20-30 percet jó lenne ha kibírna.
Pontosan mi a tápegység típuskódja? Mennyi ideig lehet áram nélkül a rendszer (amíg átkapcsol hálózatról akkumulátoros üzemre)? Mekkora a rendszer fogyasztása a 12 V-os oldalon?
A pontos típust holnap tudom megnézni. Pontos átkapcsolási időt nem tudom, de hát mivel vannak hálózati eszközök is a rendszerben, nem kellene hogy újrainduljanak. A fogyasztás meg nem állandó, mivel nem minden eszköz megy folyamatosan, illetve pl. a kamerák is többet fogyasztanak éjaszakai üzemmódban. De 10A és 25A között kb.
Lásd melléklet. Az elrendezés feltételei:
Szükség esetén (lemerülés után) az akkunak bírnia kell a tápegység által szolágtatható maximális áramot. A tápegységnek bírnia kell a zárlatot, nem szabad túlterhelésre lekapcsolnia hanem a kimeneti feszültségét kell csökkentenie. Az akkura kell valamilyen védelem (a rajzon nem szerepel), hogy lemerülés esetén kapcsolja le a rendszerről, különben az akku tönkremegy. Ha ezek megvannak, akkor áramszünet esetén egy pillanatra sem hagy ki a 12 V, amíg az akku bírja. 25 A-es fogyasztáshoz inkább 50 Ah-nyi akku kellene, az biztosan bírná 20-30 percig. |
Bejelentkezés
Hirdetés |