Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kondenzátor
 
Témaindító: Alba, idő: Nov 30, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   90 / 99
(#) Hp41C válasza szbalogh hozzászólására (») Ápr 17, 2021 / 1
 
Szia!

Jó helyette a 270µF/450V. A beépítést úgy végeztem, hogy a + kivezetésére egy huzalt forrasztottam. A huzalt átfűztem a furaton és segítségével a helyére húztam a kondenzátort. Vastag réz huzalból egy tartót készítettem ami a - kivezetést több helyen rögzítette a furat melletti fólia körhöz. A tartót úgy forrasztottam be, hogy feszítse a kondenzátort a panelhez. A + kivezetés vezetékét eztán be lehet forrasztani. Érdemes megnézni az áteresztő tranzisztort.
Ha C1 átüt, a 723 tápfeszültsége megszűnik, nem tud szabályozni, a kimenetére rá kerül a nyers feszültség.
(#) szbalogh válasza kadarist hozzászólására (») Ápr 18, 2021 /
 
A trafó utáni diódák elvileg jók. Egyik irányban ~600 körüli értéket mutat a multiméter másik irányban OL mind a négy. Bocsánat azért írom le így részletesen, mert most lesem youtube-on hogy kell ezeket mérni. ... ha esetleg valamit rosszul csinálnék
Oké, akkor most várunk a rendelésre. Veszek 100µF 160V kondikat is (ezekből is kirakható ugye? sokkal olcsóbb, mint egy nagy), 723-as IC-ket és a biztonság kedvéért Bu806-os tranzisztort is.
(#) gyulank hozzászólása Ápr 30, 2021 /
 
1200F 2,7V az 1200/3,6=333mAh? És 0,3*2,7=0,8Wh?
(#) gyulank válasza gyulank hozzászólására (») Ápr 30, 2021 /
 
És ez 25000 Ft, és ugye, ha sorbakötnék vele egy másik ilyet, hogy 50000Ft legyen, akkor a kapacitása nem nőne, 0,8Wh maradna, de 5,4V.
(#) pucuka válasza gyulank hozzászólására (») Ápr 30, 2021 /
 
Ha két egyforma kondenzátort sorbakötsz, a kapacitás feleződik, a feszültségük összeadódik.
(#) gyulank válasza pucuka hozzászólására (») Máj 1, 2021 /
 
És ez ellentmond annak amit írtam?
(#) erbe válasza gyulank hozzászólására (») Máj 1, 2021 /
 
Nem mond ellent, csak ő se figyelt arra, hogy a tárolt energiamennyiség összeadódik. Meg arra se, hogy nem fejezted be a számolást. 1200 F 2,7 V-on 3240 mAsec-ot, 0,9 Ah-t tárol, ami 2,43 Wh. 2 kondenzátor sorbakapcsolva ugyanekkora árammennyiséget tárol, kétszeres feszültséggel szorozva 4,86 Wh.
(#) proli007 válasza erbe hozzászólására (») Máj 1, 2021 /
 
A kondi energiája, egy háromszög területe, tehát a tárolt energia ennek pont a fele.
W=C*U^2/2 és nem tudod belőle kivenni, csak ha rövidrezárod..
(#) erbe válasza proli007 hozzászólására (») Máj 1, 2021 /
 
Igazad van. Én is csak a tárolt árammennyiségre figyeltem igazán.
(#) compozit válasza proli007 hozzászólására (») Máj 1, 2021 /
 
Csak ha rövidre zárod, akkor nem veszel ki belőle semmit... Az energia benne marad a kondiban... ))
(#) Bakman válasza gyulank hozzászólására (») Máj 1, 2021 /
 
Akkumulátort akarsz kiváltani vele? Ha igen, a számolt szükséges kondenzátort szorozd meg sokal, mert amíg egy akku feszültsége a lemerülésig viszonylag állandó, addig a kondenzátor feszültsége folyamatosan csökken, bőven a várt idő előtt leállhat a berendezés, ami üzemel róla.
(#) gyulank válasza erbe hozzászólására (») Máj 1, 2021 /
 
Én befejeztem a számolást, és le is írtam. Míg te csak az eredményeket írtad le, amik mások mint amiket én írtam, de nem tudom, hogy jöttek ki. Én azért kérdeztem, hogy változtat-e, mert az én számolásom szerint nem, hisz *2/2 az semmi.
(#) karmantyu hozzászólása Máj 4, 2021 /
 
Szervusztok!

A képen is látható EPCOS B43505-A9107 kondenzátort, vagy helyettesítőt keresek. Hazai boltban nem találok ilyet.
Főbb paraméterek: 100uf 400V low ESR Snap-in, max. 26mm (25mm) átmérő, max. 40mm (30mm) magasság .
Köszönöm, ha tudtok segíteni.
(#) Hp41C válasza karmantyu hozzászólására (») Máj 4, 2021 /
 
(#) karmantyu válasza Hp41C hozzászólására (») Máj 4, 2021 /
 
Köszönöm, de 26mm-nél nagyobb átmérő sajnos nem fér be (fotó).
(#) VJ72 válasza karmantyu hozzászólására (») Máj 4, 2021 /
 
Ez sem fér el?Bővebben: Link
(#) freddyke hozzászólása Máj 6, 2021 /
 
Sziasztok!

Egy folyamatosan üzemelő berendezésbe, 7808 stabilizátor után tennék egy minőségi, 10-47µF közötti elektrolit kondenzátort. Ha azt szeretném, hogy néhány évet kibírjon jelentős kapacitásvesztés és meghibásodás nélkül, szükséges hosszú élettartamút (5-10 ezer üzemóra) választani vagy a megadott élettartam impulzusos terhelésre érvényes?

Továbbá érdekelne a véleményetek, hogy a Teapo, az Etile és a Yageo milyen minőségi kategóriát képviselnek (külön-külön).
(#) pucuka válasza freddyke hozzászólására (») Máj 6, 2021 / 1
 
Teljesen felesleges nagykapacitású kondenzátort, különösen elektrolit kondit tenned a stabkocka kimenetére. Ha az adatlapját tanulmányozod, ott láthatod, hogy csak kisebb kapacitású, leginkább kerámia kondit írnak. Ennek oka, hogy a nagyfrekvenciás zajt csökkenti, amire egy nagykapacitású elektrolit kondi amúgy is alkalmatlan. A kerámia kondi pedig nagyjából örök életű.
A másik ok, ami az nagykapacitású kondi ellen szól, hogy a stabkocka egy szabályozott áramkör, ebbe a szabályozásba egy nagy időállandót betenni, hozhat bizonytalanságot.
A harmadik ok, hogy egy stabkocka dinamikus kimeneti impedanciája igen kicsi, ezzel párhuzamosan egy nagyságrenddel nagyobb belső ellenállású eszközt kötni, értelmetlen.
Úgyhogy jobban teszed, ha mellőzöd a stabkocka kimenetén az elkókat, bármilyen csilivili neve is van.
(#) freddyke válasza pucuka hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
A 7808 után lenne egy 100nF-os kerámiakondi és azután tenném a 10-47 µF körüli elektrolitkondit.
Fórumokon örök vita tárgyát képezik a stabilizátor körüli kondenzátorok. Nem egy külföldi fórumot böngésztem át erről a témáról. Az adatlap szerint a kimenetre 0.1µF ajánlott, de nem szükséges. Többen, tapasztalati úton 10µF-os elektrolit kondenzátort javasolnak Arduino-s kapcsolásokban. Ha nincs haszna, miért teszik bele? A 100nF-os kerámiakondi megszűri a nagyfrekvenciás zajt, a 10µF-os elektrolit a hirtelen változásokat "simítja el", mert a feszültségstabilizalátor kimeneti feszültsége az áramfelvétel függvényében meredeken változhat, mégha csak tizedekkel is: 39. oldal, 35. ábra. Ha továbbra is feleslegesnek gondolod, leszimulálom a 10µF-os kondival és anélkül.
(#) pucuka válasza freddyke hozzászólására (») Máj 6, 2021 / 1
 
Idézet:
„a 10µF-os elektrolit a hirtelen változásokat "simítja el", mert a feszültségstabilizalátor kimeneti feszültsége az áramfelvétel függvényében meredeken változhat, mégha csak tizedekkel is: 39. oldal, 35. ábra.”

Elolvastad, meg is értetted? Az van odaírva, hogy 1 A kimeneti áramváltozásra 0,5 V a feszültség változás 5 µs alatt, a megadott paraméterek mellett. Az elektrolit kondi ilyen rövid idő alatt meg se nyikkan (már a saját időállandója miatt sem). Ennek, és az áramkör belső zajának csökkentéséra való a 0,1 µF. De szimuláld csak le, ha abban jobban bízol.
Az is kiderül a paraméterekből, hogy a stabilizátor kimeneti impedanciája 16 mΩ, egy jobb kondenzátor ESR -je is néhány Ohm körüli, a bemeneti brumm (120 Hz, de az 100 Hz re is jó) elnyomása min 56 dB. A kimeneten megjelenő szabályozásból eredő zaj, max 80 - 160 mV. (egy tápon ez azért nem olyan sok, de ha nem tolerálható, akkor másik, jobb paraméterrel rendelkező áramkört kell választani) Akkor mit is simít el a kondid?
Nem mindenféle külföldi véleményekre támaszkodj, hanem fogd az áramkör adatlapját, és minden sorát, ábráját tanulmányozd, és értsd meg. Akkor nem lesz szükséged mások véleményére.
Ami pedig a szimulátort illeti, az amelyik áramkörök pontos dinamikus viselkedésének vizsgálatára való, igencsak zsebbenyúlós programm.
De tied a pálya, lehet tanulni.
A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2021
(#) Bakman válasza pucuka hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
Sokaknak attól javul meg az áramköre, hogy a stabilizált vonalra akasztottak 10-20 µF-nyi kondenzátort. Ettől több túlzás és veszélyes is lehet a stabilizátorokra de azért van értelme, a tapasztalatok ezt mutatják.
(#) pucuka válasza Bakman hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
Nekem ellenkező tapasztalatom volt, begerjedt a stabilizátor. Lehet, hogy csak belefutottam egy rossz példányba. Ettől kezdve mellőztem a megoldást, nem is volt több gond. Gyári kapcsolásokban sem találkoztam ilyesmivel javítás folyamán. Régen több stabilizátort is építettem félvezetőkkel, később 723 -al, mikor még nem léteztek "stabkockák". A 723 sokkal kényesebb volt.
Veszélyes is lehet, ha nincs terhelés a stabilizátoron. Kaphat az áteresztő fordított feszültséget, amitől előbb utóbb tönkremegy.
A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2021
(#) freddyke válasza pucuka hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
Igazad van, rossz példa volt. Viszont a gyakorlati tapasztalatok szerint 10µF-os (vagy nagyobb) elektrolitkondit alkalmaznak a 0.1µF-os kerámia után. Ha az LM317-et nézzük (10. oldal), kimondottan ajánlanak 25µF-os kimeneti kondenzátort. Fordított feszültség esetén a stabilizátor védelme miatt használnak fordított diódát (37. oldal), például 1N4001-et. Elméleti úton nem lehet minden problémát megoldani, ezért arra az esetre ha mégsem működne az áramköröm, tartanék egy kondit kéznél.

Az eredeti kérdésemre továbbra is keresem a választ.

Időközben találtam egy marék felhasználatlan kondenzátort (10-20 évesek lehetnek), köztük egy Yageo felpúposodva. Már csak a Teapo és az Elite minősége érdekelne.
(#) pucuka válasza freddyke hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
Nem szeretnék kötözködni, de a 25 µF nem a kimeneten van, hanem az adj lábon (vezérlés) van, aminek a lassú feltöltőse a kimeneti feszültség lassú felfutását okozza. Amolyan "lágyindító".
A 7. ábrán a 10 µF a vezérlést hidegíti, nem a kimeneten van. Az igaz hogy a kimeneten a 0,1 µF helyett 1 µF van, de ez sem sok mikrofarád.
Azért nem baj, ha szárazon tartod a puskaport.
Az általad írt kondenzátorok minőségéről nem tudok nyilatkozni, mert ezek aktív koromban vagy nem léteztek, vagy nem voltak elérhetők.
(#) Bakman válasza freddyke hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
Én tantál kondenzátort javasolnék, nekem beváltak, nagy hidegben is. 4.7 - 10 µF -ot, viszonylag közel a kontrollerhez, nem kell közvetlenül a táplábak mellé. Ha van valamilyen RF modul is a rendszerben (pl. nRF24L01), akkor annak táplábai közelébe egy másodikat is.
(#) freddyke válasza pucuka hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
Köszönöm minden eddigi hozzászólásod, nagyon hasznosakat írtál. Én sem kötekedni, csak helyesbíteni szeretnék. Az ábrán valóban az Adj lábon van 10µF és a kimeneten 1uF, de a szöveget is hozzá kell olvasni:
"An adjustment terminal to ground 10 µF capacitor to improve the ripple rejection of about 15 dB (CADJ).
An 1 µF tantalum (or 25 µF Aluminium electrolytic) capacitor on the output to improve transient response."
(#) freddyke válasza Bakman hozzászólására (») Máj 6, 2021 /
 
Eredetileg tantál kondenzátort szerettem volna, de nem mindenkinek volt jó tapasztalata vele, ezért gondoltam az elektrolit kondenzátorra. Több helyen olvastam amit írsz, hogy a fogyasztóhoz közel érdemes tenni a szóban forgó kondenzátort.

20-35 éve beszerzett tantálkondenzátorok felhasználhatóak? Lenne 0.1, 2.2 és 10µF-os is. Az utóbbin a 35 után (feszültség jelölés) egy aláhúzott "R" betű van, ami nem tudom mit takar.
(#) Ge Lee válasza freddyke hozzászólására (») Máj 7, 2021 / 1
 
Tantált ne tegyél sehova, de teszek be egy képet ami szintén beszédes. A 4 kondi közül a tantálnak van a legnagyobb kapacitása, ennek ellenére ennek van a legnagyobb ESR értéke is. Pedig, új, csak beforrasztva és kipróbálva volt egy áramkörben, még 1 órát sem ment. Nem tudom mi készül, és hogy ott mekkora áramok folynak, de azok a kék négyzet alakú NP0 kondik visznek mindent. Abból 1µF-ot teszel a stab után, minden egyes IC táplábainak tövébe meg 100nF-ot. Örök élet, nincs vele évek múlva sem gond mint a tantállal vagy az elkóval, ráadásul ez a legkevésbé hőfokfüggő is, pákával melegítve sem változik a kapacitás értéke. Az ESR meg töredéke a többihez képest. A kis dióda méretű 100 nanók régi alaplapban voltak, minden egyes IC tövében volt egy.
Vannak egyébként jó kondik SMD-ben is, nem csak ilyen lábas kivitelben.
(#) freddyke válasza Ge Lee hozzászólására (») Máj 7, 2021 /
 
1µF-os kerámiában csak ezt az egyet találtam a hestore-ban. Hol lehet olyan kéket beszerezni? A kék szín jelöl valamit?
(#) Gafly válasza freddyke hozzászólására (») Máj 7, 2021 /
 
Nem annyira a szin a lényeg, hanem az anyag. Ebből a szempontból ami HE Storeból linkeltél, X8L nem rosz.
Persze van jobb is, rosszabb is.
A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2021
Következő: »»   90 / 99
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem