Fórum témák
» Több friss téma |
Akkor az, most nem futottam le megnézni. Majd holnap nekifogok vizsgálodni.
Régebbi rendszereknél előfordul, hogy a méretlenben van a Fi-relé. Annó takarékossági oka volt, a Fi-relé után volt szétválasztva a rendszer állandó és vezérelt részre, cserébe egy ÁVK elég volt.
Lehet nem neked kellene azokat a FI-ket bekötni... A FI után TILOS a nullát és a védővezetőt szétágaztatni.
Ez a 100 mA nem csak a felvonulási területeknél lehetséges?
Szia!
Erről nincs újabb információm--- Az érvényes szabvány az MSZ EN 61009, 2000 októbere óta. Ebben még a szabadtérre a 100mA -t javasolták. 1. Közvetlen érintés: az áramkörbe került személy a villamos berendezést tápláló hálózat fázisvezetőjét vagy a berendezés üzemszerűen feszültség alatt lévő fémrészét érintette meg. Ebben az esetben a fázisfeszültség teljes értéke jut rá. Ha áram-védőkapcsolót is kívánunk erre a célra alkalmazni kiegészítésként, akkor 30 mA-es érzékenységű, pillanatkioldású készüléket kell választani. Fontos megjegyezni, hogy a készülék nem vált ki más védelmi módot (pl. szigetelés).
Az a kismegszakítókkal egybedagasztott FI-relék gyártási követelményeit írja elő...
MSZ EN 61009-1:2013 és MSZ EN 61009-2-1:2002 van.
Értem, akkor magyarán a nulla vezető és a leásott földelés össze van kötve a FI relé előtt és még előtte ketté is ágazik nulla és PE vezetőre. A FI relébe csak a nulla és 3 fázis megy. Ha a föld fele folyik áram akkor érzékeli a hibaáramot, mert az nem folyik át rajta.
Viszont a Fi relé a méretlenbe van, rajta a plomba. Anno az áramszolgáltató emberei tették fel 25+ éve. Ezzel annyi a baj, hogy az áramszolgáltató nem foglalkozik vele, ha régen az ővé is volt legutóbb azt mondták, hogy nem az ő tulajdonuk reg. villanyszerelőt kell hívni ha elromlik. A reg. villanyszerelő 100k-ért tenné át ami egy vicc. Viszont akkor elvileg utána bárhova fel lehet tenni egy másikat a gerincvezeték szakaszon.
A 100k nem feltétlenül vicc. Ha kikapja onnan a szerkezetet, akkor lehet, hogy ki kell cserélni az előtte levő vezetéket hosszabbra.
Végigéltem és szereltem ezt a korszakot, ismerve az előírásokat, ha az áramszolgáltató emberei tették fel, akkor fusiban, azaz nem az áramszolgáltató tette fel.
A leásott földelés nem a nullára megy, hanem a PE-re.
Amennyire én tudom, sok helyre tették fel az NDK Fi-t a méretlenre. Nem vagyok villanyszerelő, de láttam a saját szememmel nem egy helyen.
Itt a leásott földelés a nullára megy pontosabban PEN-re aztán különválik PE és N-re 3F és N átmegy a Fi relén PE nem és onnantól megy szépen az 5 vezeték mindegyik a maga útjan.
A 100K úgy jön ki hogy hozzá nem nyúl az oszlopról jövő vezetékhez sem a ház vezetékeihez csak a villanyóradobozban tevékenykedik. Elvileg nem felel meg már az előírásoknak és teljes korszerűsítést akar. Ettől még én nem biztos, hogy akarom ennyiért. Egyébkén akkor egy új Fi relét feltehetek a mért hálózatba, így végül is nem zavar a régi FI relé működik vagy sem.
Itt is így van, talán még NDK-s is, fene tudja, jó nagy.
Ezt nem tudom, minek írtad nekem. Amennyire én tudom, pont azt írtam, amit te.
Végigéltem és szereltem ezt a korszakot > jelentése: Én is sok helyre tettem fel a méretlenbe. ismerve az előírásokat > jelentése: Tudom, hogy nem az áramszolgáltatónak volt előírva vagy engedélyezve a szerelése, hanem a berendezőnek. A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2021
"csak a villanyóradobozban tevékenykedik"
Még mindig lehet a 100k indokolt, mert lehet, hogy látja, hogy ha cserélnie kéne/cserére kellene előkészítenie a vezetéket, akkor esetleg csövezést kéne cserélni, vagy más nyomvonalra tenni, tetőtartóval, bármi, ami drágább lenne, így meg rizikót vállal, hogy kötés lesz ott, ahol nem szabadna, satöbbi. De inkább hagyjuk ezt, hogy mindig egy apró információ a tudomásomra jut, és onnan még mindig millió feltételezés van, amelyből majd megint egyet pontosítasz. Én sem kedvelek egyes regis történeteket. Csak szélesíteni kívántam a látókört. "Egyébkén akkor egy új Fi relét feltehetek a mért hálózatba, így végül is nem zavar a régi FI relé működik vagy sem." Természetesen fel. Legfeljebb lesznek esetek, mikor mindkettő működik, ha ez a régi egyáltalán jó még.
Mi a legjobb eljárás azt a rohadt bolygoáramot kimérni? A Fluke azt ajánlja, hogy mindkét vezetéket (L meg N ) be kell fogni a fogoba, és ha nem mutat áramot akkor jo, ha mutat, akkor az az áram már a PEN-re megy és nem az N-re. Van valami jobb eljárás is?
( közben megnéztem, mindkét kép ami most kiveri az FI-t duplaszigetelésü,azaz, csak 2 eres a csatlakozo kábel. Kösz. A hozzászólás módosítva: Szept 10, 2021
Házat hálózatról lekötni és ÉV műszerrel, 1000 V-os vizsgálófeszültséggel keresni. Még így is eltarthat egy ideig mert valószínűleg a kötéseket is szét kell bontani itt-ott.
Nekem mastech van szinten 1 mA felbontással.
Ettöl félek én is. Sajnos olyan müszerem nincs,ami 1000V-l mér.
(Nézegetem, de nagyon drága,föleg ugy, hogy valoszinü, soha máskor nem fog kelleni ( mint eddig sem)). Megprobalok valahol kölcsönkérni.
Szeretnék majd pályázni napelemes rendszerre, eddig úgy tudtam hogy az első lépés a szabványos mérőhely, fadobozos van az épületen kívül, de ma azt mondta a telepítéssel foglalkozó cég hogy nem szükséges, ha nem bent a lakásban van. Ha így van az jó lenne, persze ráfér egykis korszerűsítés mert még például földelő szonda sincsen.
Ha nem akarsz hitelesen mérni, bármilyen szerkezet jó, ami tud 3-500V-ot Egyszerű mérés fázis-védőföld, 0 - védőföld . Ha ennek hatására több áram folyna bármelyik ágon mint 10-15 mA akkor a FI szinte biztosan leold, ha 1-2mA nál több folyik, akkor meg le fog oldani. Ha kettős szigetelésű szerkezet veri le, és épnek tűnik, akkor lehet keresni 0-föld átvezetést bárhol a házban.
Nálunk nem kötözködtek, földelőszonda, megfelelő csatlakozó vezeték keresztmetszet kellett. A papíron a FI valamiért szerepelt, de nem tudom fontos-e. ( bár hálózat bővítésnél kötelező szerintem, amúgy meg határozottan nem árt ) Nekünk is a ház külső oldalán egy fa szekrényben van az óra, kerítésen belül.
Nem kell 1kV de még 500V se, bármelyik normálisabb szigetelésvizsgálóval meg lehet mérni, többet ér és pontosabb mint egy szivárgóáram mérő. Volt hasonló a kezemben, átküldtünk a kábelen 1,5mA áramot és semmit nem mutatott, ezek csak a nagyon durva hibák indikálására jók.
Mutatok két mérést, az infókat a képre ráírtam. Egy jó gyártótól származó új kábel szigetelési ellenállása a teraohmos tartományban van, szigetelésvizsgálókkal sem mérhető csak a méregdrágákkal, de azok is csak 10kV-os mérőfeszültséggel képesek addig mérni. Ez az ócska műszer 500V-tal mér, és 100 gigaohmig tud mérni, azaz akár 5nA szivárgó áramot is megmutat. A 45 éves földkábel szigetelési ellenállása nagyon durván lecsökkent, 10 megaohmra, de még ez sem produkál akkora szivárgóáramot amit egy olyan digitális szivárgóáram mérő csodával meg lehetne mérni. Az 1 éves MTK pedig egy 45 méteres hosszabbító, ami meg sokat van nedves koszos környezetben, húzgálva a vizes főben, porban, és egy melléképület sima betonján van tárolva ami szintén nyirkos.
Meg állitólag más FI relé illik hozzá.
Így van, A-s FI-relé (nem az alap AC-s) kell hozzá, ami 6 mA egyenáramú komponensig érzéketlen a napelem felől jövő szivárgásra. Az egyenáram előfordulása megzavar(hat)ja az AC-s működését: leold, ha nem is kell, vagy nem old le, mikor kéne.
Kösz, közben eszembe jutott, hogy van egy ös kurblis szigetelésméröm. Olyan szép a doboza, hogy a nejem berakta a vitrinbe mint disztárgyat. Na majd azt is elöveszem.
Ezt olvasgattam a Fluke honlapon. Fluke leakage A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2021
Jó kis marketing szöveg. A kurblissal nem egyszerű mérni, meg azt kell megnézni hogy mi jön ki a végén, AC vagy DC, mert ha utóbbi akkor ott várni is kell mert a szigetelés kapacitásának a töltődéséhez meg a polarizálódásához (hullámzó beállás) idő kell. Ezért nem szeretem a digitális műszert, mert azt ráteszed, mér, majd néhány másodperc múlva kiír egy értéket. A földkábel mérésénél pl. kb. 3 percbe telt mire beállt a 10 megaohm, 2-ről indult, és nagyon lassan kúszott fel tízre.
A nagy műszerem (szintén analóg) az olyan, hogy a benyomott gombot elfordítva mechanikusan be is lehet akasztani (rögzíteni), így akármeddig tarthat a mérés (akkumerülésig), nem kell nyomva tartani.
Ez a müszer már nagyon öreg egy villanyszerelö barátom adta nekem amikor nyugdijba ment. Szerintem ö sem használta soha, olyan szép állapotban van. Kizárt, hogy DC-ben mér. Szerintem az akkori helyi telepes telefonokbol származo generator van benne. Na majd kiprobálom. Rázni ráz tisztességesen…. .
Azért az a Fluke leirás nekem tetszik, mert ha valoban mutat áramot, ha mindkét vezeték a fogoban van, akkor egyöntetű az asszimetria, azaz a felvett áram egy része valahova elfolyik. Na majd ki lesz probálva, ha lelkileg rászánom magam a hibakeresésre. . Ez lesz a legnehezebb. A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2021
Még egy kérdés ehhez. Vannak olyan müszerek, mint az UNI-T UT18D, amin van két sárga gomb az FI teszteléshez. Az hogy müködik, a leirásbol nem világos. ( egy villanyszerelönél láttam egy marha nagy darab müszert, ami fokozatosan növelte az áramot ( láthato volt a displayjen), hogy mikor old le az FI).
De erröl az UNI-T műszerröl nem ir semmit a leirás. Ismeri valaki? |
Bejelentkezés
Hirdetés |