Fórum témák
» Több friss téma |
9. fejezet.
Mint feszültségmérésnel rádugod a fázis és PE közé. Ekkor gombnyomásra 30 mA-nél nagyobb hibaáramot fog generálni, amire a FI relének le kell oldania. Ha mégse oldana le, akkor sokáig ne nyomd, mert ekkora méretben nincs sok lehetőség eldisszipálni azt a nagyjából 7 W-ot... A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2021
A napelem invertert a fí relé után szokták bekötni?
Illetve hogy lehet nálam elhelyezni földelő szondát, a mérőszekrényt beton terasz veszi körül, illetve a földszintre is lépcsővel kell felmenni, ha alá tenném beton átfúrással ott csak száraz homok lenne szerintem.
Szoval fix árammal dolgozik. Hozzám eddig csak az elado által felkinált gépköny jutott el, ott még fejezetek sincsenek. Kösz.
A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2021
Idézet: „Illetve hogy lehet nálam elhelyezni földelő szondát, a mérőszekrényt beton terasz veszi körül, illetve a földszintre is lépcsővel kell felmenni, ha alá tenném beton átfúrással ott csak száraz homok lenne szerintem.” Egynapos "kulcslyuk" sebészet, hálapénz nélkül nincsen. Amúgy sincsen, de a betont flex-el el lehet vágni, és akkor kultúráltan vissza is lehet betonozni. Vagy hogyan gondoltad azt a 4 méteres szondát leverni? Ámbár...
Mindig a Fi elé kell kötni az invertert, de a szivárgó áramnak az útvonala nem kiszámítható.
Lehet a teraszon kívülre tenni a földelést, vannak a szonda végén csavarozható és köthető típusok, onnan mehet a réz PE-vezeték gégecsőben akármerre a biztitábla/EPH-sín (ha utóbbi van) felé. Az elhelyezése igény szerint. Ha a mérő és a biztitábla nem egymás mellett van, akkor a biztitáblához közelebbi megfelelő pontban is le lehet verni.
A kivágott betonba is elég lenne a földelőszonda? Mert láttam nem csak 2m hanem 3 méteres is van. A környéken nem régen lettek cserélve a fa oszlopok betonra, a régi oszlopok némelyike le volt földelve. Illetve a honvédségnél rémlik valami hogy az aggregátort nem mellette kell lefúrni a szondát hanem több méterrel arrébb, ezt nem tudom miért van.
Idézet: „A kivágott betonba is elég lenne a földelőszonda?” Ha le van verve a földbe, igen. A csereoszlopok is földeltek. Az aggregátoros előírásra passzolok, nem ismerem.
GPeti1977!
Az aggregátorok üzemeltetésére külön szabványok vonatkoznak. Pl. MSZHD 60364-5-551:2010/2016 Kisfeszültségű áramfejlesztők " 4-43:2010 Túláramvédelem " 5-534:2009 Túlfesz. véd. eszközök " 5-56 :2010 Biztonsági berendezések De még van jónéhány előírás.
Erősen talajfüggő szerintem. Otthon egy 32-es lyukon leküldtem fél óra alatt a 4 méterest. Csak azért lett bővítve a lyuk oldala, hogy a bekötő drótot is be tudjam igazgatni. Nálunk fekete föld van, fúrtam egy kb 80cm mély lyukat a betonon keresztül a talajba, felöntöttem vízzel, azután a szonda fel-le-fel-le, amíg el nem tűnt a lyukban. A víz folyamatosan pótolva. Felénk a kalapács csak arra jó, hogy szétverd a csövet. Azzal az első méteren szétmegy a cső teteje.
Sziasztok. Abban szeretném kérni a segítségeteket, hogy a lakáselosztótól a garázsig megy földkábel kb ~40M. A földkábel vezetékeit C16-os kismegszakítón keresztül (fázis,nulla,föld) be csatlakoztatom a lakás elosztóba innen megy a garázs elosztójáig a vezetékek. A garázsnál elhelyezek egy földelőszondát. A kérdésem a következő lenne, a garázsnál elhelyezett földelő szonda és a garázsnál elhelyezett lakáselosztó doboz közötti távolság kb ~10m lenne. Ez mennyire probléma? A védővezetőnek milyen vastagnak kell lennie?! (16mm2?!).
Előre is köszönöm a segítségeket.
Az, hogy talajfüggő a leverése teljesen egyetértek. De saját tapasztalat alapján én előnyben részesítem a kereszt földelőt.
Legalább 10 mm2 MKH réz vezető. legyen. Legjobb, ha az elosztó a bejárati ajtó közelében van belül, kívül a közelében van a földelő szonda és a vezeték minél rövidebb.
A hozzászólás módosítva: Szept 12, 2021
Az elosztó a bejáratnál van. Viszont a legközelebbi távolság ahova a szondát le tudom ütni az az elosztótól 3,5-4m ettől közelebbre sajnos nem.
Ha már földelés, nálunk pont most mérték ki a földelési ellenállást hagyományos módszerrel és lakatfogóval is. Ha valakit érdekel, pont ugyanaz jött ki.
Sziasztok! A napokban hozzámkerült egy, a képen látható fényerőszabàlyzó dimmer. Szeretném kipróbàlni, hogy egyàltalán működik e? Tudnátok segíteni, melyik a dimmer be, és kimenete, valamint, hogy a potméter melletti kissebb potméter milyen célt szolgàl? Segítségeteket előre is köszönöm.
Tessék parancsolni.
Az a kis "trimmer" az alapfényerőt állitja, azaz "letekert állapotban" még éppen ne világitson, és igy a teljes "tekerési tartományt" ki lehessen használni. A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2021
Köszönöm! Még annyit szeretnék, hogy jól értelmeztem e, hogy a 3 db csatlakozàsi pont közül a bal szélső, vagy középső a bemenet, és a jobb szélső megy az izzó felé?
Működik, köszönöm szépen a segítséget!
Sziasztok. Ilyen esetben amikor kevés a PE/N sín mit tudok tenni?
Ebben az esetben ha kikötöm a földelést és a 2 réz sínt áthidalom akkor a nullának elég lenne a hely és a földelésnek vásárolok sínre pattinthatót. Viszont ahol nem megoldható a sínre pattintható soroló sín (tele van kmszval) ott lakás elosztó szekrényt kellene cserélni?
A hozzászólás módosítva: Szept 14, 2021
Oda veszel vágható nulla-föld sínt, és kicseréled, ha van hely. De pl ez itt is megoldható, ahogy látom, van hely.
Amúgy is, ha már fullra van pakolva, az elég nagy tervezési hiba... A hozzászólás módosítva: Szept 14, 2021
Igen ez lett volna nekem is az ötletem de nem voltam benne biztos.
Köszönöm a segítséget. Szerk..: Csak, hogy okosodjak még egy kicsit. Miert van a nullából 6db míg a védőből 3db csatlakozási lehetőség? A hozzászólás módosítva: Szept 14, 2021
Kismegszakító is csak 3 db, a nulla vezeték meg 6 db. Valami nem stimmel. A lakáselosztó biztos kicsi. Legjobb ha cseréled egy 18 modulosra. Abba lesz elég hely is, sín is.
A hozzászólás módosítva: Szept 14, 2021
Idézet: „Csak, hogy okosodjak még egy kicsit. Miert van a nullából 6db míg a védőből 3db csatlakozási lehetőség?” Mert a marharépa gyártók ilyen vacakul készítik a termékeiket - t. a kiv.-nek. Valami alulfizetett bőőőccsész tervezte, ahogy ilyenkor szoktam mondani volt. A műanyagba burkolt kötősín is príma, ami pl. a frederekben, legrandokban van, a megfelelő méretű csavarhúzó nem fér bele, a nyomásra meg belül kiesik. Agyrém.
Igazából van benne "plusz" vezeték is. Utólag eszembe jutott, hogy a lámpa kapcsolóknak is 3 eres vezetéket vittem (természetesen csak 1 ér bekötve a fázis). Így a lakáselosztóhoz is eljutott a "plusz" vezeték amit szintén bekötöttem csak ott már mind a 3 ért.
A képen is látszódik a 3db kismegszakító bal oldaliban 2db vezetéket kötöttem (ami igen szabálytalan) amin 2 lámpa sor van rajta. A másik 1-1 mellette konnektorokat. Az, hogy mi mennyire szabályos én nem tudom eldönteni hisz nincs villanyszerelői végzettségem de ha kell szívesen küldök villanyszerelői munkáról képet, hogy ő milyen értékelhetetlenül hozta össze a dolgokat. _BiG_: Ez egy Kanlux DB106F-es lakáselosztó ami ezek szerint nem egy túl minőségi darab. Idézet: „bal oldaliban 2db vezetéket kötöttem (ami igen szabálytalan)” Semmi se tiltja, hogy egy biztosíték két kört vigyen. Csak arra kell ügyelni, hogy mindkét vezeték jól érintkezzen a biztosíték kengyele alá. A biztitáblákról még annyit, hogy amelyik jó belül, annak a doboza vagy nem jó fedél-alj osztású (Schneider), vagy kicsi, vagy gyenge, szinte mindnek van valami nyűgje. Legrandból láttam olyat, hogy a felfekvő alja kisebb területű, mint a teteje. Azaz oldalkeresztmetszet trapéz . Próbálj mellé mást szerelni-illeszteni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |