Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Építsünk mi is elektromos autót!
Lapozás: OK   98 / 100
(#) bbb válasza szs hozzászólására (») Okt 24, 2021 /
 
Csak egy aprót tévedsz...
Ugyanis a terveket nem elég megcsináltatni és a hatóságnak engedélyezni, majd hatósági vizsgára vinni a járművet az engedély lejárta (1 év) előtt. Elő fognak írni egy pár olyan vizsgálatot, amit csak 1-2 helyen végeznek az országban (pl. KTI - TÜV NORD Kft), s ezek lesznek a zsebbenyúlósak. Példának okáért az elektromágneses interferenciavizsgálat a teljes járműre (az, hogy az alkatrészek egyenként rendben vannak, a lőtéri kutyát nem érdekli, mondhatni természetes elvárás, de egyben összerakva is jó lesz-e?) - na ez a vizsgálat milliós tétel ám S ezen kívül lesz még, amit kitalálnak, mert nem szeretik az újat, a nem gyárit. Mire valaki teljesen hivatalosan minden előírt vizsgálatot megcsinálva forgalomba akarja helyezni a járművét, az ilyen hercehurcára fog többmilliót költeni és rájön, hogy az építés örömén kívül nem is olyan előnyös saját magának megcsinálni, mikor vehetett volna annyiból egyet készen, nyűg nélkül.
(#) szsrobert hozzászólása Okt 27, 2021 /
 
Megint leégett egy elautó a töltőn.
(#) bbb válasza szsrobert hozzászólására (») Okt 27, 2021 /
 
Link, vagy képek, vagy valami?
(#) VJ72 válasza bbb hozzászólására (») Okt 27, 2021 /
 
A felnije BMW i3-nak néz ki.
kép
(#) kissi válasza VJ72 hozzászólására (») Okt 28, 2021 /
 
Nem ez volt?!
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2021
(#) szsrobert válasza kissi hozzászólására (») Okt 28, 2021 /
 
Ez volt.
(#) Chipmunk1960 válasza szsrobert hozzászólására (») Jan 22, 2022 /
 
"Az akkumulátor és a motorok kifinomult vezérlése és hűtése lehetővé teszi a szünetmentes intenzív terhelést" Ezek szerint, valami még nem tökéletes...
(#) Chipmunk1960 hozzászólása Jan 22, 2022 /
 
Nézd meg. hogy működik ez az Oroszoknál, nagyon jó.
(#) Ge Lee hozzászólása Márc 6, 2023 /
 
(#) Villanymozdony hozzászólása Dec 28, 2023 /
 
Sziasztok!
Látom, kihalt az elektromos autós topik főleg a nagyobb teljesítmények, és a lepapírozási nehézségek miatt.
Még jópár évvel ezelőtt gondolkodtam, hogy egy Trabantot át lehetne alakítani egy speckó DC-DC konverter + közönséges ipari frekvenciaváltóval, és valamilyen pár kW-os aszinkronmotorral. A probléma a DC-DC konverter lett volna, ami mondjuk 48 V-ból 320 DC-t csinál a frekiváltónak, meg úgye a bürokrácia brutális túlárazottsága, stb. Akkor még sav-ólom akkukat raktam volna össze. Nem autópályai száguldozás lett volna a cél, csak kisebb furikázás a környéken. De ha elkap a rendőr, akkor ugye baj van...

De mi a helyzet a mopedautókkal? Azok ugye csak nevükben autók, valójában egy négykerekű segédmotoros kerékpár fülkével. Ebben az esetben megoldható egy legális átalakítás villany hajtásra? A hajtás továbbra is közönséges ipari frekvenciaváltó lenne, 3 kW motorral. Egy 3 kW-os aszinkronmotor nem a világvége tömegben, és használtan is be lehet szerezni, egy 30-40 éves motor árban sem vészes, ráadásul masszívak, igénytelenek.
(#) dB_Thunder válasza Villanymozdony hozzászólására (») Dec 28, 2023 /
 
Idézet:
„De mi a helyzet a mopedautókkal?”

Tökmind1!! Illegális átépítés!! Hiába nem műszaki köteles...
(#) Bakman válasza Villanymozdony hozzászólására (») Dec 28, 2023 /
 
Idézet:
„De mi a helyzet a mopedautókkal?”
Nézd meg, mennyibe kerülnek, számold ki hozzá a DC/DC konverert, a frekvenciaváltót, add hozzá a villanymotort és az akkukat, a hatótávolságot, a hatásfokot.
Ha mindezzel megvagy akkor kijön, hogy egy használt, normál autót (ami többet is tud, mint 40 km/h) ezen a pénzen meg tudsz venni és fenn is tudod tartani évekig. Ha már van autód, kiderül, hogy több dologra is jó lenne, amire meg a moped eleve alkalmatlan.

Ha legális is lenne, akkor is egy totális csőd az egész minden szempontból, ez már messze túlmutat az építés örömén is, legyen valaki bármennyire is lelkes.

szerk.:
Mérnökcsapatok évek alatt összehozott (nem kevés pénzzel támogatott) munkájával nem lehet otthon a garázsban versenyezni.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2023
(#) Ge Lee válasza Villanymozdony hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Nekem is van egy efféle bajom de sajnos nincs rá megoldás. Elég régóta pampognak a környezetszennyezésről de olyan járművek megalkotása amivel igazán segíteni lehetne rajta hogy sokkal kevesebb szmog legyen egy településen az valahogy nem akaródzik menni.
Ugye, van az embernek autója, de annak nem tesz jót ha csak 1-2km-t megyünk vele, én pl. elő sem veszem ilyen célra, de néha muszáj ha nincs más alternatíva, és nincs. A biciklit felejtsük most el, nem részletezném hogy miért. Szóval miért nincs a mopedautókhoz hasonló, vagy akár attól még egyszerűbb kis elektromos eszköz ami alkalmas lenne arra, hogy az ember elmegy vele a boltba vagy a postára?
Jön a válasz, hogy de van, van elektromos rokkantkocsi amiből létezik teljesen burkolt is, potom 3 millióért... Vicc az egész. Ráadásul nem tudom ezek használatára milyen jogszabályok vonatkoznak, mert csak annyit találni róla, hogy mivel nem tud 10km/h-nál többet ezért gyalogosnak minősül a kresz szempontjából, tehát a járdán kéne vele közlekedni, na meg azzal szerintem nem közlekedhet bárki, csak aki rá van szorulva mert mozgássérült.
Most már az egyéb lehetőségek is elfogytak, voltak régen használt kisautók amik át voltak alakítva, és árulták őket néhány százezerért akku nélkül, na de manapság már ilyenek sincsenek. Tehát ha el kell menni 1,5km-re a postára akkor vagy mész gyalog, vagy biciklizel (esőben, hóban is) vagy előveszed az autód, mert 2023-ban ott tartunk hogy nincs más alternatíva. Pedig egy pici kis 3 kerekű akármi ami a Pusztító című filmben is volt, nem foglalna nagyobb helyet mint egy segédmotor (vagy rokkantkocsi), elég lenne ha 20km/h-val tudna menni, nem áznánk benne, és talán elférne benne a csomag is amit fel akarok adni a postán, meg hazafele a szatyor amiben benne van az aznapi bevásárlás. Bár ha ma gyártanának ilyet akkor szerintem annak is ilyen 3-4 millió körül lenne az ára, szóval bőven annyi hogy már meg se érje megvenni.
(#) Massawa válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Sajnos globális szempontbol rosszabb lenne mint ami ma van, mert két autot kellene tartani ott is, ahol ma egy van. Ezért született meg nyugaton pár évtizede a rendelet, hogy a szolgálati kocsit magáncélra is használmi lehet, mert egyszerüen már nincs hova tenni az autokat. Most is ez a legnagyobb gond az e-autokkal. Használni valoban csak kis távolságokra lehet, es ebben elönyben vannak a kis országok, nagy távolságokra már csak a hülye választja, ha belegondol, hogy pl egy 500 km-s távolságot 7-9 ora alatt tesz meg és ráadásul 3x olyan drágán, mint egy kényelmes felsökategoriás dizellel vagy benzinessel. Igy gyakoraltilag a villanyauto csak a helyet foglalja, ami vidéken mégcsak elmegy, de a városokban már NoGo. Néha elmosolygok azon is amikor ugye a buszokat cserélik akkumulátorosra. Mindenki tudja, aki meg nem menjen el Berlinbe vagy Pozsonyba, egy kis tanulmányutra, hogy egy dizel/gáz buszt minimum 2 e-busz tudja helyettesiteni, mert amig a hagyományos buszok napi 1000 - 1200 km-t is képesek teljesiteni, az e-busz optimális esetben is csak alig 400km-t tud futni, majd jön a többorás állás a töltön, amihez ugye nemcsak energia, de hely is kell, meg persze egy másik jármü, mert az utast vinni kell.
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Csak illusztrácionak, egy friss nemet statisztika. 1000 lakosra 483 auto van engedelyezve, azaz minden második embernek a csecsemötöl kezdve az aggastyánig legalább 1 autija van, egy olyan országban ahol vannak olyan sürün lakott területek, ahol több mint 1000 ember jut egy négyzetkilometerre.
(#) dB_Thunder válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Az a baj, hogy az ilyen kis 3 kerekűekkel, mint ahogy mopedautók is, feltartják a forgalmat! Mivel nem egy nyomon haladnak kikerülni is nehéz! Legszebb amikor elhagyják a várost, és az országúton haladnak mindenféle jelzés nélkül, veszélyesen lassan! Én ezt be is tiltanám!
Komoly reform kellene a közlekedésben, de amerre az EU is megy, zsákutca, szerintem.
A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2023
(#) Ge Lee válasza Massawa hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Nem erről beszélek, olvasd el még egyszer hogy mit írtam. Sehol nem írtam olyat, hogy mindenkinek újabb autót kéne venni. Egy elektromos vackeráj kéne az autó mellé, ami szinte akkora helyen elfér ahol egy bicikli, garázsban, tárolóban, stb. és ami kiváltaná az autót az összes rövidtávú közlekedésben!
(#) Ge Lee válasza dB_Thunder hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Pont erről beszélek! Nem kell vele kimenni a városból! A forgalmat meg pont azért nem tartaná fel, mert megszűnne az a forgalom ami egy mai belvárost jellemez (hosszú kocsisorok és mindegyikben 1 ember ül), vagy legalábbis jócskán lecsökkentené! Nem ezer autóra jutna egy ilyen izé hanem fordítva, menne tíz ilyen meg 1 vagy 2 nagy autó.
(#) Massawa válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Pontosan erröl beszelek. A 4 kerekü moped is legalább 2 m2 helyet foglal el a másik autod mellett.
(#) mateatek válasza Villanymozdony hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Én csak azon gondolkodom, hogy ha meg akarsz hajtani egy 3 kW-os motort, akkor miért 48 voltos pakkot csinálnál? Akkora teljesítményhez sok akku cella kell. Nekem a biciklimben van csak 156 darab 18650-es. Ha már a sok cellát összepakolod, akkor csináljál olyan magas feszültséget belőle, amit a frekiváló direktbe eszik.
(#) Gafly válasza dB_Thunder hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
De nem lehetetlen.
Mindjárt itt van példának, az általam (is) méltán nagyrabecsült fórumtársunk alkotása.

Nagyon sokat kuncogtam magamban, amikor (erősen megkopott, talán költőien túlzó) emlékeim szerint papírozta lefelé a hivatalban az átalakítást.
- Hány köbcentis a motor amit beépített?
- ???
- Kötelező kitölteni, nyilatkozzon.
- Legyen hatszáz, eredetileg is annyi volt.
- Az jó, mert akkor nem nagy átalakítás.

Amúgy a történet HE vonzata így is visszakereshető az életműből: user:ecopityu, de gugli is sok találatot ad.
(#) pucuka válasza dB_Thunder hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Akkor szerinted be kéne tiltani a biciklist, és a (ittas) gyalogost is, aki az országúton halad több nyomon? Persze, ha minden országút mellett lenne kerékpárút. . .
(#) lakatos2000 hozzászólása Dec 29, 2023 /
 
Majdnem kedvet kaptam a Trabant villamosításához.
Tényleg jó játék lehet.
Nálam több dolog is hiányzik hozzá.
Nincsen műhelyem és nincsen Trabantom. Szerintem már venni se könnyű.
Még nem olvastam végig mind a közel 100 oldalt.
Ezért megkérdezném, hogy a motor az a villamostargoncáé?
(#) bandika válasza Villanymozdony hozzászólására (») Dec 29, 2023 /
 
Én csak biztatni tudlak. Tudok átalakított (motorhibás volt szegényke) Axiamról. És gazdija szerint szuperül működött. Azt nem tudom megvan-e még...Ebben a mopedben 12V UPS akkuk voltak huszon x db, ez táplálta az egyfázisú frekiváltót ami egy aszinkron motort hajtott. Talán 2,2 kW-os volt. Az akkuk jóárasítva jöttek a sráchoz, csak a motor és a frekiváltót kellett megvennie. Illetve kellett egy illesztő peremet csináltatnia a variátor kimenetére. Azt mondom meglévő hajtástechnika cuccaimmal tudással betársulnék egy ilyen projektbe.
(#) asch válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Szerintem ami hosszútávon megoldás lehet, az a "soros hibrid", vagy másképpen olyan elektromos autó, aminek van egy folyékony üzemanyaggal hajtott aggregátor töltője. Például a Mazdának van ilyen megoldása Wankel motorral úgy, hogy a Wankel csak geneártort hajt, nem közvetlenül a kereket. Én arra tippelek, hogy erre fog tartani a piac néhány tízéves nagyságrendű távlatban.

Hogy ontopik is legyek: szerintem az átépítésekben még az engedélyeztetésnél is nehezebb azt megvalósítani, hogy a rendszer biztonságos legyen. Például a hajtás vezérlője esetleg úgy is elromolhat, hogy max "gázt" ad egy rossz pillanatban. Vagy akár úgy, hogy nem is lehet leállítani. Az olyan gépeket, amik életveszélyt is okozhatnak ugye úgy kell megtervezni, hogy az összes elképzelhető hibaállapot is biztonságos módon le legyen kezelve, és legrosszabb esetben leálljon a rendszer, de ne csináljon nagyobb bajt.
(#) Bakman válasza asch hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Idézet:
„a Mazdának van ilyen megoldása Wankel motorral úgy, hogy a Wankel csak geneártort hajt, nem közvetlenül a kereket.”
Benzinből csinálunk forgó mozgást, abból elektromos energiát, akkut töltünk vele, majd abból újra forgó mozgást. A hatásfok smafu?
(#) asch válasza Bakman hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Igen, ez egy jó kritika. Szerintem arra építettek, hogy a szükséges Wankel motor kicsi méretű és tömegű, és ha legtöbbször tisztán elektromosan tudják használni a kocsit, akkor jó kompromisszum ez a megoldás. Úgy tudom, hogy még így is meglepően jó hatásfokot lehet elérni amiatt, hogy a motor ideális fordulatszámon üzemeltethető, nem változó fordulaton működik, mint amikor közvetlenül meghajtásra van használva. Ugyanezen okból a károsanyag kibocsátása is jól optimalizálható.
A forgó mozgássá alakítás elkerülésére egyébként van olyan törekvés, hogy lineáris generátort építenek a dugattyúkra. El tudom képzelni, hogy ez lesz a jövő nyertese. Akár nem is belső égésű motorral, hanem például Stirling motorral. Van ebben ráció, elvben lehetne növelni a hatásfokot a forgó motorokhoz képest. Viszont cserébe újfajta mérnöki problémákat hoznak be, amivel együtt végül vagy megéri ilyet csinálni, vagy nem. (Szerintem megérné és szívesen részt vennék ilyen projektben.) De mire ezekből szériaérett megoldás lesz, az sok év lesz még.
(#) szs válasza Bakman hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Annyira nem ördögtől való a belsőégésű motor+villamos kerékhajatás. Vasútnál is alkalmazzák.
Ha belegondolsz, hogy a motortól míg eljut az autónkban a hajtas a ketékig, addig valami12-20%teljesítmenyvesztes van ((váltó, kardán -mellsőhajtasnal ugyanez a féltengelycsukló- , differenciálmű), akkor egy jól kitalalt kerekagymotor mar nem is veszített ahhoz képest.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2023
(#) Bakman válasza asch hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Lehet benne valami. Egyébként jól hangzanak ezek a dolgok, csak ilyenkor mindig megfordul a fejemben, hogy valamiért csak nem terjedt el a Wankel motor. Ha a nagyban vannak problémák, a kicsiben is lehetnek. Lehet/megéri azokat egyáltalán javítani? Mert ha már környezettudatosság, akkor nem ér két év után kidobni.
(#) Bakman válasza szs hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Halvány lilám nincs, de úgy vélem, a vasútnál azért alkalmazzák ezt, mert akkora energiát kuplungokkal átvinni a kerekekre "kicsit" macerás lenne, a villanymotornak rövidtávon nem árt, ha kicsit túl van terhelve.

Oké a 20 % teljesítményvesztés, de ennyi már csak az akku töltésénél "előjön".

Nehezen látom ezeket a zöld dolgokat olyan zöldnek. Autómban az üzemanyagszűrőt (ami gyakolratilag hajtogatott papír) nem lehet, csak a házzal együtt cserélni. Tök jó a DPF a kocsiban, mert megfogja a kormot. Igaz, néha többet fogyaszt az autó, mert regenerál, meg idén elvittem kimostani, mert kellett, mert a regenerálás sem tökéletes. Nem koszos víz jött belőle, hanem kb. fekete festék állagú valami. Namost, azzal a korommal mi lesz? Ha vettem volna új szűrőt, a régivel (és a benne lévő korommal) mi történik? Aztán ott van mág az is, hogy a DPF tisztító gépet is elkészítették... Vannak kétségeim.
Következő: »»   98 / 100
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem