Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Erősítő mindig és mindig
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd! I. A helyes tápfeszültségek megléte. II. A kimeneten van-e egyenfeszültség. Élesztés.
Lapozás: OK   2363 / 2499
(#) mcc válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
PA végfokba találtam ki, hogy alaposan túlméretezett visszahajló áramhatárolást csináltam a szokásos kivitelben, de ha a túláram 1mp-nél tovább is fennált, akkor a hangszóróvédelem lekapcsolta a bemeneti jelet, majd 5ms múlva a kimenti relé is oldott 30mp-re. A hűtőventilátor erre az időre maximumra kapcsolt, függetlenül a bordahőmérséklettől. Egyszer egy 3 órás koncertet így tolt végig az egyik végfok egy csatornája, teljes zárlatban, meghibásodás nélkül.
(#) reloop válasza mcc hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Van az ismeretségi körömben egy Gemini erősítő, ami sok éve állja a megpróbáltatásokat. Zárlatos hangszóró, hangváltó, 2 Ω stb...
Berajzoltam hogyan oldották meg.
(#) mcc válasza reloop hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Hasonló volt, de D104 és D105 helyén optocsatolók LED-jei voltak, ezek vezérelték a védelmet.
(#) firstman válasza Alkotó hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Nagyon örülök, hogy bejött a képbe ez az erősítő is. Így, hogy a végleges kapcsolásban már van áramkorlát, illetve clip kijelzés is, szerintem tökéletesen megfelelne a céljaimnak. A rövidzár védelemnél én nem a széttaposott kábelektől tartok, sokkal inkább a zárlatba menő hangszóró aggaszt, ami ilyen teljesítmény mellett már nem lehetetlen. Az smd alkatrészektől kissé tartok, de nem tartom lehetetlen küldetésnek az ezekkel történő építést. Ami problémát jelenthet az az, hogy nekem 2x400W körüli teljesítmény kell, méghozzá 8 Ohm mellett. Ez nyilván 2-2 hidalt kapcsolást jelent, akármelyik eddig említett kapcsolást is vesszük alapul. Ez ugyan jóval több alkatrészt jelent, ugyanakkor a direkt hídba kötött moduloknál, akár kapcsolás nélkül is rendelkezésre áll a 4x250-300W 4Ohm, vagy 2x400-500W 8Ohm, max +-60V tápfesz mellett. Kérdés, hogy mekkora készleteid álnak rendelkezésre a nyáklapokat illetően? Érdekelne, hogy van-e valami ellenvélemény, megjegyzés, stb, ezzel a tervvel kapcsolatban?
(#) Ge Lee válasza mcc hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Az mekkora ötlet. Ha már úgy is kinyit a tranyó, akkor nyit vele együtt az optó is, az optó tranyójával meg már azt csinál az ember amit akar.
(#) reloop válasza mcc hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Elég alacsony az optóban a LED nyitófeszültsége, hogy az áramkorlátot is működtesse? Nem találom hirtelen a rajzot, de határozott emlékem van arról, hogy az optocsatolós áramkorlátban külön tranyó van erre a feladatra.
(#) mcc válasza reloop hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Tripla darlingtonnál igen. Ott még a 2V-os nyitófeszültség sem probléma. Ha csak kettős a kimeneti fokozat, akkor ez a megoldás nem működik és jöhet a Gemini megoldása, ha pénz nem számít, akkor akár mindkét félhullámra kiterjesztve.
A hifi végfokban alkalmaztam optós túláramvédelmet alacsony impedanciás terhelés ellen. Itt a 0.22ohmos emitter ellenálláson eső feszültségről ment a LED. 8A körül kapcsolt.
(#) reloop válasza firstman hozzászólására (») Jan 28, 2022 / 1
 
Szia! A tárgyalt Apex kapcsolás jó, talán még túlságosan is az a feladathoz képest.
Ahhoz, hogy egy egyszerű, mégis jó hangú és megbízható AB-osztályú erősítőt építsek 8 Ω 400 W-ra nem használnék hídkapcsolást.
A kollégák már említették, a hídhoz több alkatrész kell, fázist kell valamilyen eljárással fordítanod, a dupla teljes kiépítésű erősítőnél befigyelhet a földhurok és ami talán nem került szóba, hídkapcsolásban duplázódik a maradékfeszültség. Ez utóbbira eső táp és hűtési kapacitás kidobott pénz.
A 100 W per pár ökölszabály alapján ígyis-úgyis 8 darab teljesítmény-félvezetőre lesz szükség csatornánként.
Amit ajánlok az a Holton kapcsolás IRFP MOSFET-ekkel. Bővebben: Link
Van belőle számtalan verzió, kedvedre válogathatsz. A teljesen lebutított változatát Baji kapcsolás keresésre találod ebben a topicban. Az az a szint aminél azért bátran léphetünk eggyel feljebb.
Szükség lesz még egy ±90 V-os tápra 8 A terhelhetőséggel.
A működés és az építés részleteibe akkor mennék bele ha érdekel egyáltalán a FET-es erősítő.
(#) firstman válasza reloop hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Jól érzed, hogy a minőség miatt tartok kissé a fetes végektől. Persze látok bennük fantáziát, hisz nyilván nem feleslegesen tervezték meg őket.... Másrészt az eddigiek alapján kezdem úgy érezni, hogy igazán akkor lehet velük komoly, az egész hangtartományt lefedő erősítőket építeni, ha követjük a Holton féle, vagy a hasonlóan átgondolt kapcsolásokat és az erre a célra tervezett laterális fetekkel készítjük el őket. Ha nem tévedek, a fetek érzékenyebbek a válogatásra, illetve a meghajtásra is. Mind ezeknek ellenére, gondolod, hogy járható ez az irány? A fent említett kapcsolás jobb lenne mint a VF2?
(#) black1989 hozzászólása Jan 28, 2022 /
 
Szép estét!

Érdeklődni szeretnék ,hogy létezik e olyan passzív loudness kontroll kapcsolási rajz ahol a hangerőtől függetlenül megmarad a kiemelés mértéke? Számomra kicsit bosszantó , hogy a loudness rovására megy a dinamika ! Lényegében nekem majdnem teljes hangerőn is kellene az a meleg ,telt hang amit a volume poti félállásánál vagy éppen alatta hallani lehet, mert ugye ha tovább tekerem akkor eltűnik a mély és magas kiemelés , és helyette kapok egy kásás mély ,és magastartomány nélküli hangot!
Lehet hogy butaságot írok , de azt a hangot szeretném megőrizni magas dinamika mellett nagy hangerőn, amit a loudness biztosít , nem tudom megfelelően kifejezni magam, de így minden zene szebb kitölti a tér minden négyzetcentijét , a lakásban akárhová megyek mindenhová követ a meleg hosszú ki nem múló mély és magas hangok! Na kérem , erre szeretnék megoldást találni! Előre is köszönöm! További szép estét mindenkinek!
(#) reloop válasza firstman hozzászólására (») Jan 28, 2022 / 1
 
Nincs baj a MOSFET-es erősítőkkel. Akik itt a fórum beszámoltak róla, mind pozitívan értékelték. Magam részéről még 30 W-ra is a Holton topológiát használom Bővebben: Link teljes megelégedéssel.
Bizonyára a VF2 is jó, az olvasottak alapján azért ott több a kaland az építés során.
Nem utolsó szempont a MOSFET költséghatékonysága.
Ami a válogatást illeti, source-követőként nem tartom kritikusnak. Ha nagyon szórnak az Ugs feszültségek, a source ellenállások értéke megnövelhető a terheléselosztás kiegyenlítése érdekében. Nálad 2,5 A lesz a drain áram csúcsértéke, nagy veszteséggel nem kell számolnod.
(#) reloop válasza black1989 hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Szia! "T"-szűrőnek hívják. Ha nem találod lerajzolom.

T-szűrő.gif
    
(#) black1989 válasza reloop hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Köszönöm a gyors választ!

Akkor ezt egyszerűen akár egy kapcsolóval is tudom szabályozni, ki és bekapcsolásra gondoltam...
(#) black1989 válasza reloop hozzászólására (») Jan 28, 2022 /
 
Az itt látott értékek mekkorát emelnek a mély és magas tartományon , illetve milyen frekvenciákat emel ?
(#) reloop válasza black1989 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Az ábrán szereplő T-szűrő megfelel a magas és mély kiemelésre állított lepke szabályzónak Bővebben: Link.
A méretezése és a hatásossága attól függ milyen impedanciájú forrásról hajtod meg és milyennel terheled a kimenetét. Rajzoltam egy példát.
Ha az R4 és a test közé kapcsolót iktatsz, akkor gyakorlatilag megszűntethető a hatása.

Loudness.gif
    
(#) Suba53 válasza black1989 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Biztosan ismered a loudness görbesereget. A loudness szabályozásnak pont az a lényege, hogy valamennyire kiegyenlítse az emberi hallás azon tulajdonságát, hogy a fül frekvencia érzékenysége erősen függ az intenzitástól.
Ha neked intenzitástól független frekvencia menet a kellemes, akkor ne a loudnessre bízd a megoldást, hanem a hangszín szabályozóra, esetleg egy több sávosra, ahol is intenzitástól függetlenül tudod állítani a frekvencia menetet.
( Sokan ezt az ördögtől valónak tartják, de ha neked ez a kellemes, szíved joga hogy használd. )

Loudness.jpg
    
(#) Suba53 hozzászólása Jan 29, 2022 /
 
Az ember hallása sajnos egy borzalmasan rossz konstrukció. Semmi linearitás, rossz érzékenység, csekély sávszélesség. Én már a prototípust is küldtem volna vissza a laborba, de a főnöknek sürgető volt a project, mert már a körmére égett, és ott állt a megnyitó küszöbén. És ukázba adta, hogy ez van, így kell legyártani, majd a hozzáértők kompenzálni fogják minden hiányosságát, ha eljön az ideje.

Bezzeg a kutyákra, meg a denevérekre oda tudott figyelni, oda irányította a tapasztaltabb fejlesztőit. Azok jobban is sikerültek.

Mi meg most szívunk ezzel a gyatra műszerrel, és kompenzálgatunk, keressük az agyunk rejtett zugaiban a lehetőséget, hogy hátha azt halljuk, amit szeretnénk.
(#) proli007 válasza Suba53 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
"hátha azt halljuk, amit szeretnénk." Vagy is a csendet..
(#) Ge Lee válasza black1989 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Hangszínszabályozó kell neked, abból is aktív mert a passzívval elrontod az impedanciaviszonyokat. A másik lehetőség, ha loudness-es hangerőszabályozód van, az elé előerősítőt teszel, és akkor sosem kell feljebb tekerni, megmarad a hatása. Mondjuk érdekes amiket írsz, mert ha megnézed az előttem feltett görbesereget azon is látni ugyanazt amit a gyakorlatban is tapasztal az ember, minél nagyobb a hangerő annál inkább vissza kell venni a kiemelést, főleg mélyben.
Mondjuk egy időben én is hallgattam úgy zenét hogy csak halkan, ilyen 0,1W de inkább az alatti teljesítményszinten, na oda valóban kell mélyemelés, még a 40dB se mindig volt elég. De ott muszáj is volt, mert megmértük, és a 2x4W már zavarta a felettem meg a mellettem lakó szomszédot is. Most meg egyáltalán nem használok hangszínszabályozót mert 5-10W-on már nem kell, és a nagybőgőt így is a mellkasomban (is) érzem.
(#) black1989 válasza Suba53 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Szerintem félre értettél!

Pl: amikor számítógép forrást használok , ott kisebb jelet beállítva a gépen, a hangerő potit túl tudom tekerni , ahol már a loudness nem él , na onnantól már nem ér semmit az egész! Konkrét esetet is eltudok mesélni , adott volt egy Unitra AWS-303 ami mesés hangot adott .Ezután csatlakoztattam egy tv-hez , viszont a tv jele gyengusz volt , így az erősítőt maximum poti állásnál hallgattam , hogy a tv-n tudjam kezelni a hangerőt(Kényelem), természetesen azután már borzalmas lett a hangja , mivel már nem élt a loudness! Nekem nagyon jó fülem van , még azt is meghallom a zenébe ha az egyik bemeneti kábelem árnyékolásából hiányzik egy szál! Kicsit poénosan megfogalmazva , de nagyon érzékeny a fülem a legkisebb változásokra , olyanokat is észreveszek zenében amit sok ismerősöm nem , azt hiszem ez a vájtfülűekre igaz ! Pont ez a probléma , a loudness ad valami pluszt aminek meg kell hogy maradjon mert anélük nem különülnek el a hangszerek egymástól! Másképpen nem tudom elmagyarázni , de olyan mint pl az egyik pioneer készüléknél az expander mód , konkrétan nem tudom ,hogy mit is takar az expander kifejezés , de szerintem az is emel , kibővíti a zene -hang egyes tartományait, ott is az van , hogy expander nélkül eltűnik az erősítő varázsa! Az utolsó sort amit leírtál még nem hallottam " Az ördögtöl való"??
(#) black1989 válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
A hangszínszabályzó kell már csak azért is, hogy esetleg a helyiség akusztikáját valamivel kompenzálni lehessen, szubjektív dolog de , akármilyen rendszeröl is beszélünk ,hangszín szabályzó nélkül az egyén ízlésének pont jó legyen , szerintem ilyen nincs!
(#) black1989 hozzászólása Jan 29, 2022 /
 
A loudness-t aki feltalálta , az egy nagyon okos , és nem mellesleg nagyon "jó fülű" ember lehetett !
A régiek loudness nélkül nem hajlandók meghallgatni egyetlen zenét sem, legalább is akiket ismerek , igazuk is van! Hangszínszabályzó ide vagy oda, építettem már több tucatot , köztük az agyonajnározott lm1036n sorozattal , hát mit mondjak , borzalmas volt megjegyzem a loudness bekapcsolásával sem volt nagy javulás ! A legjobb hangszín szabályzók szerintem a jó öreg baxandall típusok ,az lm1036-nál minden hiányzik ami a régi 40-50 éves hangszínezőkben megvolt...
(#) Suba53 válasza black1989 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Szerintem elég jól értettelek, mert amiket most írtál az pont azt támasztja alá, meg azt is amit Ge Lee fogalmazott meg.
A loudness elég sokszor úgy van megoldva, hogy a hangerő potméter megcsapolásaira kötik a frekvencia menet módosító kondikat. Ezért van az, hogy a hangerő poti állásától függően érzed a loudness hatást, hiszen pont az is a célja.

Az expander az dinamika kiterjesztő hatású nemlineáris áramkör. A kazettás magnóknál volt lényeges a szalagzaj csökkentésekor. Felvételkor komprimálták a dinamikát, úgy rögzült a szalagra. Lejátszáskor expandálták ( Kiterjesztették ) az eredeti tartományra, így a szalagzajt, ami a dinamika tartomány alsó szegmensében van úgy 10-20dB-el tudták csökkenteni.
(#) black1989 válasza Suba53 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Odáig oké , de mi a magyarázat arra , hogy expander módban kap egy hatalmas pluszt , dinamikát ami megváltoztatja a hangadat teljes szerkezetét jó irányba persze!
Értem amit leírtál , sőt azt is , hogy rendeltetés szerint csak felvételkor kellene bekapcsolni , mégis az van , hogy anélkül majdnem hallgathatatlan az erősítő, ezt sajnos műszerekkel mérésekkel nem lehet megmagyarázni. A másik dolog pedig , van a régi erősítök között 2x 200 wattos is amiben úgyszintén volt loudness , és az már poti félállás alatt is széttépte a hangfalakat akár mekkorák is voltak azok ! Na ott mi szükség volt a loudnessre akkora hangerőnél? Nekem mindössze annyi a bajom , hogy a loudness kikapcsolásával eltűnnek bizonyos frekik a hangból , átváltozik az egész (megcsúnyúl) a magasak már nem is 10-12khz tartományban mennek hanem pl 5-8khz , ezek a problémák ! Eltűnik a dinamika a mély és magas hangoknál is ! Egyszerűen szinte lehetetlen elmagyarázni. Pl milyen lenne már ha élőben dobolna valaki és amikor erőssebben vág a dobra az nem erőteljesebb vagy nagyobb lesz a dob hanem silányabb, na kb ez a helyzet mikor távozik a loudness! Én is cT potmétert használok loudness-hez előtte pedig beépítésre került egy preamp amivel elértem hogy félig feltekert poti állásnál türhető (de nem kielégítő) dinamikát kapjak ! A baj csak annyi , hogy a jelforrás borzasztóan halk , az előerősítőt ha tovább hangosítom , akkor már túlvezérli a baxandall haszínszabályzómat ami által torzulás lép fel! Ezt meg kellene hallgatni!
(#) mek-elek válasza black1989 hozzászólására (») Jan 29, 2022 / 1
 
Csak az én véleményem!
Ez nekem így zavaros. Ha valami előnytelen hangzást eredményez, azt a helyén kell kezelni. Ha rossz az akusztika, azt kel jobbítani, nem máshol igyekezve a hangzáson változtatni. Ez egy faramuci hasonlattal, ha egy saláta ízét akarjuk beállítani, és hol az ecetből, hol a cukorból teszünk bele, hogy az arányt jónak találjuk, a végén ehetetlenné tesszük. Egy hangrendszer esetében egyre messzebb kerülünk a hifitől. Egy jól megépített erősítő esetében, semmi szükség hangszín szabályzóra. Aki járni tud, nem kacsingat a mankó felé.
(#) Suba53 válasza black1989 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Felvételkor nem az expander kapcsol be, hanem a kompresszor. Az expandernek a lejátszás során van szerepe. De ez csak a hangrögzítésnél érdekes. Ha egy expandert iktatsz be az erősítőbe, akkor azt a hatást érzékeled, hogy a megnövelt dinamika miatt a füled számára megváltozik a különböző frekvencia tartományok érzékelési szintje. Próbáld meg a megnövelt dinamika tartományú jeleket összhangba hozni a loudness görbékkel.

Biztosan van aki ezt szakszerűbben el tudja magyarázni. Keress olyat, aki hallás fiziológiával foglalkozik professzionális szinten. Hallókészülékek gyártóinak biztosan vannak profi tanácsadói.
(#) black1989 válasza mek-elek hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Szia!

"Egy jól megépített erősítő esetében, semmi szükség hangszín szabályzóra"
Ezzel a kijelentéssel egy fenntartásom lenne , mégpedig az hogy a zene világában nagyon sok olyan zenei forrás van amit meg kell színezni , ha nem így lenne a zenék 30% élvezhetetlen lenne azt úgysem kapjuk vissza amit élőben hallanánk legyen az 20millás rendszer! Pl egy CC cath zene dominás szereplője a magas hangtartományban helyezkedik el , oda nem feltétlenül kell magasra tolni a treble potit , de nem biztos hogy a mély tökéletes lesz számunkra! Ízlések és pofonok , de én már hallottam olyan rendszert amire azt mondták ,hogy nagyon jó hát minden volt csak kellemes nem !
(#) black1989 válasza Suba53 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
"Hallókészülékek gyártóinak biztosan vannak profi tanácsadói"

Ezt hogy értsem ?
(#) black1989 válasza Suba53 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Nem jól írtad!

"a megnövelt dinamika miatt a füled számára megváltozik a különböző frekvencia tartományok érzékelési szintje."

Nem az én fülem számára , hanem egy jó fül számára! Miért van az hogy a családban pl csak 2 ember hallja amiről én beszélek , azért mert a többiek youtube sztárok zenéit hallgatják silány minőségben kvázi nem igényesek a zenére mint pl az én fülecském!
(#) mek-elek válasza black1989 hozzászólására (») Jan 29, 2022 /
 
Csak az én véleményem......
Torzítás, Egy átviteli lánc hallható képességeit befolyásolja minden egyes egysége, mivel azoknak is saját viselkedésük van. Ebben minden alkatrész tulajdonsága külön talány. Ezért ami felesleges többlet, az kizárt dolog, hogy jobbá tenné az eredményt, ha a jobb hangzás a cél. Te írod, hogy a tekergetésekkel mennyi problémád van. Biztatásul, nekem ilyen gondom nincs. Az viszont igaz, hogy némelyik felvétel hallgatása esetén, le kell nyelni annak gyengéit. És mégy egy, nem mondom azt, hogy az én cuccomnál nincs jobb. De nem a hangszín szabályzókban látnám a megoldást, hanem a jobb minőségű alkatrészek alkalmazásában, amire jelenleg nem futja.
Csak ajánlat, a fejhallgatós üzemben nincs gond a teremakusztikával. És azzal lehet igazán hallani, jó esetben, a "kifacsart" hangképet. Viszont az is igaz, hogy a hangzásigény eltérő lehet személyenként, és ezt kár lenne véleményezni, mert az bizony magánügy, mint a libidó is lenne.
Következő: »»   2363 / 2499
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem