Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Sztereó DAC
Témaindító: meszattila, idő: Ápr 10, 2007
Témakörök:
Tetszik a trafós megoldás ahhoz a chiphez. Ilyen tapasztalatom nincs, nekem meg amit közöltem az előzőekben, elvan. Azért a tájékozatlanabb olvasóknak, mint én is, az információt talán nem ártalmas.
És akinek nem inge, ne akarja magára venni.
"Idézet:
„És meg lehet, hogy denevérhallással született. Ugye akkor nélkülözhetetlen a nagyobb frekvenciák jelenléte. Az a tér érzékeléséhez kell." Ezek szerint egy bőgőhangnak megállapíthatatlan a térbeli megszólalási helye? A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2022
Azért raktam idézőjelbe a "szétcseszi" szót, mert nem én írtam, csak idéztem. Most akkor nem egyértelmű amiről írtál: melyik a valóságos? Apró változást okoz a hangban az olvadóbizti, vagy "szétcseszi" hangot? Mert az írásodból először úgy tűnt, hogy az utóbbi. Most akkor mégsem?
Elgondolkoztál-e már a dolog lehetséges technikai magyarázatán? Mert ugye minden okkal történik. Ennek mi lehet az oka, hogy a bizti (nem tudom milyen, és mekkora) hatással van az általad hallott hangra?
Csöves SE erősítőről van szó, a tápelnyomása gyakorlatilag nulla.
Persze hogy érzékeny a táp módosításaira. Ha sorba tesz az anódkörbe egy viszonylag kis keresztmetszetű biztosítékot, akkor annak hatására a terhelés függvényében minimálisan változik a táp belső ellenállása, nagyobb mértékben alakul ki feszültségesés, ami egy együtemű erősítőnél jócskán hallható (A osztályú működés), valamint torzítás növekedést is okoz. Gyakorlatilag mintha egy kis értékű ellenállást tennél be az anódtáp körbe. SE topológiánál ez jól érzékelhető változást okoz. Nincs közös módusú zajelnyomás. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2022
Köszönöm!
Egy régi Audio Note dac kimeneti fokozatának kapcsolását használtam fel alapul. A TDA1541 chip 30ohm ellenállással van lezárva, amire párhuzamosan kapcsolódik egy méretezett 1:4 áttételű trafó. 30ohm/600ohm illesztéssel. Az így kapott jelet egy 6H23P-EV kettős trióda 2 felét felhasználó anód-katód követő fokozat erősíti fel vonali szintre. Külön alul áteresztő szűrőfokozatot nem használok a kimeneten. A mintavételi feki szűrését a trafó és a csöves fokozat együttesen végzi, 33k soros ellenállással a vezérlőrácson, kihasználva a cső G-K kapacitásait is a szűréshez. Hangjára még senki nem panaszkodott. Van valami ebben a DAC chipben, picit másképp szól mint a többi, könnyen felismerhető a hangja, nem annyira részletező, mind az újabb típusok, de megunhatatlan. Alapból nem a 0,00000%-os torzítás volt a célom, hanem hogy a kapott hang valamennyire igyekezzen az PL hangzásvilágát megközelíteni. Ezt a trafós+csöves fokozat elég jól elősegíti. Ezért is esett erre a chipre a választásom anno.
Nálam stabilizált és kis torzítású szinuszos 230 V-ot szolgáltat a tápregenerátor. Nemrég még Ge Lee is szinte lehülyézett amikor írtam, hogy a végfok meghajtó fokozatának 3.6 VA-es trafója előtt meghallatszik, hogy milyen biztosíték van. (Én is átkötöttem.) Nem arról van szó, hogy "szétcseszi" a hangot, de meghallatszik. Na most a - CD lemeztől kezdve, hangsugárzóval bezárólag - van 20-50-100 ilyen "apróság" ami mind meghallatszik és mindegyik egy kicsit "elcseszi a hangot". Ez sok kicsi összeadódik. Ugyanaz a berendezés ezerféleképpen tud megszólalni attól függően, hogy mennyire van "megvarázsolva". Az "alap" és a "megvarázsolt" állapot közötti különbséget már egészen biztosan ki is lehetne mérni. De a legegyszerűbb műszer az ember (süket) füle. Természetesen a dolog szubjektív, mert mindenki saját ízlése, hallása, rutinja alapján hangolja be a saját rendszerét. De ahhoz már tényleg teljesen süketnek kell lennie, hogy hosszútávon rossz irányba vigyen el egy hangképet.
Egyébként mértem már ki hullámimpedanciát és ennek pozitív/negatív hatását - ki is tettem a fórumra - de senki nem foglalkozott vele. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2022
Ahha... Tehát egy 20KHz ig, szinte teljesen líneáris fázisátvitelű erősítőtől nem kell elvárni a pontos térvisszaadást...
Oké, eddig azt gondoltam, hogy azért vágod a témát, de most egyértelműen nyílvánvaló lett, hogy teljesen inkompetens vagy és válaszra sem méltatlak többé.
Valóban nem értek annyira az erősítőkhöz, mint te - ezt nem is vitatom. Eddig abban a tévhitben éltem, hogy szinte minden félvezetős DC csatolt erősítő teljesíti azt a paramétert, hogy 20 kHz-ig lineáris a fázismenete, de szerintem ez még kevés a boldogsághoz.
Azzal viszont nagyon megtisztelsz ha nem szólsz többé hozzám. Köszönöm előre is!
Akkor tőled is megkérdezem: műszaki emberként, nem izgat az a kérdés, hogy miért hallasz változást egy biztosíték miatt? Ha pedig így van akkor nem kellene a végére járni a dolognak? Esetleg ezt problémaként kellene kezelni és tenni valamit, hogy ez erősítőhangjába ne tudjon beleszólni egy olvadóbizti?
A bizti eltávolítása kb. olyan mintha az autó műszerfalán világító piros lámpát kiszednénk, hogy ne zavarjon vezetés közben. Legközelebb meg majd a kismegszakítót is kiiktatjuk a hálózatban, mert az is ront az erősítő hangján. Csak én érzem úgy, hogy ez már gáz...?
Saját házam azzal gyújtom ki amivel akarom, elég ha máséra vigyázok A mondat eleje persze csak (rossz) vicc volt.
Annyira azért nem kellene felfújni ezt a biztosíték dolgot. Annyi lett megállapítva, hogy meghallatszik. Meg tudom magyarázni, de ettől még nem biztos, hogy értem. Kimérni - átlagos műszerezettség mellett - egész biztosan nem lehet. De volt már szó többször is a különböző fémek között fellépő vegyi és elektromos hatásokról, termoelemekről, elektrokémiai korrózióról, stb... Nem életcélom ennek a kimérése. Egyetlen létező jelenség a sok közül.
Igen, csak te érzed úgy! Nekik teljesen mindegy az ok-okozat és a tények sem nagyon szokták összezavarni őket.
Természetesen semmi nem drasztikus változást vált ki, hanem adott mértékűt, de mint tudjuk a sok kicsi sokra megy. És néha egy ilyen kicsi is elég ahhoz hogy banyek, ugyanez a zene ugyanezen az erősítőn tegnap nem így szólt. És nem azért mert másnapos lennék vagy fáradt vagy álmos, hanem valóban máshogy szól. Kivéve onnan azt az egyetlen (kettő) alkatrészt visszaállt a rend. Nem nagyon lehet ezt máshogy magyarázni, a pszichológiával meg pláne nem, azt csak azok szokták akiknek 0 tapasztalatuk van ilyen téren. Tudnék most idebiggyeszteni egy tökéletes hasonlatot de azt mégse lehet mert ki kellene moderálni.
Ezen dolog technikai magyarázatára a nálam sokkal okosabbak (neves cégek mérnökei) se jöttek még rá, de már ők is legalább ott tartanak hogy elismerik hogy a dolog létezik, nem pedig homokba dugják a fejüket vagy pszichológiáról hadoválnak. Jelenleg én nem tudok rá jobb műszaki magyarázatot mint amit eddig is mondtam, miszerint nem a kapcsolás szól hanem az alkatrészek. Ezért van az is, hogy egy ugyanolyan alkatrész még évjárattól függően is máshogy szól, nem csak a használtságának mértékében. És nem csak én hallom, hanem még a 78 éves öregem is, ha egy (egyébként válogatott és pont ugyanolyan jelleggörbéjű) 92-es gyártású csövet egy 79-es évjáratúra cserélek. Műszakilag ezt sem Te sem más nem fogja tudni megmagyarázni, mert annak akkor valami olyannak kéne lenni, hogy a szkópon jobban teljesítő meg kisebb torzítást produkáló eszköznek kéne jobbnak lenni, és egyre jobbnak a paraméterek függvényében, miközben a valóságban meg majdhogynem fordítva van... Bár, mondjuk ebben lehet is valami, mert ha egy félvezetős erősítőből kiveszed a korrekciós tagokat akkor az mindent fog csinálni csak épp működni nem, pláne tranziens jelekre nem. Részben ezért is szólhatnak úgy ahogy...Egy nagy katyvaszt állítanak elő a bemenő jelből, aztán jönnek a visszacsatolások meg a miller kondik hogy legalább működjön valahogy. És ezek lesznek végül a "jó" erősítők.
Annyira azért nem ördögtől való a visszacsatolás.
ARC végfokot hallgatok, abban azért van egy pár, mégse katyvaszt ad vissza a hangszóró. Ez megint csak ízlés kérdése, kinek mi tetszik. (bár nálam kompenzáló tag gyakorlatilag csak 1db 10pF-os kondenzátor az első cső A-G között, ami a magas átvitelt hivatott korlátozni) Bár ez már nagyon távol áll a DAC építés témakörtől. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2022
Véleményem szerint, a biztosíték anyagának a hangzásra gyakorolt hatásában lehet a válasz. És elvileg van még a rendszerben egy prímér hőbizti.
Minden relatív. Mindkettő egy adott rendszer része. És hogy egy DAC fajta milyen hangot mutat egy erősítővel, az is egyfajta szinbiózis.
Csináltunk összehasonlítós teszteket több résztvevővel.
7 különböző chippel szerelt DAC-ot próbáltunk ki egy adott rendszerben, ugyanazon zenékkel, ugyanazon forrásról. Azt már csak félve merem leírni, hogy a 7 DAC hétféle hangzást produkált, mert megköveznek érte.
Az enyém ugyanúgy szól visszacsatolás nélkül is mint azzal, hogy melyikkel jobb vagy rosszabb arra még nem jöttem rá, mondjuk sokat nem is foglalkoztam vele. De, a jó erősítő szerintem az amelyik alapból lineáris, nem pedig az amit mindenféle trükkökkel próbálunk azzá tenni. Mert ugye azért kellenek hozzá a trükkök, mert alapból vacak.
SE vs. PP, NFB vs. NNFB hitvitába felesleges újra belemenni, lefutott kör.
Idézet: „Azt már csak félve merem leírni, hogy a 7 DAC hétféle hangzást produkált, mert megköveznek érte.” Pedig ez az egyetlen, amiben van is valami...
Most viszont Téged nem értelek.-"Természetesen semmi nem drasztikus változást vált ki, hanem adott mértékűt". A "vacak" az egy adott mérték nálad? Akkor viszont ezek szerint van kisvacak, meg nagyvacak is. Meg még, kb, nem a kapcsolás szól, hanem a megépítés módja, meg az alkatrészek. Most akkor hogy is lesz valami például kisvacak? Pedig már meg állapítottuk, hogy mindenki sajátja az olyan kisvacak, amit szeretni tud.
Mindenben van valami, csak kinek-kinek lehet az más is akár.
Pedig néha már úgy éreztem, hogy nincs humorod.
Ahogy az eddigiek úgy ez sem hitvita, csak azoknál akik még nem hallottak életükben normális SE-t, mert onnantól már nem is fognak többet PP-t, ha érdekel privátban adok pár nevet akiket megkérdezhetsz ez ügyben.
Hidd el, hallottam nem egyet, nem én leszek az akit erről győzködni fogsz.
Azzal a fajta zenével amit én hallgatok, még néhány komolyabb PP is megnyekkent, egy SE nem fogja nekem úgy visszaadni a 240BPM-re 16-odos üzemmel vert lábdobot, hogy az ne egy összefolyt valami legyen. Van olyan zenei műfaj amihez nagyon jól illik, jobban mint bármi más, de az nem a metál zene. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2022
Erről ez jutott eszembe.
Sziasztok !
Próbálkoznék itt is háta valaki tudna segíteni : Építettem egy DAC-ot DIR9001 + PCM1794 - sajna semmi nem szólal meg - a DIR eredeti , van 2 db PCM azok bontottak voltak , ezek lettek egy DIP28-as adapterre forrasztva - semmiről semmit nem tudok sajnos. Próbáltam I2S-ről is a PCM minkettőt egyformán csak a torzítás jön ki belőle. Sajnos nem kis pénz "úszott" el vele - tápok stb... (((( Kérésem az lenne, ha valaki be tudná vállalni, hogy egy működő DIY ilyen DAC-ba kipróbálná az IC-ket , mert akkor lenne értelme tovább keresni a hibát , eddig ráment 3 hónapom de semmi (((. Köszönettel : PS
Valami rajzot csak mellékelhetnél. TOSLINK, vagy KOAX a bemeneted? Műszereid vannak? Szkóp, stb, amikkel az S/PDIF chip kimenetén látod az adat, meg órajeleket? Legalább azt meg kellene tudnod állapítani, hogy melyik fokozat nem működik rendesen.
Mit értesz azon, hogy semmiről nem tudsz semmit? A modulok, IC-k rajzai csak megvannak! A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2022
Ha torzan szól, az már valami, az azt jelenti, hogy működne, csak nem stimmelnek a formátumok. Arra kell figyelni, hogy a PCM és a DIR is I2S formátumra legyen állítva és az oversampling-ot is a mintavételi frekvenciának megfelelően kell beállítani, erre találsz infókat a PCM doksijában. A DIP adapterekkel az a gond, hogy általában nincsenek a megfelelő táphidegítő kondik az adapterre rakva, amire nagyon kényes a PCM, meg úgy általában minden digitális IC. Továbbá ezeknél kritikus még indításkor a megfelelő reset szekvencia lefutás, amit szintén megtalálsz a doksijukban.
Lényeges még, hogy a DIR-nek előbb kell elindulnia, mint a PCM-nek, mert, ha a PCM-en nincs SCK amikor elindul, hajlamos nem inudlni, csak melegedni és, akár le is durranni. A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2022
|
Bejelentkezés
Hirdetés |