Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: „...ezek a régi piko motorok elég nagy zavart ( 80V -os tüskéket ...) engednek vissza pwm jel hatására...” Hűha! Jó hogy említed! Akkor a kísérletezéseimhez jobb, ha egy védelmet teszek majd be! (Kíváncsi lennék a véleményedre, hogy egy dióda elegendő lenne-e a célra, vagy kell valamilyen komolyabb védelem is!)
Valamilyen transient suppressor dióda kell, de bidirekcionális, mivel a motor mindkét irányba foroghat. Ha a tápfesz pl 20V akkor elvileg pl egy 22V -os jó lehet. Ez vezetni kezd, ha 22V -nál több van a lábain, így nem engedi feljebb a feszültséget.
Köszönöm, azt meg külön is, hogy jelezted a bidirectionalis-t! (Nekem nem jutott volna eszembe kapásból, és mérgelődtem volna, miért csak egy irányban megy a gép... :bummafejbe: )
Közben jár az agyam nekemis, és most az jutott eszembe, hogy a pillanatnyi feszültség megszakadások áthidalására be kéne rakni egy pár goldcap -ot (tárolókapacitás, pl videókban van ilyen ) szünetmentesnek. Csak kár hogy csak 5.5V -os van belőle, de még 4-et sorbakötve is 1mp -ig még simán tudna üzemelni a motor és a kontroller, ezalatt meg csak átlendül a kontakthibán. Csak a kérdés az hogy ezek a nem túl olcsó kondik mennyire szeretik ha fél ampereket veszünk ki belőlük ?
Azt hiszem, hogy a 0,5A-es terhelés hamar hazavágná őket... De egy kontakthiba annyira nem gyakori azért - szerintem - ha az ember rendesen karbantartja a pályát, meg járműveit. (Heti egy-egy alkoholos vattás áttörlés, meg némi porvédő burkolat alkalmazás szinte csdákra képes. )
Ami a jelátvitelt illeti: A kontakthibákat szerintem ki lehet küszöbölni ez esetben is, ha a vezérlő jeleket quasi folyamatosan küldjük rá a járművekre. (Bár nem tudom, hogy a szabványok mit írnak erre vonatkozóan...)
Persze, nem a jel elvesztésére gondoltam, az nem gond dcc-nél, hanem arra, mikor ráfut valamire, és megáll tökre. Na ilyenkor segítene, ha még lenne 1mp energia benne, mert akkor továbbmenne.
Bocsi, hogy belekotty, de digi pályát az életbe nem tartod karban úgy, hogy azon ne legyen néha zárlat...erre ne is építsetek, ez olyan, mintha nem használsz bukósisakot, mert úgyse lesz semmi baj...
a LENZ GOLD dekóder tudja az UPS funkciót, amit pont erre találtak ki
tökéletesen megoldható...csak lassúmenetben nem lesz olyan egyenletes a járása
itt érdeklődj a gugliban: csíkosműhely
Hello! Köszönöm mindenkinek a közvetlen, vagy bekapcsolódó segítőkész hozzászólást a keddi /07.15./ kérdésemmel kapcsolatban. Sajna nem tudok minden nap írni, de úgyérzem, lesz min "molyolnom". Ígérem, visszafogok rá térni, s közzé teszem a tapasztalataimat.
Zárlat?! Isten mentsen meg tőle! Kontakthiba, az igen, az előfordulhat, de zárlat?!
(Vagy csak elírtad, és Te is a kontakthibára gondoltál? )
Szia,
nem írtam el: zárlat! pl: ha nem polarizálod a kitérők szívmoduljait (váltókat), és szemből megy be a mozdony egy ellenirányú kitérőbe... de bármilyen apróbb kisíklás zárlatot okoz bármelyik fémkerekű kocsinál is...a kisíklás pedig -- mint tudjuk -- sajnos nem ritka a vasútmodellezésben
Topi, és Dzsolt szép munkák!
Milyen módszerrel állítjátok elő a dcc jelet ? Csak úgy nagy vonalakban leírva. Én PIC-el, timer irq-val csinálom, állítgatva a megszakítás időtartamát az 1-eseknek és a 0-áknak megfelelően. És ez ismételgeti az előre megadott számú dcc parancsokat, amit az irq-n kívül módosítok. És milyen nyelven programoztok ? Én C-ben készítem. De nekem még csak próbapanelen üzemel, és ott tartok hogy egy poti jelére, vagy terminálból parancssorral egy mozdonyt irányítok. Azt tervezem hogy lesz még 4 poti a központon, plusz pár kézivezérlő később. Ja és a fetes H hídról is irhatnátok pár szót, esetleg kapcsolási rajzot
A kitérőket minden esetben polarizálom, illetve gyárilag ilyenek. (Igaz, az én asztalom, míg volt, analógrendszer volt).
Jó, mondjuk a siklás okozhat galibát, ez igaz...
Kösz!
A lényeget leírtad. Maga a DCC jel előállítása nálam is timer1 megszakítás rutinjával történik, 1 teljes packetet kiforgat saját bufferjából. A packet összepakolását a főprogramban egy külön rutin végzi ("dcc_adatok" rutin). Az éppen használt mozdonyok címei, sebesség és funkció adatai (nálam max. 64db.) egy "mozdony bankban" tárolódnak. Ebből a bankból szedi össze a "dcc_adatok" rutin a következő packetet. Ha a timer1 kiküldte az előző packetet átmásolja magának az előbb elkészült packetet és jelez a dcc_adatok rutinnak, hogy készítheti a következő csomagot. Adatok pedig ebben a sorrendben mennek ki: mozdony seb. parancs, funkció csop.1, funkció csop.2 funkció csop.3. Ha van még mozdony akkor annak is ugyanígy. A kör végén pedig ha van váltó állítás kérés akkor annak a csomagja megy ki. aztán kezdődik előröl. Én C-t nem ismerem inkább a pascal. De a pic-et csak asm-ben programozom (meg most az atmelt is.) A H híd sima N csatornás fetekből áll. A meghajtás pedig ir2109-el. Ez egy félhíd meghajtó, saját dead time-al és ttl szintel vezérelhető.
nem minden gyári kitérő polarizált
nem analóg asztalról van szó, hanem digitálisról a többi stimmel arról már nem is beszélek, hogy itt a zárlat teljes leállást eredményez...a DCC központ teljesen letilt, kézi beavatkozás szükséges
egyébként a foglaltásgjelzés modern DCC formája is kicsi zárlatok mérésén múlik...hívjuk terhelésmérésnek, amihez ugye nagyobbacska ellenállás kell...pl grafit spray fújása kerekekre keresztbe, ami zárlatkát okoz, de csak olyan kicsit, hogy még ne állítsa le a boostert, ám a foglaltságjelző mégis kimutassa a szakasz foglaltságát
Világos, felfogtam én...
Idézet: „nem minden gyári kitérő polarizált” Biztosan, bár nekem csak ilyenjeim vannak... Idézet: „nem analóg asztalról van szó, hanem digitálisról” Idézet: „az én asztalom, míg volt, analóg rendszer volt” Itt a hangsúly a "volt"-on van, mert sajnos már jó ideje bedobozolva várja a sorsa jobbra fordulását. (Úgy 10-15 éve... ) Akkoriban a digitális technika (mármint a modellezésben) messze nem állt ilyen szinten. Sőt! Gyakorlatilag épp csak, hogy kialakulófélben találtatott, ezért nem vagyok annyira járatos benne. Idézet: „egyébként a foglaltásgjelzés modern DCC formája is kicsi zárlatok mérésén múlik...” Igen, volt egy ilyen sejtésem...
Hát akkor itt az idő újra elővenni a cuccot!
akár egy 1-2m * 20-30 cm-es táblán is gyönyörű digitális cuccot lehet csinálni, a vonatok mehetnek előre-hátra, kitérővel, jelzővel, kocsileakaszátssal...nem túl bonyolult, és mindent lehet barkácsolni...igazán szép és hasznos hobby Idézet: „Hát akkor itt az idő újra elővenni a cuccot!” Igen, én is erre hajtok már egy ideje... Idézet: „igazán szép és hasznos hobby” Nekem mondod? Előtte huszonsok évig foglalkoztam vele...
Helló! Erről a digitális rendszerről hol lehetne komolyabb információt összeszedni? Mivel én is mostanába szeretnék a régi (és szintén bedobozolt) analóg rendszerről valamiféle átállásfélét végrehajtani, de ez amit Ti itt leírtatok a digitális rendszerről az nekem magas mint lónak a hátúszás.
némi infó pl innen : Bővebben: Link
Igen, lidi írt egy jó kis öszzefoglalót, azt érdemes megnézni...é spersze a linkeket is
néhány dologgal kiegészítem, elnézést, ha ismétlés is lesz benne: Az alapkészlethez kell egy trafó, egy digitális központ, és egy vezérlőeszköz (lokmaus), na és persze legalább egy db dekóder egy mozdonyba. Magyarországon a ROCO igen elterjedt kezdőkészlet, ha valaki nem akar 4-5 mozdonynál és 15-20 kitérőnél többet akkor pl a ROCO Lokmaus2 elegendő. Ez egy kis kezdőkészlet, már nem is gyártják, de használtan az Index fórum Börzéjén lehet kapni, kb 10.000 Ft-ba kerül cakli pakli...persze a mozdonydekóder nélkül. A mozdonydekóder 6-7000 Ft-ba a Modelkit-nél, vagy a Modell&Hobby-nál...illetve 7-6k-nál kezdődik...merthogy van belőle néma, és hangos is, terhélésszabályzós és anélküli, és még sok-sok külböző...de hogy egyszerű legyen, érdemes a mo-on legelterjedtebb és ma is kapható ESU LokPilot 3.0-át vagy LokPilot DCC-t megvenni. Majd elfelejtettem: Ha Maerklin vonatod van, akkor persze más a helyzet, habár az említett ESU dekóderek ismerik a Motorola szabványt is (megkülönböztetjük a Maerklin/Motorola és a DCC szabványt). Mielött mozdonydekódert veszel, vedd magadhoz a mozdonyodat is, és vidd magaddal, mindkét említett helyen nagy örömmel segítenek eldönteni, hogy milyet vegyél.... A digitálisan előkészített mozdonyokba minden meg van ahhoz, hogy a megvásárolt dekódert egyetlen mozdulattal be lehessen szerelni, ám a régebbi mozdonyoknál ez nem olyan egyszerű. Jó szívvel ajánlom CsíkosháTTú kollégát, aki ura és parancsolója a Csíkosműhelynek, aholis éppen ilyen okosságokkal foglalkozik nap-mint-nap. Címe: www.csikosmuhely.hu, Hívd fel, vagy küldj neki emilt, nagyon segítőkészész, udvarias...és persze meg is tudja csinálni a dolgot, valamint ő is tud ajánlani iciri-piciri dekódereket, még N-es mozdonyokba is...a minap volt a kezemben egy Tran DCX70 (vagy mi a szösz), hát akkora volt mint egy régi 10 filléres...döbbenet! De vissza a témához: az említett digi cuccok beszerzése után már boldogan hajthatod a dekóderes mozdonyodat, ám vigyázz, a dekóder nélküliek nem mennek a digitális pályán!!! Azazhogy mennek, nagyon is...fénysebességgel repülnek el vagy leég a motorjuk, mert ugye itt folyamatos 20 Volt van a sínekben (H0-nál...és nem 16!!!) Fordítva persze működik: a legtöbb dekóder azonnal felismeri, hogy analóg pályára tették, és annak megfelelően működni is fog. További érdekességek: Ha digitális pályára állsz, akkor minden kitérőt illik polarizálni! ellenkező esetben sok zárlattal találkozol szembe, emi nem tesz jót a digi központnak, mert örökké letilt, és megállít minden mozdonyt. Akkor meg minek?---kérdezhetnéd...ha ennyibe kerül, ilyen kényes, ennyire bonyolult.... Hidd el megéri...nekem van néhány gőzösöm, melyek csodálatos hanggal indulnak, szép lassú pöfögéssel, pont szinkronban a kerekekkel, és a füst - ahogy kell - a hang ritmusára kezd el szállingózni...majd felgyorsul sok-sok füsttel (azért nem olyan sok) és mikor az állomásra ér hosszas fékcsikorgással áll le. Mert a digitális mozdonyok előre programozott módon gyorsulnak, lassulnak, pont mint az igaziak...adott helyen fütyülnek, kolompolnak...tényleg gyönyörűek Ha komolyabb asztalod van/lesz, akkor a LENZ termékeit ajánlom...gyakorlatilag ők a DCC vonatozás atyja, ők diktálták az NMRA DCC szabványkönyvét, minden tőlük ered, a többi leginkább "csak" a szabványnak megfelelő klón...ezt nem lekicsinylően mondom, mert vannak a LENZ-nél jobb, okosabb központok, de az alapja mindnek a LENZ által kidolgozott szabvány. ---- na még egy pár szót a további lehetőségekről: - digitálsi kuplung: vezérleve, vagy gombnyomásra a mozdony elengedi a mögé kötött kocsikat, és egy picit előregurul - eszközdekóder 1: pl kocsikba világítás vezérlésére, be lehet programozni a lámbagyújtás módját: pl NEON szeűen villogva gyulladjon ki - eszközdekóder 2: mágneses és motoros kitérők kezelésére, szemafórok, sorompók, köz/épület világítás kapcsolására. A digitális jelet a sínből veszi, és a kapott parancs alapján egy külső tápegységet kapcsolva állítja át a kitérőket (egyes darabjai visszajelzést is adnak a központ felé) - eszközdekóder 3: fényjelzők állítására szolgáló dekóder, mint a fenti, de a kimeneteket pl halványuló/erősödő fény keltésére lehet használni (ez így csak majdnem igaz, de nincs itt most elég idő és hely a téma részletezésére) - foglaltásgjelzés: szakaszolással vagy anélkül, számtalan megoldási forma, talán a legkritikusabb pontja a modellezésnek - fékezés: talán meglepő de igen nehéz megállítani egy mozdonyt PONT a piros jelzés elött...mert ugye, a digi rendszernél mozdonyonként eltérő fékút van...gondoljunk csak bele..de azért meg lehet oldani... - számítógépes vezérlés: erre is számos lehetőség van, még ingyenesen letölthető szoftfert is találtam, ki is próbáltam és klaszzul működik (gugli: PC-DCC) elszörnyedés kikerülésére említem: mindezek DIY (csináld magad) alapon is működnek, tehát aki egy kicsi affinitást érez az elektronikához, az könnyedén meg tudja mindet csinálni..legalábbis nem nehezen (NYÁK rajz, maratás, forrasztás, beültetés, teszt, beépítés) hirtelen ennyi, azt hiszem még oldalakon át lehetne mindezt ragozni, számtalan példával és a lehetőségekkel fűszerezve Idézet: „azt hiszem még oldalakon át lehetne mindezt ragozni” Hát hely az bőven van még a szerveren szóval hajrá
Sziasztok!
Végigolvastam a topicot, nagyon beleillik az érdeklődési körömbe! Én azon erősködök, hogy a RR and Co TrainController-t összekössem az általam készített MiniDCC boosterével. Elméletileg (most sw-től függetlenül), ha pl. a párhuzamos port egy bitjét a DCC szabványnak megfelelően állítom és ezt bekötöm a booster-be, mennie kell!? Sajna még nincs információm arról, hogy milyen hardver kellhet a TrainControllerhez. Tudtok ehhez kiindulást ajánlani? Más. A váltóvezérlésre arra gondoltam, hogy egyszerűen egy megcímezhető dekóder, amire ha írok egy értéket (ennek megfelelőn) vagy egyenes v. kitérő lesz az állapota. Visszaolvasásál, pedig egyszerűen ugyanezt az értéket visszaadom. Nem a legjobb, de egyszerű. Mi a véleményetek erről? Persze ezt is majd összekapcsolani a TrainControllerrel. A fejembe az jár, hogy egy atmel (bocs PICesek ) vezérlő USB kapcsolattal PC-re, másik oldala meg a boosterbe. Csak jó lenne tudni, hogy a TrainController milyen hw-t hogy kezel. Nézegettem a honlapját, de nyilván az ott leírt hardverekhez (Lenz, Pico, etc.) nem lehet levadászni a protokollokat egyszerűen. Valaki illesztette már a saját hw-ét a TrainControllerhez? Üdv és köszi, Roland
Hello.
Nem tudom egyre gondolunk-e, de a minidcc az egy mini parancsközpont, és van neki loconet-es portja. Egy illesztőt kéne építened a loconet és pc közé (soros v. usb) Locobuffer néven keress rá a gugliban. Nekem traincontroller 5.5-ösöm van az elvileg kezeli a locobuffert, de sose próbáltam. Váltó vezérlés is megoldott a dcc rendszerben, szerintem ez alapján kellene elindulnod. Egy két váltó (accessory) dekóder doksit itt találsz:http://www.merg.org.uk/resources/dcc.htm A lenz parancsközpontja (LZV100) az expressneten keresztül egy illesztővel (LI100F) csatlakozik a PC-hez. Ez az illesztő majdnem egy az egyben átadja az adatokat mindkét irányba. Az expressnet protokol leírás szépen leírja az ide csatlakozó eszközök kommunikációját, kitér a PC felé menő egyéb utasításokra is. http://www.lenz.com/manuals/index.htm Én is ez alapján illesztettem a feljebb látható parancsközpontom. Üdv Zsolt
A loconethez valo pc illesztot keresd a MS-SH néven a gugliban.én már megépítettem és mukodik.
a Fred névre hallgato kézivezérlo kalibrálásához kellett.ez egy sima loconet - soros port átalakíto. Udv TTJozsi
Köszi!
Erre gondolsz? http://freenet-homepage.de/Stefan-Haack/ms-sh_e.htm
Biztos egyre gondolunk a minidcc-vel kapcsolatban (www.minidcc.com)
Itt én még csak a boostert építettem meg. Igazából a kontrollert nem akarom (?) megépíteni, hanem mindjárt PC-ről vezérelni direkt a boostert. Köszönöm a linkeket, tanulmányozom őket!
Jól gondolom, hogy a váltó/jelző vezérlés gyakorlatilag annyi, hogy
a megfelelő címre írok, akkor vált pl. a váltó. Úgy gondolom, hogy ha a címre 0-át írok nincs jelzés, ha ennél különbözőt, akkor világít az adott jelző. Így lehet ez? Ennyit hámoztam ki nagyvonalakban leírva.
mielött 80k-ért Weller pákát veszel, keresed meg a PC-DCC progit a gugliban...szerintem
Minek a traincontroller? PC-DCC-vel közvetlenül vezérled a boostert. Én Roco 1076x-szel próbáltam, tökéletes...gykorlatilag a lokegeret helyettesíti...kiértők is kezel... De ha mindenképpen Traincontrollert akarsz, akokr természetesen TFD kolléga publikus ketyéjét kell megépíteni 2xilon mester SMD rajza alapján (utóbbi azért jó,mert nem kell lyukakat fúrni a NYÁK-ba) Ez egy LI100F klón, tökéletesen műxik (PIC)...HW/SW itt található: http://www.tfd.hu/content.php?page=li100f/index.htm egészségedre |
Bejelentkezés
Hirdetés |