Fórum témák
» Több friss téma |
A sorrend a külön beszerelt Grundfos keringető - ülepítő - kazán saját szivattyúja. Kb. 2,4 barra ment fel a nyomás egy pillanatra, és azt már nem bírta a szelep. Most le van dugózva az eredeti szelep, és az ülepítő csatlakozójába van egy új bekötve (annyiból nem jó, hogy a kazánból így szerelés idejére körülményesebb a vizet leengedni).
De a talány ettől még talány marad. Nem úgy van, hogy a szivattyú közvetlenül küldi be a vizet a hőcserélőbe, majd annak a kilépő ágán van a tágulási tartály, a szelep csonkja, és abból jön ki a kazán nyomásmérőjének a csöve is? Mert ez esetben ha a hőcserélő dugul el, semmi nem indokolná a nyomásnövekedést, hiszen a nyomásmérő a hőcserélő kimenete után van. Vagy a dugulás okozta leszűkült keresztmetszet miatt eleve nagyobb nyomással távozik a víz a hőcserélőből...? Persze csak vakon okoskodom, elnézést az esetleges sületlenségért. De amúgy tényleg az történt, hogy az ülepítőt kinyitottam, és semmilyen víz nem folyt ki belőle, hiába nyitottam meg a szivattyú előtti elzáróját. Még gondolkodtam is, hátha van benne valami visszacsapó szelep, de hát miért lenne, a kazán szivattyújában pedig biztosan nincs. Este csinálok képet a "váltószelep"-nek gondolt készségről, amiről azért gondoltam ezt, mert egy korábbi, több éves munkalapon az állt, hogy ebben a kazánban történt váltószelep csere ![]()
Thermotop PRO FALI GÁZKÉSZÜLÉK . VU/VUW HU 240-3
Csatoltam az alkatrész képét, amiről én azt hittem, hogy váltószelep. Az előző, ugyanilyen kazánból lett kiszerelve. De ha nem az, akkor mi ez, és mit csinál?
A LED-ek nem jeleznek valamilyen hibát, nem villog egyik sem amikor leáll?
![]()
Mivel nem ismerem a készüléket és eléggé ráfókuszáltál erre az alkatrészre, hogy a részleteiből nem látni többet, így nehéz bármit is mondani. A kazán égőtér alatti részéről volna jó ha mutatnál képeket. Amit a kezedben tartasz az lehet, hogy váltószelep de nem látni azt a részt ami ezt működtetné pl. motor vagy membrános vízáramlás kapcsoló impulzus csövekkel ellátva. Talán nem is ventilátoros a készülék.
![]()
nem,csak leáll a fütés
Termosztatikus háromutas szelep...
A meleg víz vételezése pedig tökéletes !
Uniman kolléga időközben beazonosította a készséget, szóval ez egy termosztatikus háromutas szelep, halleluja.
Mivel jár, ha ez mondjuk leragad valahol? Úgy olvastam, hogy ez valójában a HMV hőmérsékletét szabályozza, hogy az mindig egyeneletes legyen (és ha így van, akkor működik is, nem kell játszani a csappal zuhanyzáskor). Amúgy reggel megint csöpögni kezdett a frissen beépített túlnyomásszelep, joggal, bőven 2 bar felett volt a nyomás a fűtési ciklus befejezése előtt, amikor már rendesen forró a víz, és még mennek a szivattyúk. Aztán amint leáll, és a víz visszahűl a rendszerben, a nyomás szépen visszaáll 0,8 - 0,9 barra. És elvileg a legutóbbi szerelő kolléga kiengedett kazánnyomás mellett megnézte a tágulási tartályt is, épnek, a nyomását megfelelőnek találta, az mégis jéghideg még akkor is, ha a teljes rendszer forró. Ez így nyilván nem jó, de víz nincs benne (túl könnyű), a szelepe ujjal benyomva levegőt sziszeg, és ha rápumpálok, a kazán nyomásmérőjén is változik az érték. Vagyis elvben eldugulva sem lehet semmi, mégis úgy fest, mintha a tartály benne se lenne a körben. Hogy a fenébe lehet ez?
Ez (és hozzá a magyarázat) egy sematikus rajz egy ugyan csak Unicalról amiben termosztatikus a háromutú szelep. Amit a kezedben tartasz azt szét kellene szedni, hogy melyik része szorulhat. A működése az talán olyan lehet, hogy a hideg víz lehűti a patront amitől az összehúzódik és a fűtés felé zárni fog a szelep de kinyílik a bypass oldala és elkezdi kis körön keringetni a szivattyú a fűtési vizet, hogy a csapvíz melegedjen. Ha megszűnik a hidedvíz áramlása és a szivattyút a szobatermosztát indítja akkor a melegtől kitágul a patron és a bypass oldal kezd elzáródni és a fűtési oldal kinyitni a rugó ellenében és beindul a nagy kör. Valami olyasmit írnak erről, hogy a patron meg szokott szorulni és csak meg kell "zsírozni" (szilikonnal) és a rudat is. A HMV az mindig prioritást kap a kazánoknál.
Szerintem a tágulási tartályodba nem tágul bele a fűtővíz. Hogy ez miért van azt neked kell kideríteni, hogy hol akad el a víz, hol van dogulás és az mitől lehet. ![]()
A Vaillantok NTC-it nem ismerem de úgy rémlik, hogy azok nem szokványos 10kΩ/20°C-on hanem ennek fele és onnan csökken ha melegszik (de nem vagyok biztos benne) ezért mérni kellene vagy a fűtési előremenő NTC-t cserélni.
![]()
Nem tudom, hogy találtad meg de profi vagy a keresésben is.
![]() A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2023
A szelepet egyelőre békén hagytuk ma. Egy régit megbontva azonban látszik, hogy a mendemondák nem hazudtak, és a szelep fejében csakugyan egy kis rúd van, ami tényleg meg tud szorulni, hasonlóan a radiátorok tűszelepéhez. Itt legfeljebb annyi a konstrukció előnye, hogy hideg rendszernél a rudat a szelepben alul lakó, igen erős rugó visszanyomja (ezzel elzárva a fűtési előremenő kört), HMV vételezés, vagy fűtés esetén pedig kinyomja a patron, hogy a fűtőkör nyisson. Így mindkét felhasználási mód a rúd mozgásával jár, noha 20 év alatt így is nyilván megragad. Mindegy, nem volt lelkierőnk negyedszer is leengedni a vizet a kazánból, plusz még lebontani a két rézcsövet, ami a patronba csatlakozik, hiszen valószínű mozog még a szelep, csak nem a teljes tartományban. A dugulás is meglett: a hőcserélő előremenő rézvezetékére csatlakozó, tágulási tartályra kötött flexicső torka volt rettenet mocskos, csak arra kellett figyelni, hogy le ne törjön a kis hitvány ezüstforrasz a kicsavaráskor. Így most már csak 1,5 bar a nyomás, ha a szivattyú beindul.
Köszönöm szépen a segítséget.
Nem csak leáll a fűtés,de a meleg vízzel semmi gond .Normálisan működik !
Mivel ennek a készüléknek nincs csak kettő NTC-je azok pedig a fűtési előremenő és visszatérő ágba vannak felszerelve (nincs külön HMV NTC a szekunder hőcserélő kimenetén) szerintem valami gradiens hiba lehet a háttérben és ennek az előremenő ágban lévő NTC van kitéve, hiszen az van a meleg oldalon.
![]()
Köszönöm,
Esetleg a hőcserélőt ha kisavazom ?
A kettő hőcserélővel szerelt készülékeknél ritkán fordul elő, hogy a primer (tűztéri) hőcserélőt savazni kellene vízkövesedés miatt. A szekunder lemezes hőcserélő primer oldalába (HMV hőcserélő) "szokott" felgyülemleni a rendszer vasiszapja (ha van benne) és azt részlegesen eltömítheti amit ki lehet savazni belőle (mert nem tud beleégni, nincs kitéve magas hőmérsékletnek). Azért mondanám az említett NTC-t, mert a HMV készítéskor a kis körön jelentősen le tud hűlni a visszatérő ág ha csapnyitás történik, mint fűtéskor amikor is az egész rendszer víztömegét kell megindítani a szivattyúnak és ekkor lehet olyan eltérés a két NTC értéke között, hogy kiáll hibára.
![]()
Köszi !
Azért egy mérést megérne, hogy a két NTC az milyen mértékben tér el egymástól, mert mint mondtam "nyulambulamék" más értékekkel dolgoznak (de nem vagyok benne biztos). De ha van valami jelölés feltüntetve az érzékelőn azt le kellene ellenőrizni és utána nézni, hogy milyen értékű.
![]()
Sziasztok!
Mókás (bár számomra szomorú) történettel foglak untatni benneteket. Tavaly nyáron kazánt cseréltünk, az új típus BAXI Nuvola Duo-tec 24+ERP. Mivel az előző is beépített tárolós volt (SD Isotwin C24), ilyet szerettünk volna újra. A réginek a leírása ugyanis büszkén állította, hogy a vezérlésének köszönhetően a 42 literes belső tárolója effektíve 160 literesnek tekinthető, merthogy vízelvételkor azonnal teljes krafttal ráindul a HMV támogatására. Láttam is benne az áramlásérzékelőt, és tényleg jól csinálta a dolgát. Hát álmomban nem gondoltam volna, hogy ebben az újban nincs ilyen funkció!!! Csak most néztem meg alaposabban, miután a feleségem panaszkodott a melegvíz gyors kifogyására. Ezt jól megszívtuk. Akárhogy nézem, tényleg nincs benne áramlásfigyelő, így szerencsétlen a tartály hőmérőjére kénytelen hagyatkozni, ami tetemes késleltetést jelent. Szerintem ez így nem igazán szép. Tényleg ilyen luxus lenne az a kényelmi funkció? Azon spekulálok, hogy meghekkelem. A víz áramlását (sustorgását) egy csőre tett mikrofonnal érzékelném, és a hőmérőt pedig párhuzamos vagy soros módon azonnal megerőszakolnám. Csak azt nem tudom még, hogy a hőmérő gyors változásait mennyire tolerálja a vezérlő...
Szia! A régiben kettő szivattyú látta el a feladatokat az újban csak egy van. Mindenképpen "rezsicsökkentős" megoldás és a meghibásodás lehetősége is. Nemtudom, hogy a tartály érzékelője az milyen megoldású de én olyasmiben gondolkodnék, mint az előző készülékben alkalmazott áramlás érzékelő beépítése a hideg bemeneti oldalon (reed relés) és azzal lehetne "becsapni" csapnyitáskor a tartály érzékelőjét, egy vele kapcsolt ellenállás közbeiktatásával amire üzemmódot váltana a motoros szelep és rámelegítene a tartályra. Ezt először úgy kellene leellenőrizni, hogy a tartály érzékelőjét (ha lehet) kihúzni a helyéről, hogy akkor hogy viselkedik az üzemmód és ha vált csak ezután próbálnék kapcsolni ellenállás értékeket a hőfokérzékelővel (nem tudom, hogy milyet de talán ilyet alkalmaztak). NTC?
![]()
Kösz a választ!
A tartály érzékelője valóban olyan, mint amit linkeltél (már amennyire látszik ![]() Arra viszont nem vagyok felkészülve, hogy igazi áramlásmérőt építsek be, de ha a mikrofonos megoldás nem válik be, lehet, hogy mégis megpróbálom. Az én régimben egyébként nem reed, hanem Hall volt, de ez ebből a szempontból indifferens. A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2023
Ja jól értem a probléma egyik részét, akkor jelentősebb "bontás/rombolás" nélkül kellene érzékelni a HMV vételezést. Ebből a szempontból, mint "fekete doboz", a készüléknek van egy hidegvíz bemenete, és egy melegvíz kimenete. Jó lenne tudni ezek konkrét kivitelezését.
- Ha flexibilis, akkor a hideg oldalra akár egy (ingyen vihető hitelesítetlen) vízórát is beleapplikálhatsz. - Ha rézcső (ami szerintem eléggé valószínű), akkor meleg oldalon eléggé gyorsan átmelegszik, és mondjuk termisztorral lehet érzékelni. Akár magát a "melegséget", például >35 fok, vagy a hideg és meleg közötti eltérést, például >5 fok. Én ez utóbbit tartom szimpatikusabbnak.
Egy ilyen áramláskapcsoló beépítése nem okozhat gondot a hálózati víz bemeneti oldalába (a tartálynál). Ha nem jönne össze a kapcsolási megoldás is benne maradhat a rendszerben, nem okoz áramlási problémát sőt talán enyhén korlátozó szerepe is lehet a hirtelen nagyobb mennyiségű víz kiáramlásában is. A reed kapcsoló az levehető az oldaláról és cserélhető.
![]()
Erre visszatérve, hogy:
Idézet: Szerintem a csőrendszer rendkívül jól vezeti a hangot és nem csak a vízét hanem más zörejeket is. Ahhoz vékképpen nem értek, hogy egy mikrofon karakterisztikáját vagy annak érzékenységét hogyan kell célzottá tenni, hogy csak a víz áramlási zaját hallja meg, mást ne. Ettől olcsóbban pedig nem lelhető fel egy vízhálózatba beköthető darab. „a víz áramlását (sustorgását) egy csőre tett mikrofonnal érzékelném” ![]()
Újra köszi a lelkes kutatást, de most inkább Gafly javaslata felé orientálódok. Hamarosan megmérem a HMV kimenő csövön előálló hőmérséklet-változás sebességét. Éppen van egy Rpi/PIC/LM335 alapú hőmérő loggerem 1 sec mintavételi idővel, de ha kell, még tudom gyorsítani
![]() Azt remélem, hogy az időbeli gradiens elég határozott lesz a biztos döntéshez, azaz hogy történt-e HMV elvétel, vagy nem.
Úgy látom, hogy szereted a bonyolult megoldású dolgokat.
![]() ![]()
Hát igen, én lubickolok a PIC-es feladványokban, a gépészetre meg nem vagyok felkészülve...
Most itt tartok...
A logból látszik, hogy HMV elvétel indulásakor meredeken megugrik a hőmérséklet a tároló kimeneti csövén. Szerintem ez bőven jó lesz arra, hogy max. 15-20 másodperc múlva beindítsam a ráfűtést. Nem volt indokolatlan a nejem részéről a reklamáció: a példában 17:59:02-kor elindul a víz, a kazán pedig rá se hederít, csak 18:06:17-kor veszi észre, hogy dolga van. Bő 7 perc alatt pedig rengeteg melegvíz távozik a tárolóból, ezért nem csoda, hogy átmenetileg lehűl. A projekt folytatódik, jön a NTC teszt...
Az a 7 perc az nem tűnik soknak a késlekedés szempontjából de ez az érzékelő tartályszintbeli elhelyezéséből és annak patronjában való elhelyezkedésének ézéketlenségéből adódhat. Az érzékelő az nincs odaszorítva a patron falához valamilyen anyaggal? Ha csak lóg a patronban az csak egy felmelegített levegő az üregben de ha hozzá lenne nyomva a patron falához az NTC, talán fürgébb lenne. Ha már fele időre lecsökkenne a reakció idő (3-3.5perc) máris kedvezőbb lenne a helyzet .... szerintem.
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |