Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
Csak egy fóliát kell átvágnod.
A képek így már használhatók, megtaláltam a toroid tövében bujkáló 1N4148 diódát, mellyel később még foglalkozunk. A felcserélt polaritású diódavizsgálat eredménye se maradjon el, mert az is kell a folytatáshoz.
Végeztem a vágással, ki forrasztás sál.
Ne haragudj, nem írtam mind esetben ugyanannyi az érték ha fel cserélem 224 csak előbb ugrál.
A diódavizsgálat arra utal, hogy van drain-gate zárlatos FET-ed. Ezt a FET szemből lábak lefelé nézetben a középső és a balszélső lábon találod. Ha jól fejtettem vissza a képekből a kapcsolást, akkor a jó FET drain-gate 320 Ω-ot mutat.
Ha megtaláltad a zárlatot és nem az ón okozza, akkor távolítsd el a FET-et! Ismételd meg a az akkucsatlakozón a diódavizsgálatot! Akkor vagyunk viszonylag rendben ha ott csak a polaritásvédő dióda mérhető, a kondik feszültségének beállása után.
Megvan, így most már mást mutat a multi!
Képeket csatoltam. Illetve szedtem ki 2 másik ilyen pici mert oda vissza tudtam rajtuk mérni de nem akarok elébe menni a dolgoknak.
Bejelentkeztem inkább PC-ről inkább, az okos telefon túl okos arról max képet küldök.
Szóval kiforrasztottam az egyik oldalról az összes fetet mert mind kukás lett. Így most a multi felmegy 2.999 voltig és szakadást mér. ha megfordítom a polaritást akkor pedig 0.420 v.
még nem cseréltem ki a 1N4148-asokat, G_D lábakon:0, 0.01,48,7,73 ohm
G_S lábakon:413,0,580,565,51 k ohm.
a beforrasztott 1n4148asok diódamódban, a trafó alatti: 0.541, felcserélt polaritással pedig 0.636
vele szemben a TL, mellett: 0.545 fordított polaritással pedig 0.638. amiket kiszedtem másik készülékből: 0.596 v fordított polaritással pedig -
Rendben, elsőre úgy értettem a javítás alatt álló készülékből vetted ki az 1N4148 diódákat.
Bent a helyükön annyi ismeret elég, hogy nem zárlatosak. Az eredmények azért torzak, mert mind az anódjukról, mind a katódjukról megy ellenállás a test felé. A kiforrasztott FET-ek károsodása szokatlan. Mérd meg a gate-re menő 100 Ω ellenállásokat tartják-e a névleges értéküket. A maradék FET-eket is kiforrasztanám és ellenőrizném a korábban linkelt Skori-féle módszerrel. Így FET-ek nélkül kéne mérni az áram alá helyezett erősítőben a TL494 9 és 10 lábainak feszültségét a 12 V negatívhoz képest. Már nem kell aggódni a túláram miatt mert kijöttek a FET-ek, de azért az előtét izzó maradjon csak szépen a helyén, mert az ördög... Szóval a TL494 9 és 10 lábain egyaránt nulla, vagy legalábbis 1 V alatti feszültségnek kell lennie a REMOTE bekötése nélkül. A REMOTE bekötése után pedig 6-9 V-ot kell mutatni. Lássuk mi a helyzet nálad?
A fetek azért károsodtak, mert volt egy zárlatos forrasztás az egyik végtranzisztornál, valami gyanta alatt amit én nem vettem észre de azt már megszüntettem...
A feteket nem ellenőriztem még, de a mérés megszületett. Remote nélkül 9. láb 0, 10. láb 0 Remoteval 9. láb:4.05; 10. láb: 4.08 A feteket nemsokára nézem. A hozzászólás módosítva: Ápr 16, 2023
Az ellenállások 98.4-100 között vannak. Ez lemaradt.
A TL494 minden bizonnyal jó lesz. A jó FET-eket, ha nincs nyolc darabod, arányosan oszd el a két oldalra és ráindíthatsz izzón keresztül, ha nincs zárlat az F12C200 típusjelű diódacsomagok szomszédos lábai között.
Remélhetőleg megjelenik a ± táp a 4700 µF puffereken.
jónak tünik a diódacsomag, 2-2 fet marad oldalanként. bedobom aztán megnézzük.
hűtés kell rá?
A hűtésre azt tudom mondani, hogy próbához nem szükséges, de mivel a trafót még nem teszteltük, megéri a fáradságot a négy FET felfogatása. A végtranyók áram nélkül vannak, velük nem kell foglalkozni, a diódáknak is csak a puffereket kell feltölteniük.
A mellékelt képen zöld karikával jelöltem hová kéne egy-egy drótdarabkát forrasztanod, hogy alkatrész-oldal felől mérhesd az egyenfeszültségű tápot. A két pont között 60-70 V-ot várunk.
Valami nem kóser most ár világít a Protection is.
Míg főttek a fetek addig nem világított! Így mérek 3.10v-ot
Egy ellenállás rajta maradt a tápon, félrehúzza a végfok kimenetét és valószínűleg DC hibát generál. A mellékelt képen bekarikáztam, legalább az egyik lábát forraszd ki!
Siker!!
Én voltam bamba... Maszekoltam egy minihűtót és az zárlatolta a dióda csomagot. A második képen látható, hogy pont odalógott a lábaikhoz, elhúztam őket és megvan a 60v!
Nagyszerű! Lássuk a végerősítőket! Végy két darab 10 Ohm körüli ellenállást és elsőként a korábban zöld karikával jelzett átkötésbe rakd be ideiglenesen. Ezzel két csatorna áram alá kerül. Ha ezen ellenállások nem füstölnek (1V-nál kisebb feszültségesést várunk rajtuk) akkor mehet a következő két 10 Ω körüli ellenállás a másik két megszakítást áthidalandó.
Mérj egyenfeszültséget a kimeneteken! Kisebbnek kell lennie 200 mV-nál.
az ellenállások tulélték, a legmagasabb érték 0.20 mv volt amit mértem, holnap folytatom mert mát alig látok ezeknél a modern égőknél..
hálás köszönetem neked a sok segítségért! jó éjt.
Örülök, hogy eddig is eljutottunk.
Ha elérsz az első éles teszthez, mikor már kijöttek a 10 Ω-ok és az előtétizzó, a két 30 A-es biztosíték (amik párhuzamosan vannak kötve) helyére legyen kéznél egy 5-7,5 A-es.
Én is nagyon örülök!!
Nemsokára szedek még ki másik ellenálásokat valamiből. Biztosítékot nincs de hozok párat 14 óra után, fel írom egy papírra. Hozok egy olyan kis vegyes csomagot amiben minden fajta van. Ma még a másik oldalt összekötöm ellenálásokat aztán megosztom ott mi történik. Nagyon örülök, hogy a táp része rendben van, legalábbis úgy tűnik. Idézet: Tökéletes a megfogalmazás. A tápelkók ha hajtva van a végfok rendesen igénybe vannak véve. Találkoztam olyannal, hogy átment az elkó zárlatba, vitte magával a feteket is. Aztán meggyógyult, egy ideig működött, majd újra zárlatba ment, mert aki javította meg sem nézte, meg sem mérte az elkókat. Ezen kívül, nagyon kevés olyan erősítőt láttam amiben van pluszban a tápon hidegítő fóliakondi, pedig nagyon lényeges, és nem csak emiatt. Ha van hely érdemes betenni a tápba a + és a - ág közé, akkorát amekkora csak belefér. Meg ha van hely akkor a végfok fetjei vagy tranyói közelébe is. Lehet kapni 2-3µF értéket is két raszteres méretben, 4-5mm vastagságban, az sok helyre odafér. „legalábbis úgy tűnik”
Másik oldalon is túlélték az ellenállások!
Akkor délután folytatom ha meglesznek a biztosítékok. Elvileg sikerült minden zárlatot megszüntetni. Én nem tudom megmérni a kondikat. Nincs kapacitásmérőm és azt sem tudom hogyan kell használni. Sőt azt sem tudom mi az a hidegítőkondi illetve, hogy hova kéne beforrasztani. Ha segítesz nekem ebben én szívesen beledobom. Még sohasem javítottam autós erősítőt azért is fordultam hozzátok. Autót szoktam inkább szerelni az jobban megy, az elektronika csak hobbi de nagyon szívesen tanulok ahogy időm engedi.
Ne feledkezz meg a kimeneti egyenfeszültség ellenőrzéséről! Ha esetleg javítás szükséges sokkal biztonságosabban végezhető a tápágba épített ellenállások védelmében. Mind a négy hangszórócsatlakozó páron 200 mV alatti érték az elvárás. A gyakorlatban az autós végfokokban az egyenfeszültség hiba 10 mV-nál is kisebb szokott lenni.
Szerk.: korábban említetted, hogy zárlatot hárítottál el az erősítő részben. Meg tudnád határozni hol volt ez? Megvizsgálnánk okozhatott-e más károsodást is a FET-ek pusztulásán kívül. Megelőzhetnék azt az esetet, hogy az összerakott erősítőnél derüljön ki, valamelyik csatorna rosszul szól. A végtranzisztorokat zárlat szempontjából már ellenőrizted, de szakadás is fenn állhat. A hozzászólás módosítva: Ápr 17, 2023
A kimeneti egyenfeszültségek 40 mV alatti tartományban voltak. 40 mV volt hídban a legnagyobb érték. Már vissza alakítottam az erősítőt de ha szeretnéd szét forrasztom ismét és dokumentálom neked pontosan melyik kimeneten hány mV van.
A képen a két biztosíték között. Itt cseréltem végtranzisztorokat A második képen a sárga drót közepén volt. Itt lekapartam valami fekete lötyit és zárlatos volt. Előttem már jártak itt mivel nem eredeti alkatrész volt benne....
Rendben. Ahol végtranzisztort cseréltél, mérj ellenállást az emitterek között! Az emittereket két kerámia ellenállás köti össze kb. 0,1-0,2 Ω 3-5 W-osak. Ezeken folyt az az áram ami a FET-ek tönkre tette. Előfordul a szakadásuk. Ebben a példában R151/152.
Mindegyik tranzisztor párosnál 0.3 ohmot mérek.
Megvettem a biztosítékokat, a próbalámpa maradjon rajta?
Amikor hangszóróval próbálod, izzólámpa előtéttel csak kicsit tudod kivezérelni.
Ha egyenként ellenőrzöd a csatornákat, 5 A-es biztivel 30-40 W-ig eljuthatsz. |
Bejelentkezés
Hirdetés |