Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Sziasztok. Adott egy villanymotor ami leveri a FI relét.
Hogyan tudnám kimérni laikusként a képen látható multiméterrel, hogy hibás-e a motor vagy csak a FI relé túlságosan érzékeny? Máshol működött ez a motor ahol szintén van FI relé. Fehér, piros, fekete, zöld vezetékek jönnek a motorból. Gondolom a szakadásmérő kevés lenne ehhez, ellenállást kellene mérnem, de azt nem igazán tudom, hogy melyik csatlakoztatással, milyen álláson. Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2023
Üdv mindenkinek, egy három fázisos köszörű motort szeretnék null fázisra bekötni. Két x 3 szál van a motorból kivezetve és kapcsolóra kötve, a szálak jelzései X Y Z, valamint W V U, mit kössek össze mivel és melyik szálat szakítsam meg kapcsolóval, valamint mekkora értékű kondit kell rá kötni, ha a motor 1,1 kw? Hálásan köszönök minden segítséget.
Ez lenne a motor
A mérővezetékek jó helyen vannak, kapcsold 20MΩ állásba. Mérj ellenállást minden ponton külön-külön úgy, hogy az egyik mérőcsúcs mindig a motor fém házával érintkezzen. Sehol sem szabadna mutatnia a műszernek semmit, ugyanazt kell látnod, mintha a levegőben lógnának a mérőcsúcsok.
Figyelem! Fi-relét ezzel a műszerrel nem lehet tesztelni megbízhatóan, a motort sem! Inkább szakihoz vidd, amíg még életben van mindenki.
20MΩ állásba nem mutat se a nulla-föld se a fázis-föld kivezetéseken. Viszont 200MΩ állásban már igen, bár az lehet jelentéktelen?
A furcsa számomra, hogy lecsapta a FI relét, kihúztam a motort a konnektorból, majd próbáltam felkapcsolni a relét, nem tudtam. Csak azt követően miután lekapcsoltam a műhelybe menő kismegszakítót. Felkapcsoltam a FI relét majd utána a kismegszakítót. Akkor lehet, hogy nem a motor hibás hanem a kinti hálózat? Vagy is, is? Figyelem! "Fi-relét ezzel a műszerrel nem lehet tesztelni megbízhatóan, a motort sem! Inkább szakihoz vidd, amíg még életben van mindenki." Teljes mértékben igazad van.
Akkor is lekapcsol a Fi-relé, ha a hálózatban a nulla és a védőföld összeér valahol. Ezt általában egy nayobb teljesítményű fogyasztó mutatja meg, ha nem azonnal jelez az ÁVK. Ezt ellenőrizni tudod. Abba a dugaljba dugj be valamilyen nagyobb fogyasztót és kapcsold be, pl. vasaló, amelyikről a motort is próbáltad.
Igaz nem vasalót, de 2200wattos más villanymotort használok.
Azzal eddig nem volt gond.. Ez a motor 1100watt csak.
Akkor passzolok, mérni kell a megfelelő műszerrel.
Szia!
Idézet: Szerintem azt a csatlakozó ajzatot kellene megvizsgálnod amelyikbe bedugtad a motort. Ha az FI már a csatlakozás pillanatában leoldott és az idézetben említettekkel azután szembesültél ezzel akkor ott kell keresgélni nem a motornál. Ha indítottad volna a motort és a leoldás akkor történt akkor az egész áramkört végig kell nézni amihez ez az ajzat is kapcsolódik. Ez lehet laza kötésből adódó hiba vagy kimelegedésből ugyanez és a szigetelések nem szigetelnek és azon keresztül folyhat hibaáram. Talán a 2.2kW-os motor használata és a műhely (egy?) kismegszakítója nagyon ki van hegyezve és most jött ki a hiba. „kihúztam a motort a konnektorból, majd próbáltam felkapcsolni a relét, nem tudtam. Csak azt követően miután lekapcsoltam a műhelybe menő kismegszakítót.”
Ne haragudj, hogy ezt írom.
A FI, ÉVÉ relének mindegy, hogy laza a kötés, ég a csatlakozó, rövidzárlat van. Nem az a fontos. A bejövő és kimenő áramoknak kell egyensúlyban lennie. Bár életbevágóan fontos, ha rajtad távozik a föld felé a különbség, de a relének mindegy. Folyhat a vízben álló szivattyúmotor tekercsén, a gőzölő fűtőbetétben, a bojler szétnyílt fűtőbetétjén keresztül. Ezért nehéz megtalálni mi a hiba okozója egy kiterjedt hálózat esetén. Lehet motor, de egy konnektorba csöpögő víz, nyirkos szivattyú a kútban.
Kettő konnektorba is próbáltam, kettő külön kör van a melléképületben, mindkettőnél leveri.
Egyébként, igen, a motor bedugásánál, indításánál old le, elkezdi pörgetni, de nem pörgeti fel. Mindemellett hiába húzom ki a motort, nem nyomható fel addig a FI amíg a kismegszakítót le nem nyomom a melléképületbe kimenőt. Lenyomom a kismegszakítót, ezt követően nyomom fel a FI.t. Simán visszaengedi kapcsolni a kismegszakítót. A szóban forgó motor egyébként csak 1100wattos. Használok probléma nélkül ahogy említettem 2,2KW.os motort, de még Hetra 160.as hegesztőt is. Az nem lehet probléma, hogy kb. 30méter földkábelen megy ki az áram a műhelybe? Vagy gyenge lenne a FI? Ez van, bár lehet pont az a rész kopott ami kellene.
Amikor áram alá helyezed a motort, lehet, hogy a rezgései miatt érnek össze oyan helyen fém részek (tekercs és vastest), ahol nagyon nem kellene és ezért nem mérsz semmit kikapcsolt állapotban. Kellene egy szigetelésvizsgáló.
Nem haragszom de Te magad írod is, hogy:
Idézet: Ha ki van melegedve egy kötés és annak van átmeneti ellenállása akkor ott nem lesz meg az egyensúly. Ugyan ilyen lehet egy egymáshoz közeli hibás, sérült kötés is. Éppen tegnap előtt volt a kezemben egy kimelegedett FI relé aminek az elmenője volt laza és azért oldott le. A vezetéket már nem is lehetett belőle kikötni, mert a csavarra ráfolyt a műanyag burkolat. Persze ehhez hozzá tartozik, hogy alu vezeték volt használva. Ha sikerül lefotóznom majd felrakom ide. „A bejövő és kimenő áramoknak kell egyensúlyban lennie.”
Még annyit segíts kideríteni a motorokkal kapcsolatban, hogy egyfázisúak és állandó üzemi kondenzátorosak és a kondenzátor fémházas és le van fogatva a motortesthez? A 2.2kW-os motort ha a hibás motor indítása után csatlakoztatva indítod akkor az indul hibátlanul? A problémás motor csatlakozói (azok a tűzősarusak) megfelelően szorosan tudnak csatlakozni vagy van amelyik laza?
Most nem érek rá foglalkozni vele. Viszont, Műanyag kondisak, műanyag dobozba vannak bent lefogatás nélkül, lehet, hogy a csúszósaruk mozdultak el és hozzáértek a motortesthez.
Ahogy lesz idő, foglalkozni vele írok. Nagy köszönet mindenkinek!
Az átmeneti ellenállás nem befolyásolja a fi-relét. Megnő az ellenállás, kevesebb áram. De a fáziság és a nulla egyforma. Egy áramkörben mindenütt egyforma áram folyik. Nem lehet az elején több, a végén meg kevesebb, mert ott van egy parazita ellenállás. Ha csatlakozik valami a föld felé, fáziság nagyobb lesz mint a nullán folyó áram ( pl. 30mA ) -> leold. Ha ég a fi-relé kötése, csak akkor tud hibát okozni, ha mechanikai deformációt okoz a relében.
Sziasztok! az alábbi villanymotort szeretném bekötni, ami ugy ahogy sikerült is, de nagyon lassan forog.
a benne levö gyári rajz alapján sem akar gyorsabban.van valami más bekötési lehetőség is?Köszönöm
Egy kis anyacsavar lemaradt a kék vezetéknél.
Le...nem azon múlt...
De lehet jobb lenne tiszta lappal nekikezdeni...
Hello! A fordulatszám rajta van az adattáblán. 1450n/min Ezt nem tudod a bekötéssel megváltoztatni, mert a póluspárok számától (tekercseléstől) és a hálózati frekvenciától függ.
(Na meg a szlíp, azért nem 1500. De ha túl van terhelve, az is lelassíthatja.) Persze nem tudni nálad mi a lassú..
1 fordulat/mp , lehet a nyomógomb nem indit, segitene ha valaki esetleg lerajzolná primitív módon
hogy megértsem. köszönöm.
A felső rövidzárlemezt Y2 és V2 közé, jobbra elfordítva kötni.
Kondenzátort Y1 és Y2 közé kötni. Betáp: X és W Nyomógomb, indító ( MIHA zárókontaktus ) W és Y1 közé. Ha a rajznak megfelelő a tekercselés. A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2023
Honnan jön az 1 fordulat/másodperc? Egyértelműen rajta van, hogy 1450 fordulat/perc!
A hibás kötés miatt ennyit tud. 24,1/s helyett.
Bekötöttem, de csak búg, a nyomógombra sem indul.
Annyit azért hozzátennék, hogy a képen látható bekötéssel ez működött, csak a kondit levették, és fogalmam sincs hova lehetett kötve. A barna vezeték a nyomógomb (segédfázis).
Szia! A barna (nyomógomb szálát) vezetéket kösd át a kondenzátor "Y1" kék szálára és úgy próbáld meg indítani. Persze jobb volna ha a gyári bekötést helyreállítanád, mert akkor másnak is egyértelmű volna minden. A sárga színnel kihozott motortekercs a főfázis (U és X) a segéd pedig a (V1-V2) feketével. A nyomógombot a betáp valamelyik pontjáról leágaztatva kell kiadni a kondenzátor egyik pontjára és a kondenzátor másik pontját mindig a szabadon maradt segédfázis tekercs kivezetésére kell kötni. Remélhetőleg sikerül majd bekötnöd és működni is fog.
Idézet: „A furcsa számomra, hogy lecsapta a FI relét, kihúztam a motort a konnektorból, majd próbáltam felkapcsolni a relét, nem tudtam. Csak azt követően miután lekapcsoltam a műhelybe menő kismegszakítót. Felkapcsoltam a FI relét majd utána a kismegszakítót.” Idézet: „Az nem lehet probléma, hogy kb. 30méter földkábelen megy ki az áram a műhelybe?” Idézet: ... és persze jelen esetben az alkalmazott "A" típusú áramvédő kapcsoló. Hát ez nem biztos, hogy csak akkor old le ha a föld felé folyik a hibaáram. Ha meglesz a hiba okozója, minden esetre tanulságos eset lesz. „Máshol működött ez a motor ahol szintén van FI relé.”
250w indítósat kötöttem már be "fordítva" hogy a segédtekercs kapta közvetlenül a fázist meg a nullát. A főtekercs meg kondíval volt indítva. Na akkor forog lassabban.
VIM-mel értek egyet hogy helyére raknám a tekercskivezetést. V2 marad. V1re menne a másik fekete segédtekercskivezetés. |
Bejelentkezés
Hirdetés |