Fórum témák
» Több friss téma |
A második oldalon kutyapásztor.jpg néven van fent.
Nem hibázol,ha az előbb irtak alapján a két sorbakötött kondit rakod be a végtranyó kollektor-emitter lábaihoz. A hagyományos megszakitós gyújtásnál is 220nF van berakva a megszakitóval párhuzamosan-itt ezt a feladatot a végtranyó látja el.
Találtam 2db 100nF osat de csak 250V-osak A 470es ből csak 1 van. Viszont vannak még 1500V-os 10 - 22nF osak dehát ezek kicsik. A 100nJ az 100nF akar lenni?
Összeraktam, megy de csak 3 max 4mm-t üt át milyen változtatásokkal lehetne megnövelni?
Megvan! Az 1k-s potit kicseréltem 10kilósra lazán megy az 1cm! Köszi a segítségeket!
Na! Hamar örültem , valami nem jó ... A trafó belül kattok a BU208 meg melegszik, nem tudom melyik romolhatott el előbb de remélem a trafó , bár egy negyed mm szikrát ad, de belül kattog lehet h meghalt?
Sziasztok
Meg szeretnem épiteni a követ pasztort, viszont lene par kérdesem! 1. 7812 az egy fesz stabilizator? 2. a kondik hány voltosak? Egyenlöre enyi kérdésem lenne.segitsegeteket elöre is köszönöm!
Nagyon szépen köszönöm a gyors segitséget és elnézést nagyon sietem viszont lenne még kérdés csatolok képet!
Minda két BU208 és azt hiszem a bc141 is kuka ezek után már az ic-n se csodálkoznék ha meghalt volna. Feltekertem maxra a 10ks potit szépen ment is aztán mikor próbálgattam h mennyi a max ív távolság akkor egy párat üsesbe ment utána bu kuka , lehet hogy azért mert nem volt szikra és visszament a tranyóra? Vagy nem tudom mi lehet.
Lehet h az volt a baj h a szikraköznél a szikrát a pozitív ágra küldtem rá, vagy ez nem számít?
Trafót azt nem tudom honnan fogok szerezni , dióda eddig sem volt C E közöt. És a szikraköznél akkor egy külön fémdarabra üssön át ne valamelyik pólusra ugye?? BFY34 helyett mit lehehetne haszálni? Mert mint már írtam bc300-uk sem vol a bc 141meg valamit nem bírt lehet h a trafómiatt halt meg az is vagy nem tudom, már elvesztem ebbe a kapcsolásba vennem kéne egy pár tranzisztorokról szóló könyvet.
Az eredeti alapján építsd meg, úgy nem száll el semmi. A szikraközt alakíthatod ki két tömör rézvezetékből, amik kb 10mm-re vannak egymástól. Olyan távot válassz, hogy stabilan üssön ott át karán nélkül.
Az alkatrészeket megrendelheted neten pl a www.hqvideo.hu oldalról. Ott rengeteg alkatrész van, normális áron. Nekem azóta is üzemel. Kb 30m karám van rajta, a végénél is 3-4mm szikraközt üt át földpont felé. (így teszteltem) Nagyfesz trafó: autóbontó! 2 ütemű Trabié kb 500Ft Ebből vehetsz 6V-ost is, nekem is ez van benne.
Még pár dolog: bfy és a beállítói nem kellenek, mai 555 simán meghajtja a BU-t. Az 555 kimenetére simán 180ohm, az meg direktben a BU bázisára.
BU CE közé 400V kondi kell, mert ez védi a tranyót! Arra gondolom rájöttél, hogy 470k feletti dióda fordítva van a rajzon. Ha P2 túl nagy, soká van nyitva a tranyó, sok a fogyasztás, és terheli a nagyfesztrafó tekercsét! A vágási pontot addíg érdemes növelni, amíg el nem éri a táp környékét, utána záratni kell, mert már csak fűt! (trafó tönkre is mehet, mint régi autókon rajtamaradt gyújtásnál) Sokáig ne üzemeltesd a kapcsolást úgy, hogy nincs a trafó 15 pontja (vagy akár az 1-es is lehet a földre húzva, de csak az egyik!) külső földelőpálcára kötve, mert a visszarúgásoktól is tönkremehet pár cucc a kapcsolásban. Ezeket betartva stabilan, kis fogyasztással üzemel a kapcsolás.
Akkor a P2 max hány KOhm lehet? A P1 el még sorbaraktam egy ellenállást mert eleg sűrűn ütött ettől csak nem romlik el semmi . (A dióda megvan fordítv) van itt egy kondi 400V 100nJ az jó? Akkor ha jól értem a szikraköz egy teljesen különálló dologra üssön. " A vágásipontot addig érdemes növelni amíg elnem éri a táp környékét utána záratni kell" ezt nem igazán értem mi éri el a tápot?
Túlbonyolitjátok az egészet!
Csináltok egy astabil multivibrátort az NE555-el. A 3. lábára egy 470Ohmos ellenállást ami egy NPN tranyó bázisára megy. A tranyó emittere testen, a kollektorra meg egy RELÉ. A relé érintkezői meg tápfeszt kapcsolnak a gyujtótrafóra. Szerintem ez a leghatékonyabb. Igaz a kapcsoló nem félvezetős, (igy az energia, hatásfok nem romlik) és ezzel nincs semmi szivás. A lényeg hogy a gyujtótrafóra valami periódikusan kapcsolgassa a tápfeszt. Hamár tudjuk szabályozni a frekvenciát és a kitöltési tényezőt, király....
És a relé szétég......
Nem beszélve arról,hogy a relé elengedési sebességét jelentősen lassitja a tekerccsel párhuzamosan kötött védődióda,igy több ideig ég az iv a pogácsák közt,ami egyrészt hatásfokromlást okoz,másrészt idő előtti tönkremenetelhez vezet.
Ezzel a módszerrel nem lesz túl hosszú életű sem a relé, sem a nagyfesz trafó. A relé kapcsolási ideje nem túl rövid, a nagyfesz trafó meg nem szereti, ha sokáig rajta van a táp. De ideig óráig biztosan működik ez is.
Az enyém kb egy éve üzemel szinte kikapcsolás nélkül, és mivel nincs benne kopó alkatrész (pl relé), így nagyon soká bírja javítás nélkül. A gyári pásztorokban sincs relé, egy db sem! Amúgy ha megnézted volna a kapcsolást látnád, hogy pont 555-el van megcsinálva astabil módon, de az időtényezők eltolásával. A rövid bekapcsolási ciklus biztosítja a szabályozhatóságot, valamint a kis fogyasztást. "Szívás" ezzel a kapcsolással sincs, mint a mellékelt ábra mutatja Amúgy kn 60mA körül eszik, ami még a reléd behúzótekercsének sem nagyon lenne elég..
P2 nálam 4,7k, de ez lehetne kevesebb is, de ilyen volt ingyé. (2,5 fordulatos poti, szépen beállítható vele, de ez amúgy felesleges lenne, jó a sima is)
A szkóp szerint 2-3k körül van a maximum, felette már teljes tápon ketyeg a nagyfesztrafó. A P1-el sorban eleve van egy ellenállás, 470k értékű, enélkül a 470n kondi brutálisan sülne ki, ha a poti 0 értéken van, idővel feladná a harcot! Amúgy ezért van a P2 körében is egy 100ohm körüli ellenállás. Sorba kötött ellenállat nem árt, max nem tudsz bizonyos impulzusidőnél rövidebbet állítani a P1 potival. Hogy mi éri el a tápot? Az egész kapcsolás azon a jelenségen alapul, hogy a nagyfesztrafó tekercsét fesz alá helyezve bizonyos ideig arra megy el az energia, hogy létrehozza a mágneses teret. A kapcsolásod P2 potijával ezt az időt szabdalod. A lényeg, hogy bizonyos idő felett hiába van bekapcsolva a tranyó, a tekercs már elérte a max induktivitását. Ezt az időt csökkentve azért lesz kisebb a kimeneti fesz a trafón, mert még a mágneses tér teljes kialakulása előtt elveszed tőle az ecetet, kisebb lesz a kisülés is. Erre az időre mondtam azt, hogy nem érdemes tovább növelni bizonyos szintnél, mert csak a fogyasztást növeled vele, a teljesítményt már nem.
Hello!
Egy elég ostobának tűnő kérdéssel fordulnék hozzátok: megépitettem a pdf-ben lévő villanypásztort és van egy lada gyujtóm, csak azt nem tudom, hogy melyik kivezetésre kell kötni az áramköz kimenetét.A másik pedig , hogy melyik kivezetéseken jön ki a nagyfesz.A válaszokat elöre is köszönöm. Üdv : Dempsey.
A trafó fényképe alapján: jobb oldali csavar a táp pozitív, bal oldali a szaggatás (a teljesítménytranzisztor kollektora), nagyfeszültséget pedig a középső nagy "gödör" és a test között fogsz kapni.
Köszi szépem a gyors választ.Próbáltam már én ezt párszor bekötni de sehogy sem akart összejönni az ív.Remélem mostmár sikerülni fog.Amúgy hány centis ívre számítsak?Csak h ne legyen túl nagy a szikraköz.Mégegyszer köszi.
Az ívhossz attól függ, sok egyéb mellett, hogy mekkora áramot milyen gyorsan tudsz megszakítani. 7-8 A körüli áram folyik (üzemszerűen) ezeknek a trafóknak a primer körében, és valahol 30 ... 50 kV körüli a szekunder feszültség csúcsa, ha minden jól megy. 2-4 cm-ről azért illik neki áthúzni, még ha öreg a trafó, akkor is.
Vitatkozhatok kicsit?
A kapcsolásból nem hiányzik egy dióda? Így kicsit soká nyit a tranyó, szépen eszik a kapcsolás, melegszik a kapcsoló tranyó, nem? Amúgy egy sima autótrafónál azért 10mm-nél hosszabb szikraközt ne csinálj, több okból se. Amúgy ezzel a kapcsolással szerintem nem fogsz elérni 20mm körüli szikrát sehogy... (az enyém is hasonló, az oldman-féle, de ott meg van oldva az asszimmetria szépen, így nem melegszik)
Szia!
Ma kipróbáltam a villanypásztort és semmi.Hány ohm-ot kellene mérnem a gyújtótrafó primer és szekunder oldalán,hogy megtudjam jó-e?Mert az áramkör kimenetén megvan a feszültség.
Helló!
Szerinted hogy lenne érdemes módosítani a korábban, Dempsey által linkelt kapcsolást, hogy optimálisan, melegedés nélkül müködjön? Üdv, Arpy
Szia!Köszi a választ.A kondi mindenképp kell ha ki akarom próbálni amit irtál?
Oké frankó néró megpróbálom majd ha lesz kondim.Köszi mindent.
Oké utána nézek hogy van e itthon és kipróbálom ha lesz időm.Köszi szépen a segítségeket.
A 6-7 láb közül hiányzik a kisütést gyorsító dióda.
A kondit a potikon keresztül töltöd, dióda felé kell kisütni. (talán soros ellenállat sem ártana bele, hogy ne teljes árammal induljon, védendő a kondit, de ha olyan van benne. ami bírja, akkor mehet simán) |
Bejelentkezés
Hirdetés |