Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Sziasztok.
Ismét került hozzám egy villanymotor, akitől kaptam azt mondta feszültség alá helyezve "csak berreg a motor és az ékszíjtárcsa kileng gyorsan jobbra is balra is". Ez is eléggé viseltes mint az utóbbi amiben segítettetek de ezen legalább a típus tábla jól olvasható. Szétszedve kissé kaotikus, szigetelőszalagos illetve fbs-es ragasztós megoldások. Az indítórelé egyik lába már ragasztott, a kondenzátor teteje törött fel is jár, kábele szakadt. Érdeklődnék, hogy szerintetek milyen legyen az új kondi ideális értéke illetve a relé helyett (mivel nem nagyon találok hozzá) hogyan tudnám a nyomógombos indítást megoldani? Egyáltalán lehet-e? Állórész tekercseit mérve a két sárga között 2 ohm-ot, a két fekete között 8,4 ohm-ot mértem. Előre is köszi.
Szia!
Az indító kondi értékét le tudod olvasni, 100-125 µF - ugyanilyent tegyél be. Az indítórelé 2 kapcsolószálára ráköthetsz egy komolyabb nyomógombot, ami tud kapcsolni 10-15 ampert - kézzel indíthatsz 2...3 másodpercig. A tekercs helyét zárd rövidre. A 2 sárga a főáramkör, a két fekete a segédfázis. A hozzászólás módosítva: Máj 28, 2023
Köszi a gyors választ ferci. Így gondoltad ugye?
Szia! A jobb megértéshez talán segítség lehet ez a rajz.
Köszi VIM. A rajzod az alábbi két kapcsolást tükrözi ahogy látom.
Igen, azt rajzoltam bele a kapocslécbe, mert a relé az nem hozzávaló. Azzal a relével állandóan rajta lesz a egédfázis az indítás után is amitől tönkremegy a motor. A hozzávaló érték az 100/285 azaz 28.5A áramfelvételnél húzmeg indításkor és ha felpörgött akkor pedig 10A-nél enged el. A motor 9.8A vesz fel üzem közben terhelés alatt és ha azzal a relével lesz működtetve akkor már alacsonyabb áramértéknél húz a relé és kapcsolja a segédfázist. Ezt a kis különbséget nem lehet észrevenni a motor hajtása közben, hogy a relé mikor kapcsol és így ha határértékre van terhelve a motor ki fog melegedni, leég. A nyomógombos verziót rajzoltam be, hogy a zöld színnel az áthidalások fordításával a forgásirányt lehet módosítani a kondenzátor szabad végét pedig a segédfázis szabad végére kell kötni ebben az esetben. Arra kell vigyázni, hogy ezzel a relével látszólag beindul a motor és működik is csak terhelni nem lehet annyira mint a hozzávaló relével. A nyomógobos használatnál ha kibillen a nyomatékból akkor a terhelést megszüntetve a nyomógombot nyomva lehet vissza indítani.
Köszi VIM a részletes magyarázatot. Egyébként ezeknek a reléknek befejezték vajon a gyártását, forgalmazását? Nem nagyon találtam.
Köszi a leírást, de egyenlőre megpróbálom nyomógombbal plusz valami relés biztonsági kapcsolóval.
Egyébként abból amit írtál az jön le, csoda, hogy nem égett le eddig a motor ami egyébként körfűrészt hajtott.
Ha a mostani MIHA relét még használni lehet (nem melegedett ki a tekercsrugója) akkor jó odafigyeléssel a motor üzemére (nem a végletekig leterhelni a motort) lehet azt használni. A kivezetéseit (a tűzősarus csatlakozások helyett) forrasztani kellene az oda csatlakozó vezetékeket, hogy minél kisebb legyen a csatlakozásból eredő átmeneti ellenállás.
Sziasztok!
Új vagyok itt és az elektronika világában is. Segítséget szeretnék kérni egy 3ph villanymotor bekötéséhez. Ebben az állapotban került hozzám: A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2023
Íme az adattábla:
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2023
Most itt tartok:
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2023
Ránézne valaki aki ért hozzá? Jól értelmeztem mindent? Mehet a próbaindítás?
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2023
Hello! Sok lehetőséged nincs, mert úgy látom, hogy a sorkapocsléc másik oldalán bár látható az átkötés maradványa, vezetéket nem látok hozzá. Így vélhetően ez a motor már át van tekercselve és a csillagpont nincs kivezetve. Így csak a három fázis vezetékét a három pontra kötheted és a védőföldet a motor fém vázára. Ha nem jó a forgásirány, valamelyik két fázisvezetőt megcseréled.
De ilyen állapotban nem üzemelhet. Tisztítani kell, szétszedni és belül megnézni mi van belül. Mert ez úgy néz ki, mint ami jóideje a víz alatt vagy szabadégen töltötte az időt. De ha a kérdés az lett volna, hogy 230V-ról üzemeltetnéd, akkor letehetsz róla, mert ezek szerint csillag kötésű és ha 3*400V helyett 230V-ot kap, akkor harmatgyenge lesz. De az is gyanús hogy nincs meg a sorkapocs dekli. Mert ez vagy azt jelenti, hogy hiba miatt cserélték és kidobták, vagy lopott a dolog. Így kipróbálhatod, de ha a három sorkapocsponthoz nincs a motortekercs bekötve, akkor az átkötésnek jelentősége nincs. A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2023
Köszi a gyors választ. Igen, jól látod, évtizedekig szabad ég alatt volt. Nem lopott a cucc, nagyapámé volt de ő már 30 éve elment. Egy home made asztali körfűrészt hajtott vele. Megvan a dekli is, csak a fedele már elporladt. Ezzel szeretném helyettesíteni.
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2023
Oké, megértettem. Jó munkát. Én minden esetre egy FI relét használnék hozzá. Ha marad a fűrészen, akkor egy biztonsági vészgombot célszerű elhelyezni a gép két oldalán, úgy hogy lábbal is ki lehessen nyomni, mert a két kéz általában foglalt és ez komoly teljesítményű gép. De ha nem, akkor nem az, akkor "nem szóltam".
Sziasztok,
Segítséget szeretnék kérni a fotón lévő univerzális villanymotor bekötésével kapcsolatban. 6 vezetékem van összesen, egy - egy a szénkeféktől (1-2), ill. 2-2 a tekercsektől ((3-4) (5-6)). A tekercseket lemértem, pontosan 1 Ohm mindkét oldal. A motoron található még egy kis vezeték amely valahonnan a tekercsen belülről jün és egy két pines csativá alakul, azt is fotóztam, ill. található még egy hőbizti amit sorba lehet kötni vmelyik ággal a védelem szempontjából. Ez egy profi éttermi multifunkciós készülék része és az lenne a cél, hogy mixerként lehessen használni a saját ki - be kapcsolójával amelyre a motort kötném. Előre is köszönöm a segítségeteket Ja és található egy kondi is amit szintén bedotam a fotók közé és az lenne a kérdésem, hogy ez sima zavarszűrő, vagy kell a motor működéséhez ? A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2023
Szia! Mindent köss sorba csak a tekercsből kijövő két pines csatlakozót ne iktasd be (talán valami másfajta hővédelem vagy áramkorlát figyelés lehet lágyindításhoz egy elektronikának). Az állórész tekercsek kezdetét és végének ismeretét fontos volna tudni a kezdetek és végek elkötésénél. Az itt leírtakra gondolok. Az a zavarszűrő nem szükséges a motor működéséhez de használható hozzá.
Szia. Köszi a gyors választ Az állórész tekercs kezdetét vizuálisan, vagy ha kimérem, akkor tudom a legjobban megállapítani? A szénkefék is akkor gondolom sorban, ugye? Még felmerült egy kérdés, pontosabban az, hogy irányt tudok váltani, ha a tekercseket esetleg másként kötöm be? Nem fontos, csak érdekel, hogy hátha csak egy kapcsoló kell és megoldható...
Szerintem:
Ha a két állórész (armatúra) tekercset nem jó irányba kötöd be, akkor az eléggé látványosan mutatja magát (például nem forog). Érdemes lenne hagyományos izzóval sorbakötve próbálni, a kisebb áramfelvételű bekötés a jó. Vezetékek elvileg mutatják is... Forgórésznél meg adja magát, hogy merre forog...
Köszi a választ első sorban. Közben lefotóztam a nyák mindkét oldalát is ahova volt csatlakoztatva, hátha beszédesebb így. A relékre én forrasztottam a vezetékeket, mert próbáltam úgy, hogy gyáriba visszakoötöttem mindent és a relékre adtam külön 12V hogy huzzanak be, de akármilyen verziót próbáltam sehogy sem akarta az igazat... A szénkefék a J13 és J20-ra voltak kötve és a J15 16 18 19 az a két tekercs kivezetése.
A relék jók? A motort próbáld bekötni külön, ahogy VIM kolléga javasolta.
Igen, a relék jók, kipróbáltam mindkettőt és NO és NC pozícióban is megfelelően működnek.
Csatoltam egy gyors skiccet, ilyen módon kössem sorba?
Így rövidre van zárva a forgórész, meg minden..
A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |