Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Ha a stabilitás fontos, akkor lényegesebben erősebb tápot használj. Az sem nagy gáz, ha a táp kibírja az összes lámpát egyszere.
Szia!
Hát ha éppen tele a fiókod IRL540-nel, akkor használhatod azt is, de elég drága lesz a projekt, ha 100 lámpocskát kell kapcsolni. Szerintem ide bőven elég lenne egy-egy SMD FET is, pl. TSM2312. A bekapcsolási áramlökést is elviseli (mármint ha izzókról van szó... ?), azután pedig csak mulat a 0,33A terhelésen. Ha pedig P polaritásban gondolkodsz, akkor pl. a TSM3404 jöhet szóba (Lomex). Ha jól láttam, a HC595 max 6 V-ról járhat, ezek a FET-ek pedig szuperül működnek már ekkora feszről.
Szia!
Köszi a választ! Nem ragaszkodom hozzá, de az IRL540-ből 100db 24€-ból kijön, ha ebay-en veszem, és ekkora költség belefér. SMD-t nem forrasztottam még. :/
Félig OFF: Én élesben (esetedben raktár) sosem telepítenék olyan eszközt, amibe Aliról vagy Ebayról vettem alkatrészeket. Tudja a fene, mit küldenek.
Én is ezért vettem itthon üzletből True RMS-DC konverter IC-t 20 szoros áron, aztán a fene tudja mit küldtek, de az adatlaphoz semmi köze nincs sajnos
Van nagyobb smd fet is, de ezeket nevetségesen könnyű forrasztani, egy padot leónozol, rá a fety felmelegíted és a helyére ugrik és többi lábát is beforrasztod. Flux nem árt, ha gagyi az ón, de egy Mechanic sd360 lemosva vagy egy Loctite multicore valami flux teljesen jó (Amtech nc559 az igazi, de csak USA-ból, alis szemét).
FET nem vehető ebayről, 100% hamis lesz, magasabb rdson és lassú működés várható. Ami itt nem lenne probléma, de azért nem kéne hamis alkatrészeket rakni bele.
Köszönöm szépen az információt! Próbaként már rendeltem a helyi üzletből (Finnországban élek) pár darab FET-et. Viszont, ha az összeset helyi üzletből veszem, nem pedig Ebay-ről, akkor valóban nagyon drága lenne IRL540-nel.
Smd-t is kipróbálhatom, illetve arra is gondoltam, hogy a teljes NYÁK gyártással megbízok egy céget, igy az smd sem okozhatna gondot. Szerencsére van mozgásterem a költségeket illetően, - inkább az lenne a lényeg, hogy jó minőségű, és tartós legyen a végeredmény.
Egy utolsó kérdésem lenne még Li-ion akksi töltéssel kapcsolatban.
Néztem elrettentő videókat, hogy mit csinál a Li-ion akkumulátor amikor "felrobban" és szembesültem vele, hogy elég durva kárt tudnak tenni a környezetben. Az akksik felrobbanásának a fő oka a bennük keletkező hőhatás? Tudom, hogy külső sérülés hatására is képesek ezt produkálni, de abban az esetben ha sértetlenek akkor megfelelő ellenőrzés egy akksi töltésénél ha rákötök egy hőmérő szenzort és azt folyamatosan bámulom? Vagy esetleg van valami más kémiai oka is ami nem függ össze a hőmérséklettel? Illetve inkább úgy fogalmazom a kérdésem, hogy van-e olyan kémiai ok ami miatt eldurranhatnak ami nem jár hőfejlődéssel, tehát lehetséges-e, hogy pl szobahőmérsékletű akkumulátor produkál ilyen katasztrofális tüneteketet? Mod.: annyit módosítanék a kérdésen, hogy természetesen ésszerű körülmények közötti töltésnél. Tehát ha pl a töltés elindult és melegedés nélkül fut már 1-2 perce. A hozzászólás módosítva: Júl 31, 2023
Szia!
A Li-ion aksikban nincs robbanóanyag! A látványos robbanásokat, tüzeket a bennük lévö elektrolit felforrása és vagy bomlása okozza. https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Electrolyte Ethylén karbonát, dimethyl karbonát, és diethyl karbonát, ezek mindanyian kb a festékhigitóhoz hasonlóan tüzveszélyesek! https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Fire_hazard Ha az aksi belsöleg zárlatba kerül gyártási hiba vagy külsö sérüléstöl azárlat hirtelen felmelegiti az elektrolitot az felforr és részben gázokká bomlik, az akkucella a belsöleg nagy nyomás hatásra szétszakad a forró gözök, gázok a levegövel össze keveredve azonnal begyuladnak, berobbanak... BUMM! Ha azt kérdezed hogy lehetséges-e höfejlödés nélkül is a cella eldurranása a válaszom: IGEN! Hogyha a cellát a büvös 4,2 voltnál magasab feszültséggre töltöd az eredmén az elektrolit bomlása lesz, a cella belselyében gyülni kezd a gáz ami elöször felfújja majd elöbb-utóbb eldurrantja az akkut ... A túltöltésnél nem okvetlenül lesz durranás vagy tüz de az akkunak kampec... Tehát a hömérö szenzor nem adhat 100% védelmet ilyen katasztrófák ellen!
vrbr, Gafly:
Köszönöm szépen a részletes válaszokat! Jó tudni ezekről ha már elkezdtem itthon "mókolni" A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2023
De ennyire? Szia! Egy teljesen új kondit tettem be egy másik helyére a panelnak. 220 mf 25V. Kézben megmértem, 222 mf. Beraktam. Megmérem, semmi. Kínlódik a műszer, felismeri hogy kondiról van szó, eltűnik a szám, üresen cikázik rajta a tizedesjel, vagy kurzor, de semmit sem mér. Előveszek egy másikat, megmérem, jó. Kicserélem, rámérek, semmi. Kiveszem megmérem jó. Mindezt végig csináltam másik műszerrel is, ugyanaz a kép. Már-már ott tartok, földhöz vágom az egészet. Találkoztál már ilyennel?
Zalaegerszegen nemrég leégett egy egész társasház, mert az egyik lakó a pincében töltötte a rollert. Az meg kigyulladt, és már csak akkor vették észre, amikor már a földszinten égett minden.
Milyennel kellett volna találkoznom? A felét nem értem, mikor mit és hogyan mértél.
Ha a kondenzátor kiforrasztva jó, akkor beforrasztva is jó nagy valószínűséggel. Ha beforrasztva nagyon mást mérsz mint kiforrasztva, akkor a környező alkatrészek, melyek ílyen-olyan módon kapcsolódnak akondenzátorhoz, beleszólnak a mérésbe.
Ezt én is tudom, de itt az van, hogy kint kézben, jó, bent meg semmi. A műszer küldi rá percekig a mérő feszültséget, de mintha nem lenne ott kondi. Többször kivettem, mértem, beraktam, az egész délelőttöm elment rá, gondolva arra, hogy rosszul forrasztottam, de egyszerűen semmit sem mutat.
Mit jelent pontosan az, hogy "bent meg semmi"? Pontosan milyen műszerről van szó? Hol helyezkedik el a kapcsolásban a kondenzátor és milyen alkatrészek kapcsolódnak hozzá?
Rendeltem pár 4905 ös fetet. Közös de erösen túlméretezett bordára tervezem rakni őket. A borda a GND től elszigetelve lessz és minden gyertya kap saját fetet. Elvileg 10-20A közti áramot vesznek fel. Minden izzítás kb 10-15 másodpercig fog tartani ezt kell kibírnia.
Más a bétájuk, az áramerősítési tényezőjük. Ha analóg erősítőfokozatban van akkor sokat számíthat, más lesz a fokozat erősítése, munkapontja is megváltozhat
Ha nincs jelölve, akkor bármelyiket beteheted. Ha kritikus az, hogy az adott helyen lévő tranzisztornak mekkora béta kell, akkor erre egyéb módon is illik felhívni a figyelmet. Akár úgy is, hogy a rajzon feltüntetik a szükséges a tartományt, vagy konkrétan feltüntetik, hogy a sorozatból melyik altípusra ( A, B, C, ) történt a méretezés.
Számomra eltűnt az "új hozzászólás írása" gomb, emiatt csak így tudok írni bárhova. :|
Adott egy DigiView K11 digitális képkeret kulcstartó, általában folyamatosan itt szokott lenni az asztalomon és képeket váltogat. Hétfőn kihúztam belőle a töltőt, akkor azonnal elsötétült és azóta semmire se reagál, nem lehet bekapcsolni. A kérdésem az, hogy mit kellene megnéznem, mi okozhatja ezt a hirtelen "bénulást"? Esetleg az akkuval lett valami?
Idézet: „Esetleg az akkuval lett valami?” Valami műszered talán van, mérd meg.
Az akku vezetékein ott van a 3,82V ami jónak tűnik. Ennek azonnal be kellene kapcsolnia, ha USB töltést kap, de most még arra se reagál.
Akku leforraszt - vár - visszaforraszt - próba.
USB csati ellenőriz. Ha nem megy akkor halott.
Leforrasztottam a negatívját az akkunak, azonnal bekapcsolt, mikor rádugtam az USB-t!
Csak az a kérdés, hogy vajon mitől bénult le? Letiltott a töltőáramkör? Tehetek az akku helyett valamit, ha úgyis külső tápról szoktam használni? A hozzászólás módosítva: Aug 4, 2023
Innen kezdve a kreativitásodra bizom a dolgot.
Végül rendeltem helyette egy ilyet: VKTools mini digitális képkeret hőmérővel és órával ‒ 128×128 felbontású képeket tud megjeleníteni, amiből 70db-ot tud eltárolni, óra és hőfok gombelemmel, képkeret pedig ceruzaelemekkel vagy USB-ről üzemel.
Lehet most is új hozzászólást írni csak megváltozott . A képen pirossal jelőlve
Én is alul kerestem volna továbbra is. Köszönjük, hogy rámutattál! |
Bejelentkezés
Hirdetés |