Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Mikrofon → mikrofon erősítő → mono erősítő → jack kimenet, ami csatlakoztatáskor leválasztja a beépített hangszórót. Ahhoz át kellene kábeleznem, hogy közvetlenül csatlakozhassak a mikrofon erősítő kimenetére. Lehet hallani a mikrofon hangját, de ott van alatta az idegesítő búgás.
Az egyenirányítás után legalább 470 uF, de nem túlzás az 1000 µF puffer kondenzátor. A modulok felé 100 Ω ellenállásokon (külön-külön) keresztül kösd be a pozitív tápot! A kerámia ellenállás teljesen felesleges a pár 10 mA áramhoz, nyugodtan eltávolíthatod az induktivitással együtt. Amire szükséged lesz az egy-egy 100 uF+100 nF a modulok tápcsatlakozási pontjára a lehető legrövidebb lábbal bekötve!
Innen már a modulok külső árnyékolásával léphetsz tovább.
Hát, a kerámia ellenálláson átmenő gyári luk által rögzítettem a táp légszerelt komponenseit a beépített hangszóró kosarához drótkötegelővel, mivel nincs más lehetőségem, így azt nem tudom eltávolítani. Ha jól rémlik, a két modul párhuzamosan kapja a tápfeszt. Ilyen vékony lila dróttal vezetékeztem össze mindent, amit nem szeretnék újra csinálni.
Tegyek az ~50µf által pufferelt egyenirányító után még egy 1000µf kondenzátort? A + és - pólus közé tegyem, vagy valamelyik pólussal sorosan? Nem szeretném, ha idővel kinyírná a tápfesz.
Az 50 µF-os kondival párhuzamosan kösd az 1000 µF-ot. Ügyelj a polaritásra, akkor nem lesz gond.
Meglátod mennyit csökken ettől a búgás. Ha ez kevés, akkor az előbb leírt RC szűrőelemeket is építsd be!
Biztos vagy benne, hogy párhuzamosan kössem az 50µf-re a 1000µf-et?
Jaj Zsobi!
Legalább Reloop-ban bízzál már meg! 9 éve vagy a fórumon, de nem vagy hajlandó fejlődni. Vegyél már egy kis erőt magadon! Ilyen hozzáállással, hogy megoldást keresel valamire, de nem szeretnél változtatni semmit, milyen eredményt vársz? Azért írta hogy köss párhuzamosan a kondival egy nagyobbat, mert elégtelen lehet a szűrés. Az áramköreidnek meg rossz a tápelnyomása, így megjelenik a brumm.
A + pólussal 10µf 25v kondenzátor van sorosan, mint kiderült, valamint az egyenirányító puffere valójában 220µf 50v, rosszul emlékeztem.
Az egyenirányító pufferére 2200µf 16v kondenzátort tettem párhuzamosan, ügyelve a polaritásra ‒ ekkorát találtam egy régi PC tápban. Eredmény: a búgás valamennyire így is megmaradt, de sokkal halkabb lett. Több kondenzátort nem tudok betenni, mert nem fér el.
Beraktam egy-egy 100R ellenállást is sorosan mindkét modul + tápfesz pólusára ‒ természetesen nem lehet 0-ra csökkenteni a búgást, mert semmi árnyékolás nincs az egész házilagos "készülékben", nem tudok csodát tenni. Persze majd holnap derül ki igazán, hogy jó lett-e, mert este már majdnem csend van és kültéren lévő mikrofon van a bemenetre kötve.
Idézet: Na ez hogyan??? „A + pólussal 10µf 25v kondenzátor van sorosan...” Milyen, és milyen hosszú vezeték van a mikrofon és a mikrofon erősítő között?
És árnyékolt kábelt használsz a két modul és a PC hangszóró közötti összekötetésre? Vagy csak az általad említett lila vezetékeket?
Említetted, hogy kültéren van mikrofon. Milyen hosszú a vezeték? A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2023
Sziasztok!
Nem találtam erre topicot, és én nem is nagyon értek a témához. Sajnos aki elő hozta a problémát attól nem tudok érdemi információt kicsikarni, de azt látom a TV kiírásán, hogy a dolog valid. Vettem kér használt TV-t (117cm full hd, de kb. 8-10 évesek). Egy rendezvényen szerettük volna őket használni, de míg az egyiket tudtuk rendesen üzemelteti, addig a másik panaszkodott és nem adott képe. A rátett videókeverőből HDMI-n eszközből 1080p@30Hz jött ki jel. (pl. egy PC-t ráteve rendesen működik természetesen) A technikus azt mondta, hogy mg az egyik tudja ezt kezelni, addig a másik csak 1080p@60Hz-t hajlandó csak kezelni. Nekem ez is fura, hogy pont a fele akkora frissítés okoz gondot, de elfogadom hogy van ilyen. A kérdés az, hogy milyen kis eszközt lehetne elé tenni, hogy akkor a jel frissítését megduplázza? Egy ilyet mondott, hogy upscaler (mert hogy a kimenő projector felé is ilyen kellett neki használnia), de én erre csak olyat találok, ami a különböző videó formátumok között konvertál (pl. svideo to HDMI). Olyat nem találtam aminek mind a két fel a HDMI. Tudtok -e segíteni, hogy mivel tudnánk a másik TV-t is mindennel kompatibilissé tenni? Köszi.
Szia!
Abból a videókeverőből nem lehetne valamilyen normális 50 vagy 60 fps (nem Hz) kimenőjelet produkálni? Vagy esetleg 1080i kimenetet beállítani? A progresszív pásztázást nem mindig szeretik a régebbi tévék.
Az egyenirányító + kimenete az említett 10µf 25v kondenzátoron keresztül megy tovább.
Milyen hosszú a vezeték a mikrofonhoz? Nagyon, több méter, újra-felhasznált telefonkábel. Tegnap betettem az egy-egy 100Ω (100R) ellenállásokat a modulok + tápfesz pólusára, de nem használt, úgyhogy ma kivettem őket. Az az érdekes, hogy soros 100Ω ellenállások nélkül, a mikrofon erősítő modult bizonyos irányba becsavarozva kapom a legalacsonyabb búgás-szintet, pedig csak egy 2200µf 16v lett pluszban rátéve az egyenirányítóra ‒ ki érti ezt. ↓ Elvileg a skiccelt ábrán látható módon kapja a két modul a tápfeszt.
A 10µF kondin egyenáram nem megy át. Olyan, mintha megszakítva lenne a vezeték.
De érdekes módon mégis működnek a modulok. Nem jelöltem ugyan, de az összes kondenzátor rendes polaritással rendelkezik.
A 100 Ω ellenállás persze, hogy nem használ önmagában. Mit is írtam erről?
Idézet: „Amire szükséged lesz az egy-egy 100 uF+100 nF a modulok tápcsatlakozási pontjára a lehető legrövidebb lábbal bekötve!” Egyenáram csak akkor megy át az elektrolit kondenzátoron, ha fordított polaritást kap és ettől tönkre megy.
Vegyem ki a soros 10µf 25v kondenzátort a kapcsolásból? Te írtad:
Idézet: Ezt meg is próbáltam, de nem vált be.„A modulok felé 100 Ω ellenállásokon (külön-külön) keresztül kösd be a pozitív tápot!” 100nf kondenzátorom nincsen, mivel helyettesíthetem? Jó a rendes polaritással rendelkező 100µf kondi is? A modulok két tápfesz pólusa közé tegyem őket, vagy valamelyik pólusukkal sorosan?
Amennyire tudom nem.
Vagyis kénytelenek voltunk a karaoket kontrol nélkül lenyomni, mert nem tudták megoldani. Közölték 30 a frissítés és pont. Az egész egy nagy RACK-ben van összeépítve. (Gondolom azért is, mert a rendszerben vannak SDI csatlakozós része is.) Ennyit sikerült megtudnom: "van egy upscaler-em, de az a helyszín projectorjához kell". (ezek szerint az is csak így megy)
Az előerősítő tápszűrésre itt egy példa. Figyeld meg az R5, C2, C5 bekötését!
A 100 nF helyett 10 nF - 1 µF közötti tartományból válassz minél közelebbi értéket. Ha majd egyszer megismered az alapvető áramköri elemek működését, átmegyünk a Mikrofon előerősítő témába és ott szívesen elmagyarázom (ha nincs kedved kiguglizni) hogyan oldhatod meg ezzel a két modullal a fantomtápos szimmetrikus jelátvitelt. Az már fél-professzionális megoldás és gyakorlatilag meg van hozzá mindened.
Nem kell semmi "fél-professzionális", csak ne búgjon. Ha jól látom, C2 és C5 egymással párhuzamosan, a két tápfesz pólus közé, R5 pedig a pozitívval sorosan. Mindkét modulra tegyek ilyen szűrést vagy csak a mikrofon erősítőre?
Amikből van 2db: ‒ 100µf 10v ‒ 1µf 50v ‒ 100Ω (100R) Ezek jók lesznek?
A 100 µF kondenzátor 10 V-os feszültségtűrése kevés lesz.
A búgás elkerülésének csak az egyik feltétele az erősítő fokozatok tápszűrése. Ehhez minden szükséges információt megadtam, kedved/lehetőséged szerint élhetsz vele. Arról is gondoskodnod kell, hogy a mikrofont az erősítővel összekötő kábel és az erősítők a lehető legkevesebb zajt vegyék fel a környezetből. Ha az első fokozaton a mikrofon bekötési pontjára rövidzárat teszel, akkor csak az erősítő fokozatok zaját fogod észlelni. Eldöntheted hogy ez számodra mennyire zavaró, érdemes-e erre a részre nagyobb figyelmet fordítanod. Alap esetben a mikrofon előerősítőt árnyékolt dobozban helyezzük el és aktív szűrést használunk, ha hálózatról szeretnénk táplálni. A felhasználás módja lehet olyan is, hogy elemmel, vagy akkumulátorral is beéri, ekkor a táp felőli búgás nem válik tényezővé. Ha úgy ítéled, rövidrezárt bemenettel elfogadható a búgás mértéke és egyértelműen a mikrofonhoz használt kábel szedi össze a zajt, akkor megfelelő minőségű kábelt kell beszerezned. Ezzel akár 5 méterre is viheted a mikrofont az előerősítőtől. Nagyobb távolság esetén a mikrofon közvetlen közelébe kell vinned a jelerősítőt, hogy javuljon a jel/zaj aránya. Innen már kis lépés az áttérés a szimmetrikus jelátvitelre, ami egyszerű kivonással távolítja el a kábel által összeszedett zavaró impulzusokat. A szimmetrikus jelet a mono erősítő moduloddal visszaalakíthatod aszimmetrikusra. De mindezek előtt elmesélhetnéd miről is van szó, mi lesz az eszköz rendeltetése és pár képpel illusztrálhatnád ami eddig elkészült belőle. A kép alapján például megfejthetnék annak a tápágba sorosan bekötött 10 µF kondinak a rejtélyét. A képre rárajzolhatnánk az ajánlott módosításokat és nem kellene mozzanatonként rákérdeznek, hogy mit-hova...
A cél a búgás lehetőségek szerint elfogadható szintre csökkentése, nem kell teljesen megszüntetni, csak ne legyen zavaró. Közben találtam 2db 100µf 16v kondenzátort is, gondolom, hogy ez már jó lesz.
↓ Tulajdonképpen így jó lesz?
Idézet: Elektronikában a legegyszerűbb áramkör az ilyen tápegység, kisbaba már a szülőszobában ezt oázza. Ne haragudj, de ennyit itteni sokéves tagság után vágni kellene. Kondenzátor nem enged át egyenáramot sosem (csak ha zárlatos vagy átüt, mint írták). „A modulok két tápfesz pólusa közé tegyem őket, vagy valamelyik pólusukkal sorosan?”
Akkor vegyem ki a tápból a pozitívon lévő soros kondenzátort is?
Vess ki, a 10µF nem kell. Az induktivitás is a pozitív ágba kell sorosan, ahogy most van.
Majd holnap délután megnézem hogy valójában hol van, de az ábrámon a negatív ágba rajzoltam az induktivitást, amit eredetileg szűrésnek szántam. Először kiveszem a fölösleges 10µf kondenzátort, utána meglátjuk, hogyan fog viselkedni a házilagos "készülék", hogy továbbra is kell-e majd a plusz szűrés a modulokhoz.
Arra használom ezt az általam épített "készüléket", hogy hűvös idő esetén csukott ablakoknál is halljam, hogy mi történik kint, egy csupasz mikrofonkapszula van az eresz alatt a falnál.
Volt kis időm reggel, így megnéztem. Hibás a táp rajzom: a 10µf a pozitív és negatív pólus között van, az induktivitás a kerámia ellenállással van sorosan a pozitív ágban. Próbáltam külön-külön kikötni a 10µf kondit és az induktivitást is, de egyik eltávolítása se hozott eredményt, ugyanúgy búg.
Össze fogom rakni a szűréseket délután. De addig is, esetleg átkössem valahova az induktivitást és/vagy azt a kondit?
Fényképezd le, az a biztos.
Az egyenirányításon két kondi van párhuzamosan: 220µf és 2200µf. A pozitív ágon van egymás után sorosan a kerámia ellenállás, utána az induktivitás, innen megy ki a pozitív. A 10µf a negatív és a pozitív kimenete között volt. A negatív ágon nincs semmi alkatrész.
Mivel légszerelt az egész, így nem tudom jól lefotózni, rajzolni nem tudok telefonról.
Elmondás szerint jó, de az ellenállást és az induktivitást cseréld fel.
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |