Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autóelektronika
Témaindító: sufni-tunning, idő: Ápr 19, 2008
Témakörök:
Én máshogy állnék hozzá: a mikrovezérlők sleep állapota annyira keveset fogyaszt, hogy az akksi önkisülésénél kisebb. Konkrétan gombelemekre szokták méretezni, hogy azzal is működtethetőek legyenek. (Nem ismerem az ESP32-t, de legalább érdemes megnézni ezt, hogy így van-e!) Tehát ha a teljes áramkör alacsony fogyasztású, akkor nyugodtan folyamatosan táp alatt lehet a vezérlő.
A mikrovezérlő alacsony fogyasztású sleep-jéből indőnként felébredve rámérnék az akksi feszültségre ADC-vel (ebből is lehet olyat csinálni, aminek a konstans fogyasztása minimális), és akkor dönteném el, hogy szabad-e bekapcsolom-e a rádiót. Tápból pedig vannak olyan regulátorok, amiknek az üresjárati fogyasztása nagyon kicsi, ilyet kell keresni. Igaz, hogy a regulátor kevésbé hatékony amikor rádiózni kell (12V->3.3V esetén 25% körüli lesz a hatásfoka csak ugye), viszont összességében az egész rendszer sokkal egyszerűbb lesz. Jó esetben még ez a fogyasztás is jelentéktelen lesz az autó akku kapacitásához mérve, ha a rendszernek kevés rádiózásra van szüksége amikor nem jár a motor. Ezzel a módszerrel nagyon rugalmas megoldást lehet építeni kevés kiegészítő alkatrésszel, ha már úgyis van egy mikrovezérlőd.
Köszönöm a segítséget. Lehet, hogy a túlfesz védelem tényleg túl van gondolva, viszont akksi cserénél a feszültségtüske miatt halálozott már el más hasonló cucc, azért gondoltam rá (de aztán lehet, hogy arra nem is jó). Az ESP-vel nem tudok üzenni, nem is akarok, az a feltevés hogy az autó magára van hagyva. Sokkal praktikusabb egy áramköri védelem, mint üzengetni valakinek, hogy menjen oda, nem?
Láttam olyan kapcsolást, ahol egy NCV7356 oldja meg a fel- és lekapcsolást és az ESP méri a tápfeszt és kontrollálja a CAN bus chipet. Lehet ezt bonyolítani de egyszerű áramköri elemekből és programozás nélkül még jobb lenne. Én a saját autómat 11,2V-tal még lazán beindítom hidegebb napokon, úgy állítja le a motort hogy könnyen beröffenjen - a 10,6V-ot csak azért találtam ki, mert most erre volt alkatrészem de persze ezt lehet hangolni, talán ez a legkisebb gond. @bbb-nek is szeretnék válaszolni: Az idézett megoldásnál végül egy relét alkalmaztak kapcsolásra, nekem az egyszerűen nem fér el sajnos, köszönöm a linket.
Szia!
Hát, lehet hogy túlgondolom. Az ESP-t természetesen elküldöm aludni, a fogyasztása mikroamper nagyságrend és a rádió bekapcs előtt le tudom ellenőrizni a rendszer feszültséget. Van még 2-3 egyéb alkatrész, azok esznek konstans ~20 mA-t szóval az össz fogyasztás valóban minimális. Viszont állandó visszatérő kérdés a dobozzal kapcsolatban, hogy de ugye nem meríti le az akksit? Erre le szoktam vezetni, hogy egy hónap alatt sem, de természetesen nem hiszik el és bármilyen akksi probléma esetén engem keresnek, hogy a dobozom sz*r. Gondoltam, építek egy ilyen előtét-áramkört és le van tudva a probléma, mert van "beépített akkumulátor védelem". Sajnos látszik az amatőrségem, mert azt hittem, lesz valami egyszerű megoldás ahol nem kell feszültség referencia.
Idézet: „Én a saját autómat 11,2V-tal még lazán beindítom hidegebb napokon,...” Háááát ... Attól függ, hogy ezt a 11,2V-ot mekkora terhelésnél méred! Ha terheletlenül ennyi az akkufesz az már egy totál lemerült akkumulátor, nem fog az semmit beindítani! Érdekességképp tavaj télen már vacakolt az akkumlátor az autóban ( 1,6 benzin ), már tudtam hamarosan cserés lesz, az éjszakákat garázsban (10-14 C fok) töltötte az autó, reggel elég lomhán tekert ... Tuti mínuszokban csak kattogott volna! Aztán még kihúzta a nyarat. Most tettem bele egy új aksit. A régit meg leteszteltem ... a gyárilag 60Ah aksi maradék kapacitása 5,6Ah!!! És indított rendesen!
Ha ezt az aksit vennénk alapul, akkor a 20mA-es terhelés 280 óra alatt merítené le teljesen, ami kevesebb mint 12 nap ... És hangsúlyozom nyáron teljesen hibátlannak tűnő akkumulátorról van szó!
Ha megnézel egy akkumulátor kisütési görbét, látható, hogy a feszültség szinte a teljes kisütésig alig csökken, majd hirtelen esik le 12V alá, amikor már szinte semmi nincs az akkuban. Így elég nehéz ( szerintem lehetetlen) meghatározni egy olyan feszültség értéket aminél még tuti be fog indulni az autó!
Sziasztok!
Egy CRTD autóba tennék GPS tracker-t, aminek egyik funkciója a távoli motorleállítás. Mi a legelegánsabb módja a leállítás megvalósításának? A gyújtáskapcsoló (15.-ös pont) már csak egy normál "kapcsoló", a nagy áramok nem ott folynak, azt tudom bontani akár egy relével, de van más egyéb lehetőség is, ami nem generál hibakódot? Előre is köszönöm.
Ha sokat akarsz ülni börtönben, mert rányomtál a piros gombra, miközben előzött kamionsort, akkor csak annyi a különbség, hogy kinek van jobb ügyvédje. Meg hogy hányan haltak meg.
A hozzászólás módosítva: Okt 19, 2023
Ne előzzön frissen lopott autóval kamionsort!!
Akkor ezek szerint ha éppen a Te autódat lopják és ott a lehetőség a kezedben hogy megállítsd, hagynád hogy vigyék. Ok, elfogadom.
Én szeretem (tervezni) az analóg dolgokat, de ha van valamiben proci és annak egy feles lába, akkor célszerűbb azzal megoldani a figyelő és logikai feladatokat.
De az egész működési logikát mindig át kell alaposan gondolni. De ha az akksi 10,6V-ra lemerül, az már a mélykisütéses állapota, gyakorlatilag "azonnal" tölteni kell. Ha az önindító forgásakor 9V alá esik a feszültség, már nem indítod el. De ha lekapcsol a tápfesze ennek az "izének" akkor mi van? Nem tud róla senki? Akkor alapvetően feleslegesen van. "Ügyfelekkel" nem egyszerű a dolog. Anno mikor a panelben laktam, a két lépcsőház 6 ventilátorának éves fogyasztása 93eFt volt. Mondtam a lakgyűlésen, hogy készítek hozzá egy időzítőt, mert nem kell annak állandóan menni. Okoska, mindjárt megkérdezte, hogy nem fog attól a motor tönkre menni? Mondtam, hogy oké nem készítek semmit. Aztán mikor elköltöztem jöttek rá, mennyi a szerviz költség, mert előtte évekig én tartottam karba a motorok csapágyát puszira..
Teljesen igazat adok Neked! Csak ugye ahogy írtam fentebb is, embereknek irreális elvárásaik vannak, bent van az autóban parkoláskor is figyelő kamera, nagy zene, ledek stb. kis utakra mennek télen, de abban az egyben halál biztosak, hogy a tőlem származó doboz merítette le a kocsit a 20-25mA fogyasztásával. Gondoltam, kezdek valamit a történettel, de az it kapott jó tanácsok alapján átgondolom ezt még egyszer.
Idézet: „De ha lekapcsol a tápfesze ennek az "izének" akkor mi van? Nem tud róla senki? Akkor alapvetően feleslegesen van.” Nem feleslegesen. Ha az autó vezérlői alszanak, akkor az ESP32 is alvó állapotban van, de az első CAN busz üzenetre felébred és nem veszthet el üzenetet, mert pl. tud valamit akciózni ha távnyitóval nyitották az autót és valami mást ha nem azzal. Tehát nem vehetem el tőle az áramot, hogy hirtelen magához tudjon térni de hát ugye a panaszokat meg kell próbálni kezelni... az, hogy van benne wifi rádió, ami relatíve sokat fogyaszt, nem gond mert csak akkor kapcsolom be úgyis, amikor adatot küld, fogad vagy frissítik. Igazad van a 10,6V-tal, rossz példát mondtam, olyan ellenállásokkal méreteztem be ami épp itthon volt, de persze lehet azon módosítani, hogy 11,6 alá ne menjen, ha R1 értéke mondjuk 110kOhm.
A távoli leállítás komoly balesetet is okozhat és szándékos emberölés(i kísérlet) vádja is lehet belőle, míg egy autó lopás sokkal kisebb fajsúlyú bűncselekmény. Ha a védelem nem arányos az okozott kárral, azt nehéz megvédeni.
1. Mi van, ha nem hagyod beindulni a motort? A BCM (body control module) vagy az ECU (motorvezérlő) valamelyik bemenetével játszanék el. Például ha nincs vezérműtengely és főtengely-jeladó jel. Vagy az immo chipnek nem adsz áramot. Persze lesz hibakód, de ez elkerülhetetlen, ha hibát generálsz egy autóban. Már egy akksi lemerülés is 10-12 hibakódot generál. 2. A GPS trackerre tennék egy 200mAh-s akksit a direkt áram mellett és elrejteném valahol a műszerfal-héj alatt. Ez csak a pozíciót jelzi ugyan, de ha beindítás nélkül viszik az autót, és nincs nagyon leárnyékolva, akkor meglesz az autó helye. Aztán odamennék és megütném, hogy fájjon.
Akkor akinek van rablásgátló az autóban, kirángatják egy piros lampánál és elhajtanak, akkor a tulaj lesz a hibás ha a megadott idő után leáll a motor? Ugyan már...
Vagy ha épp akkor fogy ki az üzemanyag nullára? A boltok polcain rengeteg fajta ilyen eszköz van, egyikhez sem írják oda hogy "a használata törvénybe ütközik". De a témánál maradva: ha az előszivattyút leállítom, az okoz valami gondot?
Többnyire az üzemanyagszivattyút szokták megszakítani az ilyen kütyükkel. Az max. annyi gondot okoz, mintha kifogyott volna a nyál a kocsiból. Nem fog hirtelen leállni, de meg fog állni.
Szia!
Vezérműtengely jeladó jelét piszkálni az jó ötlet. Lehet szórakozni a hőmérők jeleivel is, túlmelegedést szimulálva, Az a tuti ha csak akkor szórakozik amikor mozog az autó. (kábelköteg hibának tűnik, menet közben úgyis minden rezeg). Ekkor minden számítógép csökkenti a teljesítményt és kigyújtja a motorhiba lámpát. Ezt jelet fokozni azzal hogy több részegység elkezd kamu hibákat küldeni. A delikvens rendszerint feszült hangulatban van, nehogy lebukjon, ha ekkor elkezdenek szaporodni a nem várt hibák akkor esélyes hogy otthagyja "azt a .." Nincsenek felkészülve arra hogy a helyszínen bogozzanak ki rejtett csapdákat rekord idő alatt, félve a lebukástól amikor ez a profiknak is jó pár órát vesz igénybe, nyugodt körülmények között. Fontos: ha egyedi cuccot készítesz amit be akarsz építeni az autóba, akkor lehetőleg AEC Q100, Q200 stb minősítésű alkatrészekkel dolgozz. Drágábbak mint a többi de bevizsgált autóipari minőségűek, kisebb eséllyel gyullad ki miattuk az autó. Idézet: „Akkor akinek van rablásgátló az autóban, kirángatják egy piros lampánál és elhajtanak, akkor a tulaj lesz a hibás ha a megadott idő után leáll a motor? Ugyan már...” Mondasz valamit... nem tudom pontosan, mi ennek a jogi háttere, valószínűleg országonként is eltérhet. Pont múltkor olvastam, hogy egy flottakövető cég is felajánl távoli leállítási lehetőséget. Gondolom, valahogy úgy, hogy először figyelmeztetést ad az autó. Az "előszivattyú" az az alacsony nyomású szivattyú, ami a tankból az adagolóig működik? Szerintem teljesen jó megoldás, levegős nem lesz ettől a rendszer. Elkezd fulladozni, majd megáll.
V.W.Polo. 1.2.i 2003
Elsö ablaktörlő egyik fokozatban sem múködik.,és az ablak mosó sem múkődik , pedig vadiuj! Hátsó ablaktõrlő mükõdik. Biztositékok jók., ablaktőrlőmotor mindkét fokozatban müködtethetö.,hibakód nincs. Mi lehet a probléma? Sajnos semmilyen rajzot nem találtunk..., lehetséges hogy már a komfortmodul vezérli??? Köszi minden segitséget
Nekem sikerült rajzokat találni. Sajnos nem tudom ide feltenni, de ha adsz egy e-malilt privátban átküldöm. LINK nemtudom megy-e. Nekem igen. Ha neked is nem kell e-mail. Sok elektronikát nem látok benne. A szakaszos törlésen kívül minden hagyományos. Szerintem a kormánykapcsoló lesz a ludas.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2023
Nagyon kedves vagy.., sajnos ez már Polo.IV- s..., 9N-és motorkóddal..,és nem Polo3- s, , elsö felületes ránézésre a kapcsolo ablaktörlő részére : Ez nem hagyományosnak látszik..., ellentétben a világitáskapcsolórészével... ..
Csapataink harcban állnak..
Sajnos egy kapcsolási rajz majdnem megkerülhetetlen...,ugy túnik ez egy LIN buszról mükødő ablaktörlő és nem hagyományos ...!!!!
Ominozus motorterkapcsoló egyébbként jo.., diagból mindkét ablaktörlőfokozat müködik.., ablaktörlökapcsolo müködést Vcds hianya miatt nem tudjuk ellenørizni.. Lehetséges hogy fedélzeti elektronikahiba miatt nincs kivezérelve az ablaktörlő? Hogyan tudnank ezt ellenørizni???
Szia
Én már jártam úgy, hogy szorult a mechanika, és letiltott az elektronika, javítás után sem ment, akkusaru le, majd visszarakva hibátlanul működött. Nem tudom, ezen túl vagytok-e.
Most vettúk ki a motort..., nem szorul a szerkezet se..., valamiért nem jön semmi kapcsolt fesz az ablaktörlő csatiba!! 4 combos vezeték van benne.., a motor hagyományos 3szénkefés.
Szia! Ezt tudnám mutatni ha még nem jutottatok el idáig.
Üdv Jóbarát!
Segitőkészséged maximàlis, mint mindig..,sajnos a küldemény az előzö évjáratú Polora vonatkozik.., itt nálunk a relétáblában csak nehány mezei negylábu rele van...,semmi ablaktörlö relé és társai... Üdv L.
Egyszerű többfokozatú kapcsolók azok. Szerintem a régebbi még egyszerűbb.
Helló! Milyen motorkódról is van szó, mert 9N-s van egy néhány még 1.2-ből is de én ahogy néztem mindegyiknél valami komfort vezérlőn keresztül kap a bajúsz és onnan vissza?
Még egyszer átnéztem a kódokat AWY, BMD, AZQ, BME de egyiknél sem lehet részletrajzot találni persze CAN-buszos az egész és egy központi komfort elektronika csinál szinte mindent, így néz ki. Ezt nem tudom, hogy helyileg hol van a Poloban de a biztosíték táblán ami a vezető oldali biztitáblán van biztosítéka az egy 20A-os a bal szélen és a felső sorban balról a harmadik az a mosóé és 10A-os. A közölt rajzon abban a komffort modulban is az a két relé van feltüntetve mint a régi ütemadóban volt. A rajz egy AWY motorkódhoz tartozik.
A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2023
Ha nem volna értelmezhető a rajz, hogy mi micsoda:
-A11 a multifunkciós kontrollmodul -S254 a szélvédőtörlő motor módjának a kapcsolója (bajusz kapcsoló) -R102 ütemadó állító -S10 a hátsó törlő/mosó kapcsolója -M4 a hátsó törlőmotor -M3 ---"----- szivattyúja -M2 a szélvédő törlőmotorja -A5 a mosófolyadék alacsony figyelmeztető lámpa -K5 fényszórómosó szivattyú reléje -M10 a motorja A biztosítékok pedig ahol említettem a vezető oldali biztitáblában vannak amik ide tartoznak. AZQ, BME, BZG ezek 4szelepesek azaz 12V-k az AWY, BBM, BMD pedig 2szelepesek 6V-k.
Köszi hogy gondoltál a gyengébbekre----,épp akartalak óvatosan figyelmeztetni-kérni...
Üdv.L. |
Bejelentkezés
Hirdetés |