Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   293 / 299
(#) szs válasza niedziela hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Az akku eleve úgy töltődik, hogy minden csatlakoztatva van rá. Úgy tölti a generátor. Ha egy külső töltőt ráteszünk, semmi baja nem lesz -hacsaknem egy olyan rosszat, aminek a feszültségugrásaival még az akkunk sem bír megbirkózni (mer kvazi kondenzátorkent viselkedik ő ilyenkor). A motorvezérlő is kibírja ilyenkor

Ha belegondolsz: maga az autógenerátor csak egy háromfazisú generator, nehany diódával, erősen változó fordulatszámmal. Es neki is vannfeszültségkorlátja (ma jellemzően 14,4, de neha 14,7,) Az akku a kondenzatora. Ezzel a hazi csepptöltővel sokkal kisebb pofonokat kap a rendszer, mint a generátortól. Persze, lehetne rosszet as csinalni.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2023
(#) Bakman válasza niedziela hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Nem kell semmilyen "okos" töltő. Ha nem viszi 14 V fölé az akkut (ami inkább 14.4 - 14.5 V), egy mezei tápegység is megteszi.

Az akku levételével, de inkább a visszarakásával lehet gondot okozni, amikor szikráztatod csatlakoztatás közben. Elvileg erre fel vannak készítve az elektronikák, gyakorlatilag nem túl gazdaságos ezt élesben sokszor tesztelni. Ellenben ha az akku be van kötve, nem tudsz nagy feszültségugrásokat létrehozni egy normál (érts: nem 100 A-t is tudó) töltővel mert éppen az akku az, ami lenyeli ezeket a kiugrásokat.

Ezek az "azt hallottam" dolgok a régi töltők miatt terjedtek el (maradtak a közbeszédben). Sőt, ma is lehet kapni ilyen hulladékokat, amelyeknél a szekunder oldalon csak egy egyenirányító híd van. Kicsit nem figyelsz és 15 V fölé pörgeti a rendszert, ami valóban nem egészséges. HA az ember tudja, hogy mivel tölt, akkor nem érheti meglepetés.
(#) pucuka válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Meg tudom erősíteni. Aktív koromban a munkaköröm miatt rengeteget autóztam céges autóval, szinte minden nap, és igencsak hullottak az akkumlátorok, pedig az "okos" szerelők" igencsak állítgatták a töltést. Hiába mondtam, hogy a 14,4 V az a gázképződés határa, nem kéne odáig engedni a töltést. És ha még erre rájön a nyári 40 fok, akkor az igazán nem lesz jó. De én nem érthetek hozzá dumával elhajtottak.
Volt olyan nap, hogy kétszer kellett tankolni a 60 l -es tankot 8-9 l -es fogyasztás mellett. Többször is előfordult, hogy egész nap ment az autó, csak az ebéd idejére álltam le.
Több is cellazárlattal lehelte ki a lelkét, az egyik autómat (Daihatsu Feroza) 7 évesen 416000 km -el adtam le, ezidő alatt 3 akkut fogyasztott.
(#) mraulajos hozzászólása Dec 30, 2023 /
 
Hali!
Csak egy megjegyzés. 2018.02.02. vásároltam egy 2003 as évjáratú SUZUKI WAGONER t, első tulajtól. Precízen vezetve minden alkatrész, hűtőfolyadék, fékfolyadék, olaj csere. Az akkumulátor csere, 2010 es dátummal van regisztrálva. Nálam van közel 6 éve. Az az akkumulátor van benne. Precízen beépített feszültségmérő van a műszerfalon, ami 14.5 és 14,7V között mozog. Ha ennek fele igaz, ez az akku már akkor is megszolgált.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2023
(#) szs válasza pucuka hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Ha ŕájön a nyari 40 fok (mert az akku környezetében megallhat annyi, bar valósagban soha nincs 40 fok), akkor éppenhogy CSÖKKEN az akku feszültsége az autóban. Több even át mértem, a mostani Ranault-ba nem szerelem még mérőt.

Vagy jasznalni kell az autót, vagy azt kell adni az akkujának, mintha hasznalva lenne.
Amúgy is van ezeregy alkatrésze, ami (nem most, csak tizenéves kora után) pont ugyanúgy azert rohad be, mert nem használják.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2023
(#) Bakman válasza pucuka hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Jók ezek a történetek, csak éppen a főszereplőről nem esik egy szó sem.

Történt, hogy autószerelő haverhoz elvittem az autóm akkucserére (sokszor segít, legyen haszna neki is, miközben én is meg tudnám ugrani a feladatot stb.), mivel tart raktáron több típust is. Kb. fél év után már érezhetően nehezen indult az autó. Felhívtam, hogy most éppen ilyen bajom van. Nyílván emlékezett arra, amire kellett mert mire odaértem, ki volt készítve az új, de más márkájú akku. Csak annyit mondott, nem én vagyok az első, többet ilyen sz***t nem vesz a kereskedőtől. A másik akku azóta is vígan muzsikál.
(#) Ge Lee válasza szs hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Idézet:
„kenytelen vagyok közölni: rossz az akkud”
Igen, azok alapján amiket írsz nem is számítottam másra. Sőt, a szomszédom 8 hónapos akkuja is rossz, mert az is pezseg már 14,06V-nál.
Ki kell ábrándítsalak, az akkum a rossztól még elég messze van. Beépítve 2017-ben lett, akkor volt 100%-os a műszer szerint is, és 4,75mΩ belső ellenállása de ezt nem fényképeztem le, így a cetliről írtam rá fehérrel a képre. A második és a harmadik mérés értékei is ott vannak dátummal együtt. Ha egy 6 éves akku még 81%-os állapotban van a műszer szerint akkor az sok minden lehet de rossz az nem (hisz írja a műszer is hogy good battery).
Majd ha olyat ír a műszer ott az első sorban hogy: Healthy: 55% na majd akkor lesz cserés meg rossz az akkum, addig nem.
Lehet ezzel vitatkozni, tedd is meg hogy mindenképp a tiéd legyen az utolsó szó, ígérem én itt elengedem a dolgot, töltsd az akkudat amennyivel akarod. Tizenévig mentem melózni akkuműhely mellett reggelente, néha el is töltöttem ott 1-2 órát, de ott sem töltöttek soha akkut még 14V-ig sem, lehet ők sem értettek hozzá.
(#) Bakman válasza Ge Lee hozzászólására (») Dec 30, 2023 / 1
 
Mitől van az, hogy másnál nem pezseg?
Én naponta megyek pékségbe, mégsem képzelem magam péknek.
(#) Alkotó hozzászólása Dec 30, 2023 /
 
Ha a sok szakvélemény közé befér egy kívülálló, de érdeklődő amatőr véleménye, akkor íme:
Szerintem a feszültséget azért látjuk sokat emlegetni, mert könnyű mérni, de valójában ez egy áttételes paraméter. (Elég bonyolult -szinte lehetetlen- megmérni egy autóban, járó motor mellett a tényleges töltési áramot.)
Ha jól értem a töltés most nem téma, csak a szinten tartás (csepptöltés). Ehhez én nem társítanék semmilyen feszültséget, hanem szigorúan csak áramot. Pl. 100 mA-es folyamatos "töltés" esetén aligha fog pezsegni még egy kisebb savas akkumulátor sem. Persze kell a feszültség ehhez a 100 mA-hez, de a nagysága legyen az áramkörre bízva, azaz legyen valamilyen 100 mA-es áramkorlát.
Az áramot csak találomra írtam, elsősorban a nagyságrendet akartam vele érzékeltetni, és akár állítható is lehet a nagysága.
Magam részéről akár a trafó+diódahíd+az izzós áramkorlát kombinációt is ígéretesnek tartom, ha azzal el lehet érni a kívánt áramot. Illetve izzó helyet használhatunk ellenállást is, amivel könnyebben "hangolható" az áram, mint a trafó buzerálásával.
(#) Bakman válasza Alkotó hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Ezzel "csak" az a baj, hogy addig fogja emelni a feszültséget az akkuban, amíg a töltő bírja. Mert pl. 100 mA-es töltéssel, ha nem is rövid idő alatt, de túl lehet tölteni még a 100 Ah-s akkut is.

Áramgenerátoros üzemben illik tölteni az akkut, de a töltés végén a beállított feszültségnél a rendszer átvált feszültséggenerátoros üzemre, viszont ekkor már messze nem vesz fel annyi áramot az akku, mint amennyit a töltő képes szolgáltatni.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2023
(#) pucuka válasza Bakman hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Akkor essen szó a főszereplő(k)ről.
A gyári (valami 19 km -el vettem át az autót) kb. 3 évig bírta, cellazárlatos lett. A második amit a szervizben cseréltek, az csak alig 1 évet, és majdnem otthagyott. Ezután panaszkodtam a gurigának (gk előadó) hogy messzi tájakról nem szeretnék vonattal hazajönni. Akkor szerzett egy exide nevű valamit (kívülről olyan hengerek voltak). Az is alig bírt 3 évet. A negyedikkel adtam le az autót.
Hidd el értek valamicskét az akkukhoz, a cégben miden jófajta eszköz megvolt a NiCa, NiMh, és a savas akksikhoz, hiszen a rádiótelefonok akkumlátoraival állandó problémáik voltak az ügyfeleknek.
Még bíróságra is citáltak miattuk.
A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2023
(#) Bakman válasza pucuka hozzászólására (») Dec 30, 2023 /
 
Félreértetted. Lehet bűvészkedni a töltéssel, ha maga az akku hibás. Az, hogy egy berendezés vagy autó rövid idő alatt megeszi az akkukat, nem feltétlen az akku hibája.

Csak azért, mert kötitek az ebet a karóhoz, hogy márpedig csak a töltéstől függ, meddig bírja egy akku. Hát nem. Mert ahogy a mellékelt példák is mutatják, sok függ attól is, milyen minőségű az akku, de te is éppen ezt írtad le, mert az autó nem változott, mégis volt olyan, amelyik csak egy évet bírt.
(#) Doky586 hozzászólása Dec 31, 2023 /
 
Azt is megjegyzem hogy fagypont vagy azalatti hidegben már a csepptöltés is fel fogja emelni a kapocsfeszültséget akár 14V ra, de töltést nem fog felvenni..
(#) Ge Lee válasza Bakman hozzászólására (») Dec 31, 2023 /
 
Talán attól, hogy nem tud róla. Ugye, ennek van egy átmenete, és itt most nem arról van szó amikor már 2 méterről hallod hogy forr, hanem arról, hogy síri csendben odateszed a füled és már lehet hallani. Sőt, kezdetben még úgy sem, de ha kiviszem a sztetoszkópot azzal már hallom.
Vajon miért van az, hogy ha leveszel egy akkut a töltőről akkor a kapocsfeszültsége szépen visszaáll valahova 12,7 és 12,9V közé? Azért, mert az a 100%-os töltöttségi szintje nem pedig a 14,4V. És az is emiatt van, hogy a csepptöltő amit tegnap mutattam, 12,3V-ról néhány óra alatt felemelte az akku feszültségét 12,7V-ra, onnan még erőlködött úgy 12,82V-ig de efölé már nem ment pedig egész éjszaka rajta volt, és kijön belőle 13,2V szóval mehetett volna még feljebb, de ezzel a töltőárammal bizony itt megállt.
(#) hg6dab hozzászólása Dec 31, 2023 /
 
Egy autó működését komplexen kell vizsgálni. Pl. az akku élettartamát nem csak a töltés befolyásolja, hanem az önindító állapota - mennyi áramot vesz fel indításkor, a vezetékeken fellépő esetlegesen túl magas feszültségesések, a belsőégésű motor állapota - mennyi ideig kell tekerni indításonként, álló helyzetben üzemelő fogyasztók mennyi áramot vesznek fel. Autóvillamossági szerelő munkám során mindegyik problémával találkoztam, sokszor miután a tulaj akkut cserélt. Volt olyan is, hogy az önindítónál közösített két vezetékénél -az akksi és a generátor plusz vezetéke - nem volt meghúzva rendesen a rögzítőanya, így nem adta át rendesen a töltést, ráadásul indítás után, mikor rázkódott egyet a motor átmenetileg javult a töltés, az egésznapi használat közben viszont csak minimális töltése volt. Itt még a mérés is becsaphatott volna, ha nem nézem végig a problémás csatlakozási felületeket. Egyébként pedig ha megfelelő, megbízható töltőt választunk nem okozunk problémát. Nekem is volt 10 éves vidáman működő akkumulátorom és a mostani autómban is van szintentartó töltés. 13.8 - 14.0V között bátran vállalható. A szakirodalom 14.4V-ig írja a töltés felső határát, de a régi profi töltők tudták a 100% fölé való töltést, egészen 15.6V-ig, persze itt már erős áramkorlátozás és hőmérsékletfigyelés is tartozott hozzá. Ez persze nem ajánlott laikus gyakorlatban, meg a töltőnk alapos ismerete nélkül és az is igaz, hogy a mai akkumulátorok némelyik típusa érzékeny a 14V feletti töltésre. Bocs, ha hosszú voltam de úgy látom több mindenre kell figyelni, amikor egyedi eseteket akarunk megitélni.
(#) VIM válasza proli007 hozzászólására (») Dec 31, 2023 /
 
Köszönet a módosított rajzért. Összeszedtem a kellékeket a módosításhoz de majd csak jövőre fogok vele foglalkozni azaz holnap. A 6.8Ω-os ellenállás csak 5%-os volt itthon aminek 6.9-7.1Ω az ellenállása az UNI-T műszeremmel mérve (ez az M830B még nem kínai gyártmány). Amit mondtam is az elején, hogy a kis trafó üresjárati feszültsége 17V váltó a szekunderen és az 1500mA-os graetz és a 470µF/25V kondenzátorral 21V egyent ad a tápegység kimenetén. Ezt végül is a többi segítőnek említem meg, hogy merre hány a méter. A trafócska az azért is ad le nagyobb feszültséget mert ezek még a 220V-ra lettek méretezve de a megbízhatóságuk nem romlott le az emelt feszültség miatt. A dugasztáppal is csak azért töltöttem rá az akkura, mert már 12.3V-ra esett a feszültsége és az itt olvasottak szerint ez már 60-70%-nak felel meg és hajlamos szulfátosodni. Az akku egy Exide Premium 72Ah-s akku aminek az önkisülése 3% alatt van de a kocsiban lévő nem tudom mi, talán riasztó és/vagy rádió kontroll fogyaszt minimálisan ami hosszabb távon lefogyasztja az Ah-t. Ez persze nem a kóros fogyasztás körébe tartozik, mert az nem áll fenn az esetemben de ezt a kocsit nagyon ritkán vesszük elő mostanában. Szűk fél év amit át szeretnék hidalni ezzel a csepptöltős megoldással, addig a másik kocsit nyüstölöm amíg megy.
(#) proli007 válasza VIM hozzászólására (») Dec 31, 2023 / 1
 
Ebben az ellenállásokkal nem lőnek nyulat. A 6,8 ohm-tól függ a töltőáram. Ha a trafó tud(na)nagyobb áramot akkor lehet kisebb is. Meg kell mérni.
Egy kis trafó feszültségesése mindig jókora. Akár a 30%-ot is el tudja érni.
(#) VIM válasza proli007 hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Azt hiszem, hogy jó lett mert a LED vágít és a kimeneten megvan a kívánt 13.6V feszültség. Akkura még nem tettem fel de hamarosan sort kerítek rá.
(#) proli007 válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Hello! Oké, de remélem a Led-el soros 470 ohm ott kucorodik a piros csőben. Mert ugyan az áramkör működne anélkül is. De ha a trimmert kisebb feszültségre tekered, mint az akksi pillanatnyi értéke, akkor azt hiszi, hogy túltöltötte az aksit és megpróbálja lezárni a végtranyót. Persze jobban nem tudja mint nulla, a Led-áramot meg nem korlátozza semmi, kinyírhatja a TL önmagát, a Led-et meg az áramkorlátozó tranyót is. De ezt akksi nélkül nem lehet észre venni..
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2024
(#) szs válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
"Üresen", azaz terhelés nelkül vidáman fogja mindig mutatni a 13,6V-ot.
De míg nem cseréled legalabb 15V-osra a trafót, addig (12V-os trafóval) terhelésen sohasem fogja az akkut annyira tölteni. De valamelyik nap ezt már írtam.
Ha rajta lesz egy akkun (tehát terhelve lesz), akkor mérj rá a trafóra a saját kivezetésein (a töltőáramkör előtt).
(#) Doky586 válasza szs hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Az a 1,5VA inkább ami kevés. Legalább 5-7VA est rászántam volna. 12V x sqr(2) = 16V amit mért is.
(#) szs válasza Doky586 hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Persze, ez lenne még alternatíva. Nekem is egy 16V-os-nak mért trafó adja a "delejt", (40VA-es cuccból nyert) ami ugyancsak kiderült, hogy (teljes terhelésen) az áramkör előtt már alig lépi át a 12V-ot. Ennek ellenére képes 14V-ig tölteni, csak nagyon lassan. (És van feszültsegkorlát, tehát tartja is azt, persze, ha már elérte.) Ha csak pár VA-es lenne, akkor sohasem jutna odáig.

De egészségesebbnek tartanám inkább a nagyobb feszültségű trafót.
(#) VIM válasza proli007 hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Igen oda tettem, mert a panelen már nem volt hely.
(#) VIM válasza szs hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Már leírtam itt fentebb, hogy mennyi az üresjárati feszültség a trafón mérve és ha kevésnek bizonyulna a teljesítménye akkor majd teszek nagyobbat egy dugasztápból.
(#) szs válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 

Igen, azt leírtad. Csakhát a valódi, a terhelés alatti az, ami számít.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2024
(#) VIM válasza szs hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
De hát csepptöltőről van szó, ráér feltölteni kicsit hosszabb idő alatt is mint normál töltés esetén. Majd meglátjuk hogy viselkedik ezzel a kis trafóval. A következő az ilyen lesz.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2024
(#) VIM válasza Doky586 hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Van választékom bőven. Amivel utólagosan feltöltöttem az akkut az sem egy nagy teljesítményű dugasztáp volt csak azt le kell venni egy idő után mert túltölt ha nem figyelek oda.
(#) szs válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
De hát te írtad néhány napja:
Idézet:
„Nem tudta 12.35V-nál fentebb emelni a kapocsfeszültséget rajta több napon keresztül sem”

en pedig leírtam, hogy miért. Az enyém is csak azért, mert SOKKAL nagyobb teljesítményű. És az is sokára.
A masik dugasztápod is 12V-os. Az sohasem fogja sem 14, sem 13,6V-on tartani.
Ha mar okvetlen trafó, és 12V-os ikvetlen, akkor sokkal nagyobb teljesítményű kell, hogy legalább a "szinusz" azon kis suakaszában pötyögtessen egy kicsit, amíg az akku aktuális tfeszültsége felett van. De egy 12V-os stabilizált táppal csakis 12V-on tudod tartani. Az akkugyilkosság.

Csináltál ilyet is:
Idézet:
„Előkotortam egy dugasztápot ami 12V/400mA és azzal három nap alatt ment fel 14.8V-ra az akku feszültsége.”

no, ez is trafós táp volt, es nem is volt otana töltőáramkör. Így 400mA-t is tudott volna, de ez is csak egy részét tudza töltésre fordítani. Azert tartott ennek is napokig.

Trafót nem tudok neked adni 15-16V-ost, de 19V-os néhány A-es tápom van. Azzal menne a dolog a kis áramköröddel.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2024
(#) VIM válasza szs hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 
Ezek a dugasztápok egyik sem stabilizáltak. Csak egy graezt és egy puffer kondenzátor van bennük. Értem én, hogy mire akarsz rávilágítani, nem kell ezért a szót szaporítani a felvetésemre oldalakon keresztül. Nem is gondoltam, hogy ennyire megbolygatom ezzel ezt a témát.
A 400mA-os töltőcskére három nap múlva néztem rá és meglepett, hogy mennyire felnyomta az akkuban a feszültséget. Ezt lehet, hogy már félúton elérte vagy már aznap estefelé amikor reggel feltettem rá, nem tudom. Részletkérdés, nem fontos de majd most (ha el nem felejtek rá odafigyelni) nyomon követem az eseményeket.
(#) szs válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2024 /
 

Nem bolygatas ez. Csak erdekes a tema, amire többen igyekszünk neked válaszolni.
Inkább nagyonis ilyenekre talalódott ki e fórum.
Következő: »»   293 / 299
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem